Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cementsluier verwijderen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• cementsluier verwijderen

De vorige dagen lag er veel zand en stof(cement, werk op een cementfabriek) op m'n wagen.
    In het vooruitzicht van regen, dacht ik dat het eraf ging regenen.
    Verkeerd gedacht , met de regen is dus die cement zich gaan hechten aan lak en vensters.

na wat google'en, kwam ik volgende oplossing tegen: de cement oplossen met azijn.

Ik zou het proberen met een 50/50 water/huishoudazijn.

Heeft er al iemand ervaring met dit probleem?

Of een andere oplossing?

Kan je de laag er niet afspuiten met de hogedrukreiniger.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DEAP Bekijk Berichten
      De vorige dagen lag er veel zand en stof(cement, werk op een cementfabriek) op m'n wagen.
      In het vooruitzicht van regen, dacht ik dat het eraf ging regenen.
      Verkeerd gedacht , met de regen is dus die cement zich gaan hechten aan lak en vensters.

na wat google'en, kwam ik volgende oplossing tegen: de cement oplossen met azijn.

Ik zou het proberen met een 50/50 water/huishoudazijn.

Heeft er al iemand ervaring met dit probleem?

Of een andere oplossing?

ik zou eens naar wax it bellen ( zit hier ook op het forum), denk dat hij de gepaste persoon is om hier antwoord op te geven

Comment

cement gaat met water een chemische binding aan, dat zal niet zo maar met hoge druk weggaan vrees ik.
        Op autolak heb ik er geen ervaring mee, op bouwmaterialen moet het alleszins met speciaal product verwijderd worden.

2015 Volvo V60 D2 aut.
        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
          cement gaat met water een chemische binding aan, dat zal niet zo maar met hoge druk weggaan vrees ik.
          Op autolak heb ik er geen ervaring mee, op bouwmaterialen moet het alleszins met speciaal product verwijderd worden.
          Ben al langs geweest bij de self-carwash, zoals vermeld geen resultaat .
          In 't labo gebruik ik azijnzuur om cement aanslag van toestellen te verwijderen.
          Die speciale middelen voor vloeren zijn ook zure oplossingen.
          Heb wat schrik voor m'n lak. ik ga alvast die azijn oplossing eens proberen op m'n vooruit, glas kan meer verdragen. Ga morgen m'n baas eens aan de tand voelen...

Dit is het google-resultaat

Comment

Cementsluier krijg je makkelijk af met producten op basis van fosforzuur.
            HG heeft dergelijk product, te verdunnen met water ( 1/15 - 1/20 voor dunne sluier ).
            Niet laten drogen, overvloedig afspoelen met water !!

'k Zou dit wel pas gebruiken als alle andere minder-agressieve mogelijkheden niet
            volstaan !! Ik ken het effect op auto-lak niet.

Cementsluier is evenwel enorm moeilijk te verwijderen zonder zuren...

'k Hoop dat wax-it & Co een ander minder agressief product/ methode hebben.
            Last edited by taiko; 06/01/2011, 19:30.

Comment

Heb net m'n ruiten geprobeerd, want bij het naar huis rijden was het zicht echt kl*te.
              Mengsel van 1/3 azijn, met een goed resultaat

Zo'n verdunning is niet zo agressief volgens mij, maar ga toch even de reacties afwachten vooraleer
              ik op de lak probeer.

Als ik het probeer zou 'k zo'n druksproeier gebruiken en zo stuk per stuk sproeien, even wachten
              en zo vlug mogelijk afspoelen. zo nodig herhalen.

Comment

Als ik het probeer zou 'k zo'n druksproeier gebruiken en zo stuk per stuk sproeien, even wachten
                Ik betwijfel of azijn autolak wel snel zou gaan aantasten?

Werk ook dagelijks met cement en beton en bij mijn weten worden er zoals gezegd overal zuren gebruikt om dingen terug schoon te krijgen. Ik gebruik meestal HCL(-oplossingen) maar daar houdt verf echt niet van.
                Heb onlangs nog een paar ondoorzichtbaar geworden vensters laten schoonmaken zoals jij van plan bent. Innevelen met zo'n plantensproeiertje en dan afspoelen met hogedruk. Wel een stofmaskertje dragen voor zover dat helpt.

Deed de hogedrukreiniger niets? Ik zou eens met een vuilfrees durven proberen +150 bar, als jouw laklaag onbeschadigd is kan die er wel tegen.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten

Werk ook dagelijks met cement en beton en bij mijn weten worden er zoals gezegd overal zuren gebruikt om dingen terug schoon te krijgen. Ik gebruik meestal HCL(-oplossingen) maar daar houdt verf echt niet van.
                  Heb onlangs nog een paar ondoorzichtbaar geworden vensters laten schoonmaken zoals jij van plan bent. Innevelen met zo'n plantensproeiertje en dan afspoelen met hogedruk. Wel een stofmaskertje dragen voor zover dat helpt.

Deed de hogedrukreiniger niets? Ik zou eens met een vuilfrees durven proberen +150 bar, als jouw laklaag onbeschadigd is kan die er wel tegen.
                  glas is nu net hét zuurbestendig materiaal in de wereld. Geen vergelijk.

Comment

Concrete / Cement Spots

Portland cement is the most common type of cement in general use around the world because it is a basic ingredient of concrete, mortar, stucco and most non-specialty grout. The most common use for Portland cement is in the production of concrete. Concrete is a composite material consisting of aggregate (gravel and sand), cement, and water.

Due to its abrasive content detailer’s clay should not be used for its removal. Calcified water spots on paint and glass, water and concrete spots are pretty much the same chemically; calcium carbonate, with the concrete being cross-linked with water

Removal

• Apply 1:1 ratio water with distilled white vinegar solution, and using a spray bottle, spray that mixture on the spots and let them "soak." Alternatively soak an old towel with distilled white vinegar, attach corners with detailer’s clay and allow surface to soak. Then rinse with water and repeat as necessary.
                    • If the ambient temperature water/vinegar mix does not work, warm (100-120 degrees) 100% distilled White Vinegar, saturate a clean kitchen sponge with pure vinegar and hold the sponge over the concrete spots for a few minutes
                    • If the above do not remove them try equal parts distilled water, isopropyl alcohol and distilled white vinegar. The acid in the vinegar will help etch and dissolve the concrete.
                    • Rinse the area thoroughly with water after the vinegar and then reapply wax or sealant to that area.

Alternative product - Back-Set by Romix is an acid alternative with no fumes or odours that molecularly breaks down the ionic bond in Portland cement, completely dissolving and releasing the hardened cement from any surface it is adhered to. Chemically speaking, Back-Set converts the positive ions in the hardened matrix into negative ions, which dissolves the cement into mud that can be rinsed away. Because it works chemically, rather than mechanically, Back-Set may be used to remove cured concrete, mortar, grout, and stucco from virtually any surface without harm. Only apply Back-Set to a dry surface
                    Ik kom steeds terug terecht bij azijn.

Het alternatief dat hier wordt voorgesteld

Naast azijn zou het ook mogelijk zijn om citroenzuur te gebruiken.
                    Last edited by ; 07/01/2011, 13:13.

Comment

Heb net m'n ruiten geprobeerd, want bij het naar huis rijden was het zicht echt kl*te.
                      Mengsel van 1/3 azijn, met een goed resultaat

Zo'n verdunning is niet zo agressief volgens mij, maar ga toch even de reacties afwachten vooraleer
                      ik op de lak probeer.

Volgens mij kan azijn geen kwaad op de lak. Zeker niet in een 1/3 oplossing want keukenazijn is al maar 10% ofzoik dus dan heb je 1/30 of 3% azijnzuur. Should be fine I guess ).
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                        Ik vrees een beetje dat de cementsluier zelf, die er lange tijd opzit, meer schade kan of zal toebrengen aan de lak
                        dan ( verder verdunde ) azijn die je maar eventjes gebruikt voor het verwijderen ervan.
                        Cement is niet zuur maar wel sterk basisch, bijt dus evenzeer uit.

Comment

Heb het geprobeerd met een 1/3 oplossing van azijn. Aangezien de laag nog vrij recent was zag je de cement vrij vlug loskomen. Als de cement weg was, toch nog even gewassen met shampoo (eerst goed gecontroleerd of alles weg was) en daarna wat spuitwax erover. Had toch de indruk dat m'n waxlaag van voor de winter jammergenoeg volledig weg was . Het belangrijkste is dat die cement eraf is.

Ik heb zo'n vermoeden dat het niet bij die ene keer zal blijven... de dag zelf nog gaan naar de carwash zeker

Comment

Working...
                          X