Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Krasjes op metallic lak veroorzaakt door ??, en te verwijderen met ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Krasjes op metallic lak veroorzaakt door ??, en te verwijderen met ?

Hallo,

Vraagjes over het volgende:

Op mijn Peugeot 307 (Metallic) zitten op het dak, en op de motorkap een aantal m.i. niet al te diepe krasjes van recente datum.
    Voor mij onduidelijk hoe die er op gekomen zijn.
    Ik maak nogal eens gebruik van de carwash, en zo ben ik onlangs naar een carwash geweest met van die stoffen flappen ( dus geen borstels) zou het daardoor kunnen komen, ik heb hier wel mijn bedenkingen tegen.
    Is het gebruik van de carwash überhaupt af te raden i.v.m. mogelijke krasjes ??.
    Verder ( ik woon aan de kust) zitten wij hier in de buurt met een kleine meeuwenplaag, zo zag ik onlangs een meeuw boven op mijn autodak zitten. Zouden meeuwen krassen in de metallic lak kunnen veroorzaken?? ( en katten)??
    Wat best te gebruiken om die krasjes op (metallic) lak onzichtbaar weg te werken.

Tenslotte: ik zag in de catalogus van Auto5 een poliermachine staan op batterij, voor de prijs van zo'n € 40,- Zou dat dat een zinvolle aankoop zijn?, en als ik dat zou doen, wat moet ik er nog bij kopen ?? (ik bedoel schijfjes en poliermiddel)

Heel wat vraagjes waarop ik van mensen met ervaring, gaarne een antwoord op zou hebben.

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor eventuele reacties,

vr.gr.

Ferna

De carwash maakt zoiezo krassen.
    Of het nu borstels of lappen zijn maakt niet uit.
    Het vuil dat op de wagen ligt wordt over de wagen gespleept door de borstel of lappen, dat is wat de krassen maakt.

Even een concreet voorbeeld voor uw geval.
    Een meeuw laat iets achter op uw wagen. De meeuw heeft iets gegeten met schelpen. Dus er zitten in die resten kleien (scherpje) stukjes schelp. U rijdt door de carwash en er komt een lap over de wagen om het vuil te verwijderen, die sleept dus gewoon het vuil over de wagen incl het scherpe stukje schelp. Dat zal zeker krassen maken.

Dit is een extreem voorbeeld, maar zelf licht vuil (wat in feite niet meer of minder is dan kleine korreltjes) gebeurt hetzelfde.
    Dit zal bij 1 keer niet zozeer opvallen, maar na 10 keer al je dus al héél wat schade hebben!

Een juiste wastechniek incl. 2 emmer methode kan de potentiële schade beperken. Maar er moet nog steeds voorzichting omgesprongen worden om de lak perfect te houden !

Om nu terug te komen op uw vraag ivm het wegwerken van de krassen. Met de hand zal u deze nooit kunnen wegwerken. Het enige wat u met het handmatig aanbrengen van producten kan bereiken is het verbergen van de krassen. Deze zullen dan na verloop van tijd gewoon terugkomen.

Als u de krassen definitief wil verwijderen zal u machinaal tewerk moeten gaan met een product dat een korrel bevat, een polish of compound dus.

De machientjes uit de Auto5 enzo zijn echter niet krachtig genoeg. Het enige wat zij kunnen doen is wat wax of glaze aanbrengen, maar er zit totaal geen correctie kracht in.

Om een goede correctie te bekomen moet u naar een goed toestel grijpen zoals bvb de DAP500

De bedoeling is dan dat u in 2 stappen werkt om de correctie te bekomen. Eerst een zware korrel (compound) gebruiken om de krassen te verwijderen.
    Daarna opvolgen met een lichte korrel (polish) om de glans optimaal te krijgen en fijn af te werken.
    Daarna moet u het verkregen resultaat gaan beschermen met een wax of een sealant.

Als u nog vragen zou hebben, stel ze gerust !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
      Het vuil dat op de wagen ligt wordt over de wagen gespleept door de borstel of lappen, dat is wat de krassen maakt.

Even een concreet voorbeeld voor uw geval.
      Een meeuw laat iets achter op uw wagen. De meeuw heeft iets gegeten met schelpen. Dus er zitten in die resten kleien (scherpje) stukjes schelp. U rijdt door de carwash en er komt een lap over de wagen om het vuil te verwijderen, die sleept dus gewoon het vuil over de wagen incl het scherpe stukje schelp. Dat zal zeker krassen maken.

Hartlijk dank voor Uw uitgebreide en duidelijke informatie.

U heeft het over het vuil dat op de wagen ligt, en die resten die de meeuw achterlaat.
      Maar dat mag er toch niet meer op liggen als de echte carwash begint, de wagen wordt toch eerst onder hoge druk met water afgespoten.

Als ik dat thuis zou doen met mij emmertje of met de slang met borstel, dan zou ik m.i. kunnen verwachten dat vooraf niet alle vuil is verwijderd, maar die hoge druk spuiten daar spuit je vooraf toch alles mee weg, of zie ik dat verkeerd ??.
      Thuis heb ik geen hoge druk spuit.
      Die krasjes verwijderen, dat ga ik nog een bekijken hoever ik handmatig kom, maar zoals U schrijft moet ik daar dus niet veel van verwachten.

vr.gr.

Ferna

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ferna Bekijk Berichten
        Hartlijk dank voor Uw uitgebreide en duidelijke informatie.

U heeft het over het vuil dat op de wagen ligt, en die resten die de meeuw achterlaat.
        Maar dat mag er toch niet meer op liggen als de echte carwash begint, de wagen wordt toch eerst onder hoge druk met water afgespoten.

Als ik dat thuis zou doen met mij emmertje of met de slang met borstel, dan zou ik m.i. kunnen verwachten dat vooraf niet alle vuil is verwijderd, maar die hoge druk spuiten daar spuit je vooraf toch alles mee weg, of zie ik dat verkeerd ??.
        Thuis heb ik geen hoge druk spuit.
        Die krasjes verwijderen, dat ga ik nog een bekijken hoever ik handmatig kom, maar zoals U schrijft moet ik daar dus niet veel van verwachten.

vr.gr.

Ferna
        Ferna,

Binnenkort staat er voledige handleiding online op onze website over het hoe en wat van een auto wassen. Alles wat je hierboven aanhaald komt erin ter sprake. ik zou vragen even geduld te hebben en binnen een 10tal dagen staat de handleiding wel online

Comment

betreffende de carwash, hier wil ik graag nog iets aan toevoegen...
          Ik heb zelf vroeger op een carwash gewerkt, deze carwash was een lakvriendelijke carwash.
          de carwash was steeds bemand met iemand die als taak had van de wagen deftig voor te wassen. (company policy)
          hiermee bedoel ik dat er toen ik er werkte heel veel aandicht besteed werd aan een deftige voorwas, hierbij werd de wagen volledig ingespoten met een product, vergelijkbaar met een foamlans (maar dan zonder foam) met actieve bestanddelen die het vuil los weken.
          nadien werd de wagen met hogedruk (hoog debiet) afgespoten, van beneden naar boven gaande, beginnend bij velgen (incl voorruit rijden om andere kant van velg te zien, indien nodig met borstel) wielkasten, zijbalken onderaan, kieren en zo naar boven werken, nadien van boven naar beneden spuiten.
          dit procédé zorgt ervoor dat er eigelijk geen vuil meer aan de lak hing, daarna ging de wagen in de carwash (geen straat, maar de carwash ging over de wagen heen, dus ook geen kans op velgschade)
          de carwash heeft standaard een voorwas programma dat de hele wagen ook nog eens afspuit voor effectief te wassen met lkvriedelijke borstels.
          Deze carwash kreeg erg veel exclusieve voertuigen over de vloer, zelf na een jaar, elke week te komen, stonden er geen carwash krassen op de lak.

Carwash's als deze zijn helaas érg dun gezaaid... maar ze bestaan ;-) (helaas is de kwaliteit bij de desbetreffende carwash sterk achteruit gegaan...)

Comment

Dank voor de melding.

Met grote belangstelling zie ik die handleiding tegemoet.

Mogelijk kom ik daarin ook te weten, wat men met "CLAYEN" bedoeld.
            Ik ben dit woord al een paar keer tegen gekomen, maar weet totaal niet wat dit betekend.
            Als het Engels is,- en zo ziet het er wel naar uit-, ik krijg het niet vertaald via mijn online vertalers.

vr.gr.

Ferna

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autopoetser.be Bekijk Berichten
              betreffende de carwash, hier wil ik graag nog iets aan toevoegen...
              Ik heb zelf vroeger op een carwash gewerkt, deze carwash was een lakvriendelijke carwash.
              de carwash was steeds bemand met iemand die als taak had van de wagen deftig voor te wassen. (company policy)
              hiermee bedoel ik dat er toen ik er werkte heel veel aandicht besteed werd aan een deftige voorwas, hierbij werd de wagen volledig ingespoten met een product, vergelijkbaar met een foamlans (maar dan zonder foam) met actieve bestanddelen die het vuil los weken.
              nadien werd de wagen met hogedruk (hoog debiet) afgespoten, van beneden naar boven gaande, beginnend bij velgen (incl voorruit rijden om andere kant van velg te zien, indien nodig met borstel) wielkasten, zijbalken onderaan, kieren en zo naar boven werken, nadien van boven naar beneden spuiten.
              dit procédé zorgt ervoor dat er eigelijk geen vuil meer aan de lak hing, daarna ging de wagen in de carwash (geen straat, maar de carwash ging over de wagen heen, dus ook geen kans op velgschade)
              de carwash heeft standaard een voorwas programma dat de hele wagen ook nog eens afspuit voor effectief te wassen met lkvriedelijke borstels.
              Deze carwash kreeg erg veel exclusieve voertuigen over de vloer, zelf na een jaar, elke week te komen, stonden er geen carwash krassen op de lak.

Carwash's als deze zijn helaas érg dun gezaaid... maar ze bestaan ;-) (helaas is de kwaliteit bij de desbetreffende carwash sterk achteruit gegaan...)
              Idd, de voorwas doet al veel, maar de TFR (trafic film remover) die je aanhaalt gaat nooit alle vuil van de wagen verwijderen. Er blijft altijd wel een laag achter.
              Boven is het net deze krachtige TFR die ervoor zorgt dat je wagen al zijn bescherming verliest. En dat is ook een van de zaken die je net niet wil bij een goed onderhouden wagen.

Dus carwash blijven naar mijn mening geen goed oplossing.
              De ene is wel wat minder schadelijk dan de andere, dat wil ik gerust toegeven

Comment

Dank voor de melding.

Met grote belangstelling zie ik die handleiding tegemoet.

Mogelijk kom ik daarin ook te weten, wat men met "CLAYEN" bedoeld.
                Ik ben dit woord al een paar keer tegen gekomen, maar weet totaal niet wat dit betekend.
                Als het Engels is,- en zo ziet het er wel naar uit-, ik krijg het niet vertaald via mijn online vertalers.

vr.gr.

Ferna
                Dat is gewoon kleien ...
                Dus met een soort klei wordt de wagen na de wasbeurt bewerkt om het vastgehechte vuil (zoals teer, hars, ...) los te werken om een perfect zuiver en glad resultaat te bekomen. Daarna gaat er pas met een polish of glaze gewerkt worden

Comment

Op onze wagen (zwarte) zitten we vooraan met wat ingebakken vliegjes m.a.w. resten van vliegjes die niet weggaan door te wassen of hard te wrijven....
                  Klopt het dat je dit ook kan verwijderen d.m.v. kleien? Indien ja, zou ik daar zeker
                  wel eens willen voor kijken....

Comment

daar krijg je veel van die plekjes mee weg, enkel als ze een beetje "ingevreten" lijken, dan moet je polijsten, dit kan je met de hand ook makkelijk doen hoor ;-)

@ wax-it: het is waar wat je zegt, het moraal van mijn verhaal, als je naar de carwash gaat, ga dan naar een goede.
                    Uiteindelijk is een voorwas, bij het zelf wassen, even belangrijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                      Op onze wagen (zwarte) zitten we vooraan met wat ingebakken vliegjes m.a.w. resten van vliegjes die niet weggaan door te wassen of hard te wrijven....
                      Klopt het dat je dit ook kan verwijderen d.m.v. kleien? Indien ja, zou ik daar zeker
                      wel eens willen voor kijken....
                      Poorboy's Bug Squash werkt echt geniaal vind ik! Wel rekening mee houden dat je waxlaag aangetast wordt. Als de vliegjes met Bug Squash + gewoon wassen nog niet weggaan kan je inderdaad gaan kleien.

Comment

@ autopoetser ,

sorry maar een goeie carwash die geen swirls veroorzaakt bestaat gewoonweg niet !
                        Hier bij mij in de buurt zit er ook een "krasvrije carwash", toen ik met de eigenaar eens een babbel aan het doen was vroeg hij me hoe ik mijn auto's zo glanzend houd, na enige uitleg over detailen en de goeie wastechniek was zijn reactie " met mijn carwash haal ik hetzelfde resultaat !"
                        Toen heb ik hem met behulp van een LEDlamp de swirls op zijn eigen auto (die hij ook altijd door zijn carwash haalt ) even laten zien,daarna met de lamp op mijn auto !

Toen werd het even stil van zijn kant !!!

Comment

Een wasstraat kan nog zo 'veilig' en 'goed' zijn, zonder borstel maar met lappen en weet ik wat.....

Maar feit blijft dat ik nét ervoor mijn Range Rover er doorheen heb getrokken waar ik lekker mee offroad ben gegaan. Mijne is weer schoon, alle vuiligheid weg, zand en modder is verdwenen...........direct erna rij jij met je kostbaar bezit de 'veilige' wasstraat in. Got the point

Comment

een ranger rover die door de modder ploetert, maar bang is voor krasjes ???
                            weird.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Custom Car Cleaning Bekijk Berichten
                              Got the point

Blijkbaar niet

Ik probeer te zeggen dat het niet enkel gaat om de borstel en de lappen, maar meer door wat er allemaal doorheen fietst op een dag.......daar heb je geen grip op, de volgende auto is de pineut.

Comment

Typisch menselijk:

Meerendeel van de mensen ziet enkel nog naar zijn eigen belang, het helpen of denken aan anderen is meestal al te ver gezocht.

En dan moet er steeds eerst iets gaan gebeuren alvorens het probleem aan te pakken.

Anyway, CCC heeft 100% gelijk, carwash is mizerie op lange termijn voor je wagen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten

Binnenkort staat er voledige handleiding online op onze website over het hoe en wat van een auto wassen. Alles wat je hierboven aanhaald komt erin ter sprake. ik zou vragen even geduld te hebben en binnen een 10tal dagen staat de handleiding wel online
                                  Waar te vinden ??

Ik kijk zeker niet goed ??.

Mvg

Ferna

Comment

Waar te vinden ??

Mvg

Ferna
                                    Ferna,

De lancering van de nieuwe website is uitgesteld.

Deze zal nu samenvallen met de opening van onze nieuw atelier & shop in Maart

Comment

Waar te vinden ??

Mvg

Ferna
                                      Klik op onderstaande link voor een goede handleiding !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                                        Klik op onderstaande link voor een goede handleiding !

http://www.autoforum.be/showthread.php?t=40848
                                        Bedankt Geert voor deze link.

Heel goede en duidelijke handleiding.

Dringend spons en zeemvel aan de kant leggen.

vr.gr.

Ferna

Comment

Working...
                                        X