Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe auto kleien?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nieuwe auto kleien?

Aangezien ik net een nieuwe wagen heb, vroeg ik me af of het nodig is om die bij de eerste wasbeurt al te kleien. Of mag/kan je deze stap overslaan en ineens een glaze + sealant/wax erop?

Ik heb de PB clay bar. Is deze veilig voor de nieuwe lak of misschien te agressief? Of wacht ik best nog een maandje of zo om deze stappen te doen?

Ik ben bang om de nieuwe lak al van in het begin te verkl**ten...

Oorspronkelijk geplaatst door motorhead99 Bekijk Berichten
    Aangezien ik net een nieuwe wagen heb, vroeg ik me af of het nodig is om die bij de eerste wasbeurt al te kleien. Of mag/kan je deze stap overslaan en ineens een glaze + sealant/wax erop?

Ik heb de PB clay bar. Is deze veilig voor de nieuwe lak of misschien te agressief? Of wacht ik best nog een maandje of zo om deze stappen te doen?

Ik ben bang om de nieuwe lak al van in het begin te verkl**ten...
    Als je het kan vermijden als beginner zou ik het vermijden.

Maar je kan eenvoudig eens de lak testen.

Wrijf met de bovenkant van je hand over de lak. Voel je kleine oneffenheden, dan kan je best kleien. Voelt het mooi glad aan dan mag je gewoon glazen.

Soms staan wagens echter tijdens transport op een trein of op een opslagplaats waar ze gecontamineerd worden door vanalles en nog wat. Hars van onder een boom te staan, teer van langs de straat te staan. Eventueel verf van het herspuiten van lijnen in de buurt ...

Ik heb op splinternieuwe wagens soms al serieus moge kleien !
    Bekijk anders eens de witte E91 M3 op mijn site. Deze was een paar dagen oud !
    Je moet eens zien wat daar af komt bij het kleien
    Die wagen zag gewoon GEEL bij aankomst !
    Vergelijk gewoon voor en na en je hebt een idee

Dus het is afhankelijk van teveel factoren om daar een eenduidig antwoord op te geven. Testen (voelen) zou ik zeggen

Comment

Bedankt Bert. Dit weekend ga ik hem dan na de eerste wasbeurt eens betasten! Ik hoop dat de lak mooi glad aanvoelt, want ik kijk ertegenop om hem al te kleien (kheb daar nog niet genoeg ervaring mee)

Op het eerste zicht ziet de lak er goed uit, maar ja, tis ne zwarte dus echt goed kan je dat niet zien...

Resultaat volgt nog...

Comment

@ Bert ,

waarom zeg je i.v.m het kleien " als je het kan vermijden als beginner zou ik het vermijden" ?
        Met kleien kan er toch zogoed als niks fout gaan, als je het op de correcte manier doet natuurlijk !

Het geeft toch een aanzienlijke meerwaarde zelfs op een nieuwe auto, je schrikt soms als je ziet wat voor vuil er op de lak van nieuwe auto's aanwezig is !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
          @ Bert ,

waarom zeg je i.v.m het kleien " als je het kan vermijden als beginner zou ik het vermijden" ?
          Met kleien kan er toch zogoed als niks fout gaan, als je het op de correcte manier doet natuurlijk !

Het geeft toch een aanzienlijke meerwaarde zelfs op een nieuwe auto, je schrikt soms als je ziet wat voor vuil er op de lak van nieuwe auto's aanwezig is !
          Daar zeg je het zelf

Uit ervaring weet ik nu dat het niet voor iedereen even evident is
          Sommige willen wat zuinig zijn met het glijmiddel en dan gaat het soms marring geven. Je lost het eenvoudig op, maar als het niet echt nodig is, waarom zou je het dan doen ?

Ikzelf doe het zoiezo, maar voor een beginner zou ik hem op zijn nieuwe wagen (mits de gevoelstest geen al te duidelijke contaminaties oplevert) gewoon aanraden van met een paint cleaner / glaze te werken en daarna te beschermen.

Comment

Bert, denk je dat ik als glaze de PB blackhole kan gebruiken? (Dat gebruikte ik op mijn oude wagen wegens de filling capaciteit voor de lichte swirls) Of heeft die niet genoeg cleaning eigenschappen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Dodo Juice Lime Prime Lite beter cleant?

Daarna plan ik om Blackfire Wet Diamond en nog een laagje Natty's te doen.

Comment

Bert, denk je dat ik als glaze de PB blackhole kan gebruiken? (Dat gebruikte ik op mijn oude wagen wegens de filling capaciteit voor de lichte swirls) Of heeft die niet genoeg cleaning eigenschappen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Dodo Juice Lime Prime Lite beter cleant?

Daarna plan ik om Blackfire Wet Diamond en nog een laagje Natty's te doen.
              Hij heeft cleaner capaciteiten, maar de lime prime, en vooral Jeffs Werkstat prime zijn veel betere cleaners.

Nu denk ik wel dat je met de black hole goed zit voor jouw wagen hoor

Comment

Voila, dit weekend heeft hij de eerste wasbeurt gekregen. De lak voelde superglad aan en ik voelde geen oneffenheden. Er is dan ook geen klei gebruikt. Ik heb wel de black hole gebruikt, daarna BF Wet Diamond en de Natty's er bovenop (ik dacht dat dat de goede volgorde was? Verbeter maar als ik verkeerd ben...). Schitterend resultaat, ook al is het maar met de hand gedaan. Ik ben benieuwd hoe het eruit zou zien als het machinaal gebeurt... Ik heb alleen nog geen foto's kunnen trekken. Hopelijk heb ik vanavond wat tijd...

Comment

We zijn benieuwd

Comment

Eindelijk kan ik wat fotootjes plaatsen. Deze foto's zijn genomen 1 dag na de behandeling (ondertussen weeral 2 weken geleden ). Sorry voor de kwaliteit ervan, die is maar pover. Kan iemand wat tips geven om foto's te trekken zodat de kwaliteit van de lak goed te zien is???
                    Spaar me ook niet voor opmerkingen hoor. Ik leer graag wat bij!
                    Bijgevoegde Bestanden

Comment

Eindelijk kan ik wat fotootjes plaatsen. Deze foto's zijn genomen 1 dag na de behandeling (ondertussen weeral 2 weken geleden ). Sorry voor de kwaliteit ervan, die is maar pover. Kan iemand wat tips geven om foto's te trekken zodat de kwaliteit van de lak goed te zien is???
                      Spaar me ook niet voor opmerkingen hoor. Ik leer graag wat bij!
                      Ik zou zeggen, kijk eens op mijn site voor foto's
                      Ik ben er ook geen meester in, maar foto's trekken tijdens het detailen is erg moeilijk omdat je de details moeilijk kan te pakken krijgen in de juiste lichtinval.

PS: Aangezien je toch zegt dat we opmerkingen mogen geven ... nummerplaathouder vervangen door een kleine zwart

Comment

Inderdaad, op de foto's van jou site zie ik dat die wagens er lekker "nat" uitzien. Schitterend gewoon. Ik kan er alleen maar van dromen om dat resultaat te bekomen...

Hmm, die kleine nummerplaathouder moet ik es bekijken. Kzal is gaan loeren op het A5-forum....

Comment

Ziet er super uit hoor!
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Mijn wagen heb ik wel geclayed, en er kwam toch wat contaminatie af niet veel maar toch iets.

Daarna meteen in de sealant gezet, maar nu zie ik op het dak toch hier en daar een lichte vorm van marring. Op uni zwart zie je natuurlijk alles, ook lichte krasjes en een lichte vorm van swirls op de zwarte delen die dan weer niet van mij komen.

Nu ja ik heb op een paar uurtjes zoveel mogelijk willen en dan zie je wel eens dingen over het hoofd. Ik ga het zo laten tot na de winter en dan de wagen eens deftig onder handen nemen.

Comment

Ik heb de clay bar van Meguiars, is die aan te raden ?
                              Iemand ervaringen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door White Bekijk Berichten
                                Iemand ervaringen ?
                                Een kort maar krachtig antwoord : JA

Comment

Iemand ervaringen ?
                                  Er zijn veel verschillende soorten hé.

Elke claybar heeft zijn specifiek doel, dus vandaar ook de vraag, wat wil je met de claybar gaan doen ?

Nieuwe wagen clayen ? Een auto van 5 jaar oud clayen ? Je maandelijks gedetailde auto clayen ?

Comment

Ik was mijn wagen minstens 2x per week, ik hij is 1 jaar oud..

Ik hoop hiermee enkele vuiltjes ( die ik met de washandschoen er niet afkrijg ) er af te krijgen

Comment

Ik was mijn wagen minstens 2x per week, ik hij is 1 jaar oud..

Ik hoop hiermee enkele vuiltjes ( die ik met de washandschoen er niet afkrijg ) er af te krijgen
                                      In jouw geval heb je dus een medium of eventueel lichte klei nodig.
                                      Welke klei van meguiars heb je nu ?

Comment

Meguiars clay bar noemt dat..

Comment

Working...
                                        X