Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wax voor velgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wax voor velgen

Ik heb mij vorige vrijdag eens bezig gehouden met het grondig poetsen van de velgen van mijn weekend-toy. Nu, aangezien er met deze wagen niet zo veel km's afgelegd worden en de velgen regelmatig gewassen worden, is het verwijderen van remstof eigenlijk nooit echt een probleem. Ik bedoel daarmee, met gewone autoshampoo en een washmit er over gaan en alles gaat er zonder veel problemen af. Geen hard labeur.
    Ik heb echter heel wat teervlekken (vooral op het achterste, minst bereikbare deel van de velg). Sommige wel tot een halve centimeter in doorsnede. Het heeft me heel wat tijd gevraagd om die er af te krijgen, en ze zijn er nog niet allemaal af.

Mijn vraag nu: een wax voor velgen (bv poorboys wheel wax), zorgt die er ook voor dat die teervlekjes er minder snel opkomen of er gemakkelijker afgaan? Zoals gezegd, tegen remstof denk ik niet dat ik het moet doen...

Een andere vraag: Ik lees dat je een specifieke wax voor velgen moet gebruiken omdat die tegen hogere temperaturen bestand is. Is dat werkelijk het geval, of is dat eerder marketing praat? Als eens je hand gelegd op de motorkap van een zwarte wagen die een dag in de zon gestaan heeft (op dit ogenblik misschien moeilijk voor te stellen, ...)? Ik kan je gerust zeggen dat mijn velgen nooit zo warm worden... Vandaar dat ik me vragen stel bij dat argument.

Oorspronkelijk geplaatst door [W|M] Bekijk Berichten
    Ik heb mij vorige vrijdag eens bezig gehouden met het grondig poetsen van de velgen van mijn weekend-toy. Nu, aangezien er met deze wagen niet zo veel km's afgelegd worden en de velgen regelmatig gewassen worden, is het verwijderen van remstof eigenlijk nooit echt een probleem. Ik bedoel daarmee, met gewone autoshampoo en een washmit er over gaan en alles gaat er zonder veel problemen af. Geen hard labeur.
    Ik heb echter heel wat teervlekken (vooral op het achterste, minst bereikbare deel van de velg). Sommige wel tot een halve centimeter in doorsnede. Het heeft me heel wat tijd gevraagd om die er af te krijgen, en ze zijn er nog niet allemaal af.

Mijn vraag nu: een wax voor velgen (bv poorboys wheel wax), zorgt die er ook voor dat die teervlekjes er minder snel opkomen of er gemakkelijker afgaan? Zoals gezegd, tegen remstof denk ik niet dat ik het moet doen...

Een andere vraag: Ik lees dat je een specifieke wax voor velgen moet gebruiken omdat die tegen hogere temperaturen bestand is. Is dat werkelijk het geval, of is dat eerder marketing praat? Als eens je hand gelegd op de motorkap van een zwarte wagen die een dag in de zon gestaan heeft (op dit ogenblik misschien moeilijk voor te stellen, ...)? Ik kan je gerust zeggen dat mijn velgen nooit zo warm worden... Vandaar dat ik me vragen stel bij dat argument.
    Die wheel sealant werkt weldegelijk een stuk beter dan een normale wax hoor.

Ivm de hitte, je kan je hand op een zwarte lak leggen en houden.
    Ik stel voor dat je dat even probeert met je velg naar een sportieve rit ... zorgt wel dat je de 112 al gebeld hebt, want ze mogen je afvoeren met brandwonden (bijna voorgehad ! )

Mijn velgen zijn nu bijna 2 jaar oud, en ze zijn bij elke wasbeurt in een mum van tijd weer van alle teer en remstof ontdaan. Als ik zie dat er geen beading meer is op de velgen gaan ze eraf en krijgen ze een nieuwe behandeling

Comment

Een wheel sealant zal zeker voorkomen dat die teervlekjes er zo snel opkomen! Als je je velgen lang proper wil houden zodat ze er ook gezond uitzien en bij iedere wasbeurt de velgen in een mum van tijd mooi wil reinigen, dan kan je quasi niet zonder een wheel sealant!

Ik gebruik de Poorboy's Wheel Sealant: gaat héél lang mee omdat je niet veel product nodig hebt, het visuele resultaat is geweldig en het resultaat week na week bij iedere wasbeurt is geweldig. Een aanrader!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
        Mijn velgen zijn nu bijna 2 jaar oud, en ze zijn bij elke wasbeurt in een mum van tijd weer van alle teer en remstof ontdaan. Als ik zie dat er geen beading meer is op de velgen gaan ze eraf en krijgen ze een nieuwe behandeling
        Dat die teer er gemakkelijk afgaat is voor mij 't belangrijkste. Ik heb weinig speling tussen velg en remschijf (en klauw) en heb mijn knokels al helemaal open gehaald om achteraan mijn velg te geraken om die vlekjes te verwijderen. Dat probleem zal ik natuurlijk ook hebben om de wax aan te brengen, maar ik hoop dat toch minder te moeten doen dan dat ik mijn velgen was. Om de paar weken mijn velgen er af halen zie ik niet zitten (kan niet met een conventionele krik).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door [W|M] Bekijk Berichten
          Dat die teer er gemakkelijk afgaat is voor mij 't belangrijkste. Ik heb weinig speling tussen velg en remschijf (en klauw) en heb mijn knokels al helemaal open gehaald om achteraan mijn velg te geraken om die vlekjes te verwijderen. Dat probleem zal ik natuurlijk ook hebben om de wax aan te brengen, maar ik hoop dat toch minder te moeten doen dan dat ik mijn velgen was. Om de paar weken mijn velgen er af halen zie ik niet zitten (kan niet met een conventionele krik).
          Dan is een wheel sealant exact wat je nodig hebt.

Comment

Maar:
            - Om die aan te brengen moeten de velgen er toch af
            - Je moet dat om de X tijd herhalen. Het is niet dat dat een jaar goed blijft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Maar:
              - Om die aan te brengen moeten de velgen er toch af
              - Je moet dat om de X tijd herhalen. Het is niet dat dat een jaar goed blijft
              Elke keer de velgen er af halen is geen optie (vlakke alu bodemplaat waardoor je geen krik kunt gebruiken).
              Ik had eigenlijk mijn hoop gevestigd op die Finger Pockets die Bert verkoopt? 't Zal misschien niet perfect zijn, maar liever een 90% beschermde velg dan 0%.

Comment

Sowieso met regelmaat de binnenkant goed wassen icm met een deftige velgenborstel (EZ / Daytona) en daarna idd een goede velgenwax. Denk dat het met een gewone foam applicatorpad goed te doen moet zijn om dat aan te brengen.

Misschien anders een foto van het wiel of om welke auto gaat het precies ?

Comment

Ik heb geen detailingforum-waardige foto's, maar het gaat om een Lotus Elise.

Misschien moet ik toch maar investeren in een lowprofile garagekrik...

Comment

Dit interesseert me wel...ik overweeg een aantal producten voor het behandelen van banden en velgen, maar zie het niet zo meteen zitten om de banden er telkens af te halen.

Bij het wassen van de wagen heb ik al behoorlijk wat tijd verloren om zo ver mogelijk overal bij te raken en na twee wasbeurten zie ik al zwarte puntjes die bijzonder moeilijk te verwijderen zijn.

Comment

Gebruik al een hele tijd Rimwax en ben daar ook super tevreden van, eenmaal in de wax gezet gaat het er gelijk niets vanaf tijdens de wekelijkse wasbeurt...

Comment

Ja hoe krijg je die zwarte puntjes eigenlijk makkelijk weg? alleen door te clayen zeker? kheb 2 paar Volvo banden + velgen die ik moet verkopen of hergebruiken en kga ze nekeer proper maken eerst, gewassen zijn ze al, maar die puntjes gingen er zo niet af :p Dus denk dat ik ze dan eerst maar eens ga clayen en daarna in de wax zetten :p

Ik gebruik ook de Rimwax (mooi rozig kleurke) en deze is idd super. Zuinig in gebruik handig brede pot waar ge met een aanbrengsponske van bv meg's makkelijk inkunt om daarna aan te brengen op de velg. En natuurlijk een zeer duurzaam product. De keren dat je daarna kuist zijn echt zalig

Comment

Working...
                        X