Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Steenslag herstellen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Steenslag herstellen?

    Beste autoliefhebbers,

    Ik ben nu reeds een half jaar in het bezit van een phantomzwarte A3 sportback (net geen 15.000 km nu). Gezien dit mijn eerste wagen is, was ik aanvankelijk nog niet echt goed op de hoogte over het hele detailing-gebeuren. Gaandeweg, door veel te lezen op allerhande fora, is dit veranderd en weet ik ondertussen wel hoe je het best aan de slag gaat.

    Paar leuke spullen besteld op wax-it en twee weken geleden heb ik mijn wagen dan ook voor het eerst eens onder handen genomen. Volgende producten zijn toen gebruikt.

    Basic Washkit
    Poorboy's Spray & Wipe
    Poorboy's Clay Bar
    Poorboy's Bold & Bright
    Poorboy's Dark Glaze & Wax Kit

    Ik moet zeggen dat ik erg versteld stond vh resultaat en zowat gebeten ben door het detailing-virus. Ik plan dan ook naar zo'n demodag te gaan v wax-it en mezelf id zomer zo'n polishing-set aan te schaffen om machinaal te kunnen werken.

    Doch kon ik me niet ontdoen v de reeds talrijk aanwezige mini-steenslag, vooraal thv de front. Op een zwarte wagen valt dit uiteraard extra op. Na veel zoeken, ook op dit forum, heb ik nergens een echt goede manier gevonden om dit te verwijderen.

    Wellicht zullen velen met dit probleem kampen en kan dit een interessant topic zijn voor anderen! Heeft iemand een goede tutorial voor het verwijderen van steenslag? Gaan professionele detailers (zoals wax-it, custom cleaning, ...) ook steenslag verwijderen? Of zal ik met een grove compound straks gewoon die mini-steenslag kunnen verwijderen (ik dacht immers dat bij steenslag de lak volledig weg was)??

    Alvast bedankt!
    iMack

  • #2
    Blij te lezen da je tevreden bent over de kit en gebeten bent door het detailen.. Je kan er vele uren aan spenderen!

    Steenslag is inderdaad een plaats waar de lak al dan niet volledig weg is. Dus wil je dit oplossen dan zal er eerst verf moeten toegevoegd worden met een lakstiftje. Die lak kan je het best aanbrengen met een ander borsteltje want het bijgeleverde borsteltje is veel te dik.
    Je ontvet eerst lokaal de lak waarna je dus een druppeltje lak toevoegt.

    Dit kan je zo laten of je kan er veel verder in gaan door dan lokaal te schuren. Je hebt nu dus een druppeltje lak toegevoegd en je kan dit nog volledig vlak gaan maken door het schuren. Nat schuren doe je met specifiek schuurpapier waardoor je dus de druppel volledig vlak maakt met de lak. Daarna moet je echter grondig gaan polieren om de schuursporen er uit te halen.

    In grote lijnen zijn de stappen als volgt:
    - bijkleuren
    - schuren met 3000
    - schuren met 4000
    - polieren met wol
    - verder verfijnen met een 3-tal stappen

    Het is heel veel werk en ik zou het een thuisgebruiker niet onmiddellijk aanraden omdat er redelijk wat materiaal nodig is en het verschil - indien niet perfect uitgevoerd - te klein is.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de snelle reply!

      Dus als ik je goed begrijp, ga je als particulier best niet schuren na het aanbrengen vd verf? Is het een goed idee om na het aanbrengen vd verf, direct machinaal te gaan polieren (evt in 3 stappen) als volgende stap? Ik ga ervan uit dat dit de aangebrachte verf ook meer tot op niveau vd lak zal brengen, niet?

      Sowieso zal het minder opvallen wanneer gecorrigeerd met zo'n lakstift, dan wanneer je het zo laat?

      Comment


      • #4
        Op een zwarte wagen zal het zeker minder opvallen maar je blijft het plekje zien omdat de structuur van de lak daar gebroken is hé.

        Je mag zeker polieren na het aanbrengen van de lak maar geef die lak wel voldoende tijd om uit te drogen! Anders ga je natte verf polieren en dat kan niet goed gaan.

        Comment


        • #5
          Prima, bedankt. Een nachtje uitdrogen zal idd geen luxe zijn !
          Indien mensen evt nog tips hebben, laat gerust v je horen.

          Comment


          • #6
            als je wil schuren , doe je dit beter met een mini schuurschijfje van vb. 3m
            en een schuurkurkje .

            zeker voor een steenslag , ik vind dat je met het schuren met papier de plek veel te groot word , hoe kleiner je de schuurplek kan houden hoe minder dat je moet oppolijsten.

            je kan zelfs rond de steenslag nog wat tape doen zodat je zo weinig mogelijk de blanke lak raakt .

            proberen op testpaneeltjes is de boodschap , en zien welk dat het beste resultaat geeft.

            Comment


            • #7
              Ik ben van plan om nu sowieso te wachten tot ik een weekend heb waarbij ik de dag erna kan gaan polishen.
              Ondertss eens oefenen op een testpaneel is idd een goed idee ! Bedankt.

              Comment


              • #8
                Hier even op inpikken.

                Heb ook op de motorkap last van steenslag, toch een 6-tal kleine putjes. Enkel zichtbaar vanop +- 50cm.

                Op dit moment heb ik een full omnium, kan ik eventuele herstellingen door garage aangeven ?

                Comment


                • #9
                  Als je dit wil laten herstellen en laten betalen door de omnium zou ik in eerste instantie contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij / makelaar en er op voorhand rekening mee houden dat de kans erin zit dat ze eens goed met je gaan lachen ...

                  Comment


                  • #10
                    Ik zit nu al te lachen

                    Comment


                    • #11
                      lol, lachen is gezond nog die chance

                      Ga er toch eens voor informeren, schade en kosten aan de wagen, hoe klein en door wel toedoen ook, oa daarvoor neemt men verzekering zodus...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                        lol, lachen is gezond nog die chance

                        Ga er toch eens voor informeren, schade en kosten aan de wagen, hoe klein en door wel toedoen ook, oa daarvoor neemt men verzekering zodus...


                        Zit je met een franchise of niet?
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • #13
                          Als je informeert voor zulke kleine putjes , dan vermoed ik dat ze dit niet zullen betalen.........als er vandalisme in het spel is eerder wel.

                          Heb vroeger wel eens verhalen gehoord waar ze een auto helemaal "bewerkt" hadden met een vork en die werd dan op kosten van de verzekering helemaal herspoten....toevallig waren ALLE panelen ziek in hetzelfde bedje.

                          Als jij nu informeert voor die paar putjes en je krijgt een njet dan zullen ze wel raar opkijken als je wat later ook zoiets voor hebt....

                          Comment


                          • #14
                            Ja, volledig gelijk. Als ik zie hoe moeilijk ze doen bij mijn zus die haar wagen wil laten herstellen na hagelschade. Die zit vol blutsen, daar maken ze geen probleem van. Maar op sommige plaatsen zijn er in de blutsen stukjes lak afgesprongen. De expert zegt dat dit onmogelijk door de hagel kan. Dus enkel de blutsen uitlepelen, geen herstelling van de lak. Nu laat ze tegenexpertise doen... Leuk he zo'n full omnium als je een moeilijk expert hebt.

                            Comment


                            • #15
                              Steenslag= normale gebruiksschade, zelfde categorie als slijtage. En hiervoor komt een omnium niet tussen.

                              @DHL: je zus heeft blijkbaar een azijnpisser getroffen. Ik heb in geen enkel dossier mbt de hagelschade weet van een moeilijk doende expert.
                              Als de regio overeenstemt, en de schade toe te wijzen valt aan hagel (hagel maakt bv geen langse, lange krassen in je deuren), dan wordt er bij ons nogal vlug beslist.
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                              Comment


                              • #16
                                Ja, verwondert mij ook. Waren massaal veel wagens getroffen die periode in die regio (Lokeren). Die expert beweert bij hoog en laag dat de lak niet beschadigd kan zijn door hagelbollen. Ik weet niet waar hij dat haalt. Op haar dak waren zelfs een 15-tal dakpannen gebroken, de hagel is los door plastieken buizen gegaan van de afwatering, veluxen werden vernield,...
                                Toen mijn zus hem vroeg om toch eens goed te kijken (de lak is weg net op de plaats van de inpact) draaide hij zich al mompelen om en vertrok.

                                A160, werk jij bij een verzekering? Heb je ook al zulke zaken gehoord?

                                Comment


                                • #17
                                  Inderdaad, bij een bankverzekeraar, waar ik het verzekeringsuitkering voor mijn rekening pak.
                                  Af en toe heb je eens een expert die wat dwars ligt, voor god weet welke reden. De maatschappij is daar ook niet gelukkig mee, je maakt er alleen ontevreden cliënten mee, en uiteindelijk moet je toch betalen.

                                  Wat zegt de makelaar?
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                  Comment


                                  • #18
                                    Om een tegenexpertise te doen. Dit gaat nu gebeuren, maar je moet zelf een expert aanstellen en zo. Ze wordt een beetje aan haar lot over gelaten.
                                    Vraag me ook af waarom ze van die expert niet mag weten op hoeveel de kosten begroot werden. Ook haar garage weet dit niet. Ze vindt dit belangrijk omdat ze anders haar Evoque te koop zou zetten met schade en indien verkocht ze een nieuwe zou kopen mits opleg natuurlijk. Ze is bang dat de herstelling niet perfekt zal zijn...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als de herstelling niet perfect is, dan laat je hem toch gewoon staan ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hoe kan zij of de hersteller dan akkoord gaan met de expertise ? Als ze geen bedrag weten?
                                        Of mag de hersteller in regie werken ?
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                        Comment

                                        Working...
                                        X