Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zware velgschade

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zware velgschade

    Gisteren, in een donkere weg, met de wagen van m'n vrouw, een zware en hoge betonrand meegehad. Twee velgen zijn zwaar beschadigd, niet enkel op de buitenrand van de velg maar ook meer naar 't midden toe, op de vlakken.

    Er zijn geen stukken uit de velg of putten in maar wel 'geschuurd'. De schade is aanzienlijk en goed zichtbaar.

    Mijn bedoeling is beide velgen weer 'toonbaar' te krijgen.
    Ik hoef geen perfecte spiegel of een velg als splinternieuw te bekomen. Enkel de huidige schade tot een minimum zichtbaar te beperken.

    De wagen is 7 jaar oud, het budget dat ik ervoor wil vrijmaken is dus eerder beperkt. Wat raden jullie aan?

  • #2
    Indien nodig, maar voor het gemak aan te raden, banden eraf halen, schade wegschuren en dan met almaar fijner schuurpapier de volledige schuren, grondlaag erop en daarna velgenlak. Afhankelijk van het design van de velg is het spuiten moeilijker of gemakkelijker. Als je de banden er niet afhaalt dan moet je ze afplakken.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Indien nodig, maar voor het gemak aan te raden, banden eraf halen, schade wegschuren en dan met almaar fijner schuurpapier de volledige schuren, grondlaag erop en daarna velgenlak. Afhankelijk van het design van de velg is het spuiten moeilijker of gemakkelijker. Als je de banden er niet afhaalt dan moet je ze afplakken.
      Is dit allemaal eenvoudig zelf te doen? Of zijn er bedrijfjes die dit aan schappelijke prijzen voor jou doen?

      Het is dit type van velg:


      Welke schuurpapiertjes en lakken dien ik te hebben? En waar haal ik die?

      Comment


      • #4
        Bij Voor en Na is een mooie reportage te vinden genaamd Wheel Refurb geschreven door Jochen

        Hij kan je wellicht exact vertellen welke artikelen je nodig hebt om de klus te klaren.
        Succes met de herstelwerkzaamheden !!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
          Is dit allemaal eenvoudig zelf te doen? Of zijn er bedrijfjes die dit aan schappelijke prijzen voor jou doen?


          Welke schuurpapiertjes en lakken dien ik te hebben? En waar haal ik die?

          Als je een beetje handig bent dan is dit allemaal eenvoudig zelf te doen. Als je twee linkerhanden hebt dan begin je er best niet aan, je moet dit zelf weten he, ik ken je niet genoeg om dat te zeggen. Er zijn bedrijfjes die dit voor jou doen maar meestal niet aan schappelijke prijzen. Je kan dit eens gaan vragen in je plaatselijke bandencentrale maar je zal zien dat zo'n velgen de kost meestal niet verantwoorden. Hangt er ook van af hoe zwaar en vooral hoe diep de schade is, als het niet te diep is dan kan het weggeschuurd worden maar als het te diep is dan moet er al met plamuur gewerkt worden en dan wordt het al iets moeilijker maar nog steeds doenbaar.


          Schuurpapiertjes en lakken haal je gewoon in de stock americain of in een auto-onderdelenshop. Ik denk dat een P1000 als fijnste schuurpapier wel volstaat en velgenlak, zowel grondlaag als toplaag als vernis zijn in spuitbussen te verkrijgen.

          Comment


          • #6
            Met 2O € kan je motip velgenlak,plamuur en schuurpapier korrel 1000 (wel natschuren) kopen. Echt niet moeilijk om te doen

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Als je een beetje handig bent dan is dit allemaal eenvoudig zelf te doen. Als je twee linkerhanden hebt dan begin je er best niet aan, je moet dit zelf weten he, ik ken je niet genoeg om dat te zeggen. Er zijn bedrijfjes die dit voor jou doen maar meestal niet aan schappelijke prijzen. Je kan dit eens gaan vragen in je plaatselijke bandencentrale maar je zal zien dat zo'n velgen de kost meestal niet verantwoorden. Hangt er ook van af hoe zwaar en vooral hoe diep de schade is, als het niet te diep is dan kan het weggeschuurd worden maar als het te diep is dan moet er al met plamuur gewerkt worden en dan wordt het al iets moeilijker maar nog steeds doenbaar.


              Schuurpapiertjes en lakken haal je gewoon in de stock americain of in een auto-onderdelenshop. Ik denk dat een P1000 als fijnste schuurpapier wel volstaat en velgenlak, zowel grondlaag als toplaag als vernis zijn in spuitbussen te verkrijgen.
              Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
              Met 2O € kan je motip velgenlak,plamuur en schuurpapier korrel 1000 (wel natschuren) kopen. Echt niet moeilijk om te doen
              Moet ik de gehele velg geschuurd hebben of zijn enkel de plaatsen waar er schade is voldoende?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                Moet ik de gehele velg geschuurd hebben of zijn enkel de plaatsen waar er schade is voldoende?
                Ik heb enkel de rand gedaan. Je ga wel een klein beetje kleurverschil zien als je van zeer dichtbij gaat kijken maar als je het niet weet zie je echt niks .

                Comment


                • #9
                  Waar de schade echt diep is kan je dat best vullen met plamuur en dan weer gladschuren. Ik heb niks van grondlak of vernis gebruikt enkel velgenlak.

                  Comment


                  • #10
                    maar begin niet onmiddellijk met een P1000 te schuren

                    begin maar goed grof met een P80 en werk geleidelijk aan in stappen van maximum 100 schuurkorrels naar boven af tot ge aan P240 zit. Daar de grondlak over die ge daarna opschuurt met een P800 nat. Daar de eigenlijke laglaag over.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      maar begin niet onmiddellijk met een P1000 te schuren
                      waarom niet?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                        waarom niet?
                        Hoe hoger het getal, in dit geval 1000, hoe fijner het schuurpapier..
                        Het getal staat voor zandkorrels per cm² dacht ik.
                        Met een P1000 gaat ge lang mogen schuren eer je een beetje resultaat hebt
                        2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                        2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                        2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                        Comment


                        • #13
                          Inderdaad, afhankelijk van de diepte van de schade moet je een grovere korrel nemen en dan stelselmatig fijner gaan.

                          Comment


                          • #14
                            Ik vind stelselmatig overroepen. Schuren met 80 als ze echt er gzijn. Dan 220 en grondlak spuiten. Grondlak natschuren met 1200.

                            Bespaar u de moeite om 80 -> 120 -> 220 -> 400 -> 600 te gaan schuren ofzo
                            2002 MX-5 NB 1.6

                            2011 Honda PCX

                            Comment


                            • #15
                              dan maakt ge in mijn ogen toch een grote fout: ge gaat nooit, maar dan ook nooit de schuurkrassen van uw P80 met uw 220 eruit krijgen of ge gaat heeeeeeeeeel lang mogen schuren. Maximaal sprongen maken tussen de 70 en de 100 korrel, en dan zeg ik wel maximaal.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                dan maakt ge in mijn ogen toch een grote fout: ge gaat nooit, maar dan ook nooit de schuurkrassen van uw P80 met uw 220 eruit krijgen of ge gaat heeeeeeeeeel lang mogen schuren. Maximaal sprongen maken tussen de 70 en de 100 korrel, en dan zeg ik wel maximaal.
                                Dit had ik geschuurd met P80:



                                Daarna met P220, na een paar minuutjes schuren zag ge daar nietw meer van.
                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • #17
                                  ik zie op uw foto zo nog de putten zitten in het metaal, dus ben ik zeer benieuwd of ge dat er met een p220 hebt kunnen uitkrijgen (ik weet zeker van niet )
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                    De wagen is 7 jaar oud, het budget dat ik ervoor wil vrijmaken is dus eerder beperkt. Wat raden jullie aan?

                                    Aan uw commentaren te lezen in de autoverkoopstopic's qua prijzen en dergelijke, denk ik niet dat ge deze gaat kunnen herstellen voor 5 euro.

                                    Best u er gewoon overzetten, en verder rijden zoals ge reeds bezig waart .

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Mijle Bekijk Berichten
                                      Aan uw commentaren te lezen in de autoverkoopstopic's qua prijzen en dergelijke, denk ik niet dat ge deze gaat kunnen herstellen voor 5 euro.
                                      Ik leg eigenlijk niet direct de link tussen verkoopprijzen van occasiewagens en het voordelig herstellen van velgschade.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Iemand een adresje in Oost-Vlaanderen?
                                        Ik had mij daarstraks achterwaarts geparkeerd naast een laag muurtje. Vrij dicht tegen dat muurtje om wat ruimte te laten met de wagen naast mij.
                                        In het weg rijden natuurlijk totaal vergeten dat dat muurtje zo hoog was (maar wel nét laag genoeg om het niet in mijn spiegel te zien).
                                        De schade loopt tot op de spaken en de toplaag is daarbij volledig weg geschaafd. Toch wel vrij diepe schade.
                                        Ik had dit al toegevoegd in een bestaand topic onder "Techniek", maar mss hoort het hier toch beter thuis.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment

                                        Working...
                                        X