Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verduisteringsspray verwijderen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• verduisteringsspray verwijderen

hellow,
    ik heb onlangs de pinkers aan de achterkant van mijn auto verduisterd met z'on spray speciaal voor lichten te 'fumeren'
    dit is goed gelukt en zeer mooi, maar ik had ook de zij-pinkers gedaan.
    bij de zijpinkers was het niet zo goed gelukt, en ik had de spray er terug afgedaan met het bijhorende busje om te verwijderen. toen ik dit echter had gedaan, 'smelte' het plastiek als het ware, en nu slaan die helemaal mat uit! dit op zich is niet z'on ramp, gewoon andere zijpinkertjes halen, maar ik ben bang als ik mijn achterlichten weer wil proper maken, deze ook zullen mat uitslaan
    heeft hier iemand een id'tje hoe ik dat veilig zou kunnen verweideren
    (want voor de keuring zal dit wel nodig zijn denk ik)

Misschien?

Misschien kennen de detailers hier een of ander huis-, tuin- en keukenmiddeltje.

Comment

wel, toeval of niet, maar dat is de dader... unsafe verklaart by volonte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door volonte Bekijk Berichten
        wel, toeval of niet, maar dat is de dader... unsafe verklaart by volonte
        Toeval. Kwas via google ff gaan kijken en kwam bij dit uit.

Misschien eens proberen met wasbenzine?

Comment

ja mss... alleszins bedankt vo te kijken
          mss nog ff de detailing-freakzz afwachten voor ik er allerlei tegenaan gooi
          kwestie da mijn achterlichten niet naar de r*k zijn

Comment

Mijn vader () had destijds (lang geleden) ook van die donkere vernis gebruikt op zijn acherlichten en daarna de verwijderaar. Ik heb dat busje hier nog staan en die verwijderaar is volgens mij gewoonweg acetone.
            Volgens mij ga je de achterlichten steeds beschadigen als je die vernislaag wilt verwijderen.
            Maar als ik in deze map bepaalde topics lees moet het in theorie mogelijk zijn om de matte achterlichten weer zachter te schuren en nadien te polieren.
            Maar als je het materiaal niet hebt denk ik dat je daar beter niet aan begint en gewoon nieuwe koopt.

Wasbenzine gaat geen effect hebben.
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Zit die spray aan de binnen of buitenkant van dat lichtblok?

Buitenkant kan je wel weer mooi doen blinken door te polieren. Binnenkant is minder makkelijk

Aceton gaat alleszins het plastic ook dof/wit doen uitslaan.
              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

de spray hangt aan de buitenkant van het achterlicht... ik heb een excentrisch poliermasjien in mijn bezit, mss dak het daarmee goe krijg?

Comment

voor u lichten proper te maken maar 1 manier.
                  schuurpapier. eerst ruw beginnen en dan altijd maar fijner totdat ze terug zo glad zijn als een spiegeltje.
                  heb ik bij de mijne ook gedaan.

het gaat je bloed zweet en tranen kosten.
                  maar als je het goed doet,.....

op mijn rechterlichten is wel een vernislaagje over gespoten. ( pas hier wel mee op wat vernis durft somige plastieksoorten ook opeten )
                  Bijgevoegde Bestanden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door volonte Bekijk Berichten
                    de spray hangt aan de buitenkant van het achterlicht... ik heb een excentrisch poliermasjien in mijn bezit, mss dak het daarmee goe krijg?
                    Dat moet zeker lukken dan
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik ga m'n vraag hier stellen, omdat het ook over reiningen gaat van lichten.
                      Ik heb me een stel andere achterlichten gekocht maar op één achterlicht zitten aan buitenkant zowat mini spikkels op het glaswerk (buitenkant)
                      Vraag is dus hoe ik dit het best probeer te verwijderen, wat ik uiteraard wil vermijden zijn doffe plekken.
                      Heb al eens geprobeerd met heet water, sponsje en een kneepje dreft maar dat bleek al snel te zwak.
                      Wat kan oplossing bieden ? White spirit, thinner, schuurpapier ?
                      Graag jullie advies
                      Alvast bedankt.

Oja, foto is gewoon voorbeeld foto van het type achterlicht, de mini spikkels zijn hier niet op te zien

Comment

schuurpapier.
                        de andere 2 kunnen u lichten dof maken.

Comment

@ volonte , de verwijderingsspray bevat weekmakers ! Dit dient om de verf op te lossen ,nadeel is dat de kunststof van de lichten dus ook week word !
                          Niet gebruiken dus !!!!!

Het beste wat je kan doen is het volgende :

1. de achterlichten demonteren
                          2. achterlichtblokken reinigen met shampoo, afspoelen en drogen
                          3. natschuren (wetsanden) met 1000grit (schuurpapier) tot alle verf eraf is
                          4. wetsanden met 2000grit ( 3M WETANDDRY)
                          5. wetsanden met 2500grit ( 3M WETANDDRY)
                          6. opnieuw grondig reinigen en drogen
                          7. polijsten met een cuttingpad en compound ( bvb. m84 of m105 van Meguiars) en excenter polijstmachine,dit om de schuursporen te verwijderen
                          8. napolijsten met een polishingpad en fijnere polish ( bvb.m80 of m205 van Meguiars) en excenter polijstmachine, dit om hoogglans te bekomen
                          9. opnieuw reinigen en drogen
                          10. behandelen met een wax of een sealant

Als je geen compound of polish hebt kan je ook de Headlight Restoration Kit van Meguiars aanschaffen .
                          Deze kit bevat een opzetstuk met polijstpad ( voor op een boormachine) ,polijstmiddel en een microvezeldoek !

Hieronder een linkje naar die kit :

Met de bovenstaande werkwijze heb ik al meerdere keren lichten en andere kunststofpanelen die normaal moesten vernieuwd worden kunnen redden !
                          Last edited by ; 06/01/2010, 01:05.

Comment

@ necropolis , heb je een foto van JOUW achterlichten ?
                            Zijn het zwarte spikkels die erop zitten ? Dan is het waarschijnlijk teer , dit kan je verwijderen met teerverwijderaar ( te koop in alle autoshop's ).

Comment

Voila , heb een foto gemaakt daarnet van de achterlichten, het gaat 'm enkel om het linkse achterlicht waar je aan de rechterkant wat witte spikkels ziet, maar is zeker geen teer.
                              Zou ze graag even netjes willen als de andere.

Comment

Voel je die spikkels zitten m.a.w zijn ze hoger dan het oppervlak van de lichten ,of zijn het spikkels in het kunststof ?
                                Kunnen verfspetters zijn , of kalkvlekken !

Probeer eens met clayen, meestal kan je zulke zaken met clay verwijderen !
                                Als dit niet lukt proberen met Plast-X ( Meguiars) handmatig ( op een pad of microvezeldoek) met veel kracht inwerken.
                                Het kan zijn dat je dit meerdere keren na elkaar zal moeten doen ,net zolang tot je tevreden bent van het resultaat !

Machinaal polijsten kan ook natuurlijk ,maar daar moet je wel de spullen voor hebben .

Comment

Je voelt ze niet echt moet ik zeggen, denk ook eerder aan verfspetters ofzo.

White spirit ? Dissolvant ? Benzine ?

Comment

@ necropolis , je vraagt advies wat je kan doen om die spikkels weg te halen en oppert om
                                    white spirit,thinner of schuurpapier te willen gebruiken .

White spirit : helpt niet bij opgedroogde uitgeharde verf.
                                    Thinner : misschien helpt dit als het verfspikkels zijn ,bij kalkvlekken helpt dit niet !
                                    Thinner kan ook de plastic beschadigen,of het kunststof dof maken en dan moet
                                    je toch je toevlucht nemen tot een polijstmiddel !
                                    Schuurpapier : waarom agressief tewerk gaan als er zachtere middelen zijn om dit aan te
                                    pakken ! Na schuurpapier moet je ook gaan polijsten om het terug glanzend te maken !

Lees nog eens goed mijn antwoord wat te doen om de spikkels weg te halen !

Comment

ik gebruikte vroeger disolvant, nagelijkverwijderaar.
                                      Dit werkte altijd goed bij mij. Naderhand beetje polish en is weer in orde!

Mvg Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                                        @ necropolis , je vraagt advies wat je kan doen om die spikkels weg te halen en oppert om
                                        white spirit,thinner of schuurpapier te willen gebruiken .

White spirit : helpt niet bij opgedroogde uitgeharde verf.
                                        Thinner : misschien helpt dit als het verfspikkels zijn ,bij kalkvlekken helpt dit niet !
                                        Thinner kan ook de plastic beschadigen,of het kunststof dof maken en dan moet
                                        je toch je toevlucht nemen tot een polijstmiddel !
                                        Schuurpapier : waarom agressief tewerk gaan als er zachtere middelen zijn om dit aan te
                                        pakken ! Na schuurpapier moet je ook gaan polijsten om het terug glanzend te maken !

Lees nog eens goed mijn antwoord wat te doen om de spikkels weg te halen !
                                        Even toelichten want de lichten zijn intussen netjes geworden,
                                        eerst heb ik geprobeerd met die "clay" zoals je aangaf maar dat deed gewoon niets.
                                        Nadien heb ik thuis met white spirit geprobeerd, maar ook geen succes.
                                        Uiteindelijk het juiste gevonden,een vod met tolueen, nadien alcohol en meteen alles afgewassen met veel helder water.
                                        Géén doffe plekken en de spikkels zijn weg.

Comment

Working...
                                        X