Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DA: doen of niet doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• DA: doen of niet doen?

Ik zit met een dillema: een DA kopen of niet?

Ik verzorg enkel mijn eigen wagen en heb niet de ambitie om hier een 'tweede job' van te maken zal ik maar zeggen. Tot nu toe deed ik alles met de hand. Ik gebruikte tot nu toe de combinatie Megs clay + AG SRP + AG EGP + PB Natty's Paste Blue. Zou nu graag wat meer PB producten willen proberen (bv Megs clay + BH + X-EP + Natty's blue).

Alleen weet ik dat ik met deze producten en de manuele methode altijd een beperkt resultaat zal hebben. De lak is volgens mij in redelijke staat, de vraag is natuurlijk altijd: wanneer ben je tevreden?

Ik ben niet van plan te investeren in een meter om de dikte van mijn lak te meten. Zou trouwens een dure grap zijn vermoed ik want de wagen is gemaakt van kunststof, dus geen metalen onderlaag.

Verder kan ik nog melden dat ik als de dood ben dat ik mijn lak naar de vaantjes help (of gewoon de staat erger maak dan die op het moment is). Een 'echte' polish gebruiken zie ik dus niet zo goed zitten op dit ogenblik.

Met al deze zaken voor ogen, heeft het dan veel zin om een DA aan te kopen?
    Heeft het zin om die DA te kopen om alleen de SRP en/of de black hole aan te brengen? Loop ik hierbij risico's?
    Als ik toch eens een polish zou willen proberen, test/leer ik dat dan best eerst op een oude portier ofzo, of kan ik daar op zich niet veel verkeerd mee doen als ik de lichtste polish gebruik?

Misschien allemaal stomme vragen, maar ik ben echt chicken op dit vlak.

Producten zonder enige korrel kan je evengoed met de hand aanbrengen.
    Veel tijd zal je niet winnen met een DA aangezien je rubbers etc. moet afplakken voor je kan starten.
    Trouwens moet je geen schrik hebben. DA machines zijn zo goed als fool proof en geven meteen een vrij deftig resultaat zolang je niet als een idioot ermee omgaat (lees als: je moet al veel mis doen voor je onherstelbare schade aanricht).

Comment

Een lakdikte meter heb je niet nodig met een DA!

En je lak kan je ook niet naar de vaantjes doen( als je er normaal met omgaat!)

Het is toch sneller en degelijker werken met een DA, je kan meer corrigeren en het is veel minder vermoeiend voor de armen en schouders!

Ookal zou ik persoonlijk enkel en alleen nog mijn wagen doen ,zou ik toch terug een DA aanschaffen.
      De Poorboys SSR reeks is heel goed geschikt voor de DA's

SRP gaat ook uiteraard, maar die gaat ook lekker met de hand.

Comment

Een DA zoals de G220,DAP500,KRAUSS db5200 is zo goed als foolproof !
        Doe eens de moeite om wat info te lezen over het gebruik ,voordelen ,techniek i.v.m DAgebruik en je zal zien dat je hier echt geen schrik moet van hebben !
        Zelfs op een kunststoffen carosserie kan je met een DA weinig fout doen omdat een DA veel minder wrijvingswarmte ontwikkeld in vergelijking met een rotary.

Als je een lichte polish (schurend bvb. SwirlX,m80 (Meguiars)) op de DA gebruikt met een polishingpad zal je een mooie glans verkrijgen op de lak zonder dat je veel lak wegpolijst.
        Je moet al met een aggresieve compound ,een woolpad of cuttingpad en een rotary beginnen om een paar micron van de lak af te halen !

Een paar links naar enkele interessante aanbiedingen voor een DA :

Bij deze heb ik zelf een DA en een rotary aangekocht :

Gebruik de ZOEKfunctie op een paar detailingforums en je zal info genoeg te zien krijgen !
        Last edited by ; 03/02/2010, 19:52.

Comment

Eerst en vooral, het polieren met een DA is 99% fool-proof. Daar hoef je echt geen schrik voor te hebben

Dan moet je de keuzen maken: ga ik echt voor de swirl-free look of ga ik de machine gebruiken om mijn huidige producten tot hun max te benutten door ze aan te brengen met een DA.
          Swirl-free look: dan heb je verschillende pads nodig (2 verschillende is vaak genoeg) en verschillende polishes (ook 2 om te beginnen)
          Wil je gewoon het werk verlichten en SRP aanbrengen dan heb je aan 1 soort pad eigenlijk genoeg.

MAAR: ik weet nu al dat als je kiest voor het tweede dat je tegen de zomer een hele set pads en polishes in je garage hebt staan. Detailers willen altijd verder gaan en die stap is dan snel gezet.

Tegenwoordig zijn er echt leuke sets te koop:

Deze shop biedt er een aantal aan. Persoonlijk vind ik deze zeer interessant qua prijs/kwalitiet.

DA polishen is geen rocket sience, veel lezen op het net, en veel oefenen. Je eigen auto, die van je pa, ma, zus , broer, tante, ... tegen dat je die allemaal gedaan hebt hebt je het zeker onder de knie

Mijn antwoord is dus: ja doen!
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk Berichten
            Een lakdikte meter heb je niet nodig met een DA!

En je lak kan je ook niet naar de vaantjes doen( als je er normaal met omgaat!)

Het is toch sneller en degelijker werken met een DA, je kan meer corrigeren en het is veel minder vermoeiend voor de armen en schouders!

Ookal zou ik persoonlijk enkel en alleen nog mijn wagen doen ,zou ik toch terug een DA aanschaffen.
            De Poorboys SSR reeks is heel goed geschikt voor de DA's

SRP gaat ook uiteraard, maar die gaat ook lekker met de hand.
            Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
            Eerst en vooral, het polieren met een DA is 99% fool-proof. Daar hoef je echt geen schrik voor te hebben

Dan moet je de keuzen maken: ga ik echt voor de swirl-free look of ga ik de machine gebruiken om mijn huidige producten tot hun max te benutten door ze aan te brengen met een DA.
            Swirl-free look: dan heb je verschillende pads nodig (2 verschillende is vaak genoeg) en verschillende polishes (ook 2 om te beginnen)
            Wil je gewoon het werk verlichten en SRP aanbrengen dan heb je aan 1 soort pad eigenlijk genoeg.

MAAR: ik weet nu al dat als je kiest voor het tweede dat je tegen de zomer een hele set pads en polishes in je garage hebt staan. Detailers willen altijd verder gaan en die stap is dan snel gezet.

Mijn antwoord is dus: ja doen!
            ²²²²²²

Vooral de MAAR.

Comment

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als de TS.
              Kheb een leuk karretje gekocht maar hij is nu 25 jaar dus de lak verdient wel een goede kuur.

Ik ben vandaag even gaan kijken bij een autopart handelaar hier in de buurt (Zonhoven) en daar hadden ze een echte polijstmachine (rotary) maar dat ding kostte al 270 euro. Stond nog een DA'tje langs en die was maar iets van een 120 euro.
              Hij wist me te vertellen dat ik eigenlijk sowieso voor de rotary moest gaan en dat ik toch snel een 500-tal eurotjes kwijt was voor een star-set.

Dit was dan wel met rotary, een paar bussen polish (Riwax RX), een bus RX20, titan wax, clay-staafje. En dan nog wat microvezeldoekjes en zo.

MAAR, na wat googlen vindt ik aanbiedingen zoals deze:

Het enige wat ik hier opt eerste zicht mis is een clay gom?
              Wat vinden jullie van zo'n set? En kom je hier als beginner goed mee uit de voeten want 500 euro is toch een hoop geld die ik liever in iets anders steek ;-)
              Producten kunnen natuurlijk altijd apart gekocht worden (als de RX lijn van Riwax echt zoveel beter zou zijn).

De verkoper heeft trouwens nog verschillende interessante artikelen...

Comment

@joris818 ,

als je nog nooit een auto gepolijst hebt raad ik je de set met de rotary ten zeerste af !!!
                Met een rotary moet je echt weten wat je doet,dit is echt geen machine voor een beginner .

Koop een DA (dual action) daarmee kan je op een veilige manier de lak polijsten.
                Hou er ook rekening mee als de auto die je gekocht hebt 25j oud is ,dat je niet weet wat er al met de lak gebeurd is (wel of niet al gepolijst,herspoten).

Ik persoonlijk zou bij dezelfde aanbieder op Kapaza eens kijken voor deze DA

Dit is een goeie machine en veilig in de handen van een beginner.

Bij de volgende shop kan je ook kits kopen !

Als je bij deze kits nog een claykit,wax of sealant, en enkele microvezeldoeken en handpads,washandschoen en een goeie shampoo voegt heb je zo goed als alles wat je nodig hebt en zal je een stuk goedkoper uitkomen !!
                Last edited by ; 18/02/2010, 20:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                  Koop een DA (dual action) daarmee kan je op een veilige manier de lak polijsten.
                  Hou er ook rekening mee als de auto die je gekocht hebt 25j oud is ,dat je niet weet wat er al met de lak gebeurd is (wel of niet al gepolijst,herspoten).
                  Dat komt dan omdat een rotary te hard afschuurt? Met een DA verwijder je dan minder materiaal tegelijk?

De wagen is nooit herspoten, dat weet ik omdat ik hem van mijn vriendin haar grootmoeder gekocht heb. Ik DENK niet dat hij ooit gepolijst is maar dat moet ik eens navragen.

Comment

Een rotary moet je gewend worden om mee te werken, door de enkelvoudige roterende beweging ontwikkelt een rotary veel meer wrijving op de lak en automatisch meer hitte !

Hierdoor heb je vlugger kans om de lak te verbranden en polijstbanen (hologrammen) in de lak te veroorzaken.
                    Om deze hologrammen dan weg te krijgen heb je dan toch weer een DA nodig.
                    Je hoeft maar een koetswerkrandje te raken tijdens het polijsten met een rotary en de lak vliegt eraf !
                    Iets te lang polijsten op dezelfde plek en je verbrand de lak !

Zelfs de meeste pro-detailers verfijnen de lak met een DA nadat ze met een rotary de lak gepolijst hebben.

Met een DA kan je simpelweg bijna niks verkeerd doen , zelfs op de hoogste stand polijsten kan je de lak niet beschadigen.
                    Als je teveel druk zet op de machine vertraagt de roterende beweging waardoor er geen warmteontwikkeling en wrijving meer is tussen de polijstpad en de lak .
                    Daardoor is een DA dus heel veilig om te gebruiken.

Het nadeel van een DA is dat je soms meerdere keren hetzelfde deel moet polijsten om tot een goed resultaat te komen.

Comment

Ik heb in mijn interieur wat krasjes op de deur staan (ook gelakt metaal, hetzelfde als de buitenkant). Deze ga ik niet wegkrijgen met een DA?

Edit: ik zou eigenlijk wel kunnen oefenen op een wagen die hier nog staat die niet meer gebruikt wordt. Zou je het rotator-en snel door hebben? Ik neem aan dat je niet veel kwaad kan als je niet te lang op 1 plek blijft en weinig druk uitoefent? Of zie ik dat verkeerd :-P
                      Last edited by joris818; 18/02/2010, 17:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joris818 Bekijk Berichten
                        Ik heb in mijn interieur wat krasjes op de deur staan (ook gelakt metaal, hetzelfde als de buitenkant). Deze ga ik niet wegkrijgen met een DA?
                        Hangt er vanaf hoe diep de krassen zijn , als je met je nagel in de kras blijft haperen zijn ze meestal te diep om te verwijderen, ook met een rotary !
                        Als de lak weg is kan je polijsten zoveel je wil ,als er geen lak meer opzit valt er niks te polijsten he !

Comment

Dat is wel waar. Het is misschien beter om toch bij de DA te blijven.

Ik neem aan dat je eigenlijk altijd hetzelfde effect kan bereiken met een DA als met een roto, je moet alleen wat langer doordoen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joris818 Bekijk Berichten
                            Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als de TS.
                            Kheb een leuk karretje gekocht maar hij is nu 25 jaar dus de lak verdient wel een goede kuur.

Ik ben vandaag even gaan kijken bij een autopart handelaar hier in de buurt (Zonhoven) en daar hadden ze een echte polijstmachine (rotary) maar dat ding kostte al 270 euro. Stond nog een DA'tje langs en die was maar iets van een 120 euro.
                            Hij wist me te vertellen dat ik eigenlijk sowieso voor de rotary moest gaan en dat ik toch snel een 500-tal eurotjes kwijt was voor een star-set.

Dit was dan wel met rotary, een paar bussen polish (Riwax RX), een bus RX20, titan wax, clay-staafje. En dan nog wat microvezeldoekjes en zo.

MAAR, na wat googlen vindt ik aanbiedingen zoals deze:

Het enige wat ik hier opt eerste zicht mis is een clay gom?
                            Wat vinden jullie van zo'n set? En kom je hier als beginner goed mee uit de voeten want 500 euro is toch een hoop geld die ik liever in iets anders steek ;-)
                            Producten kunnen natuurlijk altijd apart gekocht worden (als de RX lijn van Riwax echt zoveel beter zou zijn).

De verkoper heeft trouwens nog verschillende interessante artikelen...
                            Bij welke winkel in Zonhoven ben je geweest?
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik geloof dat hij Theuwis noemt. In de buurt van Erckens achter de Halveweg ;-)
                              Iets verder is een "tuning" shop, misschien moet ik daar eens gaan kijken.

Comment

Ahja, Theuwissen...

Ik zou, zoals Geert reeds zei, ook gaan voor een DA. Daar bereik je hetzelfde resultaat mee als met een rotary alleen kan het soms wat langer duren. Maar voor je eigen auto is dat perfect.

Er zijn webshops genoeg die het aanbieden, zowel in België, als is Engeland als in Nederland. Vaak in de vorm van een kit zodat het vrij voordelig uitkomt. Enekel posts naar boven heb ik nog een link gepost naar een toestel
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Enekel posts naar boven heb ik nog een link gepost naar een toestel
                                  Had ik gezien, dankjewel daarvoor
                                  De DA was bij Theuwissen echter ook niet zo duur (119 euro geloof ik).

Wat vinden jullie kenners van de Riwax RC lijn?
                                  Kosten net geen 40 euro voor een bus compound maar als het dat waard is, is dat voor mij geen probleem.

Comment

Van Riwax zou ik afblijven. Heb daar ooit eens een paar producten van gekregen van een kerel 'om eens te proberen' en dat is vreselijk werken. Dan gaat de moed in je schoenen zakken

Ik zou voor een DA bij Poorboys gaan kijken. Waarom? Goede producten, niet te duur, en hun lijn is zeer simpel opgebouwd. Van fijn naar grof noemen ze SSR1, 2, 2.5 en 3. Simpeler kan niet! Menzerna is ook zeer goed, enkel wat verwarrend soms maar dat valt best mee.
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Van Riwax zou ik afblijven. Heb daar ooit eens een paar producten van gekregen van een kerel 'om eens te proberen' en dat is vreselijk werken. Dan gaat de moed in je schoenen zakken

Ik zou voor een DA bij Poorboys gaan kijken. Waarom? Goede producten, niet te duur, en hun lijn is zeer simpel opgebouwd. Van fijn naar grof noemen ze SSR1, 2, 2.5 en 3. Simpeler kan niet! Menzerna is ook zeer goed, enkel wat verwarrend soms maar dat valt best mee.

Will do !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
                                        @joris818 ,

als je nog nooit een auto gepolijst hebt raad ik je de set met de rotary ten zeerste af !!!
                                        Met een rotary moet je echt weten wat je doet,dit is echt geen machine voor een beginner .

Ik persoonlijk zou bij dezelfde aanbieder op Kapaza eens kijken voor deze DA

Dit is een goeie machine en veilig in de handen van een beginner.

Bij de volgende shop kan je ook kits kopen !

Als je bij deze kits nog een claykit,wax of sealant, en enkele microvezeldoeken en handpads,washandschoen en een goeie shampoo voegt heb je zo goed als alles wat je nodig hebt en zal je een stuk goedkoper uitkomen !!
                                        @joris818 , heb je de door mij geposte links naar de kits van Carclean.nl al bekeken ?
                                        Daar heb je de keuze tussen een kit met Poorboys polishes en een kit met Monello ( Menzerna kopie,huismerk van Carclean )polishes.

De 1e kit bevat : een DAP 500 & 4 LC polijstpads & PB 2,5 en PB 1 & 2microfibres Cobra deluxe & cleaner voor de pads.Dit alles voor 175€ !

De 2e kit bevat : een DAP500 & 4 LC polijstpads & Monello Mezzo en Monello Finale & 2 microfibres Cobra deluxe & cleaner voor de pads. Dit alles voor 177,5 € !

Voor dit aankoopbedrag worden zelfs geen verzendingskosten aangerekend en word het aan huis bezorgd !!
                                        Last edited by ; 18/02/2010, 20:49.

Comment

Working...
                                        X