Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginner vraagt (een beetje) raad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beginner vraagt (een beetje) raad

    Dag allemaal

    Vroeger gebruikte ik een tuinslang, 1 emmer, een gewone autoshampoo (Shampoo Plus van Elf, ofzoietske), een spons, veel (regen)water en een zeemvel.
    Enkele weken geleden dan was ik op zoek naar wat meer informatie over hoe ik best mijn nieuwe wagen zou kunnen wassen op een lakvriendelijke manier. Zo kwam ik uiteindelijk op dit forum terecht en leerde ik een begrip kennen waar ik voordien nog nooit van gehoord had : "car-detailing".

    Bon, ik heb ondertussen Wax-it zijn webshop aangesproken en een Poorboys Basic Wash Kit besteld, aangevuld met PB QD+, PB Bug sqash (met het oog op de zomer) en een EZ Detail Mini Brush.
    Dit lijkt me voor de gewone wasbeurt voldoende, al had ik misschien beter voor het afdrogen ook de Spray & Wipe genomen maar ja, dat zal dan voor de volgende bestelling zijn.
    Ondertussen heb ik ook reeds begrepen dat ik die Bug squash alleen mag gebruiken als ik nadien ook de waxlaag aanvul.

    De auto van mijn vrouw kan ondertussen wel wat meer gebruiken dan alleen een simpele wasbeurt, vol vliegenrestjes, teer en andere vuiligheid die je er door gewoon te wassen niet afkrijgt. Bovendien lijkt me dat ook een geschikt studieobject. (niet tegen mijn madam zeggen aub! )
    Omdat men mij altijd geleerd heeft eerst te leren stappen en dan pas lopen wil ik toch wel wat voorzichtig beginnen dus mijn vraag is, wat kan ik best doen na het wassen?

    Clayen, lijkt me evident, nadien waxen en/of sealant gebruiken ook maar moet ik daartussen ook nog met polish aan de slag of kan ik dat als absolute beginner misschien best nog even achterwege laten. Ik ben niet van plan om in de nabjie toekomst een machine aan te schaffen dus het zal allemaal zowiso met de hand moeten gebeuren en ik heb al begrepen dat je op die manier toch alleen maar, hoop en al, wat microkrasjes kan retoucheren? (just?)

    Misschien ook nog even handig om te vermelden is dat het gaat om een donkerblauwe VW Polo en mijn wagen is een Savile Grey Volvo V50. (zeer donker grijs, metallic) dus ik denk dat ik voor beide wagens dezelfde wax zou kunnen gebruiken? (bv de Poorboy's Natty's Paste Wax Blue?)
    Kan ik best binnen het Poorboy's gamma blijven omdat mijn shampoo & QD van PB's is of kan ik evengoed de Jeffs Werkstatt waxen gebruiken. Dan zou ik de Jeffs Werkstatt Full Carnauba Kit bestellen, samen met de Poorboy's Clay Kit (en dan heb ik meteen ook die Spray & Wipe )
    Kan er ook iemand wat meer uitleg geven over what is what in die Full Carnauba Kit :
    Prime Carnauba (dat zal dan een soort pre-wax zijn zoals in het verven een primer neem ik aan?)
    Carnauba Jett (de eigenlijke echte wax)
    Carnauba Glos (iets om nadien de boel nog wat extra op te blinken?)

    Heb ik nog een sealant nodig als je deze kit gebruikt?

    Indien ik toch best niet zomaar die tussenstap van het polishen oversla, is er dan ergens een soort "fool-proof-oplossing" die ik in eerste instantie kan gebruiken?

    Voor de velgen gebruik ik geen velgencleaner, zolang ik ze proper krijg met een borstel en mijn gewone autoshampoo ga ik het daarbij houden.
    (kan ik daar eventueel die oude bus shampoo nog voor gebruiken? geen idee van de PH waarde van dat spul, het staat niet op de bus vermeld en via google vind ik er ook al niet veel over terug)
    Is er een manier om ervoor te zorgen dat die velgen al niet na de eerste rit opnieuw volhangen met stof van de remschijven? (zonder ze elke dag 2 keer te moeten wassen dus)

    Euhm, ik zou dus zo precies willen zeggen : HELP!


    PS : als mijn uitleg hier of daar kant noch wal raakt, mijn verontschuldigingen, maar 3 weken geleden dacht ik nog dat wax iets is waarmee vrouwen het haar van hun benen halen, een auto wassen een totaal no-brainer proces is en van detailen had ik in mijn stoutste dromen nog nooit gehoord!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk Berichten
    PS : als mijn uitleg hier of daar kant noch wal raakt, mijn verontschuldigingen, maar 3 weken geleden dacht ik nog dat wax iets is waarmee vrouwen het haar van hun benen halen, een auto wassen een totaal no-brainer proces is en van detailen had ik in mijn stoutste dromen nog nooit gehoord!
    Ik kan u niet helpen met de uitleg, maar ik kan u wel al zeggen, welcome to the dark side

    Comment


    • #3
      Vraag hem hoe je moet scheuren met een GT3

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk Berichten
        Dag allemaal

        Vroeger gebruikte ik een tuinslang, 1 emmer, een gewone autoshampoo (Shampoo Plus van Elf, ofzoietske), een spons, veel (regen)water en een zeemvel.
        Enkele weken geleden dan was ik op zoek naar wat meer informatie over hoe ik best mijn nieuwe wagen zou kunnen wassen op een lakvriendelijke manier. Zo kwam ik uiteindelijk op dit forum terecht en leerde ik een begrip kennen waar ik voordien nog nooit van gehoord had : "car-detailing".

        Bon, ik heb ondertussen Wax-it zijn webshop aangesproken en een Poorboys Basic Wash Kit besteld, aangevuld met PB QD+, PB Bug sqash (met het oog op de zomer) en een EZ Detail Mini Brush.
        Dit lijkt me voor de gewone wasbeurt voldoende, al had ik misschien beter voor het afdrogen ook de Spray & Wipe genomen maar ja, dat zal dan voor de volgende bestelling zijn.strikt noodzakelijk is spray and wipe niet, maar het vergemakkelijkt het drogen.
        Ondertussen heb ik ook reeds begrepen dat ik die Bug squash alleen mag gebruiken als ik nadien ook de waxlaag aanvul. als je een oplossing van 1/4 maakt met bug squash dan is dat nog voldoende sterk om de vliegen te verwijderen (mits iets langer laten inwerken) en zwak genoeg om je wax te laten leven.

        De auto van mijn vrouw kan ondertussen wel wat meer gebruiken dan alleen een simpele wasbeurt, vol vliegenrestjes, teer en andere vuiligheid die je er door gewoon te wassen niet afkrijgt. Bovendien lijkt me dat ook een geschikt studieobject. (niet tegen mijn madam zeggen aub! )
        Omdat men mij altijd geleerd heeft eerst te leren stappen en dan pas lopen wil ik toch wel wat voorzichtig beginnen dus mijn vraag is, wat kan ik best doen na het wassen?

        Clayen, lijkt me evident, nadien waxen en/of sealant gebruiken ook maar moet ik daartussen ook nog met polish aan de slag of kan ik dat als absolute beginner misschien best nog even achterwege laten. Ik ben niet van plan om in de nabjie toekomst een machine aan te schaffen dus het zal allemaal zowiso met de hand moeten gebeuren en ik heb al begrepen dat je op die manier toch alleen maar, hoop en al, wat microkrasjes kan retoucheren? (just?) handmatig zal je in het beste geval zeer kleine krasjes verwijderen. Je kan ook super resin polish van autoglym gebruiken, daar zitten fillers in die de krassen wat opvullen. lakcorrectie is dit niet, maar het maakt de wagen wel mooier op een makkelijke manier zonder machine.

        Misschien ook nog even handig om te vermelden is dat het gaat om een donkerblauwe VW Polo en mijn wagen is een Savile Grey Volvo V50. (zeer donker grijs, metallic) dus ik denk dat ik voor beide wagens dezelfde wax zou kunnen gebruiken? (bv de Poorboy's Natty's Paste Wax Blue?) wax is niet kleurgebonden, dus gebruik maar hetzelfde voor beide kleuren
        Kan ik best binnen het Poorboy's gamma blijven omdat mijn shampoo & QD van PB's is of kan ik evengoed de Jeffs Werkstatt waxen gebruiken. Dan zou ik de Jeffs Werkstatt Full Carnauba Kit bestellen, samen met de Poorboy's Clay Kit (en dan heb ik meteen ook die Spray & Wipe ) je bent vrij om merken te combineren. Spray and wipe heb je veel van nodig als je en wilt kleien en als drooghulp gebruiken en als first aid bij vogelstront.
        Kan er ook iemand wat meer uitleg geven over what is what in die Full Carnauba Kit :
        Prime Carnauba (dat zal dan een soort pre-wax zijn zoals in het verven een primer neem ik aan?)
        Carnauba Jett (de eigenlijke echte wax)
        Carnauba Glos (iets om nadien de boel nog wat extra op te blinken?) sorry, geen ervaring met jeffs werkstatt

        Heb ik nog een sealant nodig als je deze kit gebruikt? een sealant heb je niet steeds nodig. Ik gebruik een sealant als ik een langdurige bescherming wil (bvb voor in de winter) en beading en reflectie mag wat minder zijn.

        Indien ik toch best niet zomaar die tussenstap van het polishen oversla, is er dan ergens een soort "fool-proof-oplossing" die ik in eerste instantie kan gebruiken? super resin polish van autoglym is fool proof.

        Voor de velgen gebruik ik geen velgencleaner, zolang ik ze proper krijg met een borstel en mijn gewone autoshampoo ga ik het daarbij houden.
        (kan ik daar eventueel die oude bus shampoo nog voor gebruiken? geen idee van de PH waarde van dat spul, het staat niet op de bus vermeld en via google vind ik er ook al niet veel over terug) die oude shampoo mag je daar voor gebruiken, de meeste velgenreinigers zullen sterker zijn dan die shampoo vermoed ik.
        Is er een manier om ervoor te zorgen dat die velgen al niet na de eerste rit opnieuw volhangen met stof van de remschijven? (zonder ze elke dag 2 keer te moeten wassen dus) ja, je kan ze behandelen met wheel sealant, dat is een wax speciaal voor velgen. zorgt er enkel voor dat ze makkelijker te kuisen zijn. Ze zijn even snel weer vuil.

        Euhm, ik zou dus zo precies willen zeggen : HELP!


        PS : als mijn uitleg hier of daar kant noch wal raakt, mijn verontschuldigingen, maar 3 weken geleden dacht ik nog dat wax iets is waarmee vrouwen het haar van hun benen halen, een auto wassen een totaal no-brainer proces is en van detailen had ik in mijn stoutste dromen nog nooit gehoord!
        de antwoorden die ik kan geven staan er tussen.
        Powered by Detroit Diesel.

        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
          de antwoorden die ik kan geven staan er tussen.
          Alvast bedankt hiervoor!

          Ik denk dat ik op zoek was naar iets als die Super Resin Polish, iets met fillers dus.
          Volgens de website van Augoglym breng je die best aan mbv een 100% katoen doek, zoals bv de Perfect Polishing Cloth, kan dat ook (of beter) via een applicator pad? (welk?)

          Die machine die zal er nog wel eens komen maar das nog niet voor onmiddellijk.

          Uit de uitleg op de website van Werkstat meen ik begrepen te hebben dat die Carnauba Gloss eigenlijk iets is als de Quick Detailer Plus, een waxspray eigenlijk. Dus vermits ik nu die PB's gebruik is dat misschien niet zo nuttig in mijn geval.

          Hoe breng je een wax (die Jeffs of een andere) eigenlijk best aan? Met een applicator pad of met je handen?
          Daarna veeg je hem weg met bv een PB's Deluxe Mega Towel?

          Comment


          • #6
            Wax breng ik steeds aan met een foam applicator.

            Met de handen is marketingcrap en geeft geen enkele meerwaarde op gebied van looks of bescherming. Enkel een hoger verbruik en stinkende gladde handen ga je er meer krijgen.

            Wax oid afnemen doe je met een goede microvezeldoek. Ik werk het liefst met de doeken van Mother's (quick detail towel). Dit is een doek met langs de ene kant langere haartjes dan aan de andere kant. Langer haartjes zijn handig om wax uit spleten te halen en korte zijn handig om moeilijk afneembare producten te verwijderen. Eigenlijk voldoet iedere kwaliteitsmicrovezeldoek. Zo lang deze maar niet krast.

            Meer info over Super resin polish; http://www.autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=1943
            Powered by Detroit Diesel.

            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

            Comment


            • #7
              om de velgen wat langer proper te houden, maar vooral ook om daarna het vuil makkelijker en sneller te kunnen verwijderen : potje Wheel Sealant.

              zelfde principe zoals wax. met een applicator erop doen, ff laten zitten en dan terug afnemen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk Berichten
                Daarna veeg je hem weg met bv een PB's Deluxe Mega Towel?
                Deze doek vind ik super om de auto, na het afnemen van de wax, nog een keer na te wrijven en te laten blinken.

                Comment


                • #9
                  Nog een vraagje...
                  Heeft het gebruiken van een glaze, bv de PB's Black Hole, nog nut na het gebruiken van de Super Resin Polish?

                  Comment


                  • #10
                    Super resin polish is een alles in 1 product. Glaze zit er dus in. Het kan wel geen kwaad om nog black hole te gebruiken.
                    Powered by Detroit Diesel.

                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                      Super resin polish is een alles in 1 product. Glaze zit er dus in. Het kan wel geen kwaad om nog black hole te gebruiken.
                      Ah, als het niet écht nog veel toegevoegde waarde geeft ga ik daar toch nog maar even mee wachten, kwestie van het budget een beetje onder controle te houden. (alhoewel onder conrole ... )

                      Ik heb nu deze producten al geselecteerd :
                      PB's - Elastic Clay 200gr
                      PB's - Spray & Wipe
                      Autoglym - Super Resin Polish
                      PB's - Nattty's Paste Wax Blue
                      PB's - Wheel Sealant

                      Dan zat ik nog met de vraag welke pads & doeken ik nog best kon gebruiken. Ik heb eens op Carclean.nl aan't rondneuzen geweest en deze hebben mijn "voorselectie" gehaald. Trekt dat ergens op of zouden jullie andere pads/doeken nemen?

                      Lake Country - Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator om de Super Resin Polish aan te brengen.

                      2 X Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad om de wax aan te brengen. Kan ik deze pads eventueel ook gebruiken om de polish aan te brengen op wat kleinere hoekjes en kantjes? Die LC pad is tamelijk groot en dus misschien minder handig voor de hoekjes en kantjes? Ik zou hem dan ook 2 keer bestellen. (4 pads dus)
                      OF
                      4 X de PB's Microfiber Applicator (iets goedkoper dan de Meguiars maar blijkbaar zowiso alleen voor het aanbrengen van wax, volgens de omschrijving toch)

                      Ik dacht aan die kleinere pads omdat je met zo'n grote pad toch nooit in zo'n klein potje wax geraakt? Of zie ik dat nu verkeerd?

                      Wat doeken betreft wil ik zowiso een extra Waffle Weave Drying Towel en daarnaast voor het afnemen van polish & wax en het extra nawrijven dacht ik aan 3 Deluxe Mega Towels & 1 Deluxe Mega Mega towel.

                      Is deze selectie zowat ok & volledig voor wat ik wil doen?

                      alvast een grote merci voor de tips!

                      Comment


                      • #12
                        Wheel Sealant zou ik eerder bekijken als een optie, geen noodzakelijkheid.

                        De gewone foam applicator pads van wax-it of carclean.nl hebben mijn voorkeur. Ik heb microvezelpads (gebruik ik enkel om dressings end aan te brengen), ultimate german applicator pad (gebruik ik enkel als ik handmatig een kleine kras aanpak) en ccs wax applicator pad (gebruik ik bijna niet).

                        Je pad hoef je niet te groot te kiezen, dat werkt niet handig.

                        De Pb's doeken zijn goede doeken, alleen zijn ze voor mijn part te klein zodat je er meer nodig hebt dan je op het eerste zicht zou denken.

                        Als je bij carclean shopt, kijk dan eens naar de Cobra doeken. In veel gevallen is Cobra de fabrikant van bvb doeken van Chemical Guys (the guzzler of hoe heet die), maar de Cobra variant is goedkoper meestal.

                        Ik zou een spray and wipe van 1l nemen en een aparte spray bottle kopen omdat de 1l verpakking zonder sprayer wordt geleverd.
                        Powered by Detroit Diesel.

                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten

                          Ik zou een spray and wipe van 1l nemen en een aparte spray bottle kopen omdat de 1l verpakking zonder sprayer wordt geleverd.
                          Bestaat er een 1l verpakking?

                          Comment


                          • #14


                            aub
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                              Bedankt.

                              Was er ondertussen achter gekomen dat deze verpakking ook bestaat.

                              Comment

                              Working...
                              X