Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Polieren (tips)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Polieren (tips)

Hallo
    Dit weekend heb ik de kans mijn auto te polieren, een toestel die ik kan lenen van een vriend. Kan er iemand mij enkele tips geven ivm polieren, welke pad gebruiken (het is voor een oldtimer), product, eventueel vooraf kleien?
    alvast bedankt

Sowieso altijd vooraf kleien als u de auto gaat polijsten. Anders worden er met hoge druk wrijving toegepast op een oppervlak wat niet schoon is. Dat wordt niets

Welke machine kun je lenen? Een oldtimer heeft vaak Single Stage lak (dus je zit meteen in de kleurlak te corrigeren). Mocht het een roterende machine zijn en dan zonder ervaring, en zéker op dit soort tere auto's en lakken......ik zou het u echt af willen raden.

Comment

Stel op een moderne wagen: die is telkens voorzien van een blanke laaklag in tegenstelling tot een oudere wagen die dit niet heeft.

Als je te hevig en heel regelmatig gaat polieren heb je dus de kans door de blanke laklaag te zitten. M'n vraag is: kan je dit dan merken en hoe aangezien de kleurlaklaag eronder nochtans hetzelfde kleur moet hebben?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
        Stel op een moderne wagen: die is telkens voorzien van een blanke laaklag in tegenstelling tot een oudere wagen die dit niet heeft.

Als je te hevig en heel regelmatig gaat polieren heb je dus de kans door de blanke laklaag te zitten. M'n vraag is: kan je dit dan merken en hoe aangezien de kleurlaklaag eronder nochtans hetzelfde kleur moet hebben?
        Lakditkemeter is de enigste oplossing om te zien hoeveel de lakdikte nog is..

Comment

Heb nog een 2-tal vraagjes:

Volgens wat ik lees is het essentieel om te blijven polieren tot het product volledig verwerkt is. Hoe kan je dit precies merken? Tips?

Onze auto heeft slechts enkele hele kleine waskrasjes gezien hij altijd correct gewassen geweest is (nooit carwash), die zijn echter alleen goed zichtbaar in de zon. Wanneer ik in de garage er een grootlicht op richt, zie ik veel minder waskrasjes dan in de zon.

Hoe kan ik het best voor optimale belichting zorgen?

Comment

Volgens wat ik lees is het essentieel om te blijven polieren tot het product volledig verwerkt is. Hoe kan je dit precies merken? Tips?
            De polijsproducten die ik gebruik (met name Monello) worden poeder van zodra ze verwerkt zijn, ik weet echter niet of dat voor alle producten zo is

Onze auto heeft slechts enkele hele kleine waskrasjes gezien hij altijd correct gewassen geweest is (nooit carwash), die zijn echter alleen goed zichtbaar in de zon. Wanneer ik in de garage er een grootlicht op richt, zie ik veel minder waskrasjes dan in de zon.

Hoe kan ik het best voor optimale belichting zorgen?
            elke lichtbron geeft een ander effect ; om krassen vast te stellen gebruiken detailers een zgn Brinkmann-lamp, omdat dergelijke lamp een spectrum heeft dat het dichtst bij dat van zonlicht aanleunt

//edit : wat is voor jou "correct gewassen" als ik zo nieuwsgierig mag zijn ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
              //edit : wat is voor jou "correct gewassen" als ik zo nieuwsgierig mag zijn ?
              Gebruik van een washmitt, als hij echt vuil is gebruik ik ook 2 emmers.

Ik heb gisteren dezelfde wagen (zelfde kleur) op bezoek gehad van een kameraad nadat hij die net gewassen had. Zijn wagen gaat af en toe naar de carwash.
              Bij het bekijken in de zon was dat toch een redelijk verschil met de onze hoor! Had zelf niet zo'n verschil verwacht want de onze heeft 3 keer zoveel km als die van hen.
              Je kon er echt grote waskringen in zien, bij de onze is dat beperkt toch hele lichte krasjes, daarom dat het net moeilijk is voor mij om die goed zichtbaar te brengen onder het licht..

Comment

Hallo
                Dit weekend heb ik de kans mijn auto te polieren, een toestel die ik kan lenen van een vriend. Kan er iemand mij enkele tips geven ivm polieren, welke pad gebruiken (het is voor een oldtimer), product, eventueel vooraf kleien?
                alvast bedankt

een eerste en erg belangrijke vraag die ik je moet stellen is of het om een roterende polijstmachine gaat of over een DA-machine (dual-action) zoals bijboorbeeld de dap500/900.
                Als het een roterende is, dan moet ik je waarschuwen en aanraden dit als beginner niet zelf te doen...even te lang doorgaan op één plaats kan leiden tot verbranden van de lak!

hoe lang je moet doorwerken met het produkt hangt van het merk en type af: bij Poorboys SSR en Monello/Menzerna produkten werk je door tot het produkt olieachtig wordt. Bij produkten zoals Meguiars ultimate compound kan je blijven doorgaan tot de gewenste correctie is bereikt; bij deze laatste breekte de schuurkorrel niet of nauwelijks af tijdens het polijsten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk Berichten
                  een eerste en erg belangrijke vraag die ik je moet stellen is of het om een roterende polijstmachine gaat of over een DA-machine (dual-action) zoals bijboorbeeld de dap500/900.
                  Als het een roterende is, dan moet ik je waarschuwen en aanraden dit als beginner niet zelf te doen...even te lang doorgaan op één plaats kan leiden tot verbranden van de lak!

hoe lang je moet doorwerken met het produkt hangt van het merk en type af: bij Poorboys SSR en Monello/Menzerna produkten werk je door tot het produkt olieachtig wordt. Bij produkten zoals Meguiars ultimate compound kan je blijven doorgaan tot de gewenste correctie is bereikt; bij deze laatste breekte de schuurkorrel niet of nauwelijks af tijdens het polijsten.
                  Bedankt voor je antwoord Corsawim, maar zoals je ziet dateert die post van bijna 3 jaar geleden.

Ondertussen ben ik al veel meer geïnformeerd en begrijp ik wat je zegt dat je als amateur niet met iedere machine aan de slag kan.

Ondertussen heb ik een Dap900 gekocht, na de examens zal ik daar wat beginnen mee te experimenteren. Jochen van het forum heeft me al heel wat tips gegeven en mij uitleg gegeven over verschillende producten.

Ik heb toen tegen Jochen ook gezegd dat ik hier wel eens wat foto's ging plaatsen van m'n behaalde resultaat.

Comment

Bedankt voor je antwoord Corsawim, maar zoals je ziet dateert die post van bijna 3 jaar geleden.

Ondertussen ben ik al veel meer geïnformeerd en begrijp ik wat je zegt dat je als amateur niet met iedere machine aan de slag kan.

Ondertussen heb ik een Dap900 gekocht, na de examens zal ik daar wat beginnen mee te experimenteren. Jochen van het forum heeft me al heel wat tips gegeven en mij uitleg gegeven over verschillende producten.

Ik heb toen tegen Jochen ook gezegd dat ik hier wel eens wat foto's ging plaatsen van m'n behaalde resultaat.
                    haha, ik moet in het vervolg beter naar de data kijken

Comment

Working...
                    X