Mededeling

Collapse
No announcement yet.

autowax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • autowax

    Hallo allemaal,

    ik heb enkele maanden geleden een zwarte peugeot 406SW gekocht, occassie.
    ik was al even van plan om hem eens te "waxen" zodat ie terug mooi blinkt en de waskringen eruit zijn.
    Maar nu mijn vrouwtje hem vant weekend op enkele plaatsjes mishandeld heeft met de groene kant van haar afwassponsje is het dus hoog tijd dat ik er werk van maak!

    vermits het nogal een grote wagen is (mijn vorige was een corsa) ben ik bij de auto5 zo een machinetje gaan halen. ik weet dat het "prul" is, maar heb het gekocht omdat ik het niet zie zitten om de hele wagen met de hand onder handen te nemen. en ik met mijn armen nooit aan de 3500toeren/min kom die het machinetje kan geven.
    hierbij zaten ook 2 doekjes, ééntje voor het op te wrijven en een "schapenvelletje" om het af te wrijven.
    ik had er ook product bijgevraagd, maar ik denk dat ze mij het verkeerde hebben meegegeven. nl High protection polish, van titanium.
    denk niet dat dit hetzelfde als Wax is..??

    nu heb ik dat gisterenavond eens snel geprobeerd op de motorkap. Resultaat was eigenlijk niet echt wat ik gehoopt had. het blonk wel een beetje, maar om te beginnen kreeg ik het er niet tegoei vanaf met dat machinetje. er bleven zo kleine tikkelkes opzitten, als ik het vezeldoekje dan zelf in mn hand nam ging het er wel af, maar met veel kracht. (was de bedoeling dat het machinetje die kracht leverde).
    ligt dat aan het product? teveel gebruikt? Aan de doekjes? aan het machinetje?

    laatste vragen: welk product kan ik best gebruiken? en hoe ga ik best te werk?
    het is niet de bedoeling dat ie blinkt lijk een meetingcar, maar khad toch graag een mooi gladde blinkende wagen...

    alvast bedankt voor tijd en raad!
    Thomas

  • #2
    Welkom op het forum.

    Zo te lezen is er bij jouw auto meer nodig dan enkel wax. Wax dient om jouw wagen na een behandeling (afhankelijk van de staat van de lak) te beschermen, een beschermlaag te leggen over het eerder gedane werk.
    Met het eerder gedane werk bedoel ik dan oa. kleien, polieren (naarmate de staat van de lak).

    Over welk machientje heb je het precies?

    De detailers in deze rubriek zullen je alvast ook graag met raad en daad bijstaan.
    Ik stel ook voor dat je in deze rubriek Car cleaning & detailing wat meer gaat lezen, je zal hier zeker nog heel wat nuttige tips vinden.
    Last edited by ; 28/05/2009, 14:24.

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je beter even wat posts in dit deel van het forum doorneemt.

      Ik vrees dat al je investeringen voorlopig voor niets zijn geweest.

      Ik heb vorige week toevallig nog een motorkap van een klant onder handen moeten nemen die met de groene kant van een sponsje gewerkt had.

      Om u een idee te geven: Ik ben 2.30 uur bezig geweest om het volgende te doen op ENKEL de motorkap van een Ford S-Max:

      - Wassen
      - Kleien
      - Testen met een rotary, compound en compounding pad (geen of weinig effect op de krassen van het groene sponsje)
      - Wetsanden met 2000 Grit (2 tot 3 maal !!!)
      - Wetsanden met 3000 Grit (1 maal om te verfijnen)
      - 2 Maal polieren met compound en compounding pad
      - 1 Maal polieren met polishing pad en finishing polish.

      PS: Ik was zelf nog niet helemaal te vreden, maar de klant was 120% tevreden.

      Iemand zonder ervaring was er snel een volledige dag mee bezig geweest schat ik. En dan beschik je al over alle nodige materiaal.

      Wat jij probeert te doen is als een olifant vellen met een waterpistool ... je zal al blij mogen zijn als hij er ook maar iets van merkt ...

      Ik zou voorstellen dat je een professioneel detailer contacteert, anders komt het niet meteen goed.

      Comment


      • #4
        het zijn slechts 2 kleine plekjes waar insecten redelijk vast zaten. dus niet de hele motorkap, ter verduidelijking.
        de lak ziet nog top uit hoor, op enkele steenslagplekjes op de motorkap na

        blijkbaar is er over dit "poetsen van de wagen" ook al een hele rage en zit het allemaal dieper als ik dacht veel van wat hier staat geschreven heb ik nog nooit van gehoord, zoals het clayen, polieren, polijsten,....(???)
        ben precies nog wat van de oude stempel: auto wassen, drogen en waxen zoals bij de meeste "gewone" mensen en dit is nu eigenlijk ook gewoon de bedoeling, enkel dat ik er nu een machinetje voor gehaald heb (om mijn armspieren wat te sparen) en dat ik eens raad wil ivm goeie wax! (want ik denk dat wat ik er nu op gesmeerd heb geen wax is)
        wanneer we vroeger een krasje van bv een struik hadden deden we het weg met wax, 2X jaar waxten we onze wagen. (wassen drogen waxen)
        het is dus niet de bedoeling om mijn lak als nieuw te krijgen, of om mijn wagen eruit te laten zien lijk een meetingwagen.

        het apparaatje dat ik heb gehaald is iets zonder merk, staat opt moment in de reclame bij auto5 aan 18€

        vraag is eigenlijk: wat is goeie wax? hoe ga ik best tewerk met mijn machinetje? en wat voor doekjes kan ik best gebruiken + waar kan ik ze halen?
        dan nog: het verschil tussen polish-wax? polieren, polijsten, waxen,...???
        Last edited by ; 28/05/2009, 14:40.

        Comment


        • #5
          Polish heb je in verschillende sterktes en dient om lichte en/of zwaardere krassen weg te werken in de lak. Dus, om lakcorrecties uit te voeren.

          Wax gebruik je om het werk dat je met de polish verkregen hebt nadien te verzegelen, te beschermen. Wax legt een film, een beschermlaag op de lak naar correctie met polish.

          Comment


          • #6
            vroeger zeiden ze dat ge met wax krassen opvult met lak die errond zit. maar eigenlijk is dit polishen?

            dus beter eerst polishen en dan waxen?
            kan dat in 1 keer gebeuren? dus achtereen wassen, polishen en dan waxen? of moet er droog/intrektijd tussenzitten?
            en met welke producten?

            en hoe ga je best te werk? ik deed eerst een drup op mn machinetje en maakte dan bewegingen naar voor en naar achter, een keer of 2-3 en ging dan verder. af en toe een drup erbij. totdat ik 1/3 van mn capo gedaan had, en dan nam in mn schapendoekje en wreef het eraf (wat moeilijk ging, er bleven heel wat spikkelkes ophangen)
            moet ik lang inwrijven en lang uitwrijven of is 2-3 keer erover uitgaan voldoende?
            Last edited by ; 28/05/2009, 15:29.

            Comment


            • #7
              en wat is dat clayen dan voor iets? hoe moet het? waar haal je het? hoe doe je het? wat mag? wat mag niet? wanneer doe je het?....

              Comment


              • #8
                Clayen is het perfect zuiveren van je wagen en dient vooral om grof vuil te verwijderen zoals, vliegenresten, steenslag, boomhars, enz... je gebruikt dit door het blokje klei in bv 3 stukjes te snijden, daarne 1 stukje kneden dat het werkbaar is en hiermee ga je dan over de lak. Beste denk ik is om een oppervlake van bv 40 op 40 te doen, en dan bekijk je uw blokje clay, is het al te vuil dan kneed je dit weer tot het weer ok is om verder te gaan en zo doe je de oppervlakken tot je gedaan hebt. Daarna het clayke luchtdicht bewaren. Kan je hergebruiken indien NIET te vuil, anders gebruik je het best op uw velgjes of smijt je het weg en neem je een nieuw.

                Waar je dit kan kopen, best eens googlen of rondkijken op dit forum er zijn er genoeg die dit aanbieden.

                Je doet dit best als je wat tijd hebt en NA het wassen van de wagen zodat het meeste vuil en stof er reeds af is.

                Wens je echt Exacte info dan contacteer je best een detailer. En als je 100% safe wil zijn, dan laat je uw wagens eens behandelen door een ervaren detailer en kijk je hoe die te werk gaat en dan kan je daarna zelf eens proberen.

                Comment


                • #9
                  merci voor den uitleg! bedoeling is niet om mijn wagen professioneel tussen te pakken maar om mij eens amateuristisch mee bezig te houden.
                  wat kost zulk een clay? en heb je enkel clay nodig of nog bijproducten?
                  dus eerst goed wassen, drogen, clayen, polishen en dan waxen?

                  Comment


                  • #10
                    Het hangt er allemaal vanaf in welke staat uw wagen is hé.

                    Als het oppervlakkig is dan is het manueel allemaal best te doen met wat je daar opnoemt. Zijn het diepere krassen of andere dingen dan moet je idd al machinaal gaan denken en eventueel bovenste laagjes afschuren.

                    Maar ik herhaal het nogmaals, indien je niet zeker bent of geen risico wil lopen contacteer een detailer.

                    Laat hun dit éénmalig eens doen. Experimenteer je liever zelf dan zou ik rustig beginnen.

                    http://www.wax-it.be/ dit is een detailer, maar zo zijn er meerdere.

                    Comment


                    • #11
                      wagen is wel in vrij goede staat hoor, enkel wat steenslag op mn capot vanvoor, en dan van dit weekend 10cm² lichte krassen van het groene afwassponsje.
                      en het is idd meer de bedoeling dat ik me zelf wat bezig houd. ben niet van zin om echt te gaan detailen zoals enkele profs hier (met alle respect voor hun!). maar om mijn wagen eens wat beter te poetsen als gewoon met water, zeep en spons. en als het mogelijk is wil ik de krasjes/vegen wat wegwerken/camoufleren.
                      zelf ben ik van genk, en ik denk dat ik morgen eens naar die cleaners in sint lambrects herk ga.
                      iemand tips voor betaalbare producten voor een amateuristische poetsbeurt? clay en wax, want shampoo en polish heb ik al (eerst halfvolle bussen leegmaken, dan bijkopen)

                      Comment


                      • #12
                        Een heleboel vragen en ik heb vandaag geen goesting om te typen

                        Altijd welkom om eens met de wagen tot hier te komen, dat praat tevens een stuk makkelijker en ik denk vooral voor u ook een stuk duidelijker. Dan kan ik meteen enkele tips geven hoe een en ander aan te pakken.

                        Comment


                        • #13
                          Is het noodzakelijk dat je na het kleien de auto waxt??

                          Comment


                          • #14
                            Ja, door het kleien zal er niet veel bescherming op de lak zitten.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                              Is het noodzakelijk dat je na het kleien de auto waxt??
                              Deze vraag gaan velen hier niet graag lezen.

                              Kleien is de eerste stap die gedaan wordt om de lak zo zuiver mogelijk te maken, dus ook alle vorige wax wordt verwijderd.
                              Na het kleien is de lak dus volledig onbeschermd en is waxen heel zeker de boodschap.

                              Comment


                              • #16
                                Ook eventjes na het kleien behandelen met een polish om eventuele marring of lichte krasjes veroorzaakt door het kleien weg te werken.

                                Comment

                                Working...
                                X