Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm polijsten van wagen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vraag ivm polijsten van wagen.

    Een vraagje voor de detaillers op dit forum:

    Ik ken zelf weinig van autodetailling en vroeg me dan ook het volgende af:
    Als ik het goed begrepen heb wordt er wanneer de auto gepolijst wordt, een laagje van de doorschijnende vernis weggenomen.
    Wil dit dan niet zeggen dat bij de volgende lichte kras je direct in de kleurlak zit ipv de vernis? En je dus met andere woorden veel sneller slecht herstelbare krassen hebt?

    En het aantal keer dat je je wagen kan laten polijsten moet dat toch ook beperkt zijn?

    Het kan zijn dat ik er totaal naast zit, ik ken er dan ook weinig van
    Gewoon uit interesse

    Grtz
    Tom

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door t-o-m Bekijk Berichten
    Een vraagje voor de detaillers op dit forum:

    Ik ken zelf weinig van autodetailling en vroeg me dan ook het volgende af:
    Als ik het goed begrepen heb wordt er wanneer de auto gepolijst wordt, een laagje van de doorschijnende vernis weggenomen.
    Wil dit dan niet zeggen dat bij de volgende lichte kras je direct in de kleurlak zit ipv de vernis? En je dus met andere woorden veel sneller slecht herstelbare krassen hebt?

    En het aantal keer dat je je wagen kan laten polijsten moet dat toch ook beperkt zijn?

    Het kan zijn dat ik er totaal naast zit, ik ken er dan ook weinig van
    Gewoon uit interesse

    Grtz
    Tom
    Tom,

    Het ligt iets ingewikkelder dan dat.

    Velen gaan idd niet zorgvuldig om met polieren (mijn lakmetingen op de door mij gedetailed wagens bevestigen dat)
    De reden daarvoor is vrij eenvoudig, en die ligt in het feit dat de meeste mensen die poileren (en dan vooral bij carrosiers) niet de tijd krijgen om fijn te gaan werken.

    Wax-it hanteert het volgende principe. En voor ons is dit een prioriteit !
    We willen zoveel mogelijk schade verwijderen met een zo min mogelijke verwijdering van de vernislaag !
    Dwz dat wij elk paneel gaan inspecteren op schade en gaan bepalen welke combinatie pad /polish moet gebruikt worden om die schade weg te werken.
    Zo gaan we opbouwen en de de combinatie stap per stap sterker maken tot we tot een aanvaardbaar resultaat komen.
    Soms zal er ook met kleine pads héél lokaal gewerkt worden om bepaalde schade weg te werken en enkel héél plaatselijk de vernis wat meer uit te dunnen zodat de rest van het paneel of de wagen niet moet "toegeven" in lakdikte om een beperkte schade.
    Op deze manier slagen wij erin om de afname van de vernis tot het strikte minimum te beperken.
    In ons geval moet u rekenen dat wij bij een normale correctieve detail ongeveer 3% van de vernislaag gaan verwijderen.
    Enkel indien we spreken over een Zware lakcorrectie kan dit oplopen tot 10 tot 20%. Meer dan dat hebben wij zelfden of nooit moeten doen.


    Anderen daarintegen gaan werken volgens het volgende principe. (om tijd te sparen)
    Ik neem de zwaarst mogelijke combinatie (compound + wollen pad) en ga zo over de hele wagen.
    Nu ben ik zeker dat alle schade eruit is.
    Ik verfijn nog vlug even om de poliersporen zo goed mogelijk te verbergen en werk nog af met een product vol met filler zodat de lak er goed uitziet !
    Zo ben je op 2-3 uur rond met de wagen te polieren.
    (ter vergelijking, dit proces kost ons 12 tot 16 uur ...)

    In dit geval zal de hele wagen dus 20 tot 50% van zijn vernisdikte hebben zien verdwijnen terwijl dat helemaal niet nodig was !

    Het is echter zo dat het merendeel van de mensen die op wagens polieren deze laatste techniek hanteren. En dat leidt tot de horrorverhalen van doffe lak, en mensen die door de vernis zitten op hun wagen.

    Eenvoudig genomen is het is zo dat hoe minder vernis er op een wagen staat hoe minder die zal glanzen.
    Maar een matte of verweerde vernis zal nog véél minder glanzen ... dus je moet opnieuw die matte of verweerde toplaag verwijderen, maar ook niet meer dan dat ! Dat zit je met het optimale resultaat !


    Een goeie detailer (en ook wax-it) zal ook als volgt tewerk gaan. Hij zal 1 maal een grondige correctie uitvoeren om tot een zo perfect mogelijk resultaat te komen. Neem dus opnieuw 3 tot 5% van de vernisdikte verwijderen.
    Nu staat de wagen perfect !
    Het komt er dus op aan om geen nieuwe schade toe te voegen door verkeerd onderhoud ! Als je dus de wagen goed onderhoud zal de schade die tussen de polieren beurten, of onderhouds details in ons geval, héél miniem zijn.
    Een polierbeurt met een finishing pad en finishing polish is dat geval voldoende om de lak weer in perfect gecorrigeerde staat te brengen.
    In dit geval zal de vernisdikste die afgenomen wordt bijna nihilel zijn. Reken 0,01 tot 0,1% !
    Dit kan je op de levensduur van een wagen dus 100 keer uitvoeren voordat je ook maar de impact ervan op de lakdikte kan gaan waarnemen !

    Vandaar dat vooral het onderhoud van de wagen zo belangrijk is voor de look ! Je bewaard en onderhoud je vernis !
    Doe je dit niet dan moet elke keer opnieuw een zware correctie uitgevoerd worden, en dat zal je idd maar een beperkt aantal keer kunnen uitvoeren zonder de lakdikte te compromiteren !


    Ik hoop dat dit min of meer duidelijk was

    Comment


    • #3
      Zeer interessante uitleg!
      Ik had er niet echt een idee van hoeveel jullie zoal wegnamen van vernis, maar dat valt dus best goed mee als het door mensen gedaan wordt die er de tijd en de passie voor hebben.

      Het leek me inderdaad ook nogal sterk dat wat ik opperde helemaal waar zou zijn, gezien de vaak toch wel dure auto's die door jullie behandeld worden...

      Nog een vraagje: in hoeverre helpt een auto waxen om een betere glans te verkrijgen?
      Of wordt waxen enkel gedaan als bescherming?

      U ziet het, ik ben een echte leek op dit vlak .

      In ieder geval, de resultaten van de wagens die u en uw collega's hier reeds gepost hebben zijn echt prachtig!

      Tom

      Comment


      • #4
        Waxen alleen zal geen meerwaarde hebben op de glans van de wagen.

        De glans komt namelijk uit de voorbereiding. De wax kan daarna nog een toegevoegde waarde hebben aan de glans.

        Waxen op zich zonder voorbereiding zal dus gewoon een laagje wax leggen bovenop je "vuil" oppervlak. De wax zal er dan ook bij de eerste regenbui of wasbeurt weer af zijn ...
        Bovendien verzegel je net je vuil op je wagen en erger nog, bij het aanbrengen ben je eigenlijk in het vuil van de wagen aan het wrijven. Als een klein stofje of teerplekje loskomt en in je waxapplicator komt te zitten kan je zo over je hele wagen krassen maken !

        Dus eerst voorbereiden, dan waxen

        Comment

        Working...
        X