Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud velgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Onderhoud velgen

Heb nu sinds kort velgen gekocht (Dezent N), maar weet niet zeker uit wat materiaal ze zijn en welke behandeling zulke velgen ondergaan vanuit de fabriek.

Nu met de aankomende winter zou ik toch zeer graag mijn velgen iets of wat proper houden en zo goed mogelijk beschermen tegen pekel, zout, ...

Ik kuis mijn wagen vrij regelmatig (zo'n 2 keer in de maand, of vaker als het echt nodig is).

Kuis de velgen meestal gewoon met water en de autoshampoo die ik ook gebuik voor de wagen zelf.

Ik hoorde al meermaals van mensen dat ik de velgen met iets zuurloos moet behandelen ? Enkele concrete voorbeelden, merken van producten ?

Hoe vaak, wanneer, ... ?

Alle advies is welkom!
    Last edited by ; 23/10/2008, 01:18.

Of het zuurloos is heb ik geen benul van, en of het écht goed is voor de velgen ook niet, maar werken doet 'Wheel Brite' van (ik dacht) Turtle Wax wel. Alle remstof komt der écht makkelijk af, en ze blinken nog schoon ook
    Zowel op de LM velgen van de oude Golf 3 hier thuis als op de stalen velgjes van mijn krel. Geweldig spul

Comment

Ben je van plan om je velgen te clayen?

Kan je daarna wax op doen??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
        Ben je van plan om je velgen te clayen?

Kan je daarna wax op doen??
        Ik zou niet eens weten wat "clayen" is.

De velgen zijn nieuw (4 weken), dus ik betwijfel of dit al nodig is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ken_DS Bekijk Berichten
          Ik zou niet eens weten wat "clayen" is.

De velgen zijn nieuw (4 weken), dus ik betwijfel of dit al nodig is ?
          Ik geef het woord aan de profs hier

ma 'k wou eigenlijk gewoon weten of je je velgen kunt 'clayen'? En ook wax.

Comment

Trouwens wat ik me afvraag, heb hier zo een busje zwarte turtle wax staan die dienen voor van die zwarte stootlijsten, bumperstukken terug zwart te maken.

Zou dit ook enigzins het effect van bandenzwart kunnen bekomen ?
            Dan wordt dat ding nog voor iets gebruikt, morgen eens een oude band op het werk proberen

Comment

Om de velgen te reinigen (en zeker als je niet weet om welk soort materiaal het gaat) gebruik ik de Menzerna wheel cleaner. Wax-it heeft een soortgelijk product in de webwinkel nl. de Blackfire gel wheel & tyre cleaner.

Velg per velg behandelen, voor het wassen van de wagen. Velg nat spuiten en even wachten tot het water wat is weg getrokken. Velg en band innevelen met het product (best van onder naar boven inspuiten). Product een 30 seconden laten inwerken en vervolgens het vuil los maken met een velgenborstel o.a. wheel brush, EZ detail brush. Rond de bouten en kleinere stukken kan je te lijf gaan met een Swissvax wheel brush. Achteraf de velg en de band afspuiten (op de band gebruik ik een gewone keukenborstel). Profiteer ineens ook van de gelegenheid om je wielkasten uit te spuiten en te reinigen. (borstel dat hier goed werkt is een WC-borstel). Zo velg per velg behandelen. Achteraf de wagen wassen en drogen (incl. velgen)

Vervolgens kan je de velgen clayen - op die manier verwijder je opzittende verontreiniging die er met het wassen niet af gaat (teervlekjes e.d.) Poorboys clay bar en Poorboys spray & wipe doen hun werk naar behoren. Het product afnemen doe je dan weer met een zuivere microvezeldoek.

Als laatste stap ga je de velgen beschermen. Dit doe je met een speciale "wheel sealant". Deze is bestand tegen hogere temperaturen. Aanbrengen met een wax applicator pad en laten drogen. (10-tal minuten) en daarna afnemen met een microvezeldoek.

Als finishing touch zou ik ook nog een bandendressing aanbrengen. Deze maken de banden mooi zwart en zorgen ervoor dat ze een bescherming genieten. Aanbrengen doe je ook met een applicator pad.

Vuil etc. zal zich minder snel en minder sterk hechten aan de velg. Gewoon reinigen met water en shampoo en ze blijven er als nieuw uitzien. Volledige procedure herhalen om de maand voor het beste resultaat. Bandendressing iets vaker, elke twee weken bv., want die blijft niet zo heel lang zitten.

Comment

Ik gebruik Hot Rims All Wheel Cleaner van Meguiar's. Remstof gaat er zo van af. Verstuiven, even laten inwerken. De gaten in de velgen en de binnenkant van de velg doe ik met een weel brush van Meguiar's, de buitenkant van de velg met een oude microvezel handschoen. Nadien wax ik de velg gewoon met dezelfde wax waarmee ik de wagen wax, soms is dat de NXT 2.0 wax, soms de M16 , alweer van Meguiar's.

Excuses als ik aan topicvervuiling doe maar ik heb nergens geen voorstellingstopic kunnen ontdekken en maak van dit eerste bericht gebruik om me voor te stellen. Dominique is mijn naam, ben 46 jaar oud en trotse eigenaar van een zes maand oude Renault Megane coupé cabrio en een vijf jaar oude Renault Modus, beide in de kleur zwart Nacré, mooie kleur maar kl*te voor te onderhouden. Ben stillaan gebeten geraakt van het poetsvirus en al actief op verschillende andere detailingforums. Mijn poetscollectie is al aardig uitgebreid en deze werd vorige week nog met een rotarymachine vervolledigd. Deze machine probeer ik nu onder de knie te krijgen op een schrootmotorkap.
                Last edited by megane_cc; 23/10/2008, 09:42.

Comment

@ megane cc: welkom.
                  Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Mogen deze velgen geclayd worden, Naish?

Comment

Ja hoor, geen probleem.
                      Wel eerst grondig wassen natuurlijk alvorens met de klei (en lubricant!) over het oppervlakte heen te gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tmclssns Bekijk Berichten
                        Volledige procedure herhalen om de maand voor het beste resultaat. Bandendressing iets vaker, elke twee weken bv., want die blijft niet zo heel lang zitten.
                        Uhu...

Als ge da zo vaak moet herhalen, met die wax, wat is dan het nut eigenlijk...
                        Denk da ge beter die tijd die ge daar in steekt uitspaart en gewoon uw velgen nekeer meer wast. Als ge die elke week eens wast (ge kunt da ook doen zonder de rest van de auto te moeten wassen) kost u da evenveel/minder tijd en blijven die ook proper hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          Uhu...

Als ge da zo vaak moet herhalen, met die wax, wat is dan het nut eigenlijk...
                          Denk da ge beter die tijd die ge daar in steekt uitspaart en gewoon uw velgen nekeer meer wast. Als ge die elke week eens wast (ge kunt da ook doen zonder de rest van de auto te moeten wassen) kost u da evenveel/minder tijd en blijven die ook proper hoor.
                          Je moet niet elke maand heel de procedure opnieuw doen hoor, ik zou eerder zeggen elke 3 tot 6 maanden afhankelijk van de producten die je gebruikt.

Op mijn wagen staat nu 1 laagje wax en 1 laagje wheel sealant en na 3,5 weken is het resultaat nog altijd hetzelfde. Beading blijft mooi behouden, ik ga deze of volgende week wel een laag of 2 extra op mijn wagen zetten omdat het weer slechter en slechter wordt.

Voor de rest elke week wassen en dan blijft je wagen echt wel proper.

Comment

ik heb het enkel over de velgen. Niet over de carrosserie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Trouwens, gij moet niet klappen, je 350 werd elke 3 maand gedaan door Bert en dat zal wel inclusief wheel sealant zijn...

Ik heb het over het waxen van de velgen. Dat is toch een tijdrovend werkje. Ik denk dat je die evengoed proper houdt door ze frequent te wassen, en dat gaat niet meer tijd kosten.

Comment

Trouwens jij deed je 350 elke 3 maand naar Bert en dan deed hij dat toch ook... Dus bij mij is het verschil dat ze die beurt zoals bij bert maar om de 4 maand krijgen en dat ik tussentijds eens een laagje extra wax aanbreng.
                                Ik heb regelmatig meegeholpen aan mijn auto, en ik heb er nooit een wiel weten afhalen, dus dezelfde behandeling als jouw velgen zal het al zeker niet zijn

Bij mijn weten zijn mijn velgen nooit gewaxt geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  Ik heb regelmatig meegeholpen aan mijn auto, en ik heb er nooit een wiel weten afhalen, dus dezelfde behandeling als jouw velgen zal het al zeker niet zijn

Bij mijn weten zijn mijn velgen nooit gewaxt geweest.
                                  Nee, omdat jij zoals je zegt een velgenreiniger gebruikt. En dan ook die van poorboys.

Dan heeft het geen zin om ze in de wax te zetten, de eerste keer je er met sterke velgenreiniger opzit is die er meteen af

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                    Nee, omdat jij zoals je zegt een velgenreiniger gebruikt. En dan ook die van poorboys.
                                    Ehh, verdunde Virosol, gene poorboys

Comment

Maar waren dat geen gepolierde velgen op je jap-kar??? Die kunnen dan idd niet geclayed en gewaxed worden...
                                      nop, zijn niet gepolierd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten

Dan heeft het geen zin om ze in de wax te zetten, de eerste keer je er met sterke velgenreiniger opzit is die er meteen af
                                        En dan is ook de vraag. Wat is beter? Waxen en met water wassen, of niet waxen met een gewone (zonder zoutzuur ) velgenreiniger wassen?

Comment

Working...
                                        X