Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote "algemene vragen i.v.m cleaning & detailing" topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door adzoera Bekijk Berichten
    Het kan dat het al eens gepost is maar heb het ni direct kunnen vinden dus sorry als ik dubbelpost.
    Ik weet dat je op een nieuwe auto niet direct met vanalles en nog wat mag zitten.
    Maar ik heb na 6 maanden (dus niet meer ZO nieuw ) toch al wel wat swirls doordat ik hem altijd gewassen heb met spons en zeemvel.
    (ja tis dom ik weet het, maar k wist toen ni beter)
    Nu is de vraag: mag ik hem al eens behandelen met de swirl remover van meguiar's?
    Of is dat nog te vroeg?
    En hoeveel keer per jaar mag je je wagen simoniseren (gewoon dus geen compound)?
    Ik heb het tot hier toe altijd op 1 keer per jaar gehouden nl. begin lente net voor de warme periode (als die er dan nog is )
    En kan ik ook waxen zonder poliermachine? of heb je die daar echt wel voor nodig?
    Ik heb het jaren verkeerd aangeleerd gekregen (ons vader die ook autofreak is maar blijkbaar nooit met de tijd is meegegaan).
    tijd om er eens op de goeie manier aan te beginnen dus
    waxen zonder poliermachine kan je, ja.

ik denk wel da je aangaande die swirls het beste een machine gebruikt. met de hand is het pakken harder werk en je haalt het resultaat van een machine ni.

en int vervolg oppassen met hoe je 'm wast, hé!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door adzoera Bekijk Berichten
      Het kan dat het al eens gepost is maar heb het ni direct kunnen vinden dus sorry als ik dubbelpost.
      Ik weet dat je op een nieuwe auto niet direct met vanalles en nog wat mag zitten.
      Maar ik heb na 6 maanden (dus niet meer ZO nieuw ) toch al wel wat swirls doordat ik hem altijd gewassen heb met spons en zeemvel.
      (ja tis dom ik weet het, maar k wist toen ni beter)
      Nu is de vraag: mag ik hem al eens behandelen met de swirl remover van meguiar's?
      Of is dat nog te vroeg?
      En hoeveel keer per jaar mag je je wagen simoniseren (gewoon dus geen compound)?
      Ik heb het tot hier toe altijd op 1 keer per jaar gehouden nl. begin lente net voor de warme periode (als die er dan nog is )
      En kan ik ook waxen zonder poliermachine? of heb je die daar echt wel voor nodig?
      Ik heb het jaren verkeerd aangeleerd gekregen (ons vader die ook autofreak is maar blijkbaar nooit met de tijd is meegegaan).
      tijd om er eens op de goeie manier aan te beginnen dus
      Op een nieuwe auto mag je wel met vanalles gaan zitten. Die 'urban legend' (als ik zo mag noemen) is ontstaan omdat lak vroeger veel langer moest uitharden. Tegenwoordig is dit echter al lang niet meer zo, enkel bij pas herspoten onderdelen kan je best nog even wachten met zwaar te compounden. Je mocht dus gerust van in 't begin al het nodige gedaan hebben, dit is sowieso beter omdat je dan correctie werk op een later tijdstip voorkomt.

Wassen met spons en zeemvel mag je dus onmiddellijk mee stoppen, lees daarvoor es de uitgebreide How To van wax-it op 't forum hier.

Hou er rekening mee dat je met de hand nooit zoveel krassen weg krijgt, veel van de producten die beweren waarmee je met de hand alles weg krijgt, zijn voorzien van fillers. Dat vult de kras tijdelijk in, waardoor die inderdaad niet meer zichtbaar is. Na verloop van tijd echter komt die originele terugzichtbaar, omdat fillers geen blijvend resultaat hebben.

Met de hand mag je zoveel "simoniseren" (polieren) als je wil. Natuurlijk moet het nuttig blijven ook. Het is beter dat je de lak eenmaal goed zet, of laat goed zetten, en daarna zelf het onderhoud doet door die af en toe van een vers laagje sealant of wax te voorzien.

Een poliermachine is overbodig bij het waxen. Sommigen doen dat, omdat je de wax mooier kan verdelen. Ik blijf erbij dat wax met de hand moet aangebracht worden.
      Een poliermachine heb je nodig, de naam zegt het zelf, om te polieren. De machine heeft veel meer kracht als degene die hem bedient waardoor je wel krassen kan verwijderen in combinatie met de juiste pads/producten. Vertrouw niet/nooit op die toestellen van 25euro uit 'den euroshop', die zijn enkel te gebruiken om sealant aan te brengen maar dat kan je dus evengoed met de hand.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
        Ze zit hier nu ook opt forum

Ik zou dus beter mijn mond houden ! Had ook bijna die laatste poll in de CC ingevuld !
        Toch niet met Simoni???
        1963 Land Rover Series IIa
        1994 Mercedes SL320
        2015 Land Rover Discovery SDV6
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
          Toch niet met Simoni???

Comment

• Vraagske voor de experts: voor mijn deur staat een hazelnotenboom (geen struik maar echt een boom); onlangs stond mijn auto eronder geparkeerd, en zijn er een aantal noten naar beneden gevallen. Dit gaf, naast twee deukjes , ook een aantal bruine vlekken die ik zeer moeilijk verwijderd krijg. Ik heb al met harsverwijderaar geprobeerd maar dat heeft geen enkel effect. Iemand tips voor het verwijderen van dergelijke vlekken?
            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Cleanen / gaze => thick & plush (eerst plush om op te nemen, dan fijn om te verfijnen)
              Sealant / wax => deluxe of ultimate mega towel
              quick detailer =>deluxe of ultimate mega towel
              ramen => work towel of velvet glass towel

Ok, Bert, bedankt. voor de sealant/wax en quick detailer: welke zijde van de mega towel gebruik ik best?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door motorhead99 Bekijk Berichten
                Ok, Bert, bedankt. voor de sealant/wax en quick detailer: welke zijde van de mega towel gebruik ik best?
                Altijd eerst plush en dan fijn (zo doe ik het toch )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                  Vraagske voor de experts: voor mijn deur staat een hazelnotenboom (geen struik maar echt een boom); onlangs stond mijn auto eronder geparkeerd, en zijn er een aantal noten naar beneden gevallen. Dit gaf, naast twee deukjes , ook een aantal bruine vlekken die ik zeer moeilijk verwijderd krijg. Ik heb al met harsverwijderaar geprobeerd maar dat heeft geen enkel effect. Iemand tips voor het verwijderen van dergelijke vlekken?
                  Pics ?

Comment

Altijd eerst plush en dan fijn (zo doe ik het toch )
                    OK, duidelijk!

Comment

• Bmw e36 bordeaux

Welke merk polish gebruiken voor een bmw e36 bordeaux ?.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nickkenny Bekijk Berichten
                        Welke merk polish gebruiken voor een bmw e36 bordeaux ?.
                        wa is eraan?

Comment

• Bmw e36

Mag ik Blackfire Gloss Enhancing Polish gebruiken op een bmw e36 bordeaux kleur of raden jullie me iets anders aan .

Comment

• Ik had mij een flesje Meguairs Hot Rims gehaald voor de velgen van de Corsa hier, die worden nogal fel smerig.
                            Heb het vandaag al eens geprobeert, inspuiten helemaal en efkes laten trekken, daarna afspoelen en nakuisen met EZ daytona.
                            Nu had ik een paar dingen gelezen da da nogal een agressief product is en uw velgen zou kunnen beschadigen ?
                            Ik mag dus niet te lang wachten met afspoelen of kan het geen kwaad ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nickkenny Bekijk Berichten
                              Mag ik Blackfire Gloss Enhancing Polish gebruiken op een bmw e36 bordeaux kleur of raden jullie me iets anders aan .
                              Zeker, is een goed product voor handmatig gebruik aangezien er veel fillers in zitten.
                              Je kan dus heel wat schade gaan verbergen en veel glans geven, maar hou er rekening mee dat je daarna moet beschermen, en dat je resultaat zolang gaat blijven als je bescherming aanwezig is. De schade is namelijk verborgen niet verwijderd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SilverWizard Bekijk Berichten
                                Ik had mij een flesje Meguairs Hot Rims gehaald voor de velgen van de Corsa hier, die worden nogal fel smerig.
                                Heb het vandaag al eens geprobeert, inspuiten helemaal en efkes laten trekken, daarna afspoelen en nakuisen met EZ daytona.
                                Nu had ik een paar dingen gelezen da da nogal een agressief product is en uw velgen zou kunnen beschadigen ?
                                Ik mag dus niet te lang wachten met afspoelen of kan het geen kwaad ?
                                Dat kan idd kwaad als je het te lang laat staan.

Schade komt vooral voor als je niet goed afspoelt en er dus product ergens kan blijven staan. Dan krijg je doffe plekken.

Comment

• plus heel slecht voor je banden. Ik gebruik het alleen in het slechtste geval.
                                  Regelmatig kuisen is imo het beste voor je velg (minstens 3 maal per maand).

Comment

• Wordt regelmatig gekuist, 1 keer om de 2 weken toch al zeker.
                                    Maar de binnenkant van die velgen zijn altijd helemaal zwart.
                                    Buitenkant gaat makkelijker proper maar de binnekant bleef altijd vol vuil ook na het gebruik van de wheel brush.
                                    Nu met die hot rims derop ging het vuil veel beter af, maar blijkbaar niet te vaak gebruiken dan.
                                    Zijn al die velgenreinigers zo agressief ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SilverWizard Bekijk Berichten
                                      Wordt regelmatig gekuist, 1 keer om de 2 weken toch al zeker.
                                      Maar de binnenkant van die velgen zijn altijd helemaal zwart.
                                      Buitenkant gaat makkelijker proper maar de binnekant bleef altijd vol vuil ook na het gebruik van de wheel brush.
                                      Nu met die hot rims derop ging het vuil veel beter af, maar blijkbaar niet te vaak gebruiken dan.
                                      Zijn al die velgenreinigers zo agressief ?
                                      De meeste wel. Enkel de velgenrenigers van topmerken zijn meestal niet agressief. Deze zijn dan ook meestal een gel en ph-neutraal.

Je moet dan wel de moeite gaan doen om het product in te werken met een mitt of een borstel, maar zo ben je zeker dat je je velgen niet geschadigd, en dat als je een bescherming op de velgen hebt staan, dat je deze niet verwijderd.

Comment

• Ik heb 2 problemen

1: Ik heb afgelopen week mijn auto gewaxt ... maar ik ben tijdens het waxen een paar keer tegen mijn chromé roosterke gekomen... met als resultaat dat deze plekken nu dof zijn --> heeft iemand daar een oplossing voor om deze terug te doen blinken?

2:verleden week toen ik het interieur aan het stofzuigen was kwam ik op het schitterend idee om mijn plastiek vensterke dat voor de toerenteller en snelheidsmeter staat te stofzuigen --> met als resultaat krassen op die plastiek vensterke --> hoe kan ik deze wegwerken.

een informatief vraagje : maak je krassen op de lak als je op opgedroogde modder 'ultimate quick detailer' doet en dan afwrijft met een microvezeldoek???

Alvast merci

Comment

• Waarschijnlijk is het residu van wax die op dat roostertje zit , gewoon insprayen met Quick detailer en afnemen met een microfibre .

Voor de krassen op het plastic venstertje van het instrumentenpaneel kan je Plast-X van Meguiars gebruiken ,dit is speciaal voor dit soort schade's ontwikkeld !

En opgedroogde modder verwijderen met Quick detailer en een microfibre ??

Comment

Working...
                                          X