Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote "algemene vragen i.v.m cleaning & detailing" topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
    Hallo ,

    wil je zeker zijn dat je bestaande waxlaag er af is :

    ff wassen met een overdosis shampoo , vervolgens voelen of je lak "proper" is(met het boterhamzakje ) , indien nodig : toch maar kleien, indien niet nodig: 1 laag sealant , en aftoppen met een (carnauba)-wax.

    Danny
    Sorry maar dat is geen antwoord op mijn vraag. En boterhamzakjes dienen om boterhammen oid in te bewaren , niet om te voelen of je lak al dan niet (nog) proper is.

    Mijn vraag: mag ik na de recente laag sealant + 2 lagen wax meteen weer met een laag sealant beginnen of toch maar beter eerst voorafgaande lagen eerst verwijderen?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
      Sorry maar dat is geen antwoord op mijn vraag. En boterhamzakjes dienen om boterhammen oid in te bewaren , niet om te voelen of je lak al dan niet (nog) proper is.

      Mijn vraag: mag ik na de recente laag sealant + 2 lagen wax meteen weer met een laag sealant beginnen of toch maar beter eerst voorafgaande lagen eerst verwijderen?
      Theoretisch is het niet aan te raden om een sealant over een wax aan te brengen. De vraag is natuurlijk of er nog veel wax aanwezig zal zijn na 2 maanden. Ik dzou met een schone lei beginnen en er even met een cleaner/glaze over gaan en dan opnieuw bescherming. Je moet er nog de hele winter mee door dus beter meteen tegoei
      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
        Theoretisch is het niet aan te raden om een sealant over een wax aan te brengen. De vraag is natuurlijk of er nog veel wax aanwezig zal zijn na 2 maanden. Ik dzou met een schone lei beginnen en er even met een cleaner/glaze over gaan en dan opnieuw bescherming. Je moet er nog de hele winter mee door dus beter meteen tegoei
        mijn waxlaag dateerd van april en de wagen parelt nog steeds al de dag erna. kan dus wel degelijk een hele tijd meegaan. dringend wel eens herdoen voor het begint te vriezen.
        2013- Volvo V60 D3 R-Design
        2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
          Theoretisch is het niet aan te raden om een sealant over een wax aan te brengen. De vraag is natuurlijk of er nog veel wax aanwezig zal zijn na 2 maanden. Ik dzou met een schone lei beginnen en er even met een cleaner/glaze over gaan en dan opnieuw bescherming. Je moet er nog de hele winter mee door dus beter meteen tegoei
          Pffff... eindelijk een antwoord op mijn vraag.

          Het is misschien ook beter om 2 lagen sealant vóór de wax aan te brengen. Of geeft dat niet echt een meerwaarde?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
            Pffff... eindelijk een antwoord op mijn vraag.

            Het is misschien ook beter om 2 lagen sealant vóór de wax aan te brengen. Of geeft dat niet echt een meerwaarde?
            Dat geeft zeker een meerwaarde naar duurzaamheid toe!

            Comment


            • was je lak nou proper of niet voor een nieuw laagje wax??

              Die "truuk" is echt geen verzinsel hoor :




              ik zal ook nog eens antwoorden op je vraag :

              natuurlijk kan het geen kwaad hoeveel lagen je op je lak zet, er zal uiteindelijk maar 1 partij blij zijn : de verkopers van poetsprodukten!

              zet dus gerust terug die sealant erop en ook de wax niet vergeten maar..................

              controleer wel ff of je lak wel PROPER is , anders ga je werken op een vuil oppervlak en dan heb je natuurlijk WEL een goede beschermlaag , maar ook gratis en voor niks de swirls/krassen erbij

              Danny

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                Dat geeft zeker een meerwaarde naar duurzaamheid toe!


                Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                Die "truuk" is echt geen verzinsel hoor :




                ik zal ook nog eens antwoorden op je vraag :

                natuurlijk kan het geen kwaad hoeveel lagen je op je lak zet, er zal uiteindelijk maar 1 partij blij zijn : de verkopers van poetsprodukten!

                zet dus gerust terug die sealant erop en ook de wax niet vergeten maar..................

                controleer wel ff of je lak wel PROPER is , anders ga je werken op een vuil oppervlak en dan heb je natuurlijk WEL een goede beschermlaag , maar ook gratis en voor niks de swirls/krassen erbij

                Danny

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                  mijn waxlaag dateerd van april en de wagen parelt nog steeds al de dag erna. kan dus wel degelijk een hele tijd meegaan. dringend wel eens herdoen voor het begint te vriezen.
                  Gloss-it

                  PS: Staat ook op mijn GTI en op de Wax-it 1M

                  Last edited by ; 13/10/2011, 13:02.

                  Comment


                  • Om nu eens degelijk op W3N's vraag te antwoorden:

                    Je "oude" wax/sealant combinatie moet je zien als een "opofferingslaag". Dwz, dat het vuil van de voorbije maanden in deze opofferingslaag is komen te zitten ipv van zich vollop aan de lak te hechten.
                    Als je dus meteen weer een wax of sealant gaat aanbrengen zal je je vervuilde laag opnieuw gaan verzegelen incl. de vervuiling. Dit is niet wat je wil. Daarom gebruik je best eerst een cleaner om deze te verwijderen. Mocht je toch met hardnekkige vervuiling zitten dan moet je eerst nog kleien om ook deze te verwijderen.
                    Buiten het mindere resultaat maak je idd ook kans om vuil los te maken en zo schade te berokkenen door dit over de lak te wrijven.


                    Het truukje met de zak is een oud truukje om grove verontreiniging op te sporen. Normaalgezien voel je zoiezo al of er moet gekleid worden als je de wagen was of gewoon even met je vingers over de lak gaat.


                    Ik zou dus sowieso met een cleaner werken, je zal vanzelf wel merken of je ook moet gaan kleien
                    Last edited by ; 13/10/2011, 13:02.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                      Om nu eens degelijk op W3N's vraag te antwoorden:

                      Je "oude" wax/sealant combinatie moet je zien als een "opofferingslaag". Dwz, dat het vuil van de voorbije maanden in deze opofferingslaag is komen te zitten ipv van zich vollop aan de lak te hechten.
                      Als je dus meteen weer een wax of sealant gaat aanbrengen zal je je vervuilde laag opnieuw gaan verzegelen incl. de vervuiling. Dit is niet wat je wil. Daarom gebruik je best eerst een cleaner om deze te verwijderen. Mocht je toch met hardnekkige vervuiling zitten dan moet je eerst nog kleien om ook deze te verwijderen.
                      Buiten het mindere resultaat maak je idd ook kans om vuil los te maken en zo schade te berokkenen door dit over de lak te wrijven.


                      Het truukje met de zak is een oud truukje om grove verontreiniging op te sporen. Normaalgezien voel je zoiezo al of er moet gekleid worden als je de wagen was of gewoon even met je vingers over de lak gaat.


                      Ik zou dus sowieso met een cleaner werken, je zal vanzelf wel merken of je ook moet gaan kleien

                      Comment


                      • Dus ongeveer hetzelfde van wat Danny vertelde

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door cbke Bekijk Berichten
                          Dus ongeveer hetzelfde van wat Danny vertelde
                          Toch wel wat uitgebreider denk ik zo

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                            Toch wel wat uitgebreider denk ik zo
                            Nee nee, echt hetzelfde hoor


                            Bert, ik ben een beetje aan het sukkelen met mijn pads voor de rotary. Ik heb nu een paar keer met de Lake Country Hydrotech pads gewerkt maar ik heb er weinig goeds over te zeggen. Ze zijn wat broos zoals de Menz pads (wel niet zo fel gelukkig) en missen vooral wat cut. Het resultaat is er uiteindelijk wel maar heb het gevoel dat ik er tijd en moeite mee aan het verspillen ben.
                            Je hebt me de gloss-it reeks aangeraden een tijdje terug in dit topic maar er is zoveel keus
                            Welke zijn volgens jouw onmisbaar en de meest gebruikte? Voor af te werken en lichte correcties gebruik ik nu de blauwe en/of gele 3M pads, die zijn voor mij perfect maar missen uiteraard wat cut als je stevigere correcties wil gaan uitvoeren. Maar deze pads zou i kwillen blijven gebruiken dus ik zou vanaf daar willen overstappen op Gloss-it. Ben ik juist als ik zeg dat ik je de gele 3M pad kan vergelijken met de groene Gloss-it?
                            Als dat het geval is heb ik de gele, witte en orange nog nodig?
                            2002 MX-5 NB 1.6

                            2011 Honda PCX

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                              Nee nee, echt hetzelfde hoor


                              Bert, ik ben een beetje aan het sukkelen met mijn pads voor de rotary. Ik heb nu een paar keer met de Lake Country Hydrotech pads gewerkt maar ik heb er weinig goeds over te zeggen. Ze zijn wat broos zoals de Menz pads (wel niet zo fel gelukkig) en missen vooral wat cut. Het resultaat is er uiteindelijk wel maar heb het gevoel dat ik er tijd en moeite mee aan het verspillen ben.
                              Je hebt me de gloss-it reeks aangeraden een tijdje terug in dit topic maar er is zoveel keus
                              Welke zijn volgens jouw onmisbaar en de meest gebruikte? Voor af te werken en lichte correcties gebruik ik nu de blauwe en/of gele 3M pads, die zijn voor mij perfect maar missen uiteraard wat cut als je stevigere correcties wil gaan uitvoeren. Maar deze pads zou i kwillen blijven gebruiken dus ik zou vanaf daar willen overstappen op Gloss-it. Ben ik juist als ik zeg dat ik je de gele 3M pad kan vergelijken met de groene Gloss-it?
                              Als dat het geval is heb ik de gele, witte en orange nog nodig?
                              Groen van gloss-it zit wat tussen geel en blauw van 3M in.

                              Voor correctie zou ik je sterk de oranje van festool aanraden. Hij is erg gelijkaardig aan de Gloss-it maar finisht iets mooier imho.

                              Gloss-it pads zijn extreem duurzaam, dat is een van hun voordelen. We hebben de onze nog allemaal, nog niet 2 is er defect gegaan.

                              Enkel wol slijt wel wat.


                              In jouw geval zou ik wol van Gloss-it durven aanraden. Wit voor als je weinig sporen wil nalaten, grijs voor heavy cutting

                              Daarna afwerken met ofwel oranje van gloss-it of festool

                              In jouw geval volgende daarna geel en blauw van 3M

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                Groen van gloss-it zit wat tussen geel en blauw van 3M in.

                                Voor correctie zou ik je sterk de oranje van festool aanraden. Hij is erg gelijkaardig aan de Gloss-it maar finisht iets mooier imho.

                                Gloss-it pads zijn extreem duurzaam, dat is een van hun voordelen. We hebben de onze nog allemaal, nog niet 2 is er defect gegaan.

                                Enkel wol slijt wel wat.


                                In jouw geval zou ik wol van Gloss-it durven aanraden. Wit voor als je weinig sporen wil nalaten, grijs voor heavy cutting

                                Daarna afwerken met ofwel oranje van gloss-it of festool

                                In jouw geval volgende daarna geel en blauw van 3M
                                Dus van de gele 3M pad naar orange Festool en niets meer tussenin?
                                En als dat te min is een wool pad.

                                En damn die pads zijn duur!
                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                  Dus van de gele 3M pad naar orange Festool en niets meer tussenin?
                                  En als dat te min is een wool pad.

                                  En damn die pads zijn duur!
                                  Idd.


                                  Pads zijn idd niet goedkoop, maar kwaliteit is echt niet te vergelijken met die hexlogic of andere lake country pads

                                  Comment


                                  • Kan je de pads voor een excenter ook gebruiken op een rotary? Of hebben beide machines hun specifieke pads?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                      Idd.


                                      Pads zijn idd niet goedkoop, maar kwaliteit is echt niet te vergelijken met die hexlogic of andere lake country pads
                                      Ok merci Bert, bedankt voor de info.
                                      2002 MX-5 NB 1.6

                                      2011 Honda PCX

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                        Kan je de pads voor een excenter ook gebruiken op een rotary? Of hebben beide machines hun specifieke pads?
                                        Sommige pads zijn beter geschikt voor excentrisch, andere voor roterend gebruik.

                                        Gloss-it werkt goed voor beide, alsook festool

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                          Sommige pads zijn beter geschikt voor excentrisch, andere voor roterend gebruik.

                                          Gloss-it werkt goed voor beide, alsook festool
                                          Ik stelde me gewoon ff de vraag want momenteel heb ik enkel nog maar een excentrische machine.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X