Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote "algemene vragen i.v.m cleaning & detailing" topic
Hoe kun je het beste stoffen zetels reinigen? Het gaat niet over lokale plekken maar gewoon de volledige zetel die wat zwart/vuil wordt door de jaren.
Bedankt.
Ideaal is een extrator.
Maar bij gebrek daaraan APC (all purpose cleaner) gebruiken in combinatie met een schrobborstel. Dan kan je alles inwerken. Daarna spoelen met een vochtige doek, en dan proberen drogen met droge doeken.
Ik ga starten met een APC dan. Mag dit regelmatig gebruikt worden op de zetels? De zetel is eigenlijk vuil door er niet veel naar om te kijken qua reiniging. Daar zou ik nu dus wat verandering in willen brengen.
Onlangs hebben we thuis een tweedehands rokersauto aangekocht. Nu als niet rokers, is dat wel een vervelend feit. Het was weliswaar een koopje dus 't was te nemen of te laten.
Los daarvan, mijn vraag is bij deze of er producten zijn om die rookgeur wat te verwijderen uit de auto. Ik denk dan vooral aan het plafond en de vloerbekleding.
Onlangs hebben we thuis een tweedehands rokersauto aangekocht. Nu als niet rokers, is dat wel een vervelend feit. Het was weliswaar een koopje dus 't was te nemen of te laten.
Los daarvan, mijn vraag is bij deze of er producten zijn om die rookgeur wat te verwijderen uit de auto. Ik denk dan vooral aan het plafond en de vloerbekleding.
Dank bij voorbaat.
Rokers wagens zijn heel moeilijk fris te krijgen.
Je kan beginnen met producten die de geur proberen te maskeren of neutraliseren, maar na enkele weken is de rokersgeur terug.
Het probleem is namelijk dat die geur in alle stoffen zit, dus zetels, deur en hemelbekleding.
Bovendien is de kans groot dat tussen de zetels, tussen alle kunststof (middentunnel, dashboard, ...) overal AS zit. Zolang dat niet weg is ga je de geur nooit wegkrijgen.
De enige manier om er ECHT vanaf te geraken is het hele interieur demonteren om alle as weg te krijgen. Dan met een extratof en speciaal reinigingsmiddel alle stoffen onderdelen diep reinigen.
Uiteindelijk moet je afsluiten met een speciaal toestel dat 12uur in de wagen moet staan en dit gaat alle resterende geuren verwijderen.
Ik vrees dus dat het bijna onbegonnen werk is, tenzij je zelf aan de slag wil met het demonteren. Dan zie ik het nog goed komen.
Wij kunnen dit ook doen voor u, maar het is budgetair gezien geen goeie zet IMHO. Wij zullen snel 2 dagen bezig zijn dit goed te doen en dat weegt waarschijnlijk niet op tegen het prijsvoordeel dat je had door een rokerswagen te kopen.
Ik ga starten met een APC dan. Mag dit regelmatig gebruikt worden op de zetels? De zetel is eigenlijk vuil door er niet veel naar om te kijken qua reiniging. Daar zou ik nu dus wat verandering in willen brengen.
APC kan je aanlengen, en je moet dus de kracht gebruiken die je minimaal nodig hebt
Ik zou het echter niet aanraden voor regelmatig onderhoud. Eenmaal een diepe reiniging en daarna normaal onderhoud
Je kan beginnen met producten die de geur proberen te maskeren of neutraliseren, maar na enkele weken is de rokersgeur terug.
Het probleem is namelijk dat die geur in alle stoffen zit, dus zetels, deur en hemelbekleding.
Bovendien is de kans groot dat tussen de zetels, tussen alle kunststof (middentunnel, dashboard, ...) overal AS zit. Zolang dat niet weg is ga je de geur nooit wegkrijgen.
De enige manier om er ECHT vanaf te geraken is het hele interieur demonteren om alle as weg te krijgen. Dan met een extratof en speciaal reinigingsmiddel alle stoffen onderdelen diep reinigen.
Uiteindelijk moet je afsluiten met een speciaal toestel dat 12uur in de wagen moet staan en dit gaat alle resterende geuren verwijderen.
Ik vrees dus dat het bijna onbegonnen werk is, tenzij je zelf aan de slag wil met het demonteren. Dan zie ik het nog goed komen.
Wij kunnen dit ook doen voor u, maar het is budgetair gezien geen goeie zet IMHO. Wij zullen snel 2 dagen bezig zijn dit goed te doen en dat weegt waarschijnlijk niet op tegen het prijsvoordeel dat je had door een rokerswagen te kopen.
Alvast bedankt
De auto werd een week terug al deels gedemonteerd, zodat toch alles eens goed onder handen genomen kon worden. Zetels eruit, hier en daar wat afdekplaatjes, plastic bevestigingsonderdelen en dat is het zowat. Dan met een industriële stofzuiger alles goed weggezogen, daarna met een tapijtreinigend product wat zitten schrobben en doen. Ik moet zeggen dat het toch al veel frisser ruikt dan voorheen, het grootste probleem blijkt toch de hemelbekleding te zijn.
Het is een lederen interieur en dat maakt wel al veel goed, daar valt geen prominente rokersgeur meer te onderscheiden. Het leer werd goed gereinigd en werd wat ingevet.
Vaak met de ramen open rijden in het begin zal wellicht ook niets helpen, of toch een beetje?
Of het door jullie laten onder handen nemen een goeie zet zou zijn of niet, laat ik even in het midden, het oprechte oordeel van jezelf wordt alvast ten zeerste geapprecieerd . Ook al kon het prijsvoordeel m isschientoch nog gerelativeerd worden..
Clayen is echt noodzakelijk voor een goed resultaat. De lak gaat erna volledig zuiver zijn, de wax gaat daardoor beter hechten en beschermen, de wax zal ook makkelijker te gebruiken zijn... . Vergelijk het met de voorbereiding alvorens je gaat verven. Dan ga je ook eerst het oppervlak gladschuren en ontvetten voor een mooi resultaat te bekomen
Welke kleur heeft de wagen? Hoe oud? Toestand van de lak?
Qua clay zou ik dan een fijne clay kiezen. Sonus ultra fine clay, Doodo Juice, Meguiar's heeft een leuk starterpakket ... . Keuze genoeg als je de webwinkels afschuimt.
Tussen het waxen en clayen zou ik nog een glaze aanbrengen. Iets zoals Poorboy's Black Hole. Dit gaat de glans ten goede komen, lichte swirls maskeren en het diep rode accentueren. Zeer makkelijk in gebruik ook.
Voor de wax zou ik voor carnauba gaan. Dit gaat de diepe rode kleur nog extra in de verf zetten (samen met de glaze). Poorboy's Natty's Blue, Dodo Juice Orange Cruch, ... .Keuze genoeg
Er zijn 1001 mogelijkheden voor je wagen maar Black Hole is echt een zeer fijn product dat makkelijk verwerkbaar is en dan gewoon een wax naar keuze erop en dat gaat er schitterend uitzien
Maar niet vergeten te clayen!
Dodo Juice is vooral heel goede marketing. Ze blijven constant nieuwe dingen heruitvinden en op de markt gooien om de verkoop aan te zwengelen en in the picture te blijven. Erg slim. Ze zijn dan ook in een paar jaar tijd van niks naar een heel grote speler op de detailing markt uitgegroeid.
Maar ik wil hiermee zeker niet zeggen dat dat onterecht is. De producten die ik gebruik van DJ zijn gewoon goed. En zeer veel mensen zijn er tevreden over dus...
Maar qua wax zou ik niet teveel geld uitgeven. Voorbereiding is 97% van je glans. De wax zal er 'iets' aan bijdragen maar dient voornamelijk als bescherming. Het is vooral een gevoel dat je hebt bij elke wax. De ene ruikt lekker, da andere is super makkelijk te gebruiken maar is dan weer minder duurzaam... .
hmz dan ga ik toch maar voor die poorboy's natty's paste wax blue
dan is alles wat ik bestel van poorboy's, werkt miss ook nog wat beter in op elkaar ? :p
hmz dan ga ik toch maar voor die poorboy's natty's paste wax blue
dan is alles wat ik bestel van poorboy's, werkt miss ook nog wat beter in op elkaar ? :p
en voor de wasbeurt heb ik hier al poorboy's ss&s
Zou ik ook doen
De meerwaarde uit de dure waxen haal je pas als je voorbereiding perfect zit IMHO.
Ga geen wax van 50 - 60 euro of meer kopen als je niet machinaal voorbewerkt hebt ... dan spendeer je dat budget beter aan andere zaken
Comment