Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

    Eerst en vooral aan de mods (ik heb meer dan 3 foto's per post gebruikt om de overzichtelijkheid te bewaren, ik hoop dat dit een geval is waar jullie het door de vingers kunnen zien... )

    Dit is een dynamische handleiding, dus deze staat open voor wijzigingen ! Hebben jullie tips of opmerkingen, aarzel niet ze te laten weten. Deze zullen dan opgenomen worden in de handleiding !


    Deze handleiding beschrijft hoe je best de algemene wasbeurt aanpakt. Er is geen gouden regel met welke regelmaat een wasbeurt best uitgevoerd wordt, maar een wekelijkse wasbeurt is voldoende om het vuil op de wagen binnen te perken te houden. Op die manier blijft de mogelijke schade tijdens de wasbeurt berperkt en ziet de wagen er steeds goed uit.
    Het grootste probleem bij het correct wassen van een wagen is dat je steeds op een vuil oppervlak aan het werk bent. Het komt er dus op aan de juiste producten in combinatie met goeie wastechniek te gebruiken zodat het vuil op een veilige manier van het opperlvak kan worden verwijderd. En dit zonder schade aan te brengen en de op dat moment aanwezige waxlaag niet aan te tasten.

    Wat heb je nodig:

    Wasplaats


    De plaats waar de wagen gewassen wordt is heel belangrijk. Zorg voor voldoende ruimte zodat je veilig om de wagen heen kan lopen. Een vaste ondergrond is ook beter dan kiezels waar het vuil kan opspatten op de wagen of waar je mogelijks een modderpoel creëert. Bovendien is een stoffige winderige omgeving ook te vermijden. Een natte wagen gaat namelijk sneller het vuil vasthouden dat in de lucht aanwezig is. Wanneer je de wagen dan gaat drogen wrijf je nieuwe vuil dan weer over de wagen met alle gevolgen van dien.

    Toegang tot water is cruciaal, een tuinslang is ideaal, maar indien dit niet aanwezig is, kan met je met bvb een gieter werken. Je moet in ieder geval iets hebben waarmee je precies en gedoseerd water over de wagen kan laten stromen.

    Werk in de schaduw als het enigszins mogelijk is (plan het uur van de wasbeurt al naargelang de schaduw op die plaats). Als er toch geen andere mogelijkheid is, werk je best in stappen op kleine stukken. Dus per paneel afspuiten, wassen, spoelen en uiteindelijk drogen.




    Washandschoenen

    Voorzie meerdere handschoenen. Aangezien sommige delen van de wagen vuiler zijn dan andere, nemen ze tijdens het wassen van de vuile delen meer vuil op. Als je met dezelfde washmitt verder blijft wassen, kan reeds aanwezig vuil schade berokkenen aan de propere delen. Probeer dus washandschoenen voor de lak te scheiden van deze voor velgen, wielkassen, deuropeningen, ...

    Ideaal is een schaapswollen washandschoen voor de propere oppervlakken, en een microvezel voor de vuilere onderdelen. De microfiber kan je namelijk eenvoudig proper krijgen door deze in de wasmachine te stoppen, de sheepskin plaats je beter niet in de machine en kan je dus nooit meer helemaal proper krijgen een hij erg vuil is geweest. De propere delen zijn het dak, de motorkap en de bovenste helft van de zij-, voor- en achterkant. Vuilere delen zijn de velgen, zijschorten, achterbumper, deuropeningen ...



    Waarom geen spons !?

    Een spons heeft een dichte harde structuur. Eerst en vooral voelt een spons gewoon ruw aan en heeft het scherpe hoekjes ! Daarenboven is de structuur van een spons dicht zodat het vuil vast komt te zitten tussen de spons en het lakoppervlak. Dit is dus eigenlijk een stuk schuurpapier (een vlak oppervlak met korreltjes op) . Wanneer je dan over het oppervlak gaat wrijven, ben je eigenlijk aan het schuren. Dit veroorzaakt de kleine krasjes die de hoofdoorzaak zijn van de gevreesde swirls (spinnenwebben) die goed zichtbaar zijn in de zon.








    Droogdoek

    Voor het drogen ga je best met een wafeldoek of microvezeldoek te werk. Hiervoor zijn verschillende redenen. Eerst en vooral is een wafeldoek heel zacht, door zijn dikte heeft het een dempend effect zodat eventueel vuil of stof in de doek wordt opgenomen en niet in het lakoppervlak wordt geduwd en gesleept.

    Daarenboven vereenvoudigt het de droogtaak aanzienlijk. Je hoeft de doek niet uit te wringen want hij kan enorm veel water opnemen en ophouden. Meer dan voldoende om de hele wagen in 1 keer af te werken.




    Waarom geen zeemvel !?

    Een zeemvel heeft net zoals de spons een te ruw oppervlak. Het heeft ook geen buffer en het minste vuil dat op de wagen ligt tijdens het drogen zal schade veroorzaken omdat het over het oppervlak wordt gesleept. Ook zal het zeemvel vele malen dienen uitgewrongen te worden wat veel tijdverlies betekent. Je wagen is ook nooit helemaal mooi droog, er blijven steeds strepen of waterdruppels achter.




    Waarom geen trekkertje !?

    Dit is een heel gevaarlijke oplossing. Het is veel te hard en zal met zijn scherpe hoeken krassen veroorzaken wanneer je het over het oppervlak trekt. Daarenboven zal het minste vuiltje over de lengte van het oppervlak diepe krassen maken wanneer het vast komt te zitten op de voorzijde van het trekkertje. Deze krassen zijn meestal vrij diep en moeilijk te herstellen dus ook deze trekkertjes worden beter gemeden.




    Shampoo

    Er zijn verschilllende shampoos voor verschillende noden. Sommige mensen willen van een shampoo dat hun wagen proper is, maar een detailer verwacht véél meer dan dat van een shampoo.
    Hieronder vind je wat voor ons (detailers) een shampoo is.

    Een shampoo is gemaakt om op een veilige manier het vuil van de wagen te halen zonder daarbij de onderliggende beschermlaag aan te tasten. Een goeie shampoo moet dus een vettig laagje vormen tussen het vuil en de lak van de wagen zodat het vuil geen rechtstreeks contact maakt en af de lak glijdt in plaats van schuurt. Een shampoo moet dus in wezen een glijmiddel zijn.

    De shampoo moet ook de onderliggende beschermlaag intact laten, de meeste goedkopere shampoos uit de grootwaren huizen en autoshops zijn hier niet op voorzien. Zij reinigen op een agressieve manier en halen daarbij ook de bescherming, die je zo zorgvuldig hebt aan gebracht, opnieuw weg.
    Deze zijn dus best te vermijden.
    De meeste goeie shampoos zijn ph-neutraal en bevatten bovendien nog vele extra's zoals glansmiddelen, producten voor een betere waterafvoer, ...

    Tip: Als je geïnvesteerd hebt in een degelijke en duurzame bescherming kan je best een shampoo van hetzelfde merk aanschaffen. Deze shampoos zijn ontworpen en getest op basis van hun eigen wax of sealant om zo een maximale levensduur te behalen.





    Quick Detailer

    Een quick detailer wordt vaak over het hoofd gezien, maar dit kleine extraatje kan een groot verschil maken op zowel het resultaat van de wasbeurt alsook op het onderhoud van de beschermlaag. Een quick detailer bevat namelijk een kleine hoeveelheid wax of sealant, deze gaat dus steeds bovenop je huidige beschermlaag terechtkomen, dit zal de totale beschermtijd aanzienlijk doen toenemen. Bovendien zorgt het bij elke wasbeurt voor een perfect streepvrij resultaat.



    Last edited by ; 26/08/2009, 16:57.

  • #2
    Nu op naar de wasbeurt zelf.

    Zorg ervoor dat alle materiaal reeds klaarligt voor je aan de wasbeurt gaat beginnen. Indien je steeds opnieuw naar de garage of naar binnen moet lopen om iets te gaan halen verlies je tijd, maar vooral heeft het water en de shampoo de kans om uit te drogen, en dit kan strepen, en plekken (kalk bvb) achterlaten op de wagen. De wasbeurt moet eigenlijk zo vlot en snel mogelijk verlopen.




    Nu alle onderdelen gekend zijn gaan we verder met de verschillende stappen in een wasbeurt. Deze zijn onder te verdelen in 5 hoofdstappen.

    1. Velgen, banden, wielkassen en deuropeningen

    Deze zaken dien je als eerste aan te pakken. Deze oppervlakken bevatten meestal meer vuil dan de rest van de wagen. Tijdens het wassen zou er dus opnieuw vuil op de reeds propere gewassen delen kunnen terechtkomen. Ook het gebruik van velgenreiniger of ontvetter kan voor nare gevolgen zorgen wanneer er nevel met de wind op het lakoppervlak terechtkomt en je dit niet meteen erna gaat afwassen.

    Gebruik voor deze delen een afzonderlijke washandschoen om te vermijden dat het vuil van deze oppervlakken in de washandschoen blijft zitten en zo op de delicatere oppervlakken terecht komt tijdens de latere fase van de wasbeurt.

    Een meer gedetailleerde handleiding over het wassen, onderhouden en beschermen van banden en velgen is ook beschikbaar. (link)


    2. Voorwas / Afspuiten

    Deze stap gaat het oppervlakkig vuil op de wagen losmaken en verwijderen. Hoe meer vuil je op voorhand kan verwijderen hoe beter. Het is namelijk het vuil zelf (korreltjes) die voor voor de schade zorgen bij de wasbeurt, dus hoe minder vuil, hoe lager de kans op schade.

    Het afspuiten doe je met een zachte waterstraal. Je kan ook een hogedrukreiniger gebruiken, maar hou deze dan op een voldoende afstand, en steeds onder een lichte hoek t.o.v. van de wagen. Dit laatste kan namelijk het vuil in de lak duwen wat krasjes kan veroorzaken.

    Als voor deze stap geen tuinslang beschikbaar is, kan je dat ook doen met een gieter incl. sproeikop.

    Last edited by ; 26/08/2009, 16:43.

    Comment


    • #3
      3. Reinigen / inzepen

      Dit is de grootste en belangrijkste stap van de wasbeurt. Het is ook meteen de stap met het meeste kans op schade, dus het is belangrijk hier extra zorg aan te besteden.

      In deze stap gaan we het de oppervlakken van de wagen (lak, ruiten, rubbers, ...) ontdoen van alle vuil zoals stof, zand, teer, vliegen, ...

      Hiervoor gaan we gebruik maken van de 2 Emmer Methode (vanaf nu 2EM genoemd). We gaan namelijk 2 emmers gebruiken; 1 voor de shampoo en 1 voor het spoelen. De bedoeling hiervan is dat het vuil dat van de wagen wordt gehaald niet opnieuw in het propere (shampoo) water terecht komt. Indien we dit niet doen gaan we steeds weer het vuil dat we reeds van de wagen hebben verwijderd over de wagen wrijven terwijl het net de bedoeling is het vuil AF de wagen te halen. Bovendien is dit vuil gewoon korreltjes en gaan we dus de schade vele malen groter maken door die te spoelen.

      Vul de 2de emmer met water, dit mag warm of koud zijn, het maakt niet zoveel uit (TE warm water is ook niet aangeraden voor lamswol !). Lauw water is aangenamer vooral tijdens de wintermaanden.

      Eens gevuld breng je de benodigde hoeveelheid shampoo aan in de shampoo emmer. Probeer hier een bepaalde regelmaat in te krijgen afhankelijk van het type shampoo dat je gebruikt en de grootte van de emmer. Probeer uit wat voor jou het beste werkt, dit kan wat meer of wat minder zijn dan de aangeraden hoeveelheid. Daarna voeg je de washandschoen toe in de shampoo-emmer en spoelt goed zodat het water wat begint te schuimen. Als je eerst de shampoo toevoegt in de emmer en dan de emmer vult heb je meestal de gladheid van de shampoo verloren en blijft enkel veel te veel schuim over, dit is niet wat we willen!

      Wij zijn van mening dat een grittguard niet hoeft gebruikt te worden om een krasvrije wasbeurt uit te voeren.
      Wij gebruiken daarintegen doorschijnende emmers. Bij deze emmers kan je dus duidelijk de staat van het water zien, en bij een te zware vervuiling kan je het water nog eens wisselen.
      Als je ook in de bovenste helft van de emmers blijft om je washmitt te spoelen dan zal het vuil ook niet opnieuw in de washmitt terecht komen daar het zwaardere vuil reeds naar de bodem gezakt is.







      Begin dan met de wagen te wassen met grote lange bewegingen in de lengte richting! Vermijd druk. Als de wagen mooi beschermd is moet het vuil onmiddellijk van het oppervlak verwijderd zijn, dus elke extra beweging is er één teveel want deze kan schade veroorzaken.

      Begin met het dak en werk dan naar beneden toe via motorkap, koffer, bovenkant van de deuren, neus, achterzijde, onderkant van de deuren om dan te eindigen met zijschorten en ruiten. Let op het feit dat je enkel de bovenkanten van de deuren aanpakt, de onderkanten zijn meestal erg vuil en deze hou je best voor op het einde zodat je het vuil niet meeneemt over de rest van de wagen.








      Na het afwerken van elk paneel gebruik je de spoelemmer om zo de washmitt van al het vuil te ontdoen voor je verder gaat. Op die manier komt het vuil in je spoel-emmer terecht en blijft je shampoo-emmer en washmitt proper om de andere pannelen af te werken. Wanneer de spoel-emmer te vuil wordt wees dan niet zuinig en ververs deze tijdig. Dit geldt ook voor de shampoo-emmer, als er te weinig shampoo oplossing overblijft vul deze dan tijdig bij.

      Voorbeeldje van hoe de emmers eruit zien na de wasbeurt. Hier zie je duidelijk dat het vuil in de spoelemmer terecht is gekomen, en dat de shampooemmer nog helemaal proper is !




      Wanneer er hardnekkig vuil op de wagen zit dat er niet afgaat met normaal wassen probeer dan niet te schrobben of te krabben, dit zal enkel schade veroorzaken, het feit dat dit vuil blijft zitten wil zeggen dat het zich aan de lak of beschermlaag gehecht heeft. Een cleaner of klei zal nodig zijn om het veilig te verwijderen.

      Tip: Vliegen
      Iedereen heeft tijdens de lente en zomerdagen wel last van vliegen die op de neus en de spiegels van de wagen terechtkomen. Let op, want vliegresten kunnen snel invreten in de laklaag. Daarom is een beschermlaag erg belangrijk. Dit zorgt voor een buffer zodat het invreten niet direct in de laklaag begint, je koopt jezelf dus wat tijd om de vliegen tijdig te verwijderen. Was je echter de wagen niet op tijd dan zal het invreten uiteindelijk door de beschermlaag gaan en zal de laklaag toch aangetast worden.

      Wanneer er een beschermlaag aanwezig is zal het afwassen van vliegen vrij eenvoudig zijn. Er kunnen echter wel vliegrestjes overblijven, en deze zijn moeilijker te verwijderen. Ga ook hier niet op schrobben want dit levert enkel extra schade op.




      Vliegresten kan je op 2 manieren aanpakken.
      1. Insectenreiniger
      Met insectenreiniger ga je de vliegresten oplossen zodat ze eenvoudig te verwijderen zijn. Echter, dit zal ook een deel van de beschermlaag wegnemen en na verloop van tijd is de beschermlaag verdwenen. Daarom is het belangrijk na het gebruik van een insectenreiniger de waxlaag opnieuw aan te vullen.




      2.Periodiek kleien
      Hier laat je de resten van de vliegen die overblijven na de wasbeurt gewoon op de wagen zitten en ga je pas na een aantal wasbeurten ingrijpen door de resten te verwijderen met klei. Het kleien zal echter de beschermlaag ook verwijderen, dus een laagje wax of sealant is nodig voor een nieuwe bescherming.

      (zie link HOW TO Lak Zuiver maken)
      Last edited by ; 26/08/2009, 16:56.

      Comment


      • #4
        4. Naspoelen

        Naspoelen doe je in 2 stappen.

        De eerste stap is het afspoelen van de resten shampoo en vuil met een zachte waterstraal van boven naar beneden. De vettigeheid waarvan we eerder gesproken hebben moet nu van de wagen verwijderd worden. Doen we dit niet dan kunnen er vettige vegen op de wagen achterblijven na het drogen. Dus met er eerst grondig gespoeld worden om alle schampoo van de wagen te verwijderen.




        De tweede stap is eerder bedoeld om het drogen te vereenvoudigen. Hier ga je met een open straal over de wagen. Door de cohesie van het water zal deze de druppel meetrekken naar beneden en een 80% droog oppervlak achterlaten wat dus het drogen vele malen versnelt en vereenvoudigt.







        Last edited by ; 26/08/2009, 16:46.

        Comment


        • #5
          5. Drogen

          Ook tijdens het drogen kan je nog krassen veroorzaken. Een te ruwe (droge) wafeldoek of een vuiltje dat reeds op de wagen is geland kunnen kleine krasjes achterlaten die na verloop van tijd talrijk kunnen worden en zo opnieuw zichtbaar zijn.

          De wafeldoek vouw je samen en je begint met het drogen van de verticale delen, hier loopt het meeste water toch reeds vanzelf af in tegenstelling tot het dak, de motorkap en de koffer waar er meestal wat blijft staan.

          Voor je begint vernevel je wat quick detailer op zowel de wafeldoek als het paneel dat je wil drogen. Dit maakt de doek zachter en geeft een streepvrij resultaat aangezien de resterende quickdetailer volatiel is en meteen verdampt.



          Droog de wagen dus af in de volgorde van de minst natte panelen. In combinatie met de juiste naspoeltechniek moet 1 wafeldoek ruim voldoende zijn om de wagen te drogen.

          Zorg dat alle hoekjes en kantjes droog zijn, en blaas overal eens waar zich water kan ophelen. Doe je dit niet dan loopt daar water uit wanneer je wegrijdt en krijg je waterlijntjes op je pas gewassen wagen.

          Vergeet ook de deuropeningen en de ruiten niet ! Ook dit kan met quick detailer voor een streepvrij resultaat.












          Op het einde ruim je rustig alles op en ga je je resultaat bewonderen

          Last edited by ; 26/08/2009, 16:55.

          Comment


          • #6
            Netjes geschreven!

            2 dingen:
            Is regenwater niet aan te raden als je dat ter beschikking hebt? (geen kalk).

            Ik smijt mijn wash-mitt al 3 jaar in de wasmachine, en dat geeft geen problemen hoor

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Netjes geschreven!

              2 dingen:
              Is regenwater niet aan te raden als je dat ter beschikking hebt? (geen kalk).

              Ik smijt mijn wash-mitt al 3 jaar in de wasmachine, en dat geeft geen problemen hoor
              Regenwater is idd beter omdat het geen kalkvlekken kan nalaten. Het nadeel is dan weer dat het in sommige gevallen wat zuurder is. Ook moet je maken dat het water goed gefiltered is, of je je kan al meteen vuil in je emmers hebben zitten nog VOOR de wasbeurt !
              Maar de voordelen overtreffen de weinige nadelen

              Beter is nog grondwater op te pompen en deze door filters te laten stromen. Heb je een neutraal zacht water zonder vuil. (zoals wij doen dus )

              Comment


              • #8
                Bedankt om je expertise met ons te delen, goed geschreven en erg leerrijk
                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                Bestelt
                1995 Mazda MX-5 1.8

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                  Regenwater is idd beter omdat het geen kalkvlekken kan nalaten. Het nadeel is dan weer dat het in sommige gevallen wat zuurder is. Ook moet je maken dat het water goed gefiltered is, of je je kan al meteen vuil in je emmers hebben zitten nog VOOR de wasbeurt !
                  Maar de voordelen overtreffen de weinige nadelen
                  Thuis komt dat uit de put die ook in het huis gebruikt wordt voor wasmachine en toiletten. Daar zitten dus al filters tussen.
                  Ik heb trouwens gemerkt dat je totaal geen problemen met vlekken meer hebt met regenwater.

                  Comment


                  • #10
                    Wax-it: chapeau!!! Een bijdrage van formaat voor het forum!!! Nu moet het voor iedereen duidelijk zijn wat het 2EM-systeem is!

                    Thx

                    Comment


                    • #11
                      Nice eindelijk wat duidelijkheid!

                      Echt sjiek dankuwel!!!

                      Comment


                      • #12
                        Mooie How-to Bert. Duidelijk en uitgebreid beschreven.
                        Ikzelf knijp de washandschoen nog even uit voordat ik deze in de spoelemmer uitspoel. Veel van het vervuilde water in de washandschoen komt dan nog niet eens in de spoelemmer waardoor deze schoner blijft.
                        Voor wat betreft de Grit Guard wil ik geen discussie starten, ik heb er ook lang zonder gewerkt . Onlangs werkte ik op locatie en was de Grit Guard vergeten en naar mijn idee kreeg ik zonder de Grit Guard de washandschoen minder goed schoon. Het viel me dus ook op dat in de shampoo emmer iets meer vervuiling op de bodem lag. In de shampoo emmer gebruik ik ook nooit een Grit Guard aangezien ik de washandschoen steeds enkele centimerters in het water dompel en dus nooit op de bodem kom.
                        Muggen en vliegen verwijder ik door natte microvezel doeken op de plekken te leggen waar deze het meeste aanwezig zijn. In 9 van 10 gevallen zijn deze na enige tijd losgeweekt.
                        Iedereen zal zo zijn eigen handigheidjes van werken hebben, waarbij, zoals je zelf al aangaf, er niet één goede manier is.

                        Comment


                        • #13
                          Ik wil een wafeldoek, bert!

                          Comment


                          • #14
                            Echt zwaar respect voor zo'n topic!

                            Vooral als je eigenlijk al een hele tijd 2 cruciale fouten maakte (spons & zeemvel), omdat je het eigenlijk nooit goed bent aangeleerd geweest.

                            Dus bij deze heel erg bedankt voor de deskundige uitleg!
                            Last edited by B3noît; 27/08/2009, 02:11.
                            2009 BMW E91 320d
                            2002 BMW E46 M3
                            2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                            2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                            Comment


                            • #15
                              Inderdaad zeer leuke en overzichtelijke bijdrage!!! Proficiat hier gaan er nog velen plezier aan beleven!

                              Comment


                              • #16
                                eindelijk is het er dan!

                                fantastisch toch eigenlijk, hé. hoe je zo'n uitgebreide en vooral leerrijke beschrijving kunt geven van iets wat velen maar zien als gewoon "hunnen otto wassen".

                                heb hier nog menig goeie tips van kunnen opstrijken!


                                KEEP UP THE GOOD WORK ! ! !

                                Comment


                                • #17
                                  Prachtig overzichtelijk uiteengezet.

                                  Interessant om je eigen manier van wassen eens te toetsen aan die van een expert
                                  1984 BMW M635CSi F u n
                                  1990 Mercedes-Benz 260E Sportline D a i l y

                                  Comment


                                  • #18
                                    Duidelijke en leerrijke how to!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heel mooi geschreven, lang op gewacht Thx!!!

                                      Wel dik vervelend als je in de stad woont want ik moet mij dus behelpen bij zo'n self-car-wash zaken en daar is dat niet zo eenvoudig om het op jou manier te doen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik heb een vraagje ivm het drogen...

                                        om een of andere reden blijft het water érg lang liggen op mijn wagen, ook al spoel ik altijd met een open straal. daardoor moet mijn wafeldoek erg veel water opnemen en is die dus al "zeiknat" tegen dat ik 2/3 van de wagen heb gedaan.

                                        moet ik eens clayen om het oppervlak wat gladder te maken dat het water er beter afstroomt of...?
                                        2015 BMW F11 520dA
                                        1976 Triumph Spitfire 1500

                                        Comment

                                        Working...
                                        X