Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zout

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    ik stond ook zeeer sceptisch tov dat clayen, polishen en carnauba-toestanden maar mijn God wat goed dat ik de detailers gevolgd ben in hun geloof....
    een echte AHA-Erlebnis zoals ze dat noemen...

    Bekeer u snel....

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
      Nee hoor :-)

      Maar ik zit ook wat in met dat zout ...

      én ik heb mijn wagen een paar maand terug voor t eerst laten detailen. De beschermlaag ben je vrij snel kwijt.. maar het resultaat, de correctie zelf, die ben je niet kwijt. De krassen, swirls, etc etc zijn dan allemaal weg.

      Het zout heeft trouwens al ingevreten in mijn velgen, precies al te lang gewacht met afspoelen :-(
      Als uw krassen weg zijn, da's een teken dat er toch een deel van de vernis verdwenen is, niet? Dat maakt uw lak toch extra kwetsbaar in de toekomst, niet?

      En velgen geraken niet ingevreten door het zout, zolang er geen lakbeschadiging is, ik heb het niet over blote gepolierde alu velgen hé. Kijk naar die velgen van mij, winter en zomer liggen die erop. Niks aan, zijn als nieuw!

      Comment


      • #43
        De beste en enige manier om jou te overtuigen zal enkel in de praktijk mogelijk zijn vrees ik Jakkel.
        Zoals je zelf zegt kijk jij enkel naar je eigen wagen, ik en vele anderen hebben al meerdere wagens een transformatie zien ondergaan.

        Je vraagt je ook af hoelang een auto na een detail-polijstbeurt blijft blinken?
        Dat hangt af van verschillende factoren : hoe is er gepolijst geworden, welke produkten,materiaal en techniek is er toegepast,welke nazorg word er nadien aan de lak gegeven door de eigenaar ?

        Er is ook een groot verschil in wat men polijsten noemt : bij het echte polijsten word er een miniem laagje van de lak afgeslepen (amper enkele micron's dik !) waardoor krassen en swirls effectief worden VERWIJDERD.
        Soms word er door sommige autopoetsers een polish die fillers bevat machinaal op de lak aangebracht waardoor krassen en swirls worden OPGEVULD dus niet verwijderd maar wel onzichtbaar gemaakt.
        Na enkele wasbeurten komen deze dus weer tevoorschijn omdat de fillers door het wassen afgebroken worden !

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Als uw krassen weg zijn, da's een teken dat er toch een deel van de vernis verdwenen is, niet? Dat maakt uw lak toch extra kwetsbaar in de toekomst, niet?

          En velgen geraken niet ingevreten door het zout, zolang er geen lakbeschadiging is, ik heb het niet over blote gepolierde alu velgen hé. Kijk naar die velgen van mij, winter en zomer liggen die erop. Niks aan, zijn als nieuw!
          Een deel van de vernis verdwenen? Geen idee, ik weet dat toen ik hem kocht ik niet content was door een deel krassen en dat die er nu niet meer zijn..
          Maar ik houd mijn auto sowieso geen 8 jaar bij.. daar rijd ik teveel voor.

          Velgen: niet mee eens. Ik heb nieuwe velgen voor de winter, en het is aan de spijlen dat er sprake is van corrosie. De lak kan daar enkel beschadigen door een combinatie van remstof en pekel

          Ik rijd al jaren met specifieke zomer en wintervelgen. Er zijn 2 mogelijke oorzaken waarom de wintervelgen altijd corrosie vertonen en de zomervelgen niet.
          1) Minder vaak een wasbeurt in de winter
          2) Zout

          Het zal wel een combinatie van de twee zijn.. maar een feit is dat er geen lakbeschadiging aan te pas kwam anders dan ontstaan door corrosie.

          Kortom:
          Corrosie veroorzaakt de lakbeschadiging
          De oorzaak van de corrosie ligt in (en/of) het aantal wasbeurten en in het zout
          Last edited by msxx; 09/02/2010, 22:06.

          Comment


          • #45
            Hoe is het nog met die knappe Laguna van je msxx?
            2002 MX-5 NB 1.6

            2011 Honda PCX

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
              Hoe is het nog met die knappe Laguna van je msxx?
              Op zich erg goed, maar vanwege het zout heb ik gemeend verstandig te zijn door een volledige behandeling uit te laten voeren bij een zogezegde softwash (carwash met van die doeken, geen borstels)
              Dat was wel de laatste keer, want ik heb er een kras aan overgehouden op de flank :-(

              Over de auto zelf: enorm content van

              Van de zomer wellicht nog eens een detailbeurtje? :-)

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                De beste en enige manier om jou te overtuigen zal enkel in de praktijk mogelijk zijn vrees ik Jakkel.
                Zoals je zelf zegt kijk jij enkel naar je eigen wagen, ik en vele anderen hebben al meerdere wagens een transformatie zien ondergaan.

                Je vraagt je ook af hoelang een auto na een detail-polijstbeurt blijft blinken?
                Dat hangt af van verschillende factoren : hoe is er gepolijst geworden, welke produkten,materiaal en techniek is er toegepast,welke nazorg word er nadien aan de lak gegeven door de eigenaar ?

                Er is ook een groot verschil in wat men polijsten noemt : bij het echte polijsten word er een miniem laagje van de lak afgeslepen (amper enkele micron's dik !) waardoor krassen en swirls effectief worden VERWIJDERD.
                Soms word er door sommige autopoetsers een polish die fillers bevat machinaal op de lak aangebracht waardoor krassen en swirls worden OPGEVULD dus niet verwijderd maar wel onzichtbaar gemaakt.
                Na enkele wasbeurten komen deze dus weer tevoorschijn omdat de fillers door het wassen afgebroken worden !
                Ik geloof u best. Maar een auto die goed onderhouden is geweest, hoeft mijn inziens geen polier- of waxbeurt te krijgen. Hij zal net iets meer blinken misschien, maar voor hoelang, ten koste van wat... ?

                En ja, ik kijk naar mijn wagen, da's het levende bewijs dat het inderdaad niet hoeft bij een goed onderhouden wagen.

                Nu, ieder zijn ding hé, het is gewoon mijn ding niet.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Als uw krassen weg zijn, da's een teken dat er toch een deel van de vernis verdwenen is, niet? Dat maakt uw lak toch extra kwetsbaar in de toekomst, niet?

                  En velgen geraken niet ingevreten door het zout, zolang er geen lakbeschadiging is, ik heb het niet over blote gepolierde alu velgen hé. Kijk naar die velgen van mij, winter en zomer liggen die erop. Niks aan, zijn als nieuw!
                  Bij polijsten worden er enkele micron's ( 1 micron is 1/1000 van een millimeter ) van de lak weggepolijst.
                  Als je weet dat fabriekslak gemiddeld 150 a 200 micron dik is ( ongeveer 1/3 primer- 1/3 kleurlak- 1/3 blanke lak-vernis ) dan snap je wel dat je veel kan polijsten voor je de lak kwetsbaarder maakt !

                  Velgen met een laklaag op zijn wel degelijk kwetsbaar voor strooizout,ingevreten remstof en dergelijke.
                  Ik heb al genoeg beschadigde velgen gezien hoor !

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                    Een deel van de vernis verdwenen? Geen idee, ik weet dat toen ik hem kocht ik niet content was door een deel krassen en dat die er nu niet meer zijn..
                    Maar ik houd mijn auto sowieso geen 8 jaar bij.. daar rijd ik teveel voor.

                    Velgen: niet mee eens. Ik heb nieuwe velgen voor de winter, en het is aan de spijlen dat er sprake is van corrosie. De lak kan daar enkel beschadigen door een combinatie van remstof en pekel

                    Ik rijd al jaren met specifieke zomer en wintervelgen. Er zijn 2 mogelijke oorzaken waarom de wintervelgen altijd corrosie vertonen en de zomervelgen niet.
                    1) Minder vaak een wasbeurt in de winter
                    2) Zout

                    Het zal wel een combinatie van de twee zijn.. maar een feit is dat er geen lakbeschadiging aan te pas kwam anders dan ontstaan door corrosie.

                    Kortom:
                    Corrosie veroorzaakt de lakbeschadiging
                    De oorzaak van de corrosie ligt in (en/of) het aantal wasbeurten en in het zout

                    Als uw velgen corrosie vertonen, dan moet er toch ergens een minuscule lakbeschadiging zijn geweest. Of zijn uw velgen zeer slecht gelakt op sommige plaatsen. Een goed gelakte velg gaat niet corroderen door het zout, de laklaag houdt dat perfect tegen. Ik rij al bijna 20 jaar met auto's, altijd met alu velgen, winter en zomer! Ik heb nog nooit problemen gehad met corrosie van de velgen door het zout.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                      Op zich erg goed, maar vanwege het zout heb ik gemeend verstandig te zijn door een volledige behandeling uit te laten voeren bij een zogezegde softwash (carwash met van die doeken, geen borstels)
                      Dat was wel de laatste keer, want ik heb er een kras aan overgehouden op de flank :-(

                      Over de auto zelf: enorm content van

                      Van de zomer wellicht nog eens een detailbeurtje? :-)
                      Lijkt me ook gewoon een heel degelijke en comfy wagen. Jammer van de kras wel . Je laat maar iets weten als je nog eens zin hebt om langs te komen met die blauwe slee!
                      2002 MX-5 NB 1.6

                      2011 Honda PCX

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten

                        Velgen met een laklaag op zijn wel degelijk kwetsbaar voor strooizout,ingevreten remstof en dergelijke.
                        Ik heb al genoeg beschadigde velgen gezien hoor !
                        Ik ook, gebrekkig onderhoud is de voornaamste oorzaak, niet het zout!

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Als uw velgen corrosie vertonen, dan moet er toch ergens een minuscule lakbeschadiging zijn geweest. Of zijn uw velgen zeer slecht gelakt op sommige plaatsen. Een goed gelakte velg gaat niet corroderen door het zout, de laklaag houdt dat perfect tegen. Ik rij al bijna 20 jaar met auto's, altijd met alu velgen, winter en zomer! Ik heb nog nooit problemen gehad met corrosie van de velgen door het zout.
                          Mijn post gelezen?

                          Jij zegt je auto 2 wekelijks te wassen. Misschien hangt het daar wel mee samen dat je geen last hebt gehad van corrosie he

                          @Jochen: Komt goed, maar hoe mooi ik het blauw ook vind.. volgende keer toch weer antraciet of andersoortig grijs.. of desnoods zandkleur. Man, wat zie je vuil en krassen goed op die mooie donkerblauwe lak! :-)

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            Mijn post gelezen?

                            Jij zegt je auto 2 wekelijks te wassen. Misschien hangt het daar wel mee samen dat je geen last hebt gehad van corrosie he
                            Gemiddeld tweewekelijks ja. In de winter is dat misschien één keer op een maand, soms nog langer. Eén maand lang hopen zout op m'n alu wielen, niks problemen.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                              De beste en enige manier om jou te overtuigen zal enkel in de praktijk mogelijk zijn vrees ik Jakkel.
                              Zoals je zelf zegt kijk jij enkel naar je eigen wagen, ik en vele anderen hebben al meerdere wagens een transformatie zien ondergaan.

                              Je vraagt je ook af hoelang een auto na een detail-polijstbeurt blijft blinken?
                              Dat hangt af van verschillende factoren : hoe is er gepolijst geworden, welke produkten,materiaal en techniek is er toegepast,welke nazorg word er nadien aan de lak gegeven door de eigenaar ?

                              Er is ook een groot verschil in wat men polijsten noemt : bij het echte polijsten word er een miniem laagje van de lak afgeslepen (amper enkele micron's dik !) waardoor krassen en swirls effectief worden VERWIJDERD.
                              Soms word er door sommige autopoetsers een polish die fillers bevat machinaal op de lak aangebracht waardoor krassen en swirls worden OPGEVULD dus niet verwijderd maar wel onzichtbaar gemaakt.
                              Na enkele wasbeurten komen deze dus weer tevoorschijn omdat de fillers door het wassen afgebroken worden !
                              Nog eens goed lezen Jakkel , dan weet je het antwoord hoelang een auto na polijsten mooi blijft !!

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Ik geloof u best. Maar een auto die goed onderhouden is geweest, hoeft mijn inziens geen polier- of waxbeurt te krijgen. Hij zal net iets meer blinken misschien, maar voor hoelang, ten koste van wat... ?

                                En ja, ik kijk naar mijn wagen, da's het levende bewijs dat het inderdaad niet hoeft bij een goed onderhouden wagen.

                                Nu, ieder zijn ding hé, het is gewoon mijn ding niet.
                                Je stelt elke keer opnieuw dezelfde vraag , zonder dat je blijkbaar de vorige reply's eens grondig leest !

                                Comment


                                • #56
                                  Geert... iedereen zijn ding.

                                  Polieren en waxen is niks voor mij. Mijn auto blinkt ontzettend mooi in een zomerzonnetje.
                                  Ik ga geen laag van mijn vernislaag gaan afpolieren om een net iets meer blinkende carrosserie te hebben. Dat jij van de mening toegedaan bent dat waxen en polieren persé nodig is, ook bij goed onderhouden wagens, da's uw mening. Ik deel ze gewoon niet.

                                  Mvg, Jakkel

                                  Comment


                                  • #57
                                    Dat je die mening niet deelt is mijn (of Geert's?) probleem, maar het afdoen als je reinste larie daar ga ik op in.

                                    Zoals ik eerder al zei: mocht die wagen van u pa degelijk beschermd geweest zijn, dan ging die vogelstront er nooit ingebeten zijn. Als je die bescherming niet hebt, is het noodzakelijk van zo snel mogelijk de stront te verwijderen, want hoe langer hoe meer die der in bijt.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                                      Sommige mensen denken het allemaal te weten en kan je niet tot andere gedachten brengen !
                                      Ik doe geen moeite meer
                                      Vandaar mijn reeds eerder gegeven reply !
                                      Last edited by ; 10/02/2010, 22:09.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Kom met sterke argumenten af hé.U er zo van afwerken is nogal flauw vind ik.

                                        Ik sta vrij sceptisch tegenover wax- en poliertoestanden bij goed onderhouden wagens, aan u om te bewijzen dat ik ongelijk heb. Ik kijk naar mijn eigen auto, 208 wasbeurten met regenwater en een scheutje afwasdetergent. En die ziet er als nieuw uit. Ik geef gewoon de feiten zoals ze zijn. Of moet ik gaan liegen?
                                        Daarna kom je met sterke argumenten en foto's af !
                                        En word het allemaal afgedaan als onnodig !

                                        Als het volgens jou allemaal niet nodig is waarom reageer je dan op topic's die notabene in het Car cleaning & detailing gedeelte staan ?

                                        Dat jij het allemaal niet nodig vind is je goed recht ,maar dat je niet kan of wil overtuigd worden getuigd van pure onwetendheid .
                                        Zoals het spreekwoord zegt "wat de boer niet kent eet hij niet !"

                                        Mvg Geert
                                        Last edited by ; 10/02/2010, 22:14.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Hé man, bijt m'n neus niet af hé.

                                          Jezus seg, een kritische kijk op de zaak mag blijkbaar niet. Wist je dat mensen die van geen hout meer pijlen weten te maken nagenoeg altijd beginnen te roepen? Trek uw conclusies man en ga nog snel een karretje polieren, word je misschien wat kalmer.

                                          Salut en de kost...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X