Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe DAP500 Dual Action polijstmachine hanteren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe DAP500 Dual Action polijstmachine hanteren?

    Ik heb dus van mijn vader een DAP500 cadeau gekregen. Nu vroeg ik mij af of de meer ervaren detailers hier mij misschien wat tips kunnen geven?

    Dit is wat ik heb:

    De DAP500 V2 D/A Polijstmachine

    - Monello 5.5" Smart CCS Orange light cutting pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes
    - Monello 5.5" Smart CCS White polishing pad - Voor het aanpakken van lichte swirls, of om het polijsten met oranje na te bewerken
    - Monello 5.5" Smart CCS Black finishing pad - Om de laatste finish te geven aan de lak met bijvoorbeeld een finishing polish of een glaze
    - Monello 5.5" Smart CCS Gouden finishing pad - Om een sealant of wax mee aan te brengen

    - Poorboy's World SSR 2.5 - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de oranje en/of de witte pad
    - Poorboy's World SSR 1 - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de witte en/of de zwarte pad

    - Cobra Deluxe 6" microfiber bonnets (2x) - Geschikt om polish, glaze, sealant of wax machinaal mee uit te poetsen
    - Cobra Quick Clenz / Snappy Clean (3x) - Een prima concentraat voor het reinigen van je pads

    Plus: 3M aflplaktape 25 mm.

    Waar moet ik op letten? Waarvoor gebruik ik de SSR1 en de 2.5 het best? in combinatie met welke pads? Hoe groot is de oppervlakte die je behandeld telkens? Ik neem aan dat er het beste in stappen gewerkt kan worden? Logo's ook afplakken neem ik aan? Hoe langs een panoramisch dak polijsten?

    Jullie begrijpen het al: alle tips zijn welkom Alvast heel erg bedankt.
    sigpic

    www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

  • #2
    Als je ne keer veel tijd hebt, moet je eens gaan kijken op het forum van carclean.nl

    Gegarandeerd uuuuren leesplezier en een antwoord op al uw vragen.

    Comment


    • #3
      + YouTube Video
      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

      Comment


      • #4
        Ik zou het heel straf vinden dat de swirls weg zijn na 4 passes op een VAG lak, heel straf zelfs. Een halve motorkap lijkt me ook wat veel om in 1 keer te doen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door iricky Bekijk Berichten
          Jullie begrijpen het al: alle tips zijn welkom Alvast heel erg bedankt.
          Er zijn zoveel tips dat deze hier niet allemaal in 1-2-3 kunnen gegeven worden maar het zal inderdaad een kwestie zijn van heel veel zelf gaan lezen, lezen en nog eens lezen op allerlei detailingfora.

          En daarna... al doende leert men.

          Comment


          • #6
            Ik ben momenteel ook voor de eerste keer bezig men auto to polieren, toevallig ook met zo'n dap500, Poorboy's SSR 2.5 en 1 en dezelfde pads (oranje, wit en zwart).
            Wat ik heb geleerd:
            - bij een nieuwe of gewassen pad deze eerst primen: een dik kruis over de pad leggen en met de vinger uitsmeren zoals een boke me choco, heel de pad is dan bedekt en vanaf dan volstaan 3 druppels per keer.
            - opp van ongeveer 40 x 40 cm gebruiken.
            - polish op opp verdelen.
            - stand 2 en enkele snelle runs doen om de polish perfect te verdelen.
            - stand 6 en met wat druk op de machine (zorgen dat die steeds ronddraait dus zeker niet je volle gewicht er tegen zetten) de gekende halfoverlappende beweging doen: http://lib.store.yahoo.net/lib/autop...ng-pattern.jpg.
            - 10 a 15 runs, normaal zou zou je deze runs moeten blijven herhalen totdat de polish afgebroken (=doorzichtig) wordt, maar bij mij wordt die SSR reeks na 1 run op stand 2 al doorzichtig dus ik doe op stand 6 een dikke 10 runs ...
            - dap500 tegen het opp houden en dan afzetten, eens tot stilstaand gekomen er van af halen en alle polish wegnemen met microfiber doek.

            Ik doe nu eerst een sessie met SSR 2.5 op oranje pad, dan eentje met SSR 1 op witte pad en dan eentje met SSR 1 op zwarte pad. Er zijn zeker verbeteringen zichtbaar maar om op mijn harde lak een perfect kras- en swirlvrije resultaat te krijgen denk ik dat de menzerna producten net die laatste touch extra kunnen geven.

            Veel plezier en vooral veel geduld
            2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
            1998 Saab 9-3 TiD (sold)
            1993 Saab 900i aero (sold)

            Comment


            • #7
              heb vorige week ook voor de eerste keer machinaal gepolierd (wel met kraus5200).
              als je een harde lak hebt, dan is mijn tip om veel geduld te hebben.
              Voor de rest zijn zowat alle belangrijke tips hier al gegeven.
              Good luck, en hopelijk binnekort een nieuwe voor & na topic?

              Comment


              • #8
                Dap500 = krauss db-5200 = das-6
                Toch al verschillende keren gelezen
                2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
                1998 Saab 9-3 TiD (sold)
                1993 Saab 900i aero (sold)

                Comment


                • #9
                  Hardstikke bedankt voor de tips. Filmpje is ook erg handig!
                  sigpic

                  www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

                  Comment


                  • #10
                    Zojuist aan de slag gegaan met de DAP. Zijdeur gedaan met de Orange Cutting Pad en PB 2.5, nagedaan met de Witte pad i.c.m de PB 1. Helaas geen volledige lakcorrectie gekregen (lak was toch in een slechtere staat dan aanvankelijk gedacht). Wat kunnen jullie adviseren? Ik durf niet meer te vaak erover te gaan omdat ik geen lakdiktemeter heb.
                    sigpic

                    www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

                    Comment


                    • #11
                      Normaal gezien heb je nu echt nog niet veel lak afgenomen hoor. Das een beetje een vertekend beeld wat mensen hebben over het polieren van een wagen.

                      Probeer je techniek wat verder uit testen. Wij raden aan van met de motorkap te beginnen want dit is een horizontaal en over 't algemeen vrij vlak paneel. Kies 1/4 oppervlak en werk daarop. Oefen de manier waarop je de machine houdt, hoeveel druk je zet, hoe stabiel je de machine kan houden en zomeer.

                      Let er op dat wanneer je 'baantjes trekt' dat je een mooi spoor krijgt, dit krijg je door je pad altijd parallel met de lak te houden. Je moet genoeg druk zetten zodat de machine op stand 3-4 ongeveer een toer per seconde draait, naar stand 5-6 toe zal dat een stuk rapper zijn, dan hoef je de druk niet meer te verhogen.
                      Zorg dat je altijd mooi overlapt ook, meestal zorg ik per baan voor 50% overlapping. Test van tijd tot tijd hoe warm je paneel wordt, voel er aan met de rug van je hand, net nadat je dat specifieke stuk gepolierd hebt. Je moet je hand er kunnen op houden, anders is het veeeeeeel te warm.

                      Probeer eerst dat ene stuk op de motorkap te perfectioneren, tot je een resultaat krijgt waarmee jij tevreden bent.

                      Hoeveelheid product mag zeker niet teveel zijn, anders ga je een omgekeerd effect krijgen en geen correctie meer hebben. Integendeel, je zal bij het afnemen van het product terug fijne krasjes trekken omdat de korrel niet mooi afgebroken is en je die dus met je microvezel doek over de lak trekt.

                      En zo is er nog zooooooveel meer uitleg en advies...

                      Op welke wagen ben je bezig? Mini of de E?
                      En waar heeft je pa gekocht?

                      Comment


                      • #12
                        Simoni, hardstikke bedankt voor de uitleg. Hier kan ik zeer zeker al weer mee vooruit. Ik zal inderdaad proberen niet te veel product te gebruiken. Ik denk dat ik dit vandaag overigens wel heb gedaan aangezien ik flink wat stofontwikkeling heb gehad. Vandaag al 7 uur in de weer geweest en morgen nog de deur, het achter paneel aan de bestuurderskant en de helft van het dak polieren. Daarna fijn in de wax zetten.

                        Ik ben overigens bezig met de MINI. Gehele correctie zal ik niet krijgen maar het resultaat is nu toch al vrij goed.

                        Mijn pa heeft bij carclean.nl besteld. DIt vanwege het feit dat ik hem erop attent had gemaakt dat ze daar een aanbieding hadden.

                        Ik heb na de witte pad overigens nog nabewerkt met SSR 1 en de zwarte finishing pad. Ik ben ervan overtuigd dat je polieren ook leert door het gewoon vaker te doen. Ik zal er ooit wel beter in worden . Nogmaals bedankt voor de tips!
                        sigpic

                        www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

                        Comment


                        • #13
                          Veel doen is de beste manier om er beter in te worden. Je moet zeker niet bang zijn, je moet echt al als een idioot bezig zijn voor je schade kan doen met dat toestelletje.

                          Als je ooit es in de buurt bent, spring binnen en we proberen je nog wat meer guidance te geven.

                          Comment


                          • #14
                            Als ik eens in de buurt ben zal ik het zeker niet schromen om eens binnen te stappen. Thanks.

                            Ik ben overigens net klaar met de detail. Pff daar zijn heel wat uurtjes in gegaan. Ik heb foto's gemaakt en die zal ik hier vanavond wel posten. ook zal ik nog een verslagje schrijven
                            sigpic

                            www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

                            Comment


                            • #15
                              Hier alvast 3 foto's. Verslagje volgt nog wanneer ik tijd heb.

                              Rechtse deel eerste correctie gedaan, links nog niets gedaan:



                              Zo slecht was de lak (vooral beide portieren waren er slecht aan toe, de rest viel op zich nog mee). De vorige eigenaar heeft beslist nog nooit gepolijst:



                              En eentje van het eindresultaat. Reflectie




                              Toch in totaal zo'n 18 uur eraan gewerkt
                              sigpic

                              www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

                              Comment


                              • #16
                                Weet iemand trouwens of ik ook de A en C-stijlen met de DAP kan behandelen? Zo ja, welke pad te gebruiken?
                                sigpic

                                www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

                                Comment


                                • #17
                                  dik zu man

                                  Comment


                                  • #18
                                    Is de dap500 nog te koop bij wax it, zie hem niet meer op de website staan

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmw5series Bekijk Berichten
                                      Is de dap500 nog te koop bij wax it, zie hem niet meer op de website staan
                                      is vernieuwd naar een dap 900.
                                      Wat het verschil is weet ik ook niet.
                                      2013- Volvo V60 D3 R-Design
                                      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmw5series Bekijk Berichten
                                        Is de dap500 nog te koop bij wax it, zie hem niet meer op de website staan
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                                        is vernieuwd naar een dap 900.
                                        Wat het verschil is weet ik ook niet.
                                        Neeneen, de DAP500 is niet vervangen door de DAP900, zowel de DAP500 en DAP900 zijn nog verkrijgbaar!

                                        't Verschil zit hem in de wattage. De DAP900 is een stuk krachtiger dan een DAP500, waardoor je meer correctie zal kunnen bereiken.


                                        Je kan het min of meer zo vergelijken:
                                        stand 1 op een DAP900 komt overeen met stand 3 op een DAP500, en stand 4 op een DAP900 komt overeen met stand 6 van een DAP500. Als je zwaardere correctie wil bekomen zou ik sowieso voor de DAP900 gaan, je zal meer correctie kunnen bekomen en bij lichtere correctie zal je machine niet de hele tijd op het maximum van zijn capaciteit moeten werken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X