Dag allemaal
Vroeger gebruikte ik een tuinslang, 1 emmer, een gewone autoshampoo (Shampoo Plus van Elf, ofzoietske), een spons, veel (regen)water en een zeemvel.
Enkele weken geleden dan was ik op zoek naar wat meer informatie over hoe ik best mijn nieuwe wagen zou kunnen wassen op een lakvriendelijke manier. Zo kwam ik uiteindelijk op dit forum terecht en leerde ik een begrip kennen waar ik voordien nog nooit van gehoord had : "car-detailing".
Bon, ik heb ondertussen Wax-it zijn webshop aangesproken en een Poorboys Basic Wash Kit besteld, aangevuld met PB QD+, PB Bug sqash (met het oog op de zomer) en een EZ Detail Mini Brush.
Dit lijkt me voor de gewone wasbeurt voldoende, al had ik misschien beter voor het afdrogen ook de Spray & Wipe genomen maar ja, dat zal dan voor de volgende bestelling zijn.
Ondertussen heb ik ook reeds begrepen dat ik die Bug squash alleen mag gebruiken als ik nadien ook de waxlaag aanvul.
De auto van mijn vrouw kan ondertussen wel wat meer gebruiken dan alleen een simpele wasbeurt, vol vliegenrestjes, teer en andere vuiligheid die je er door gewoon te wassen niet afkrijgt. Bovendien lijkt me dat ook een geschikt studieobject. (niet tegen mijn madam zeggen aub! )
Omdat men mij altijd geleerd heeft eerst te leren stappen en dan pas lopen wil ik toch wel wat voorzichtig beginnen dus mijn vraag is, wat kan ik best doen na het wassen?
Clayen, lijkt me evident, nadien waxen en/of sealant gebruiken ook maar moet ik daartussen ook nog met polish aan de slag of kan ik dat als absolute beginner misschien best nog even achterwege laten. Ik ben niet van plan om in de nabjie toekomst een machine aan te schaffen dus het zal allemaal zowiso met de hand moeten gebeuren en ik heb al begrepen dat je op die manier toch alleen maar, hoop en al, wat microkrasjes kan retoucheren? (just?)
Misschien ook nog even handig om te vermelden is dat het gaat om een donkerblauwe VW Polo en mijn wagen is een Savile Grey Volvo V50. (zeer donker grijs, metallic) dus ik denk dat ik voor beide wagens dezelfde wax zou kunnen gebruiken? (bv de Poorboy's Natty's Paste Wax Blue?)
Kan ik best binnen het Poorboy's gamma blijven omdat mijn shampoo & QD van PB's is of kan ik evengoed de Jeffs Werkstatt waxen gebruiken. Dan zou ik de Jeffs Werkstatt Full Carnauba Kit bestellen, samen met de Poorboy's Clay Kit (en dan heb ik meteen ook die Spray & Wipe )
Kan er ook iemand wat meer uitleg geven over what is what in die Full Carnauba Kit :
Prime Carnauba (dat zal dan een soort pre-wax zijn zoals in het verven een primer neem ik aan?)
Carnauba Jett (de eigenlijke echte wax)
Carnauba Glos (iets om nadien de boel nog wat extra op te blinken?)
Heb ik nog een sealant nodig als je deze kit gebruikt?
Indien ik toch best niet zomaar die tussenstap van het polishen oversla, is er dan ergens een soort "fool-proof-oplossing" die ik in eerste instantie kan gebruiken?
Voor de velgen gebruik ik geen velgencleaner, zolang ik ze proper krijg met een borstel en mijn gewone autoshampoo ga ik het daarbij houden.
(kan ik daar eventueel die oude bus shampoo nog voor gebruiken? geen idee van de PH waarde van dat spul, het staat niet op de bus vermeld en via google vind ik er ook al niet veel over terug)
Is er een manier om ervoor te zorgen dat die velgen al niet na de eerste rit opnieuw volhangen met stof van de remschijven? (zonder ze elke dag 2 keer te moeten wassen dus)
Euhm, ik zou dus zo precies willen zeggen : HELP!
PS : als mijn uitleg hier of daar kant noch wal raakt, mijn verontschuldigingen, maar 3 weken geleden dacht ik nog dat wax iets is waarmee vrouwen het haar van hun benen halen, een auto wassen een totaal no-brainer proces is en van detailen had ik in mijn stoutste dromen nog nooit gehoord!
Vroeger gebruikte ik een tuinslang, 1 emmer, een gewone autoshampoo (Shampoo Plus van Elf, ofzoietske), een spons, veel (regen)water en een zeemvel.
Enkele weken geleden dan was ik op zoek naar wat meer informatie over hoe ik best mijn nieuwe wagen zou kunnen wassen op een lakvriendelijke manier. Zo kwam ik uiteindelijk op dit forum terecht en leerde ik een begrip kennen waar ik voordien nog nooit van gehoord had : "car-detailing".
Bon, ik heb ondertussen Wax-it zijn webshop aangesproken en een Poorboys Basic Wash Kit besteld, aangevuld met PB QD+, PB Bug sqash (met het oog op de zomer) en een EZ Detail Mini Brush.
Dit lijkt me voor de gewone wasbeurt voldoende, al had ik misschien beter voor het afdrogen ook de Spray & Wipe genomen maar ja, dat zal dan voor de volgende bestelling zijn.
Ondertussen heb ik ook reeds begrepen dat ik die Bug squash alleen mag gebruiken als ik nadien ook de waxlaag aanvul.
De auto van mijn vrouw kan ondertussen wel wat meer gebruiken dan alleen een simpele wasbeurt, vol vliegenrestjes, teer en andere vuiligheid die je er door gewoon te wassen niet afkrijgt. Bovendien lijkt me dat ook een geschikt studieobject. (niet tegen mijn madam zeggen aub! )
Omdat men mij altijd geleerd heeft eerst te leren stappen en dan pas lopen wil ik toch wel wat voorzichtig beginnen dus mijn vraag is, wat kan ik best doen na het wassen?
Clayen, lijkt me evident, nadien waxen en/of sealant gebruiken ook maar moet ik daartussen ook nog met polish aan de slag of kan ik dat als absolute beginner misschien best nog even achterwege laten. Ik ben niet van plan om in de nabjie toekomst een machine aan te schaffen dus het zal allemaal zowiso met de hand moeten gebeuren en ik heb al begrepen dat je op die manier toch alleen maar, hoop en al, wat microkrasjes kan retoucheren? (just?)
Misschien ook nog even handig om te vermelden is dat het gaat om een donkerblauwe VW Polo en mijn wagen is een Savile Grey Volvo V50. (zeer donker grijs, metallic) dus ik denk dat ik voor beide wagens dezelfde wax zou kunnen gebruiken? (bv de Poorboy's Natty's Paste Wax Blue?)
Kan ik best binnen het Poorboy's gamma blijven omdat mijn shampoo & QD van PB's is of kan ik evengoed de Jeffs Werkstatt waxen gebruiken. Dan zou ik de Jeffs Werkstatt Full Carnauba Kit bestellen, samen met de Poorboy's Clay Kit (en dan heb ik meteen ook die Spray & Wipe )
Kan er ook iemand wat meer uitleg geven over what is what in die Full Carnauba Kit :
Prime Carnauba (dat zal dan een soort pre-wax zijn zoals in het verven een primer neem ik aan?)
Carnauba Jett (de eigenlijke echte wax)
Carnauba Glos (iets om nadien de boel nog wat extra op te blinken?)
Heb ik nog een sealant nodig als je deze kit gebruikt?
Indien ik toch best niet zomaar die tussenstap van het polishen oversla, is er dan ergens een soort "fool-proof-oplossing" die ik in eerste instantie kan gebruiken?
Voor de velgen gebruik ik geen velgencleaner, zolang ik ze proper krijg met een borstel en mijn gewone autoshampoo ga ik het daarbij houden.
(kan ik daar eventueel die oude bus shampoo nog voor gebruiken? geen idee van de PH waarde van dat spul, het staat niet op de bus vermeld en via google vind ik er ook al niet veel over terug)
Is er een manier om ervoor te zorgen dat die velgen al niet na de eerste rit opnieuw volhangen met stof van de remschijven? (zonder ze elke dag 2 keer te moeten wassen dus)
Euhm, ik zou dus zo precies willen zeggen : HELP!
PS : als mijn uitleg hier of daar kant noch wal raakt, mijn verontschuldigingen, maar 3 weken geleden dacht ik nog dat wax iets is waarmee vrouwen het haar van hun benen halen, een auto wassen een totaal no-brainer proces is en van detailen had ik in mijn stoutste dromen nog nooit gehoord!
Comment