Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rode lak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rode lak

    Vorige week heb ik mij een Mugello rode E36 M3 gekocht.

    Aangezien er een lelijke spoiler op de kofferklep staat die ik wil verwijderen, en aangezien men gaten heeft gemaakt om deze spoiler vast te zetten moet deze kofferklep herspoten worden.

    Misschien dat ik ook de voorbumper eens laat herlakken.

    Bij de carrossier vertelden ze mij dat ik met een rode wagen moet opletten voor kleurverschil. De originele rode lak is door de tijd wat valer geworden.

    Mijn vraag: Is het mogelijk om de originele lak te detailen waardoor er geen kleurverschil zal zijn met de nieuwe lak?
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

  • #2
    Kleurverschil is vrijwel altijd aanwezig als er aan auto's wordt gespoten. Originele kleuren (aan de hand van de kleurcodes) krijg namelijk last van fading / oxidatie en uitdroging.

    Rood is het zwakste kleurelement wat er bestaat. We kennen allemaal het verschijnsel dat rode auto's op een gegeven moment rose / wit worden. Om dat verschijnsel een beetje simpel uit te leggen:

    Een laklaag is niet zoals veel mensen denken dicht en hermetisch afgesloten, maar heeft net als je huid poriën. In de lak zit een bindmiddel wat het kleurpigment bij elkaar houdt. Zie het een beetje als allemaal rode eilandjes dicht bij elkaar met daartussen water (bindmiddel).
    De grootste veroorzaker van kleurfading is UV straling, deze tast het bindmiddel aan waardoor die rode eilandjes los komen te liggen. De stukken hiertussen zien wij als wit. En rood + wit = lichter

    Zolang die kleurfading niet in een te ver stadium is, kan het opgelost worden met lakcorrectie. Liggen ze te ver uit elkaar is het jammer maar helaas, dan spreekt men ook wel van een dode lak.
    Naast UV straling sijpelt ook vogelpoep in de lak, allemaal agressieve elementen die de laklaag aantasten. Die dieper gelegen lak raakt beschadigd, droogt uit en kwijnt weg. Bij de conventionele poetsbehandelingen wordt enkel het lakoppervlak tot hoogglans gepoetst, beetje wax erop, en dat is je resultaat. Maar een waxlaag heeft een tijdelijke levensduur en als snel ben je weer terug bij af. De kern van het probleem is namelijk niet aangepakt. Daarom is o.a. die voeding zo immens belangrijk om zo de gehele laklaag aan te pakken, en dus die diepe en natte glans, weer voor lange tijd terug te halen.

    Zelf zou ik het volgende doen in deze situatie:

    Eerst de wagen laten detailen om zo de originele lak op te halen. Dan ermee naar een goede carrosserier om de laklaag te laten uitmeten aan de hand van de kleur op de wagen, niet aan de hand van de kleurcode in het koffer. Dan zijn ze veel nauwkeuriger en zal het geheel het gewenste resultaat gaan geven.

    Comment


    • #3
      Mooie uitleg, merci!


      Als ik je foto's in je topic bekijk lijkt het toch goed mee te vallen. Dat is perfect terug mooi te krijgen hoor
      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • #4
        Knappe uitleg CCC , is dit eveneens geldig bij een rode wagen waarop een blanke laklaag wordt gespoten?

        Comment


        • #5
          You're welcome

          Een blanke laklaag vertraagd het hele proces enigszins, maar voor de rest idem dito.

          Comment

          Working...
          X