Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[HOW TO] - Wax-it - De wekelijkse wasbeurt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk Berichten

    Ik heb de coating van m'n ruiten gekregen door die met glas polish te polijsten....
    Ha ja, precies zoals ik dus.

    Ik ben vandaag van in de Pyreneeën naar Spanje gereden, goed voor enkele uren extreem veel neerslag en nu werkt de boel ook weer helemaal tiptop geruisloos. Ik maakte de fout om in de washbox het programma vlekvrij naspoelen te gebruiken: ging ervan uit dat dit gewoon met gedemineraliseerd water zou zijn maar blijkbaar zit er een hydrofoberend product in dat water wat ook weer voor problemen zorgt op een gevoelig voorruit.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Gere

      Ha ja, precies zoals ik dus.

      Ik ben vandaag van in de Pyreneeën naar Spanje gereden, goed voor enkele uren extreem veel neerslag en nu werkt de boel ook weer helemaal tiptop geruisloos. Ik maakte de fout om in de washbox het programma vlekvrij naspoelen te gebruiken: ging ervan uit dat dit gewoon met gedemineraliseerd water zou zijn maar blijkbaar zit er een hydrofoberend product in dat water wat ook weer voor problemen zorgt op een gevoelig voorruit.
      Als ik de auto was, zet ik de ruitenwissers ook omhoog zodat de shampoo zeker die niet raakt. Helpt een beetje. Natuurlijk ook shampoo zonder enige coating.

      Comment


      • Graag had ik hier wat advies en tips gekregen i.v.m. het onderhoud van een zwarte auto.
        In juli een jonge 2dehands Mazda 6 gekocht in de prachtige kleur Jet Black. Ik heb echter al vrij snel ondervonden dat dit een lak is die veel onderhoud vraagt. (niet alleen snel vuil maar ook zeer gevoelig voor krassen)

        Ondertussen heb ik al 2 plaatsen waar een lichte kras staat (zeer licht, je moet echt dichtbij komen om ze te zien) 1 hiervan is zelfs ontstaan door het poetsen van de auto.

        Ik wil mijn auto graag mooi houden dus gebruik ik de 2 emmer methode:

        -eerst spuit ik de auto proper met de tuinslang (regenwater) --> ik vraag me hierbij af of het niet beter is om eerst te foamen en dan met een hogedrukreinger te spoelen om meer zand en vuil op voorhand te kunnen verwijderen? ( ik lees hierover echter tegenstrijdige berichten, is een HD aan te raden voor een zwarte auto?)

        -Daarna was ik eerst de vuile onderkant van de auto, deuren, voor en achterbumper, wielkastrand en velgen met een washmitt.
        -Hierna neem ik een propere washmitt om de rest van de auto te poetsen. Hierbij gebruik ik de Q²M Bathe van GYEON.
        -Dan afspoelen met de tuinslang zonder spuitkop.
        -Om te drogen gebruik ik dan de Microfiber Madness Dry Me Crazy droogdoek in combinatie met de QD+ van Poorboy's

        Zijn er dingen die ik kan doen om de lak extra te beschermen tegen (lichte) krassen?
        Als ik het goed begrijp is waxen vooral bedoeld om de lak te beschermen tegen vuil, vogelstront, enz.?
        Blijkbaar is het ook noodzakelijk om voor het waxen eerst te kleien en dan te polieren?
        Welk product raden jullie aan om zwarte lak te beschermen (liefst ook tegen lichte krassen) dat gemakkelijk is aan te brengen en ook een vrij lange standtijd heeft?
        Ik heb niet de tijd om elke week 3-4 u bezig te zijn met het wassen/detailen van de auto. (wordt wel sowieso wekelijks gewassen volgens bovenstaande methode)





        Comment


        • Ideaal voor jou zou een coating zijn.
          Maar zelf aanbrengen is al niet echt meer iets voor leken. Ik heb me er nog niet aan gewaagd.
          Waxen/sealant kan ook, en dan zou ik, als het op standtijd en easyness aankomt, durven een oldskool sealant aanprijzen: Collinite Insulator Wax 845. Buiten de geur kan ik er niks negatiefs over zeggen, en qua standtijd is het echt een topper. Werd/wordt veel gebruikt als winter-bescherming.
          Clayen (en polijsten) is aan te raden: je bescherming zet je beter op een propere basis.
          Manueel polijsten is op een hedendaagse harde lak echter zeer arbeidsintensief.
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • Ik spuit de wagen eerst goed af met hogedruk, daarna foamen en terwijl de foam zijn werk aan het doen is kuis ik de velgen. Als de velgen proper zijn terug de wagen goed afspuiten met hogedruk en dan is er eigenlijk al veel vuil af. Nadien wassen van boven naar beneden toe. Ook met 2 washandschoenen. Doet dit nu al een jaar en nog geen waskringen te zien. Polieren nog niet nodig geweest aangezien ik er van in begin tijdig een wax opzet. Ook een voordeel dat vuil minder snel hecht.

            De hogedrukreiniger die ik gebruik is wel een goedkoop modelleken waarvan de druk dan ook ni zo hoog is. Met hogedrukreinigers die echt veel druk geven zou ik toch oppassen.

            Comment


            • Polieren is een vak apart denk ik en als je er het fijne niet van weet toch eerst goed informeren, want snelheid, hoeveelheid polijstmiddel... moet allemaal juist zijn of je kunt het nog slechter maken!

              Mijn vorige wagen werd ooit is op kosten van de fabriek waar ik werk gepolijst, omdat ik schade had door gluten op de wagen. Op het eerste zicht zag het er goed uit, tot ik thuiskwam! Krassen waar er geen waren enz... Als ik het ooit nog is tegenkom weet ik al een goeie detailer waar ik em zou binnen steken. Zelf zie ik het mij nog niet direct doen.

              Comment


              • Met een DAP (excentrische polijstmachine) kan je niet veel mis doen.
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • Wat is zo ongeveer de prijs om een auto te laten polijsten?

                  Comment


                  • De paki's doen het voor 50 euro. De hologrammen en de spetters polijstmiddel krijg je er gratis en voor niks bij.

                    Wil je het goed gedaan hebben, dan mag je toch rekenen op een 6 à 8 uur werk. Reken dat aan een deftig uurloon, en je weet hoe duur het kan worden.

                    Een meer budgetvriendelijke oplossing kan er in bestaan te werken met een kwalitatieve glaze, die de kleine krasjes verbergt, en ook wat extra gloss en diepte zal gaan toevoegen aan je lakwerk. Ik zie dat je al aan de Poorboys bent: hun Blackhole is heel gemakkelijk aan te brengen, en geeft een prachtig resultaat. Daarbovenop kun je dan een wax of een sealant zetten. Dat kan allemaal met de hand. Zorg gewoon voor twee goeie aanbreng-pads (eentje voor elk product), en een aantal kwalitatieve microfiber-doeken om het exces van de glaze af te nemen, en om je wax/sealant uit te buffen. Daarna nog een rondje met je quickdetailer, en dan is het tijd om jezelf te spiegelen in je lak.

                    Clayen zou ik sowieso doen, maar dan met genoeg lube en een heel milde klei. Hiermee ga je de teerplekjes en insectenresten edm van je wagen verwijderen, en de lak heel proper achter laten. Ik raad een heel milde klei aan, omdat je daarmee minst van al 'hazing' of kleine krasjes zult hebben.
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kavede


                      -Daarna was ik eerst de vuile onderkant van de auto, deuren, voor en achterbumper, wielkastrand en velgen met een washmitt.
                      -Hierna neem ik een propere washmitt om de rest van de auto te poetsen. Hierbij gebruik ik de Q²M Bathe van GYEON.

                      ????

                      Hopelijk neem je dan ook een andere emmer met vers water.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                        De paki's doen het voor 50 euro. De hologrammen en de spetters polijstmiddel krijg je er gratis en voor niks bij.

                        Wil je het goed gedaan hebben, dan mag je toch rekenen op een 6 à 8 uur werk. Reken dat aan een deftig uurloon, en je weet hoe duur het kan worden.

                        Een meer budgetvriendelijke oplossing kan er in bestaan te werken met een kwalitatieve glaze, die de kleine krasjes verbergt, en ook wat extra gloss en diepte zal gaan toevoegen aan je lakwerk. Ik zie dat je al aan de Poorboys bent: hun Blackhole is heel gemakkelijk aan te brengen, en geeft een prachtig resultaat. Daarbovenop kun je dan een wax of een sealant zetten. Dat kan allemaal met de hand. Zorg gewoon voor twee goeie aanbreng-pads (eentje voor elk product), en een aantal kwalitatieve microfiber-doeken om het exces van de glaze af te nemen, en om je wax/sealant uit te buffen. Daarna nog een rondje met je quickdetailer, en dan is het tijd om jezelf te spiegelen in je lak.

                        Clayen zou ik sowieso doen, maar dan met genoeg lube en een heel milde klei. Hiermee ga je de teerplekjes en insectenresten edm van je wagen verwijderen, en de lak heel proper achter laten. Ik raad een heel milde klei aan, omdat je daarmee minst van al 'hazing' of kleine krasjes zult hebben.
                        Ik heb gelezen dat je na het clayen toch best kunt polijsten omdat er na het clayen marring kan onstaan --> dit zijn doffe plekken in de lak?
                        Dus eigenlijk ben je bijna verplicht om een dap aan te schaffen als je echt een goed resultaat wil.
                        Welke milde klei raadt jij dan aan?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                          ????

                          Hopelijk neem je dan ook een andere emmer met vers water.
                          Uiteraard, staat ook in mijn post vermeld: 2 emmer methode

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Kavede

                            Ik heb gelezen dat je na het clayen toch best kunt polijsten omdat er na het clayen marring kan onstaan --> dit zijn doffe plekken in de lak?
                            Dus eigenlijk ben je bijna verplicht om een dap aan te schaffen als je echt een goed resultaat wil.
                            Welke milde klei raadt jij dan aan?
                            Ik heb momenteel klei van Carchimp (van bij @Dforce.be), en ook hun lube.
                            Maar de klei van Autofinesse is bijvoorbeeld ook relatief mild.

                            Met zachte klei ga je al zot moeten doen om marring te hebben, denk ik, tenzij op extreem zachte lakken.

                            Twee emmer-methode is een emmer met schuim en een emmer met spoelwater, idealiter met een grit-guard die het vuil tegen houdt.
                            Mitt spoelen in de ene, en vers schuim pakken in de andere.
                            Ik gebruik een aparte emmer voor de wielen.
                            Foamen, wielen, alles afspuiten, en dan van boven naar onder wassen.
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                            Comment


                            • Foamen, dat is dan met een hogedrukreiniger met foamgun? En dan afspoelen met de hd? Ik vraag me af of de kracht van een tuinslang voldoende is om het vuil los te krijgen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kavede
                                Foamen, dat is dan met een hogedrukreiniger met foamgun? En dan afspoelen met de hd? Ik vraag me af of de kracht van een tuinslang voldoende is om het vuil los te krijgen.
                                Inderdaad.
                                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Kavede
                                  Foamen, dat is dan met een hogedrukreiniger met foamgun? En dan afspoelen met de hd? Ik vraag me af of de kracht van een tuinslang voldoende is om het vuil los te krijgen.
                                  Ja, ja en nee. De tuinslang gebruik ik na het wassen. Als alle vuil er reeds af is.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Kavede

                                    Uiteraard, staat ook in mijn post vermeld: 2 emmer methode
                                    Je begrijpt mij niet.

                                    Jij begint met de onderkant.
                                    Weet niet waarom je dit zou doen maar voor je de rest doet neem je toch vers water?
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • Ik neem dan idd vers water. Ik doe eerst de vuilste plaatsen om er voor te zorgen dat tijdens het wassen met de propere mitt, hier geen grof vuil van de onderkant in komt te zitten

                                      Comment


                                      • Als je hem afspuit, foamt en daarna van boven naar onder wast zal er niet veel meer aanhangen.
                                        Natuurlijk nog altijd een andere mitt gebruiken voor onderaan.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • Nog eens een bestellinkje geplaatst bij Autofinesse

                                          De Satin is eindelijk weer in stock, op aanraden van A160 direct maar besteld!
                                          Ook mijn voorraad Avalanche, Finale & Crystal aangevuld.

                                          Wat gebruik jij om het aan te brengen, die Satin? Want is meer een gel als ik het goed begrijp?
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X