Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winter slaapplaats

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Het Temperatuurverschil dat "ineens" opkomt is bv niet goed voor uw rubbers enz... dus het is niet dat ze meteen kapotknallen maar gezond is het ook niet. Materiaal dat lichtjes opwarmt of afkoelt blijft langer ok dan plotse schommelingen.
    Dus als je met een wagen rijd die met perfecte materialen gebouwd is dan heb je geluk en kan het idd niet zo'n kwaad op zich.
    Als je zoals ik met een fiat bravo hebt gereden, dan kreeg je wel problemen Na een tijd brokkelde mijn rubberhandvaten gewoon af. en begon mijn dak te lekken. Rubbers waren gewoon kapot. En zo oud was die wagen ook niet...

    Nu staat de nieuwe wagen binnen dus gebruik ik geen warm water meer.

    Beste oplossing volgens mij. Ga 5 minuten vroeger naar uw wagen en start uw motor. Laat hem 5 minuten draaien en verwarm uw ruitjes die je kan verwarmen en na die 5 minuten kan je perfect vertrekken... kost u een beetje diesel of naft, maar is het meest gezond voor de wagen.
    Enige nadeel, als je deur bv vastgevrozen is moet je deze wel loskrijgen, maar heeft nog steeds niets te maken met de ruiten en is vrij uitzonderlijk...

    Comment


    • #62
      is minder gezond voor de motor: blijft lang koud draaien want van stationair draaien warmt hij amper op.
      Ik vervang liever rubbers (maar m'n zweed kan er tegen, ben ik gerust in) dan koppakkingen / schraapveren / .... .
      __________________________

      2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
        klopt, lauw water doet de truuk als ik m'n thermo-ruit-scherm vergeten ben.
        Maar dat scherm doet wel zijn werk hoor.
        Is een soort nylon, langs de ene kant zilver, langs de andere kant zwart. Heel dun nogthans.
        Maar dat heb ik ook. En het is niet dat dat zijn werk niet doet, het probleem is dat vanzodra je het eraf doet en je begint te rijden begint je ruit terug aan te vriezen. Ik zie de ijssterren zo verschijnen! Na 2 minuten sta ik terug aan de kant en dan kan je helemaal niks meer doen. Te ver van huis om warm water te gaan halen, de ruitenwissers zijn ingevroren want dat sscherm komt niet laag genoeg, enzovoort enzoverder....

        Comment


        • #64
          Ik begrijp het; maar het knopje op m'n airco om de voorruit te ontwasemen werkt super bij mij, op 1 a 2 min is dat boeltje vrij van damp en ijs.
          Op m'n eerste auto (frans) had ik dat ook, sindsdien altijd met zweedse wagens gereden of duitse met voorruitverwarming dus ik was al efkes vergeten dat dat het neveneffect kon zijn
          __________________________

          2015 Volvo V60 D2 aut.
          2003 Volvo S60 2.4 benzine

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk Berichten
            sorry maar:


            lach ni gij, khem nog andere problemen ook. zoals
            mijn auto slaapt buiten want, mijn garage is te klein





            anyway wat voor mij het beste werkt is ook de auto eventjes laten draaien, die warmt snel genoeg tot bedrijfstemperatuur ( 5 minuutjes relantie is genoeg). en terwijl de auto al eventjes draait, maak ik mijn ruiten en spiegels al ijsvrij. ( de binnenkant laat ik ontdooien met de verwarming )

            btw, de deurtjes gaan al terug open
            Last edited by Timmie; 23/12/2009, 17:34.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
              lach ni gij, khem nog andere problemen ook. zoals
              mijn auto slaapt buiten want, mijn garage is te klein





              anyway wat voor mij het beste werkt is ook de auto eventjes laten draaien, die warmt snel genoeg tot bedrijfstemperatuur ( 5 minuutjes relantie is genoeg). en terwijl de auto al eventjes draait, maak ik mijn ruiten en spiegels al ijsvrij. ( de binnenkant laat ik ontdooien met de verwarming )

              btw, de deurtjes gaan al terug open
              Den auto op ralenti laten opwarmen is zowat het slechtste wat ge kunt doen
              Beste is starten en wegwezen...
              Op ralenti warmt u blok niet gelijkmatig op, en met een groot blok (zoals dat van u) is dat zeker dubbel zo belangrijk imho...
              Dus best eerst ramen vrijmaken , spiegels en welke shit ge nodig acht...
              Starten en weg...

              Comment


              • #67
                Hoe komt het dat die blok dan niet gelijk opwarmt?
                Powered by Detroit Diesel.

                Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                Comment


                • #68
                  geen toeren, geen belasting, te weinig wrijving, te weinig doorstroming van olie.
                  __________________________

                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                  Comment


                  • #69
                    Maar dat hoeft niet zó een ramp te zijn als je een degelijke auto hebt.
                    Ik en mijn ouders hebben 't nog nooit anders gedaan, de ruiten ijsvrij maken, en aan dat motorblok in mijn wagen scheelt echt niets hoor. Ik vind dat auto's dat maar moeten kunnen verdragen. Pak dat 'ie gemiddeld 6 minuten aan 't warmdraaien is per vriesdag vooraleer de voor- en achterruit ijsvrij zijn... neem 25 vriesdagen per jaar; da's 150 minuten per jaar. 2,5 uur per jaar warmdraaien moet toch écht wel kunnen, vind ik. Als een auto daar niet tegen kan, dan is 't toch maar rommel.

                    Dat van dat warm/lauw water op de voorruit gieten: is koud water niet iets beter ?
                    Ik meen ooit gelezen/gehoord te hebben dat als je koud i.p.v. lauw water gebruikt het ontdooide ijs dan minder vlug terug aanvriest. Maar 'k kan verkeerd zijn... .
                    Last edited by sibi; 23/12/2009, 22:46.
                    Life's too short. Not to. Live it.
                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                      Den auto op ralenti laten opwarmen is zowat het slechtste wat ge kunt doen
                      Beste is starten en wegwezen...
                      Op ralenti warmt u blok niet gelijkmatig op, en met een groot blok (zoals dat van u) is dat zeker dubbel zo belangrijk imho...
                      Dus best eerst ramen vrijmaken , spiegels en welke shit ge nodig acht...
                      Starten en weg...

                      die vorige eigenaar ( idioot ) heeft een paar jaar met die auto rondgereden zonder thermostaat, MAW, dat blok werd totaal niet warm in de winter.
                      ik ga niet zeggen dat het super is wat ik nu doe.
                      but hell het verbaast me zelfs dat dat blok zelfs nog lagers en compressie heeft. als ik zie hoe slecht de vorige eigenaar het heeft onderhouden en hoeveel km erop staan.

                      nu to my defence, als mijn auto opstart met zoon koude dagen gaat die vanzelf eerst op 1600 rpm draaien, om dan traagjes te dalen in relantie totdat die op 80 graden celcius op 800 rpm zit in neutraal. bij 90 graden is dat 700 rpm ( 600 in drive )
                      als het warmer weer begint die als die koud staat op 1300 rpm.

                      en over de oliedruk, die is bij startup toch een goeie 90 PSI.

                      Comment


                      • #71
                        Als je oliedruk goed is, dan kan dat toch een kwaad om de motor stationair te laten opwarmen?

                        Anders moet je de motor ook gaan stil leggen als je in de file staat.
                        Powered by Detroit Diesel.

                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                        Comment


                        • #72
                          neen, want dan staat die al warm
                          __________________________

                          2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                            Als je oliedruk goed is, dan kan dat toch een kwaad om de motor stationair te laten opwarmen?

                            Anders moet je de motor ook gaan stil leggen als je in de file staat.
                            <offtopic>
                            bij stationair en koude motor (let op de combinatie) is de druk altijd te hoog doordat de olie nog dik is (in koude toestand). De druk is hoog maar het debiet naar de lagers is minimaal (vooral door de dikkere koude olie), dit is het probleem. Dikwijls gaat bij koude motor nogeens de overdrukklep in de oliepomp open gaan, zeker als je met van die 10w60 begint te rijden ofzo ( omdat ze denken dat dat goed is "want ze kappen dat in M3 motoren" )

                            Debiet is het belangrijkste, maar er moet natuurlijk ook een beetje druk achter zitten. Maar de meeste warme motoren hebben ongeveer 3bar bij 3000rpm dus zoveel druk is dat ook weer niet.
                            Druk is een maat voor debiet als je uitgaat van hetzelfde circuit en dezelfde viscoiteit (dikheid). Probleem bij koude motor is dus dat de viscositeit een pak groter is en de extra druk (gemiddeld rond de 7bar voor een normale motor) geen gevolg is van een beter draaiende oliepomp maar van een hogere viscositeit.

                            Als je denkt dat de oliepomp ongeveer eenzelde vermoge heeft in stationaire toestand zowel warm als koud. Kan je zeggen dat het het vermogen geleverd door de pomp gelijk is aan de druk x het debiet. De druk is dus hoger geworden door de viscositeit dus zal automatisch het debiet daalen.
                            Ga je uit van eenzelfde circuit en eenzelfde viscositeit dan is druk dus wel een beetje een maat voor debiet want dan heb je om hogere druk in het circuit te krijgen een hoger vermogen van de pomp nodig. Dit is duidelijk omdat de druk mee stijgt met het toerental van de motor ( wat gelijk is aan het toerental van de pomp, soms op een overbrengverhouding na). typisch voorbeeldje 1,5 bar bij stationair 1000rpm 3a4 bar bij 3000rpm, dus toerental (maat voor vermogen) is maal 3 gegaan druk is x2 gegaan dus debiet moet ook stijgen.
                            </offtopic>

                            <ontopic>
                            de delta slaapt binnen in de garage samen met de fietsen
                            de rest slaapt onder de sterrenhemel
                            Last edited by ; 24/12/2009, 11:06.

                            Comment


                            • #74
                              Mss lees ik het verkeerd skippie, of interpreteer ik verkeerd? Maar zeg jij nu dat als de druk stijgt bij een pomp , dat het debiet stijgt ?
                              Want if so, dit is niet waar .
                              Druk en debiet staan in rechtevenredig verband met elkaar. Bij pompen mag je er zeker van zijn, dat wanneer de druk stijgt u debiet automatisch naar beneden gaat, gaat u druk naar beneden , dan heb je meer debiet... (dit bij eenzelfde toerental uiteraard)
                              Daarom idd dat bij koude motor, het oliedebiet erg laag is omwille van de hogere druk en het lagere debiet naar de lagerschalen etc...(dikkere olie)
                              Bij 3000 (warme motor) toeren zult ge idd meer oliedruk hebben, maar het debiet zal recht-evenredig mee gestegen zijn, daar het motortoertal gestegen is.
                              Dus over algemeen pompen die veel druk moeten leveren : laag debiet (bv hogedruk reiniger)
                              Pompen die veel debiet moeten leveren = lage druk (bvb eens schroef van een schip)

                              enfin mss schrijf ik juist hetzelde als gij schrijft... maar ik zen just wakker

                              Enfin dat is wat ik weet uit mijn jobervaring met pompen (process industrie)

                              Comment


                              • #75
                                Maar is het dan zeer schadelijk voor de motor om bv 5 minuten stationair te draaien alvorens te vertrekken bij koud weer.
                                Want als je dan bv gas geeft tijdens het stationair draaien in eerste en neutraal is dat dan beter? Dan geef je wel gas alleen ga je niet vooruit hé

                                En is dit zowel hetzelfde voor diesel als naft? bij elk type olie anders, ik gebruik altijd synthetische.

                                Alle info is welkom

                                Comment


                                • #76
                                  eigenlijk moet er dan een handgas opgezet worden.
                                  Powered by Detroit Diesel.

                                  Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                    eigenlijk moet er dan een handgas opgezet worden.
                                    Mijn vader stak vroeger altijd een stukje pannenlat tussen het gaspedaal en de voorzetel.
                                    In die tijd (zo'n 40jaar geleden) had je bij vrachtwagens soms een draaiknop naast het stuur als handgas , omdat warmdraaien dan ook werd aangeraden

                                    Comment


                                    • #78
                                      dus eigenlijk heb ikeen automatische warmdraai functie

                                      Comment


                                      • #79
                                        ik vermijd winterzout dus ben de laatste 2 weken niet buitengekomen met mijn auto.
                                        Om de hoeveel tijd zou ik hem om goed te zijn toch moeten gebruiken ?

                                        nog iemand tips wat ik best doe om hem vb een maand of langer te stallen (gezien ik een winterautootje ga aanschaffen) ?
                                        Batterij uithalen enz

                                        Het betreft 2 liter turbodiesel, merk doet er niet toe.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Hier staan ze allemaal buiten. Doek op de ruit leggen, dus normaal gezien moet ik nooit krabben

                                          Comment

                                          Working...
                                          X