Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 'K ga zaterdag gaan rondcruisen, maar de auto is nu vrij vuil van daar 2 weken stof te staan vergaren, kan het kwaad van die snel eens met de hogedruk af te spuiten? ('K heb nog geen deftige poetsproducten, die ga ik ook zaterdag in Oudenaarde gaan halen)

Comment

• Kwaad kan het niet maar als hij weer droog is zal het niet echt mooi zijn
      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Net terug van Wax-It, bedankt voor de vriendelijke en budgetvriendelijke uitleg!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
          Net terug van Wax-It...
          Laat zien die handel !!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
            Laat zien die handel !!
            Moet er nog aan beginnen, constant regen, en als't niet regent schijnt de zon, niet ideaal dus. Morgen moet ik gans de dag werken tot 's avonds laat, 't zal voor dinsdag zijn!

Comment

• dan regent het terug ik vanmiddag gedaan. stopte met regenen en ik dacht: 't is nu of nooit. en toen ik begon was de zon superhard aanwezig. toch maar doorgedaan, snel afspoelen, snel afdrogen.
              2015 BMW F11 520dA
              1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
                stopte met regenen en ik dacht: 't is nu of nooit. en toen ik begon was de zon superhard aanwezig. toch maar doorgedaan, snel afspoelen, snel afdrogen.
                Zo moet dat : ook ik heb m'n auto nogmaals gewassen :

Ik sta zelfs mee op de foto

Heb de onderste delen ingesmeerd met jetseal 109 en de rest voorzien van een nieuw waxlaagske

Comment

• Gisteren op de heenweg van mijn eerste cabriorit dit seizoen direct al een paar buien op mn dak gehad, dus ik kan ook weer aan de slag :p
                  Het is nu eigenlijk wel ideaal weer om de wagen te wassen. Niet te koud en af en toe een klein beetje zon. Ik ga ook eens proberen of het kleien op de velgen goed werkt.
                  Last edited by SToRM81; 01/05/2012, 10:37.
                  '00 Honda S2000 GT Silverstone/Red | Hardtop, 18" BBS LM, AEM V2, KW V3, Greddy Spectrum Elite V2

Comment

• Voor het drogen van je wagen, moet je deze dan eerst drogen met de droogdoek en daarna wat Quick Detailer spuiten en 'openwrijven', of Quick Detailer op je doek spuiten terwijl hij nog nat is?

In de How-To staat het 2de, maar in Wax-It hebben ze het eerste gezegd...

Comment

• Beide kan. Ik spuit altijd wat qd op het paneel zelf tijdens het drogen. Is minder werk, je droogdoek glijdt beter over lak en het resultaat is perfect.
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Ik heb vandaag na een tijdje een droogdoek gebruikt te hebben weer eens een zeem gebruikt. Dat vind ik persoonlijk toch veel beter en handiger. Je kunt een zeem daarbij ook perfect gebruiken om even snel de binnenkant van de ramen te doen enzo.
                        Ik had nu al 7 jaar ofzo dezelfde zeem gebruikt, welke toch wel al behoorlijk versleten was. Maar ik kon deze nergens meer vinden. Toen een tijd geleden de naam eens gegoogled en toen bleek dat die nog gewoon te bestellen waren.
                        Het gaat trouwens om een Vinalon zeem, die zal in Belgie wel wat meer gekend zijn aangezien het een Belgisch merk is. Ik vind het echt enorm goeie zemen met altijd een perfect resultaat.
                        '00 Honda S2000 GT Silverstone/Red | Hardtop, 18" BBS LM, AEM V2, KW V3, Greddy Spectrum Elite V2

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                          Beide kan. Ik spuit altijd wat qd op het paneel zelf tijdens het drogen. Is minder werk, je droogdoek glijdt beter over lak en het resultaat is perfect.
                          ik beaam
                          2015 BMW F11 520dA
                          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Niemand deze week in het Oost-Vlaamse last gehad van fijn oranje stof op de wagen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Intred Bekijk Berichten
                              Niemand deze week in het Oost-Vlaamse last gehad van fijn oranje stof op de wagen?
                              Denk dat het van de Sahara afkomstig was! Kheb dat ook gezien

Comment

• @ SToRM81: Is een zeemvel niet te 'ruw' van textuur? Dat is iets dat ik me nu al altijd heb afgevraagd ..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Captain_Slow Bekijk Berichten
                                  @ SToRM81: Is een zeemvel niet te 'ruw' van textuur? Dat is iets dat ik me nu al altijd heb afgevraagd ..
                                  bron google :

Water Magnet vs zeem
                                  De meeste mensen gebruiken een zeem om een auto te drogen, of (nog slechter) rijden een auto droog. Een zeem laat strepen achter en vuil en zand wat toch gemist is bij het wassen blijft op de zeem zitten waardoor er krassen kunnen ontstaan. Droog rijden is ook geen oplossing omdat dan vaak weer vuil achter de rubbers vandaan komt wat door het wassen losgeweekt is. Drooggereden auto's zijn vaak gemakkelijk te herkennen omdat ze vaak van die vuil strepen hebben op een schone lak.
                                  De oplossing is een zogenaamde Water Magnet. Een Water Magnet is een speciaal ontworpen microfibre doek met een speciale structuur. Deze speciale structuur zorgt er voor dat zand (wat toch na het wassen is achtergebleven) in de Water Magnet gaat zitten waardoor het geen krassen kan veroorzaken. Ook absorbeert een Water Magnet vele malen meer water dan een zeem. Een Water Magnet streept ook niet. Een Water Magnet laat namelijk een minuscule laag water op de auto achter welke streeploop opdroogt.

Volgens mij gebruik je toch liever geen zeem , tenzij je graag 30 keer die zeem uitwringt tegenover niet 1 keer met een deftige droogdoek .

Tip : neem ipv 1 grote droogdoek 2 kleinere .

Spray de auto na afspoelen (met een volle straal) in met een detailerspray en droog met doek 1 heel de auto (snel) af .
                                  Neem dan je 2e doek en doe alles netjes overnieuw , zo heb je geen strepen en je moet nooit een doek uitwringen (tenzij de 1e doek echt nat is )
                                  Als je toch nog strepen of opgedroogd water hebt , kan je de 2e doek bevochtigen met de detailerspray en zo verder drogen zonder strepen na te laten........

Comment

• Ik werk momenteel niet met een tuinslang/hogedrukreiniger, dus ik ga de wagen altijd vooraf afspoelen in een wasbox. Vervolgens was ik de wagen paneel per paneel, dus eerst was ik een stukje met de washmitt met veel water en daarna gebruik ik direct de zeem welke ik ook continu uitspoel.
                                    De zeem die ik gebruik heeft een gewafelde structuur en laat niets van strepen achter (de zeem kan ook gebruikt worden voor ramen, dus dan is het wel wenselijk dat die geen strepen achterlaat). Bij de Water Magnet zag ik wel nog redelijk wat water liggen en bij kouder weer vond ik dat toch niet zo handig. Het kan ook liggen aan het merk Water Magnet, maar daarnaast vond ik zo'n grote doek gebruiken sowieso niet zo handig (je tips op dat vlak zijn wel goed ).
                                    Misschien dat ik later van gedacht wissel als ik wel een oprit heb en dus de tuinslang/hogedrukreiniger kan gebruiken, maar voor nu werkt dit toch het beste.
                                    Last edited by SToRM81; 02/05/2012, 12:05.

Comment

• Na het lezen van heel de uitleg en stukken van de thread merk ik dat ik dus totaal verkeerd bezig was .

Voor mijn nieuwe wagen ga ik het dus totaal anders aanpakken, al moet ik eerst wel de nodige accesoires kopen natuurlijk :p.

Hieronder wel enkele vraagjes:

Kun je eigenlijk ook gewoon 2 verschillende microfiber handschoenen gebruiken? Of is die wollen handschoen stukken beter voor de "propere" delen?

Wat is het nut dan van zo'n handschoen met "dreadlocks"? Mijn vriendin had deze een tijdje terug mee van den aldi ;-).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tibs Bekijk Berichten
                                        Kun je eigenlijk ook gewoon 2 verschillende microfiber handschoenen gebruiken? Of is die wollen handschoen stukken beter voor de "propere" delen?
                                        Wat is het nut dan van zo'n handschoen met "dreadlocks"? Mijn vriendin had deze een tijdje terug mee van den aldi ;-).
                                        Je kan idd 2"gewone" rasta-handschoenen gebruiken , maar het voordeel van de "wollen" is dat deze toch zachter zijn en veiliger voor je lak. De haartjes gaan ook dieper in de kiertjes (bvb aan de ramen) .

Het nut van washandschoenen voor de auto is dat het vuil (gedeeltelijk) ingekapseld wordt door de slierten en dat je minder krassen maakt tijdens het wassen van je auto....

Was ook NOOIT in kringen : zoveel mogelijk in de lengte van de auto in rechte banen wassen helpt ook al om minder swirls-krassen te zien...

Ik heb ook een handschoen van de Lidl : 2 euro en deze is prima hoor : groot , zacht en fijn om mee te poetsen.

Voor je gaat wassen , best de auto zoveel mogelijk afspuiten met een tuinslang of HD en altijd wassen met 2 emmers (2EM) 1 met shampoo en 1 met spoelwater . Na elk deel de handschoen dus uitspoelen voor je opnieuw shampoowater neemt

Comment

• Ok, bedankt voor het antwoord.

Ik zal voorlopig eerst eens starten met 2 "gewone" rasta handschoenen en dan kan ik later investeren in beter materiaal.

Nog een klein vraagje, wat zijn jullie meningen over Turtle Wax Shampoo Plus?

Ik heb dit een paar weken terug gekocht in de Colruyt ...

Zou ik na het wassen hiermee nog iets meoten aanbrengen? Bijvoorbeeld die Poorbys quick detailing?

Ik moet het hier allemaal nog eens goed herlezen om een duidelijk beeld te krijgen van hoe er best gewerkt wordt en waarmee :-)

Bedankt alvast!

Comment

Working...
                                          X