Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vandaag voor de eerste keer m'n Corsa gedetailled, en wat een verschil met 'gewoon' wassen
    Eerst gewassen met Gloss-it Gloss Shampoo, daarna geclayed met Auto Finesse Clay Bar en Auto Finesse Glide, en tenslotte met de Auto Finesse Double LSP Applicator Pad en Auto Finesse Tripple behandelt
    WAX-IT, een dikke merci voor het advies geven bij de producten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
      Vandaag voor de eerste keer m'n Corsa gedetailled, en wat een verschil met 'gewoon' wassen
      Eerst gewassen met Gloss-it Gloss Shampoo, daarna geclayed met Auto Finesse Clay Bar en Auto Finesse Glide, en tenslotte met de Auto Finesse Double LSP Applicator Pad en Auto Finesse Tripple behandelt
      WAX-IT, een dikke merci voor het advies geven bij de producten
      Kijk, dat horen (en zien) we graag! Bedankt voor de lovende woorden

Comment

• Ik spuit de wagen eerst goed af met de tuinslang (leidingwater), vervolgens vul ik 2 emmers met regenwater waarvan ik 1 vul met autoshampoo van HG ( is dit een redelijk ok merk?). Wassen doe ik met ee washmit van.de makro en afdrogen met een grote microvezeldoek. Wagen is pas 1 maand oud dus ik veronderstel dat er nog een bechermlaag opzit.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bartmaniac Bekijk Berichten
          Ik spuit de wagen eerst goed af met de tuinslang (leidingwater), vervolgens vul ik 2 emmers met regenwater waarvan ik 1 vul met autoshampoo van HG ( is dit een redelijk ok merk?). Wassen doe ik met ee washmit van.de makro en afdrogen met een grote microvezeldoek. Wagen is pas 1 maand oud dus ik veronderstel dat er nog een bechermlaag opzit.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Het is maar net wat resultaat je wil he, iedereen is anders wil je perfectie of bijna perfectie behalen zal je toch ook je basis moeten aanpakken.
          Dan zal je toch moeten opteren voor een kwaliteitsvolle washmitt en een droogdoek en ook voor een goede shampoo.
          HG is opzich geen slecht merk (ik heb lange tijd hun ruitenreinger gebruikt die het prima deed )
          Maar voor hetzelfde geld als de HG heb je bij echte detail merken een net wat betere shampoo.
          Ik weet niet van buiten of de hg neutraal is anders zal je bescherming er al wel rap af zijn (zelfs zonder gaat die er rap af )

Als je zegt moh,hij moet gewoon proper zijn en hecht niet zo een belang aan heel dat gebeuren dan ben je wel goed bezig overigens.
          LEES : al een stuk beter dan menig dat gaat liggen schrobben in de self carwash met die leuke borstel.
          Want dan hoor je vaak : hij is wel proper he ! ja op het verre zicht is hij proper maar je hebt er gratis wat krassen bij en 9/10 ,
          kalkvlekken van hier tot in tokio (en dan zwijg ik nog vd mensen die jaarlijks in de blakke zon hun wagen met een spons en dreft wassen)
          Je gaat je lak *poetsen* maar je voorganger heeft er zijn vuile jeep velgen mee gedaan (gebeurt echt vaak !)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bartmaniac Bekijk Berichten
            Ik spuit de wagen eerst goed af met de tuinslang , vervolgens vul ik 2 emmers met regenwater waarvan ik 1 vul met autoshampoo . Wassen doe ik met ee washmit van de makro en afdrogen met een grote microvezeldoek. Wagen is pas 1 maand oud dus ik veronderstel dat er nog een beschermlaag opzit.
            Ieder zijn methode , we kunnen best nog leren van mekaar en door vooral veel te lezen kom je tot een methode waar je jezelf goed bij voelt en waar je het geen "plicht" voelt om de auto netjes te wassen.

Afspoelen is al zeker een goede stap , beter nog is de wagen infoamen en daarna pas afspoelen.

De 2 EM (2-emmermethode voor diegenen die dit nog niet kennen) is ook een belangrijk onderdeel om veel minder waskrasjes te krijgen. Het is echter geen garantie voor GEEN waskrasjes . Minstens even belangrijk is het verversen van je spoelwater , anders spoel je je vuile washandschoen(en) uit in .........vuil water en gaat het nut van de 2EM verloren . Ook een grit guard in de emmers kan helpen :

Een 2e washandschoen is ook erg handig om bvb de vuilere delen van je wagen te wassen en zo blijft je "propere" handschoen langer proper en kan je bvb kiezen om als propere handschoen een schaapswollen exemplaar te kiezen .

Afdrogen : indien je de wagen afdroogt met enkel een mf-doek of droogdoek dan is het aangeraden om een detailerspray te gebruiken die je ofwel deel per deel vernevelt over je wagen ofwel maak je je droogdoek reeds vochtig om heel je wagen zodoende af te kunnen drogen. Heb je bvb een doek met een groffe/fijne vezel , dan gebruik je best eerst de groffe kant (neemt veel makkelijker water op) en na een rondje auto kan je mogelijk een half glas water ut die doek wringen en kan je daarna met de "fijne" vezeld nogmaals heel de wagen nalopen. De detailerspray zorgt ervoor dat je doek beter water opneemt , dat de doek beter over je lak/ramen glijdt én dat het overgebleven water sneller verdampt .

Neem van mij maar aan dat er op een nieuwe wagen GEEN beschermlaag zit ......dat zal je zelf moeten doen .

Elke auto die gewassen is , zal er mooi uitzien , OOK de auto's die door een wasstraat gewassen zijn. Het verschil is enkel te zien als de auto in de zon staat en dan haal je de wasstraat-auto's , de slecht-gewassen-in-wasbox-auto's en de netjes gewassen auto's volgens de 2EM , infoamen enz er wel uit . De "spinnewebben-look" zie je nogmaals alleen in de zon of onder kunstlicht en bepaalde hoeken/lichtinval .
            Zie je niks : bravo , poets zo verder en je zal het idd kunnen beperken tot bvb 1 licht polijstbeurtje per jaar .

Belangrijk is dat je ook NOOIT iets gebruikt op je lak waar je de velgen/wielen mee poetst...vanwege het remstof (= fijne krasjes)

Gebruik NOOIT de wasborstel van een wasbox , tenzij je houdt van die spinnenweb-look , de vorige heeft er immers lekker z'n velgen mee geschrobt en jij wil deze niet op je lak gebruiken nu.

Ziet de wagen er na een flinke regenbui zo uit dan heeft je lak idd een goede bescherming : let op , dit is ook het effect dat je krijgt na een bezoekje aan de wasstraat MAAR dan is het geen wax zoals je idd kan lezen daar , eerder een vettig product dat na een paar dagen (max. 1 week) is uitgedampt en waardoor je dus de INDRUK krijgt dat je een echte waxlaag hebt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
              Ieder zijn methode , we kunnen best nog leren van mekaar en door vooral veel te lezen kom je tot een methode waar je jezelf goed bij voelt en waar je het geen "plicht" voelt om de auto netjes te wassen.

Afspoelen is al zeker een goede stap , beter nog is de wagen infoamen en daarna pas afspoelen.

De 2 EM (2-emmermethode voor diegenen die dit nog niet kennen) is ook een belangrijk onderdeel om veel minder waskrasjes te krijgen. Het is echter geen garantie voor GEEN waskrasjes . Minstens even belangrijk is het verversen van je spoelwater , anders spoel je je vuile washandschoen(en) uit in .........vuil water en gaat het nut van de 2EM verloren . Ook een grit guard in de emmers kan helpen :

Een 2e washandschoen is ook erg handig om bvb de vuilere delen van je wagen te wassen en zo blijft je "propere" handschoen langer proper en kan je bvb kiezen om als propere handschoen een schaapswollen exemplaar te kiezen .

Afdrogen : indien je de wagen afdroogt met enkel een mf-doek of droogdoek dan is het aangeraden om een detailerspray te gebruiken die je ofwel deel per deel vernevelt over je wagen ofwel maak je je droogdoek reeds vochtig om heel je wagen zodoende af te kunnen drogen. Heb je bvb een doek met een groffe/fijne vezel , dan gebruik je best eerst de groffe kant (neemt veel makkelijker water op) en na een rondje auto kan je mogelijk een half glas water ut die doek wringen en kan je daarna met de "fijne" vezeld nogmaals heel de wagen nalopen. De detailerspray zorgt ervoor dat je doek beter water opneemt , dat de doek beter over je lak/ramen glijdt én dat het overgebleven water sneller verdampt .

Neem van mij maar aan dat er op een nieuwe wagen GEEN beschermlaag zit ......dat zal je zelf moeten doen .

Elke auto die gewassen is , zal er mooi uitzien , OOK de auto's die door een wasstraat gewassen zijn. Het verschil is enkel te zien als de auto in de zon staat en dan haal je de wasstraat-auto's , de slecht-gewassen-in-wasbox-auto's en de netjes gewassen auto's volgens de 2EM , infoamen enz er wel uit . De "spinnewebben-look" zie je nogmaals alleen in de zon of onder kunstlicht en bepaalde hoeken/lichtinval .
              Zie je niks : bravo , poets zo verder en je zal het idd kunnen beperken tot bvb 1 licht polijstbeurtje per jaar .

Belangrijk is dat je ook NOOIT iets gebruikt op je lak waar je de velgen/wielen mee poetst...vanwege het remstof (= fijne krasjes)

Gebruik NOOIT de wasborstel van een wasbox , tenzij je houdt van die spinnenweb-look , de vorige heeft er immers lekker z'n velgen mee geschrobt en jij wil deze niet op je lak gebruiken nu.

Ziet de wagen er na een flinke regenbui zo uit dan heeft je lak idd een goede bescherming : let op , dit is ook het effect dat je krijgt na een bezoekje aan de wasstraat MAAR dan is het geen wax zoals je idd kan lezen daar , eerder een vettig product dat na een paar dagen (max. 1 week) is uitgedampt en waardoor je dus de INDRUK krijgt dat je een echte waxlaag hebt

je moet echt een HOW TO maken

Comment

• In foamen bij elke weekelijkse wasbeurt is nu wel teveel van het goede voor een amateur vind ik.
                Mijne gaat enkel de foam in bij heel vettige bedoeling /langere wasperiode en natuurlijk na de **O** winter.
                Het is maar zover je wil gaan natuurlijk, maar een beginner zijnde kan al goed uit de voeten met de 2EM methode,
                een leuke shampoo en degelijke washandschoen/droogdoek.
                Wil je meer ? ken prima

Comment

• Weet niet of ik de vraag hier mag stellen; ik ben op zoek naar een product waarmee ik mijn velgen snel kan ontdoen van remstof en andere viezigheden.
                  Een soort detailer (zoals Meg's Speed Detailer) maar dan (enkel) voor velgen, op een meeting toekomen, opspuiten, MF doek erover en klaar...

iemand?

alvast bedankt!

Comment

• Ik zou ervoor zorgen dat de velgen in een deftige beschermlaag staan, dus in de wax.
                    Voor dat je naar een meeting gaat dus je auto wassen en eens aangekomen een microvezeldoek nemen met wat detailer
                    en hup klaar. Dat zou toch voldoende moeten zijn als er een goeie beschermlaag opligt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk Berichten
                      Weet niet of ik de vraag hier mag stellen; ik ben op zoek naar een product waarmee ik mijn velgen snel kan ontdoen van remstof en andere viezigheden.
                      Een soort detailer (zoals Meg's Speed Detailer) maar dan (enkel) voor velgen, op een meeting toekomen, opspuiten, MF doek erover en klaar...

iemand?

alvast bedankt!
                      Hier is keuze genoeg: http://www.wax-it.be/webshop/winkel.html?process=43
                      Denk dat je met zowat alle producten niets verkeerd kan doen.
                      Ikzelf verkies Auto Finesse.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wout_RS Bekijk Berichten
                        Ik zou ervoor zorgen dat de velgen in een deftige beschermlaag staan, dus in de wax.
                        Voor dat je naar een meeting gaat dus je auto wassen en eens aangekomen een microvezeldoek nemen met wat detailer
                        en hup klaar. Dat zou toch voldoende moeten zijn als er een goeie beschermlaag opligt
                        Velgen zijn volledig (binnen en buitenkant) gedaan met wax,
                        staan 2 dunne laagjes op maar worden toch steeds vuil wanneer
                        je remt en door de regen en stof...

Dus een snelle detailer voor een snelle poetsbeurt op de meeting
                        is wat er nog ontbreekt in mijn collectie.

alvast bedankt voor je antwoord !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                          Hier is keuze genoeg: http://www.wax-it.be/webshop/winkel.html?process=43
                          Denk dat je met zowat alle producten niets verkeerd kan doen.
                          Ikzelf verkies Auto Finesse.
                          Ik zie daar allemaal producten staan die je na aanbrengen GRONDIG MOET NASPOELEN, dat is dus niet de bedoeling want meestal heb je op een meeting
                          geen mogelijkheid om je wielen grondig na te spoelen met voldoende water.

het moet dus een product zijn wat je aanbrengt en meteen weer kan oppoetsen d.m.v. een MF doek.

toch bedankt voor jou reactie!

Comment

• een detailer, dan zou ik zeggen Poorboys Spray and Wipe, Megs detailer, Autofinesse Finale (weet wel niet of deze een goeie reiniging heeft),...

Deze producten moeten niet nagespoeld worden, aangezien ze kunnen gebruikt worden als waterloze was

Comment

• Klopt wat wout zegt een gewone lak detailer kan prima.
                              Ik gebruik deze detailers op op velgen bij een meeting : poorboys spray en gloss,smartwax syntetic detailer

Comment

• Oké, dan gebruik ik gewoon Meg's Speed detailer om mijn velgen op een veilige en snelle manier te reinigen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Comment

• Ik zou in dit geval voor bvb een poorboys spray & wipe gaan. deze is een pak vettiger en gaat je vuil op je velg dus beter (veiliger) afvoeren.
                                  Je moet wel even met de droge kan van de doek napoetsen om enige smeren weg te krijgen

Comment

• Bij het wassen van onze RRS vandaag, zag ik dat ie op de rechterflank wat last heeft van asfalt spetters.
                                    Ik heb even een klein oppervlak gekleid, maar er kwam niet veel van af.
                                    Iemand een idee hoe ik dit het best verwijder?
                                    "Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and cuts through to the essence of the evolutionary spirit."

Comment

• WD40, white spirit, TARX, AutoFinesse Citrus Power,...
                                      of helemaal old style: een doek gedrenkt in mazout (maar met de prijs van de diesel dezerdagen, zijn bovenstaande dingen misschien goedkoper)
                                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• AF Citrus Power zal er inderdaad goed voor zijn, onlangs zo goed als de gehele voorbumper van m'n wagen perfect proper mee gekregen. En er hing wat aan hoor... Gewoon opspuiten, paar minuten laten intrekken, en dan afwassen maar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                          WD40, white spirit, TARX, AutoFinesse Citrus Power,...
                                          of helemaal old style: een doek gedrenkt in mazout (maar met de prijs van de diesel dezerdagen, zijn bovenstaande dingen misschien goedkoper)
                                          De prijs van die diesel is nog veel keren goedkoper dan al die andere produkten al dacht ik ook ergens iets over boter gelezen te hebben .....weet alleen niet meer of het nu smeer- of bakboter was

Comment

Working...
                                          X