Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wij raden altijd aan om te kleien, zeker als de auto niet nieuw meer is.

    De lak raakt vervuild en dan ga jij je wax er gewoon boven op leggen. De wax hecht minder goed of niet, wat dus de duurzaamheid sterk reduceert. Bovendien beperkt het vuil ook de reflectie en glans.

    De AutoFinesse Clay heeft een andere structuur dan pakweg Poorboy's of Werkstät klei, hij kneedt heel wat makkelijker en is ook elastischer dan de andere types met een zelfde kracht.

    Comment


    • wat zou je aanraden op een zwarte wagen? verder mijn sealant blijven gebruiken voor de winter? had wel eens plannen om eens wax aan te kopen.
      en wanneer zou je het juist nog eens aanbrengen? mijn laatste keer dat ik Autoglym Extra Gloss Protection heb aangebracht was in juni, zou ik deze in oktober vernieuwen voor de winter
      of zou ik nog wachten tot in november?

      Comment


      • In principe heeft een sealant een langere standtijd dan een wax. (meestal toch)

        Wax geeft dan weer een mooiere (warmere) glans .

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Wout_RS Bekijk Berichten
          wat zou je aanraden op een zwarte wagen? verder mijn sealant blijven gebruiken voor de winter? had wel eens plannen om eens wax aan te kopen.
          en wanneer zou je het juist nog eens aanbrengen? mijn laatste keer dat ik Autoglym Extra Gloss Protection heb aangebracht was in juni, zou ik deze in oktober vernieuwen voor de winter
          of zou ik nog wachten tot in november?
          Voor de winter zou ik op een dagelijks gebruikte wagen een sealant aanraden omdat deze langer stand zal houden ...

          Comment


          • Hoe schadelijk zijn boomsappen nu, iemand enig idee? Is dat te vergelijken met vogelresten?
            Gisteren de wagen gewassen en de 2 a 3 maand oude (swiss)wax geboost met QD+, vandaag voor een boom geparkeerd en heel de auto volledig vol met boomsappen en plakkerig gedoe plus nog eens bladeren Ik ga beginnen een auto roof tent mee te nemen...
            Morgenavond regen of geen regen, hij wordt gewassen.

            Comment


            • Met wat geluk kan je de wagen wassen met lauw water en is het weg...

              Wasbenzine , teerverwijderaar , diesel , WD40 , kleien , allemaal afhankeljk van welke boom het komt (soort) .

              Hoe langer je wacht.........hoe harder het wordt en moeilijker.
              Last edited by ; 02/10/2012, 22:51.

              Comment


              • Als het er nog niet lang op zit, is dat niet zo erg. Je kan het inderdaad best verwijderen met een teerverwijderaar.

                Een kameraad van mij had deze zomer z'n wagen ook onder de bomen geplaatst op verlof. De volledige motorkap zat onder de boomsappen.
                De week daarna heb ik hem m'n teerverwijderaar eens meegegeven, hij heeft alles perfect kunnen verwijderen daarmee.

                Wees wel voorzichtig (niet hard wrijven!) of je gaat snel krassen maken in de lak.


                Afgelopen weekend had ik een Porsche waarbij ook zo'n vlek zat op een deur. Deze moet er wellicht al lang hebben opgezeten, want het was niet zo evident om ze snel te gaan verwijderen.

                Nadat ik ze had verwijderd, kon ik toch zien in de lak waar deze vlek had gezeten jammergenoeg. Op lange termijn gaat het de lak dus wel aantasten, ja.

                Foto van de vlek:

                Comment


                • Ok bedankt. Alles is er ondertussen al af. Heeft er maar dagje opgezeten, ging er makkelijk af. Lijkt dus niet zo gevaarlijk als vogelresten, maar toch best oppassen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Guido911 Bekijk Berichten
                    Alles is er ondertussen al af.
                    Wat heb je gebruikt ?

                    Comment


                    • Door vandaag in de regen te staan, en te rijden, was er al een groot deel zelf afgegaan! (vanmorgen waren die plekjes zelfs nog niet opgedroogd en waren ze nog steeds kleverig). Vervolgens bij het thuiskomen gewassen met shampoo van autoglym en overgegaan met spray n wipe i.p.v QD+ en zag niets meer. De onderliggende waxlaag zal wel wat geholpen hebben.
                      Eind oktober / november toch nog eens detailen, met o.a kleibeurt (van november vorig jaar geleden..) en met oog op extra bescherming voor de winter.

                      Best eens teerverwijderaar ook aanschaffen dus. Heb wel de Kenotek anti insect staan, maar heb deze wel niet getest hierop. De Bug squash van PB lijkt er meer voor bedoeld, best eens bestellen. Kan handig worden in de winter.

                      Comment


                      • hij had niet lang geleden nog een laagje gehad, dus dacht dat het wel nog mogelijk ging zijn vo terug laagje erover te leggen.

                        als ik het goed lees, zou een sealant nog beter zijn dan een wax dan?
                        zijn er merken aan te raden daarvan?

                        Comment


                        • Om voor de winter klaar te zetten zal ik mijn sealant gebruiken. Nu nog mijn laatste drupples Autoglym EGP. Wat zou je dan als cleaner gebruiken? wat bestaat er allemaal als cleaner. Volgende winter zal ik me de AF Powerseal aanschaffen.
                          Is het ook aangeraden om bv 2 laagjes van een sealant te doen zoals bij wax? of geldt dit niet voor een sealant?


                          Nog een vraagje, ik heb al enkele malen een poliermachine geleend van een bevriende garagist. Een FLEX 3403, nu ben ik aan het kijken om me er zelf een aan te schaffen. Aangezien ik de Flex gewend ben was ik wat aan het zoeken waar ik deze kan kopen en kwam deze twee tegen. Maar wat is het verschil tussen de twee en wat is excentrische polijsten? is dat dan als een DAP?

                          Hier vind je alle benodigheden om je wagen te detailen - Retourneren Zonder Vragen - Snelle levering en uitstekende service - Carproducts.be


                          met welke toestellen hebben jullie ervaring of wat raden jullie aan?
                          iemand ervaring met een Rupes Bigfoot waar ze op detailingworld.com de laatste tijd vol lof over spreken?

                          Comment


                          • Je hebt in principe 2 soorten machines . Rotary's en DAP's .

                            Een 3e is eigenlijk de flex 3401 vrg : deze draait zoals een dap excentrisch maar het grote voordeel van deze is dat ie ook blijft draaien als je druk zet. Een dap valt terug tot zelfs stilstand als je duwt , de flex niet . Het is dan eigenlijk een "gedwongen rotatie" .

                            De flex op jouw site is volgens mij niet de juiste foto (denk ik toch)

                            Mijn flex 3401 vrg ziet er zo uit :



                            Let op de alu-kleurige plaat (een huis als het ware ) , hierop zit de plastic backingplaat bevestigd .
                            Bij een rotary heb je enkel een as en zeker niet zo'n grote "plaat" .

                            Comment


                            • Wax-it, check PM aub voor wat advies

                              Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Wout_RS Bekijk Berichten
                                Om voor de winter klaar te zetten zal ik mijn sealant gebruiken. Nu nog mijn laatste drupples Autoglym EGP. Wat zou je dan als cleaner gebruiken? wat bestaat er allemaal als cleaner. Volgende winter zal ik me de AF Powerseal aanschaffen.
                                Is het ook aangeraden om bv 2 laagjes van een sealant te doen zoals bij wax? of geldt dit niet voor een sealant?


                                Nog een vraagje, ik heb al enkele malen een poliermachine geleend van een bevriende garagist. Een FLEX 3403, nu ben ik aan het kijken om me er zelf een aan te schaffen. Aangezien ik de Flex gewend ben was ik wat aan het zoeken waar ik deze kan kopen en kwam deze twee tegen. Maar wat is het verschil tussen de twee en wat is excentrische polijsten? is dat dan als een DAP?

                                Hier vind je alle benodigheden om je wagen te detailen - Retourneren Zonder Vragen - Snelle levering en uitstekende service - Carproducts.be


                                met welke toestellen hebben jullie ervaring of wat raden jullie aan?
                                iemand ervaring met een Rupes Bigfoot waar ze op detailingworld.com de laatste tijd vol lof over spreken?
                                Exenter is idd zoals een dap,er zijn zoals danny zegt 2 belangrijke (bekende) een rotary en een exenter.
                                Extener is diegene die je als eerst gaat gebruiken als je begint met machinaal poetsen,later kan je dit evt gaan uitbreiden met een rotary.
                                Maar ik weet er genoeg die alles prima klaar krijgen met enkel een exenter,kan wel wat langer duren dat wel.
                                Ikzelf ben ook maar zeer recent aan de slag gegaan met machinaal poetsen (1x oppervlakkige schade gedaan en gelijk de hele motorkap eens gedaan)
                                En dan onlangs met een zwarte hex logic pad nog glaze opgedaan als voorbereiding op mijn waxlaag.
                                Ikzelf heb bij een bevriend autodetailer en winkel onglans de das7 aangekocht,prima 700watt machine voor een leuke prijs.

                                Comment


                                • * Excenter of Dual Action (d/a): werkt zoals de naam zelf het al zegt, excentrisch. Er wordt niet rond één vast as geroteerd maar een planetaire beweging rond die as gemaakt. De centrale as is niet geforceerd waardoor de eigenlijk rotatie automatisch begint (en eindigt). DAP900
                                  Bij een DAP zit de kracht van het toestel in de wattage en zijn 'slag', dus de grootte van die planetaire beweging. Een DAP heeft zo 8mm slag en 900 watt. Die Rupes Bigfoot heeft er 15 of 21, afhankelijk van 't type.

                                  Een uitbreiding op dit toestel is wanneer je die centrale as kan blokkeren zodat ie geforceerd zal roteren en ook planetair zal bewegen. Die geforceerde werking kan je aan of uit schakelen. Toestellen zoals de Festool Rotex of die Flex 3403.

                                  * Roteren werkt zoals de naam 't al zegt, roterend.


                                  Die Bigfoot kreeg initieel redelijk wat lof maar het blijft een heeel duur toestel die volgens velen toch niet presteert zoals 't hoort. Ik zou in dit geval geen early adaptor willen zijn en 't risico niet nemen zonder te testen.

                                  Comment


                                  • Korte vraag, halen jullie telkens je velgen af om deze op een deftige en volledige manier te wassen?
                                    Op mijn wagen is er niet heel veel plaats tussen de remschijf en de velg zelf waardoor wassen behoorlijk moeilijk wordt (al zeker bij het kaliber).

                                    Iedere week of om de 2 weken die bouten losdraaien lijkt me nu niet direct bevorderlijk voor slijtage (metaalmoeheid?)

                                    Comment


                                    • Nee hoor

                                      Wij maken dat onze velgen een paar keer per jaar afgehaald worden en binnen en buiten helemaal gereinigd en verzegeld worden (met wax, sealant of nanocoating)
                                      Daar kan je de binnenkant eenvoudig proper houden met bvb een EZ detail brush.

                                      Hier een filmpje over hoe die werken

                                      Comment


                                      • Dat zou idd nogal gek zijn om bv weekelijks je velgen er af te halen.
                                        Als je zoals wax it al zij je velgen goed beschermt komt het vuil er makklijker af en zo prima te onderhouden met bv een gewone autoshampoo.
                                        Ik was mijn velgen meestal weeklijks en komt er enorm makklijk af,ookal zijn ze wonderbaarlijk toch smerig.
                                        Binnenkort ga ik velgen eens compleet een iron x beurtje geven,waardoor er niet teveel sealant meer aanwezig zal zijn.
                                        En dan lekker de carpro reload er op,lekker klaar voor smerige *** winter

                                        Comment


                                        • Wax-it, check je pm is ik heb je er eentje gestuurd ivm mijn interieur. Groeten

                                          Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X