Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mogelijke aanschaf Alfa 75, rode lak nog te redden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mogelijke aanschaf Alfa 75, rode lak nog te redden?

    Beste forumleden,

    Sinds kort ben ik op zoek naar een leuke auto. Via een ander forumlid ben ik terechtgekomen bij een Alfa Romeo 75 waar ik wel interesse in heb. Er is al contact gelegd met de verkoper en die heeft me al wat belangrijke info kunnen geven.

    Toch is er iets waar de professionals/hobbyisten hier me meer raad in kunnen geven . De lak van de Alfa is behoorlijk roze uitgeslagen wegens zon, altijd buiten slapen en mogelijk slechte poetsbeurten. Ook de zwarte plastic sierlijsten, klinken, spiegels en bumpers zijn grijzig (door zout en zon?). Ik heb al in de detailtopics gezien dat er zeer veel mogelijk is op gebied van cleaning, maar al bij al heb ik hier maar zeer weinig verstand van.

    Mijn vraag is dan ook of het nog te redden valt mits een goede combinatie van producten? Indien dit niet zo is laat ik de auto liever staan, omdat ik een respray niet zie zitten Nog een niet onbelangrijk detail: de verkoper kon me vertellen dat er een plekje op de motorkap is waar de blanke lak loslaat. Dit is voor mij echter niet duidelijk op de foto's. Ook is er een roestplekje onder het achterlicht (dé typische plaats, even checken dus als ik ga kijken). Ik weet niet of er daar ervaring mee is om dit aan te pakken?

    Hieronder volgen de foto's van de advertentie, ze zijn niet duidelijk maar misschien kan er wel al een juiste diagnose gesteld worden .


    Last edited by Inferno51; 12/03/2011, 21:10.

  • #2


    Comment


    • #3
      De lak valt zeker te verbeteren met producten. Maar als het de bedoeling is hem bij te houden, dan zou ik later overwegen hem te overspuiten. Waarom ook niet?

      Comment


      • #4
        Later laten overspuiten is zeker een optie, maar momenteel zou dat een beetje gek zijn, overspuiten zou 3 tot 4 maal de aankoopwaarde zijn. Dat geld zou ik liever eerst in techniek steken . Ik ben ook maar student (nog een jaartje als alles goed loopt) dus tis nu al een beetje rekenen of het überhaupt wel mogelijk is. Daarom vroeg ik me ook af of er een oplossing mogelijk is zoals bij de rode Opel Combo die ik gezien heb ik het voor en na topic, of is de lak hiervoor te hard versleten?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Inferno51 Bekijk Berichten
          Beste forumleden,

          Sinds kort ben ik op zoek naar een leuke auto. Via een ander forumlid ben ik terechtgekomen bij een Alfa Romeo 75 waar ik wel interesse in heb. Er is al contact gelegd met de verkoper en die heeft me al wat belangrijke info kunnen geven.

          Toch is er iets waar de professionals/hobbyisten hier me meer raad in kunnen geven . De lak van de Alfa is behoorlijk roze uitgeslagen wegens zon, altijd buiten slapen en mogelijk slechte poetsbeurten. Ook de zwarte plastic sierlijsten, klinken, spiegels en bumpers zijn grijzig (door zout en zon?). Ik heb al in de detailtopics gezien dat er zeer veel mogelijk is op gebied van cleaning, maar al bij al heb ik hier maar zeer weinig verstand van.

          Mijn vraag is dan ook of het nog te redden valt mits een goede combinatie van producten? Indien dit niet zo is laat ik de auto liever staan, omdat ik een respray niet zie zitten Nog een niet onbelangrijk detail: de verkoper kon me vertellen dat er een plekje op de motorkap is waar de blanke lak loslaat. Dit is voor mij echter niet duidelijk op de foto's. Ook is er een roestplekje onder het achterlicht (dé typische plaats, even checken dus als ik ga kijken). Ik weet niet of er daar ervaring mee is om dit aan te pakken?

          Hieronder volgen de foto's van de advertentie, ze zijn niet duidelijk maar misschien kan er wel al een juiste diagnose gesteld worden .
          Het feit dat zo'n rode 75 rozig en mat wordt, heeft veel te maken met de blanke laklaag die te ruw is geworden, waardoor die een witte schijn op de rode lak legt. Je kan dit tijdelijk oplossen door de auto in de wax te zetten, of iets grondiger door hem te polijsten. De mijne heeft dit hard op de motorkap, omdat die vaak opwarmt en afkoelt, waardoor de lak extra te lijden heeft. Helemaal nieuw gaat hij natuurlijk niet worden, maar het verschil gaat toch groot zijn. Wat wel een aandachtspunt is, is de loskomende blanke lak (komt frequent voor bij de 75, bij de mijne is het schuifdak afgepeld, en ook op de koffer begint het). Dit moet je snel aanpakken, door de afpellende randen in te smeren met blanke lak. De roest aan de achterlichten is ook niet abnormaal, dat zou ik grondig afschuren, antiroest op doen en bijtippen met een stiftje.

          Ik ga aan de mijne binnenkort ook kosten doen die de waarde ruim overstijgen, dat heb je al snel met zo'n goedkope wagens, en zot zijn doet geen zeer
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
            Het feit dat zo'n rode 75 rozig en mat wordt, heeft veel te maken met de blanke laklaag die te ruw is geworden, waardoor die een witte schijn op de rode lak legt. Je kan dit tijdelijk oplossen door de auto in de wax te zetten, of iets grondiger door hem te polijsten. De mijne heeft dit hard op de motorkap, omdat die vaak opwarmt en afkoelt, waardoor de lak extra te lijden heeft. Helemaal nieuw gaat hij natuurlijk niet worden, maar het verschil gaat toch groot zijn. Wat wel een aandachtspunt is, is de loskomende blanke lak (komt frequent voor bij de 75, bij de mijne is het schuifdak afgepeld, en ook op de koffer begint het). Dit moet je snel aanpakken, door de afpellende randen in te smeren met blanke lak. De roest aan de achterlichten is ook niet abnormaal, dat zou ik grondig afschuren, antiroest op doen en bijtippen met een stiftje.

            Ik ga aan de mijne binnenkort ook kosten doen die de waarde ruim overstijgen, dat heb je al snel met zo'n goedkope wagens, en zot zijn doet geen zeer
            Dank u, hier heb ik wat aan. Het polijsten zou ik wel zien zitten, ookal is het maar een tijdelijke oplossing. Als ik éénmaal afgestudeerd ben en een job heb kan ik wel een respray overwegen, maar het komende jaar zou hij vooral moeten rijden op mijn relatief beperkt budgetje.

            Echt simpel is dat polijsten wel niet precies, toch zeker zonder ervaring.. Maar dat zijn andere zorgen, het belangrijkste is dat er een tijdelijke oplossing mogelijk is, moest ik overgaan tot aankoop.

            Comment


            • #7
              Owja, nog vergeten te zeggen: de spiegels, zijstrips en dergelijke moeten grijs zijn (donkergrijs ofte "633 Grigio Scuro"), ze worden soms wel lichter, maar omdat het kleine oppervlakken betreft, kan je die ook met een spuitbus proper bijspuiten.
              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

              Comment


              • #8
                als ik het goed herinner staat hier ergens een topic waarin een rode motorkap van het stort tot nieuwstaat wordt gedetailed.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                  Owja, nog vergeten te zeggen: de spiegels, zijstrips en dergelijke moeten grijs zijn (donkergrijs ofte "633 Grigio Scuro"), ze worden soms wel lichter, maar omdat het kleine oppervlakken betreft, kan je die ook met een spuitbus proper bijspuiten.
                  Das idd een handige oplossing, was ik zelf nog niet opgekomen . Thx voor de kleurencode

                  Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                  als ik het goed herinner staat hier ergens een topic waarin een rode motorkap van het stort tot nieuwstaat wordt gedetailed.
                  Dat topic ga ik nu eens zoeken se

                  Comment


                  • #10
                    Hier nog zo'n topic:

                    2002 MX-5 NB 1.6

                    2011 Honda PCX

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Inferno51 Bekijk Berichten
                      Als ik éénmaal afgestudeerd ben en een job heb kan ik wel een respray overwegen, maar het komende jaar zou hij vooral moeten rijden op mijn relatief beperkt budgetje.
                      Maar hoe goed/betrouwbaar is de auto in het algemeen nog?

                      Comment


                      • #12
                        Deze lak kan je nog goed terug ophalen. Gewoon een keertje goed polijsten en dan beschermen met een sealant. Vanaf dat moment kan je hem zelf goed bijhouden om de rode kleur te behouden.
                        Een keer laten polijsten is een pak goedkoper dan direct over te spuiten. Heb zelf al vaker rood verkleurde wagens gedaan die er erger aan toe waren.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                          Maar hoe goed/betrouwbaar is de auto in het algemeen nog?
                          Ja das natuurlijk iets wat grondig bekeken moet worden. Alleszins minder betrouwbaar dan de norm, das algemeen geweten, of daar kan je toch best vanuit gaan. Maarja, aan welke auto van die jaren heb je geen stukken? Ik probeer alles zo goed mogelijk voor te bereiden, risicobudgetten behouden etc. Als het niet mogelijk is, of het risico is te groot, ja dan is het gewoon (nog) een jaar of langer wachten. Al kan ik eigenlijk na zoveel jaar niet meer wachten, al is het maar om aan te sleutelen. Soms denk ik dat ik beter niet had verdergestudeerd, dan was ik al een paar jaartjes aan het werk en had ik al met mijn hobby kunnen beginnen. Student zijn heb ik wel gehad na 18 jaar . Achja, tot zover mijn 'betoog', morgen examen maken

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door rodders Bekijk Berichten
                            Deze lak kan je nog goed terug ophalen. Gewoon een keertje goed polijsten en dan beschermen met een sealant. Vanaf dat moment kan je hem zelf goed bijhouden om de rode kleur te behouden.
                            Een keer laten polijsten is een pak goedkoper dan direct over te spuiten. Heb zelf al vaker rood verkleurde wagens gedaan die er erger aan toe waren.
                            Dank je voor de info! Dan weet ik al zeker dat herspuiten nog even op zich kan wachten mocht ik voor deze wagen gaan.

                            Comment


                            • #15
                              Op de foto's te zien is die zeker te redden...de combo die we deden was er op het eerste gezicht (zeker op de motorkap en het dak) erger aan toe.
                              wassen, kleien, polijsten, glazen en een goede wax of sealant zal het wel klaren. De zwarte delen terug goed voeden met een trimrestorer lost dat grijze probleem ook op.

                              Volgens mij, dus geen probleem

                              Comment


                              • #16

                                2015 BMW S1000R
                                2010 Renault Clio RS Cup
                                1987 Volkswagen Golf GTI

                                Comment


                                • #17
                                  Knap werk!

                                  Inspiratie

                                  Nu alleen nog hopen dat ie er ook echt komt.. Thuis werken ze serieus tegen!

                                  Ander vraagje, op welke kost zou ik moeten rekenen om zoiets (desnoods zelf) klaar te krijgen? Gaat dat ver boven 200 euri's?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Inferno51 Bekijk Berichten
                                    Knap werk!

                                    Inspiratie

                                    Nu alleen nog hopen dat ie er ook echt komt.. Thuis werken ze serieus tegen!

                                    Ander vraagje, op welke kost zou ik moeten rekenen om zoiets (desnoods zelf) klaar te krijgen? Gaat dat ver boven 200 euri's?
                                    Als je zelf aan de slag gaat kan je daar zo ver in gaan als je wil, afhankelijk van je budget. Met €200 kom je al een heel eind!

                                    Mocht het je interesseren, we geven volgende week een demodag over machinaal polieren, dan kan je zelf zien hoe je te werk gaat, waar je moet op letten en hoe je de rode lak terug echt rood krijgt.

                                    Linkje met meer informatie

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                      Als je zelf aan de slag gaat kan je daar zo ver in gaan als je wil, afhankelijk van je budget. Met €200 kom je al een heel eind!

                                      Mocht het je interesseren, we geven volgende week een demodag over machinaal polieren, dan kan je zelf zien hoe je te werk gaat, waar je moet op letten en hoe je de rode lak terug echt rood krijgt.

                                      Linkje met meer informatie
                                      Oh dit interesseert me enorm, normaal had ik al iets afgesproken met een ander forumlid om die dag wat te prullen aan men fiësta maar misschien kan ik voorstellen om samen naar de demodag te komen, lijkt me zeer tof en leerrijk!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X