Eerst en vooral aan de mods (ik heb meer dan 3 foto's per post gebruikt om de overzichtelijkheid te bewaren, ik hoop dat dit een geval is waar jullie het door de vingers kunnen zien... )
Dit is een dynamische handleiding, dus deze staat open voor wijzigingen ! Hebben jullie tips of opmerkingen, aarzel niet ze te laten weten. Deze zullen dan opgenomen worden in de handleiding !
Deze handleiding beschrijft hoe je best de algemene wasbeurt aanpakt. Er is geen gouden regel met welke regelmaat een wasbeurt best uitgevoerd wordt, maar een wekelijkse wasbeurt is voldoende om het vuil op de wagen binnen te perken te houden. Op die manier blijft de mogelijke schade tijdens de wasbeurt berperkt en ziet de wagen er steeds goed uit.
Het grootste probleem bij het correct wassen van een wagen is dat je steeds op een vuil oppervlak aan het werk bent. Het komt er dus op aan de juiste producten in combinatie met goeie wastechniek te gebruiken zodat het vuil op een veilige manier van het opperlvak kan worden verwijderd. En dit zonder schade aan te brengen en de op dat moment aanwezige waxlaag niet aan te tasten.
Wat heb je nodig:
Wasplaats
De plaats waar de wagen gewassen wordt is heel belangrijk. Zorg voor voldoende ruimte zodat je veilig om de wagen heen kan lopen. Een vaste ondergrond is ook beter dan kiezels waar het vuil kan opspatten op de wagen of waar je mogelijks een modderpoel creëert. Bovendien is een stoffige winderige omgeving ook te vermijden. Een natte wagen gaat namelijk sneller het vuil vasthouden dat in de lucht aanwezig is. Wanneer je de wagen dan gaat drogen wrijf je nieuwe vuil dan weer over de wagen met alle gevolgen van dien.
Toegang tot water is cruciaal, een tuinslang is ideaal, maar indien dit niet aanwezig is, kan met je met bvb een gieter werken. Je moet in ieder geval iets hebben waarmee je precies en gedoseerd water over de wagen kan laten stromen.
Werk in de schaduw als het enigszins mogelijk is (plan het uur van de wasbeurt al naargelang de schaduw op die plaats). Als er toch geen andere mogelijkheid is, werk je best in stappen op kleine stukken. Dus per paneel afspuiten, wassen, spoelen en uiteindelijk drogen.
Washandschoenen
Voorzie meerdere handschoenen. Aangezien sommige delen van de wagen vuiler zijn dan andere, nemen ze tijdens het wassen van de vuile delen meer vuil op. Als je met dezelfde washmitt verder blijft wassen, kan reeds aanwezig vuil schade berokkenen aan de propere delen. Probeer dus washandschoenen voor de lak te scheiden van deze voor velgen, wielkassen, deuropeningen, ...
Ideaal is een schaapswollen washandschoen voor de propere oppervlakken, en een microvezel voor de vuilere onderdelen. De microfiber kan je namelijk eenvoudig proper krijgen door deze in de wasmachine te stoppen, de sheepskin plaats je beter niet in de machine en kan je dus nooit meer helemaal proper krijgen een hij erg vuil is geweest. De propere delen zijn het dak, de motorkap en de bovenste helft van de zij-, voor- en achterkant. Vuilere delen zijn de velgen, zijschorten, achterbumper, deuropeningen ...
Waarom geen spons !?
Een spons heeft een dichte harde structuur. Eerst en vooral voelt een spons gewoon ruw aan en heeft het scherpe hoekjes ! Daarenboven is de structuur van een spons dicht zodat het vuil vast komt te zitten tussen de spons en het lakoppervlak. Dit is dus eigenlijk een stuk schuurpapier (een vlak oppervlak met korreltjes op) . Wanneer je dan over het oppervlak gaat wrijven, ben je eigenlijk aan het schuren. Dit veroorzaakt de kleine krasjes die de hoofdoorzaak zijn van de gevreesde swirls (spinnenwebben) die goed zichtbaar zijn in de zon.
Droogdoek
Voor het drogen ga je best met een wafeldoek of microvezeldoek te werk. Hiervoor zijn verschillende redenen. Eerst en vooral is een wafeldoek heel zacht, door zijn dikte heeft het een dempend effect zodat eventueel vuil of stof in de doek wordt opgenomen en niet in het lakoppervlak wordt geduwd en gesleept.
Daarenboven vereenvoudigt het de droogtaak aanzienlijk. Je hoeft de doek niet uit te wringen want hij kan enorm veel water opnemen en ophouden. Meer dan voldoende om de hele wagen in 1 keer af te werken.
Waarom geen zeemvel !?
Een zeemvel heeft net zoals de spons een te ruw oppervlak. Het heeft ook geen buffer en het minste vuil dat op de wagen ligt tijdens het drogen zal schade veroorzaken omdat het over het oppervlak wordt gesleept. Ook zal het zeemvel vele malen dienen uitgewrongen te worden wat veel tijdverlies betekent. Je wagen is ook nooit helemaal mooi droog, er blijven steeds strepen of waterdruppels achter.
Waarom geen trekkertje !?
Dit is een heel gevaarlijke oplossing. Het is veel te hard en zal met zijn scherpe hoeken krassen veroorzaken wanneer je het over het oppervlak trekt. Daarenboven zal het minste vuiltje over de lengte van het oppervlak diepe krassen maken wanneer het vast komt te zitten op de voorzijde van het trekkertje. Deze krassen zijn meestal vrij diep en moeilijk te herstellen dus ook deze trekkertjes worden beter gemeden.
Shampoo
Er zijn verschilllende shampoos voor verschillende noden. Sommige mensen willen van een shampoo dat hun wagen proper is, maar een detailer verwacht véél meer dan dat van een shampoo.
Hieronder vind je wat voor ons (detailers) een shampoo is.
Een shampoo is gemaakt om op een veilige manier het vuil van de wagen te halen zonder daarbij de onderliggende beschermlaag aan te tasten. Een goeie shampoo moet dus een vettig laagje vormen tussen het vuil en de lak van de wagen zodat het vuil geen rechtstreeks contact maakt en af de lak glijdt in plaats van schuurt. Een shampoo moet dus in wezen een glijmiddel zijn.
De shampoo moet ook de onderliggende beschermlaag intact laten, de meeste goedkopere shampoos uit de grootwaren huizen en autoshops zijn hier niet op voorzien. Zij reinigen op een agressieve manier en halen daarbij ook de bescherming, die je zo zorgvuldig hebt aan gebracht, opnieuw weg.
Deze zijn dus best te vermijden.
De meeste goeie shampoos zijn ph-neutraal en bevatten bovendien nog vele extra's zoals glansmiddelen, producten voor een betere waterafvoer, ...
Tip: Als je geïnvesteerd hebt in een degelijke en duurzame bescherming kan je best een shampoo van hetzelfde merk aanschaffen. Deze shampoos zijn ontworpen en getest op basis van hun eigen wax of sealant om zo een maximale levensduur te behalen.
Quick Detailer
Een quick detailer wordt vaak over het hoofd gezien, maar dit kleine extraatje kan een groot verschil maken op zowel het resultaat van de wasbeurt alsook op het onderhoud van de beschermlaag. Een quick detailer bevat namelijk een kleine hoeveelheid wax of sealant, deze gaat dus steeds bovenop je huidige beschermlaag terechtkomen, dit zal de totale beschermtijd aanzienlijk doen toenemen. Bovendien zorgt het bij elke wasbeurt voor een perfect streepvrij resultaat.
Dit is een dynamische handleiding, dus deze staat open voor wijzigingen ! Hebben jullie tips of opmerkingen, aarzel niet ze te laten weten. Deze zullen dan opgenomen worden in de handleiding !
Deze handleiding beschrijft hoe je best de algemene wasbeurt aanpakt. Er is geen gouden regel met welke regelmaat een wasbeurt best uitgevoerd wordt, maar een wekelijkse wasbeurt is voldoende om het vuil op de wagen binnen te perken te houden. Op die manier blijft de mogelijke schade tijdens de wasbeurt berperkt en ziet de wagen er steeds goed uit.
Het grootste probleem bij het correct wassen van een wagen is dat je steeds op een vuil oppervlak aan het werk bent. Het komt er dus op aan de juiste producten in combinatie met goeie wastechniek te gebruiken zodat het vuil op een veilige manier van het opperlvak kan worden verwijderd. En dit zonder schade aan te brengen en de op dat moment aanwezige waxlaag niet aan te tasten.
Wat heb je nodig:
Wasplaats
De plaats waar de wagen gewassen wordt is heel belangrijk. Zorg voor voldoende ruimte zodat je veilig om de wagen heen kan lopen. Een vaste ondergrond is ook beter dan kiezels waar het vuil kan opspatten op de wagen of waar je mogelijks een modderpoel creëert. Bovendien is een stoffige winderige omgeving ook te vermijden. Een natte wagen gaat namelijk sneller het vuil vasthouden dat in de lucht aanwezig is. Wanneer je de wagen dan gaat drogen wrijf je nieuwe vuil dan weer over de wagen met alle gevolgen van dien.
Toegang tot water is cruciaal, een tuinslang is ideaal, maar indien dit niet aanwezig is, kan met je met bvb een gieter werken. Je moet in ieder geval iets hebben waarmee je precies en gedoseerd water over de wagen kan laten stromen.
Werk in de schaduw als het enigszins mogelijk is (plan het uur van de wasbeurt al naargelang de schaduw op die plaats). Als er toch geen andere mogelijkheid is, werk je best in stappen op kleine stukken. Dus per paneel afspuiten, wassen, spoelen en uiteindelijk drogen.
Washandschoenen
Voorzie meerdere handschoenen. Aangezien sommige delen van de wagen vuiler zijn dan andere, nemen ze tijdens het wassen van de vuile delen meer vuil op. Als je met dezelfde washmitt verder blijft wassen, kan reeds aanwezig vuil schade berokkenen aan de propere delen. Probeer dus washandschoenen voor de lak te scheiden van deze voor velgen, wielkassen, deuropeningen, ...
Ideaal is een schaapswollen washandschoen voor de propere oppervlakken, en een microvezel voor de vuilere onderdelen. De microfiber kan je namelijk eenvoudig proper krijgen door deze in de wasmachine te stoppen, de sheepskin plaats je beter niet in de machine en kan je dus nooit meer helemaal proper krijgen een hij erg vuil is geweest. De propere delen zijn het dak, de motorkap en de bovenste helft van de zij-, voor- en achterkant. Vuilere delen zijn de velgen, zijschorten, achterbumper, deuropeningen ...
Waarom geen spons !?
Een spons heeft een dichte harde structuur. Eerst en vooral voelt een spons gewoon ruw aan en heeft het scherpe hoekjes ! Daarenboven is de structuur van een spons dicht zodat het vuil vast komt te zitten tussen de spons en het lakoppervlak. Dit is dus eigenlijk een stuk schuurpapier (een vlak oppervlak met korreltjes op) . Wanneer je dan over het oppervlak gaat wrijven, ben je eigenlijk aan het schuren. Dit veroorzaakt de kleine krasjes die de hoofdoorzaak zijn van de gevreesde swirls (spinnenwebben) die goed zichtbaar zijn in de zon.
Droogdoek
Voor het drogen ga je best met een wafeldoek of microvezeldoek te werk. Hiervoor zijn verschillende redenen. Eerst en vooral is een wafeldoek heel zacht, door zijn dikte heeft het een dempend effect zodat eventueel vuil of stof in de doek wordt opgenomen en niet in het lakoppervlak wordt geduwd en gesleept.
Daarenboven vereenvoudigt het de droogtaak aanzienlijk. Je hoeft de doek niet uit te wringen want hij kan enorm veel water opnemen en ophouden. Meer dan voldoende om de hele wagen in 1 keer af te werken.
Waarom geen zeemvel !?
Een zeemvel heeft net zoals de spons een te ruw oppervlak. Het heeft ook geen buffer en het minste vuil dat op de wagen ligt tijdens het drogen zal schade veroorzaken omdat het over het oppervlak wordt gesleept. Ook zal het zeemvel vele malen dienen uitgewrongen te worden wat veel tijdverlies betekent. Je wagen is ook nooit helemaal mooi droog, er blijven steeds strepen of waterdruppels achter.
Waarom geen trekkertje !?
Dit is een heel gevaarlijke oplossing. Het is veel te hard en zal met zijn scherpe hoeken krassen veroorzaken wanneer je het over het oppervlak trekt. Daarenboven zal het minste vuiltje over de lengte van het oppervlak diepe krassen maken wanneer het vast komt te zitten op de voorzijde van het trekkertje. Deze krassen zijn meestal vrij diep en moeilijk te herstellen dus ook deze trekkertjes worden beter gemeden.
Shampoo
Er zijn verschilllende shampoos voor verschillende noden. Sommige mensen willen van een shampoo dat hun wagen proper is, maar een detailer verwacht véél meer dan dat van een shampoo.
Hieronder vind je wat voor ons (detailers) een shampoo is.
Een shampoo is gemaakt om op een veilige manier het vuil van de wagen te halen zonder daarbij de onderliggende beschermlaag aan te tasten. Een goeie shampoo moet dus een vettig laagje vormen tussen het vuil en de lak van de wagen zodat het vuil geen rechtstreeks contact maakt en af de lak glijdt in plaats van schuurt. Een shampoo moet dus in wezen een glijmiddel zijn.
De shampoo moet ook de onderliggende beschermlaag intact laten, de meeste goedkopere shampoos uit de grootwaren huizen en autoshops zijn hier niet op voorzien. Zij reinigen op een agressieve manier en halen daarbij ook de bescherming, die je zo zorgvuldig hebt aan gebracht, opnieuw weg.
Deze zijn dus best te vermijden.
De meeste goeie shampoos zijn ph-neutraal en bevatten bovendien nog vele extra's zoals glansmiddelen, producten voor een betere waterafvoer, ...
Tip: Als je geïnvesteerd hebt in een degelijke en duurzame bescherming kan je best een shampoo van hetzelfde merk aanschaffen. Deze shampoos zijn ontworpen en getest op basis van hun eigen wax of sealant om zo een maximale levensduur te behalen.
Quick Detailer
Een quick detailer wordt vaak over het hoofd gezien, maar dit kleine extraatje kan een groot verschil maken op zowel het resultaat van de wasbeurt alsook op het onderhoud van de beschermlaag. Een quick detailer bevat namelijk een kleine hoeveelheid wax of sealant, deze gaat dus steeds bovenop je huidige beschermlaag terechtkomen, dit zal de totale beschermtijd aanzienlijk doen toenemen. Bovendien zorgt het bij elke wasbeurt voor een perfect streepvrij resultaat.
Comment