Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vraagje:
    Die diepe glans en die enorme reflectie dat je ziet bij goed gewassen/onderhouden wagens komt dit voornamelijk door de wax?
    Je moet natuurlijk eerst kleien zodat hij nog properder is.

    Maar het echt glanseffect, bekom je dit door de wax erop aan te brengen?
    Is het dan ook zo, hoe duurder je wax hoe meer dat hij 'blinkt'?
    2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
    2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
    2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

    2007 BMW E91 318d - 122pk

    Bekijk
    dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
    http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
      Vraagje:
      Die diepe glans en die enorme reflectie dat je ziet bij goed gewassen/onderhouden wagens komt dit voornamelijk door de wax?
      Je moet natuurlijk eerst kleien zodat hij nog properder is.

      Maar het echt glanseffect, bekom je dit door de wax erop aan te brengen?
      Is het dan ook zo, hoe duurder je wax hoe meer dat hij 'blinkt'?
      Jep, komt grotendeels door de wax. En ook de quick detailer die je er na iedere wasbeurt op doet.
      De glans komt vooral door de carnauba dacht ik, en hoe duurder uw wax, hoe groter het % carnauba.
      Ikzelf gebruik de AF Spirit, welke 50% carnauba bevat.

      Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
      Man man man,...... Wagen is vuil, je ziet bijna de lak niet meer.
      Zeker al 2 maand geleden, gewoon geen tijd.
      Frustrerend....
      Shame on me!!!

      Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk
      De mijne vandaag eens gewassen, 't was ook niet meer te doen. Blinkt terug mooi nu

      Comment


      • Glans komt van de wax, reflectie van de voorbereiding: hoe minder krasjes, hoe groter het spiegeleffect. De krasjes breken de lichtweerkaatsing, waardoor je een diffuse weerkaatsing krijgt.
        De krasjes haal je weg door te polijsten. Je kunt maar polijsten op een propere lak, en daarom moet je met klei aan de slag.

        Want ook veel reflectie teniet doet, is de zn. sinaasappelhuid die je op veel moderne auto's ziet: een gevolg van de nieuwe lakmethodes op waterbasis (milieu), en het feit dat men deze veel dunner spuit dan destijds. BMW zou zich daaraan heel erg bezondigen, mijn Volvo heeft er ook wat last van (op haar heupen, dé plek voor cellulitis, off course). Tot voor kort was de enige remedie het zn. wetlanden. Een eerder arbeidsintensief & vuil werkje, waarbij je de lak werkelijk gaat afschuren (met heel fijn natschuurpapier (korrel 2500, 3000 en fijner), en daarna tot hoogglans gaat op polijsten.
        Sinds kort bestaan er ook denim- & velours-pads waardoor je met een roterende polijstmachine de orangepeel weg kan krijgen.
        Ik ga me er in elk geval niet aan wagen, toch niet voor een auto die binnen drie jaar weer de deur uit gaat.

        Nog een bemerking over de carnauba: Hoe meer carnauba, hoe harder en minder handelbaar je wax wordt - een volledige Carnauba-wax zou dan ook niet te gebruiken zijn.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • quick detailer na de wasbeurt, doe ik eigenlijk nooit.
          heeft dat voordelen?

          Sent from my V370 using Tapatalk

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
            quick detailer na de wasbeurt, doe ik eigenlijk nooit.
            heeft dat voordelen?

            Sent from my V370 using Tapatalk
            Goh, zal vooral de glans versterken. Zit ook een (heel) klein beetje wax in, zodat je een beschermlaagje hebt, al zal het er na een paar dagen wel af zijn Na elke keer ik het gebruik voelt de lak ook zacht aan.
            Verder ook handig om bv watervlekken en vingerafdrukken te verwijderen.

            Comment


            • Volgens eigen ervaring is het niet enkel de wax de glans heeft. Dit zorgt volgens mij maar voor een minimale additie aan glans.
              Het is de voorbereiding die vooral telt. Kleien om alle onzuiverheden van de lak te halen heeft al zeer veel effect, volgens mij zorgt dit al voor een diepere reflectie.
              Een volledig gepolierde lak waar er geen imperfecties meer op zijn zorgt voor perfecte reflectie en diepte in de kleur.

              Doe eens op een paneel twee vss soorten wax en met het oog zie je geen verschil in glans. Verschil zit hier meer in het beading gedrag en standtijd.
              Wel heb je veel showwaxes die veel olien bevatten, deze zorgen wel voor een betere glans dit omdat ze kleine krasjes en dergelijke opvullen.
              De bescherm of standtijd is wel veel minder lang

              Comment


              • En dan misschien een gewaagde vraag (ieder zal zijn favoriet hebben waarschijnlijk):
                Wat is een goede wax?
                Als we spreken over +- 40-50 euro? (Of koop ik enkel brol voor dat geld?)
                2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                2007 BMW E91 318d - 122pk

                Bekijk
                dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                  En dan misschien een gewaagde vraag (ieder zal zijn favoriet hebben waarschijnlijk):
                  Wat is een goede wax?
                  Als we spreken over +- 40-50 euro? (Of koop ik enkel brol voor dat geld?)
                  Ik heb de Spirit, en kost €115. Ik vind persoonlijk dat je daar niet op mag besparen. Je verbruikt echt zo goed als niets, ik kan jaren doen met zo'n potje.
                  Voor €50 zal je geen brol hebben, maar de standtijd zal gewoon een pak korter zijn. Je kan misschien de Soul eens proberen?

                  Comment


                  • Instapwaxen, als je deze zo mag noemen: Natty's Blue Paste, Collinite 845 Insulator Wax, Dodo heeft ook één en ander (maar ben hier niet zo in thuis).

                    Ik ben content met wat de Natty's doet, en die kost geen 20 euro voor een pot. Vorig jaar in februari gekocht bij Bert.
                    Ik heb er onze twee wagens (allé, anderhalve) al een laag of zes, zeven mee gegeven, en heb er ondertussen de Audi A3, de Passat en de Astra SportsTourer van mijn ouders mee gedaan. De pot is nu ongeveer halfvol, of halfleeg, zo je wil.
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                      De pot is nu ongeveer halfvol, of halfleeg, zo je wil.
                      Halfvol! Optimistisch blijven!

                      Ik denk dat ik mijn wax heb gevonden


                      Zou er iemand dat al besteld hebben?
                      2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                      2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                      2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                      2007 BMW E91 318d - 122pk

                      Bekijk
                      dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                      http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                        Halfvol! Optimistisch blijven!

                        Ik denk dat ik mijn wax heb gevonden


                        Zou er iemand dat al besteld hebben?
                        Dafuq Dat gaat er toch wel los over
                        Wel ferm: "Beschikbaarheid: In voorraad"

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                          Dafuq Dat gaat er toch wel los over
                          Wel ferm: "Beschikbaarheid: In voorraad"

                          Word gemaakt door Braziliaanse aapjes die een jarenlange training hebben gekregen.
                          Ik heb deze al gebruikt om mijn schoenen te poetsen en ze blinken mooi.
                          Is er inderdaad los over.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                            Word gemaakt door Braziliaanse aapjes die een jarenlange training hebben gekregen.
                            Man, ik leer hier zoveel bij! Dit wist ik niet eens!
                            2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                            2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                            2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                            2007 BMW E91 318d - 122pk

                            Bekijk
                            dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                            http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                              Is het dan ook zo, hoe duurder je wax hoe meer dat hij 'blinkt'?
                              Absoluut niet , als je enkel je auto polijst met een fijn polijstmiddel , afneemt met een MF-doek en je brengt een glaze aan dan zal je auto meer blinken dan wanneer je er nog -tig laagjes wax/sealant op aanbrengt.

                              De wax zorgt ervoor dat de lak een beschermlaagje krijgt dat telkens wat dunner wordt naarmate je meer de auto wast of als ie voortdurend buiten staat in weer en wind.
                              Je kan je laklaag wel "boosten" met een quick-detailer die toegevoegde bestanddelen heeft om je waxlaag(je) langer z'n werk te laten doen .
                              In vele gevallen is het wel zo dat een duurdere wax een langere bescherming biedt , eens je over de 300€ uitgeeft aan een potje van bvb 200ml is het enkel de naam die je erbij betaald en zal de wax ook niet langer bescherming bieden dan een wax van 200€ .

                              Je wagen blinkt meer bij een strakke laklaag die geen swirls/microkrasjes heeft.
                              Wetsanden ( = nat schuren dus ) wordt meer in Amerika gedaan omdat het daar meer een gewoonte is om een dikke (vernis) laag te spuiten die dan wordt geschuurd en gepolijst tot hoogglans.

                              De auto's die we hier hebben zijn NIET voorzien van zo'n dikke eindlaag om zonder risico deze te kunnen schuren + polijsten maar : HET KAN !

                              Meestal wordt er dan een speciaal papier bijgehouden met de waarden (diktes) van de laklaag voor aanvang van zo'n werkje en dan maken ze er nog eentje als de auto volledig klaar is .
                              Zonder lakdiktemeter kan je al zeker niet beginnen om een auto te gaan wetsanden.
                              Een dikke laklaag is geen garantie om niet door de eindlaag te schuren : de onderste lagen kunnen dik gespoten zijn . ( tenzij er een meter gebruikt wordt die elke laag apart kan meten.....)

                              Comment


                              • Wat is een glaze?

                                Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                  Absoluut niet , als je enkel je auto polijst met een fijn polijstmiddel , afneemt met een MF-doek en je brengt een glaze aan dan zal je auto meer blinken dan wanneer je er nog -tig laagjes wax/sealant op aanbrengt.

                                  De wax zorgt ervoor dat de lak een beschermlaagje krijgt dat telkens wat dunner wordt naarmate je meer de auto wast of als ie voortdurend buiten staat in weer en wind.
                                  Je kan je laklaag wel "boosten" met een quick-detailer die toegevoegde bestanddelen heeft om je waxlaag(je) langer z'n werk te laten doen .
                                  In vele gevallen is het wel zo dat een duurdere wax een langere bescherming biedt , eens je over de 300€ uitgeeft aan een potje van bvb 200ml is het enkel de naam die je erbij betaald en zal de wax ook niet langer bescherming bieden dan een wax van 200€ .

                                  Je wagen blinkt meer bij een strakke laklaag die geen swirls/microkrasjes heeft.
                                  Wetsanden ( = nat schuren dus ) wordt meer in Amerika gedaan omdat het daar meer een gewoonte is om een dikke (vernis) laag te spuiten die dan wordt geschuurd en gepolijst tot hoogglans.

                                  De auto's die we hier hebben zijn NIET voorzien van zo'n dikke eindlaag om zonder risico deze te kunnen schuren + polijsten maar : HET KAN !

                                  Meestal wordt er dan een speciaal papier bijgehouden met de waarden (diktes) van de laklaag voor aanvang van zo'n werkje en dan maken ze er nog eentje als de auto volledig klaar is .
                                  Zonder lakdiktemeter kan je al zeker niet beginnen om een auto te gaan wetsanden.
                                  Een dikke laklaag is geen garantie om niet door de eindlaag te schuren : de onderste lagen kunnen dik gespoten zijn . ( tenzij er een meter gebruikt wordt die elke laag apart kan meten.....)
                                  +100000
                                  Is een zware misperceptie gecreëerd door de marketingwereld rondom detailing. Daarbij moet je wel uitgaan van een pure wax zonder fillers die en optisch anders effect zouden kunnen geven. % aan carnauba is dan ook nog eens een marketingstunt... Ga op die zaken dus alvast niet af. Vergeet niet dat ook de winkels hiermee gebaat zijn aangezien die de budgetten niet hebben om mensen dusdanig te verleiden tot het aankopen van een wax die je glans gaat verhogen. Hoe meer marketing, hoe beter voor iedereen, behalve de eindgebruiker die na verloop van tijd door het bos de bomen niet meer ziet en omgekeerd...

                                  @Gandalf
                                  Glaze: dat is een olieachtig product waar meestal enorm veel 'fillers' inzitten. Die gaan de krasjes tijdelijk opvullen waardoor je een vollere kleur krijgt. Let wel: hierdoor kan je wel een kortere standtijd van je wax/sealant krijgen. Deze is van tijdelijke aard en wordt veel gebruikt door 'beroepscarrossiers' voor het oplappen van een wagen. Na enkele wasbeurtjes is het effect dan ook meestal volledig weg en begin je weer vanaf 0...

                                  Groeten,

                                  Aiki

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                                    Dafuq Dat gaat er toch wel los over
                                    Wel ferm: "Beschikbaarheid: In voorraad"
                                    Nee toch niet....

                                    Lees even de opmerking eronder

                                    Dit product is volledig op maat geproduceerd waarvoor we dus aanvullende informatie nodig hebben. Hiervoor neemt u het best contact op 055/30.31.19 om het order af te ronden.

                                    Comment


                                    • Om dan even op de vraag te antwoorden, nee het is niet de wax die de meeste glans gaat geven maar de voorbereiding. De wax is meestal de kers op de taart.

                                      De meeste waxen bevatten namelijk (net als een glaze) een pak glanzende oliën. Deze gaan de glans versterken.

                                      Maar, zoals Grandscenicman terecht opmerkt is er ook iets te zetten van een perfect gepolijste lak. Alles wat je op een lak gaat aanbrengen zal in een zekere mate "iets" gaan hinderen. (bvb yellowing bij het layeren van carnauba)
                                      Echter, dat wil niet zeggen dat het minder gaan glanzen, integendeel, zoals aangegeven zal een glaze of een wax oliën toevoegen die de glans versterken. Wat die extra laagjes eventueel wel gaan doen is de "helderheid" en definitie van de lak deels gaan verbergen. Een wax is hier veel gevoeliger aan dan een sealant. Een nanocoating of glass coating heeft hier al bijna helemaal geen last meer van.

                                      Dit is ook de reden waarom wij meestal aanraden om op een zilverkleurige wagen of een wagen waar er veel metaaldeeltjes en detail in de lak zitten een sealant of coating te gaan gebruiken. Op deze kleuren wil je namelijk dat "troebel" effect van een wax vermijden.
                                      Heb je daarintegen een donkere kleur of uni kleur dan zal een wax bijna altijd het mooiere vollere en diepere glans geven.

                                      Naast bovenstaande moet je bij de keuze van een beschermlaag natuurlijk ook rekening houden met de beschermduur en sterkte van de bescherming en dit afstemmen voor jouw persoonlijk gebruik van de wagen.
                                      Last edited by ; 13/01/2014, 18:43.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                        ....

                                        Want ook veel reflectie teniet doet, is de zn. sinaasappelhuid die je op veel moderne auto's ziet: een gevolg van de nieuwe lakmethodes op waterbasis (milieu), en het feit dat men deze veel dunner spuit dan destijds. BMW zou zich daaraan heel erg bezondigen, mijn Volvo heeft er ook wat last van (op haar heupen, dé plek voor cellulitis, off course). Tot voor kort was de enige remedie het zn. wetlanden. .....

                                        De orangepeel of sinaasappelhuid is er door goedkoper /sneller te spuiten, ook lak op waterbasis kan perfect vrij van orangepeel gespoten worden, maar dan moet men dat ook willen.

                                        Comment


                                        • Zoals reeds eerder vermeld, was ik mijn wagen ( zoals het hoort) enkel om de 1a2 maand door tijdgebrek ( ben van plan de shampoo aan te schaffen dat WAX-IT voorstelde )

                                          Ik was mijn wagen steeds met glossit en werk af met bijhoorende Quick detailer.
                                          Steeds een mooie beading gehad. Tot vanmorgen, een dikke zes weken later niks van beading meer. Eigenlijk wel straf vind ik!

                                          Mijn volgende vraag naar jullie detailers toe is of de tijdspanne tussen de wasbeurten nefast is voor de glans van de wagen.

                                          Wel ben ik van plan de wagen int voorjaar te kleien.

                                          Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X