Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Basis auto-onderhoud

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Basis auto-onderhoud

K heb net een nieuwe wagen gekocht en net als iedereen wil ik deze zo lang mogelijk nieuw houden.
    Ik heb al heel wat gelezen op de thread van wax-it, die er super uit ziet, maar om dat resultaat te krijgen heb je waarschijnlijk super veel tijd nodig. Mn vorige wagen waste ik altijd in de carwash, met het navenante resultaat: lichte krassen, etc...
    Mn doelstelling is dus om mn wagen vanaf nu manueel te wassen, maar niet tot op het detaillistisch niveau.
    Wat moet ik dus doen om een goed basis-onderhoud te verrichten aan mn wagen (exterieur). Ik woon trouwens in een straat die vol staat met bomen (met het alom gekende resultaat: stront en hars)
    Kostprijs is niet zo belangrijk, een wasbeurt bij de carwash kost al snel 11 euro, dus degelijk product kopen zie ik wel zitten, ik zie het echter niet zitten om 1 maal in de week een halve dag bezig te zijn met mn wagen...

Heeft er iemand tips qua aankoop materiaal en handelingen?

Het betreft trouwens een zwarte Peugeot 5008

Ik zou je wagen 2x per jaar een beschermlaag geven (wax of sealant) om te beschermen tegen de hars en andere zaken die van de bomen komen. Dit zal er ook voor zorgen dat je wasbeurt makkelijker en sneller gaat.

Voor de wekelijkse wasbeurt volstaat een shampoo, washmitt, 2 emmers, een droogdoek en eventueel een quick detailer om de lak proper te houden. Eventueel kan je dan nog een velgenreiniger en velgenborstel nemen en dan ben je hooguit 30-45min per week bezig om je auto tip-top te houden.

Comment

En wat gebruik ik dan best van producten?
      Is de Turtle wax Black-box iets?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevin19781007 Bekijk Berichten
        En wat gebruik ik dan best van producten?
        Is de Turtle wax Black-box iets?
        Stuur even een mailtje of een PM, dan helpen we je verder.

Comment

hoe onderhouden:

Hallo,

Proficiat met de nieuwe wagen!
          Idd zoals hierboven aangehaald: ff uitkijken hoe en met wat,ik kan je doorverwijzen naar www.carclean.nl en je kan ook doorklikken naar het "forum" van deze site.
          Superprodukten en superraad!
          Gewoon een mailtje sturen met al je vragen en deze worden allemaal snel beantwoord.

Ikzelf heb reeds meerdere bestellingen gedaan bij carclean en ik moet zeggen dat de service enorm is en het assortissement zeer groot .(veel groter dan alle webwinkels en andere winkels in Belgie)
          Wel verzendkosten ,maar ze geven altijd iets extra naargelang de grootte van je bestelling.
          95 % van alle Belgische "detailers" zit op dit forum.

MVG Danny

Comment

Turtle lijkt goedkoop, maar is duur in gebruik. Van die supermarkt-produkten heb je altijd méér produkt nodig dan van de detaillingmerken. Het resultaat is dan nog niet altijd optimaal en duurzaam.
            Zoals anderen me al voor waren: kijk een bij Wax-it, ze zullen zeker iets kunnen voorstellen aangepast aan je behoeften, je wagen én je portefeuille.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

onderhoud poetsen wagen

Hallo,

heb je al een basis gelegd ivm het poetsonderhoud van je wagen ,zo ja ,wat heb je allemaal aangeschaft??

Danny

Comment

basisonderhoud

Hallo,

Intussen zijn ze bij carclean.nl overgestapt naar een andere koerierdienst en sturen de pakjes zelfs gratis op bij aankoop vanaf een bepaald bedrag!

Heb jij al wat produkten voor je wagen "gekocht" en wat zijn je bevindingen?

Groeten Danny

Comment

1 gouden raad, als de wagen nieuw is geef hem meteen een lak en interieurpantser.
                  Eenvoudig gezegd legt de lakpantser een onzichtbare harde beschermlaag boven de vernis,
                  zo krijgen vogeluitwerpselen, hars en dergelijke invloeden van buitenaf amper de kans om door te dringen tot de laklagen. Ook is de wagen dan meer bestand tegen lichte krasjes waaronder waskrassen, of als je vb eens langs een struik ritst.

Verder legt het interieurpantser een beschermlaag op de zetels en tapijten, op die manier gaan de vlekken van vb etensresten veel minder doordringen in de stof, kortom een echte aanrader!

De meeste garagebedrijven bieden dit pakket zelfs aan bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Om je wagen verder te onderhouden, was je hem handmatig, let wel dat je steeds overvloedig spoelt met water, zodat de kans op overblijvende zandkorreltjes verdwijnt, want deze maken wel eens de zogezegde waskringen. Een paar keer per jaar waxen/simoniseren en je wagen blijft als nieuw. Mocht je toch krassen oplopen, kunnen die weggepolierd worden als ze niet te diep zijn.

Comment

lakpantser

Niks van geloven !!!

is een verkoopstruuk om meer inkomsten te hebben, vraag maar na op het carcleanforum,kan je trouwens ook zonder te registreren nakijken!!(zoeken in topics)

vogelshit gaat door alle "lakpantsers" door, misschien duurt het wel een beetje langer maar het komt er door hoor, gewoon op tijd weghalen met een detailerspray of....water

liefst deppen en niet wrijven want er zit ook zand in die vogelshit!!

Danny

Onderstaande tekst komt van iemand op het forum(zijn er meerdere van) :

Sprak laatst een bekende die een nieuw Nissan heeft gekocht en helemaal enthousiast was over zijn Waxoyl behandeling. De lak zou voor een jaar beschermt tegen voor alles, ook vogelpoep. Wat ik ook vertelde, hij gelooft volledig in Waxoyl. Zo zie je maar wat marketing voor een product kan betekenen.
                    Last edited by ; 06/09/2011, 23:45.

Comment

praatjes voor de vaak...............

Het lijkt een doodgewone paintsealant te zijn (synthetische wax) die qua duurzaamheid het af heeft moeten leggen tegenover de paint sealant (EX-P) van het merk Poorboy's World. De dealer koopt een zakje in voor een paar tientjes en verkoopt het voor een veelvoud. Een cash-cow dus.[/b] Wij zijn...

klaar en duidelijk genoeg?????????????????????????????

Danny

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                        http://forum.carclean.nl/cc_postst91...akpantser.aspx

klaar en duidelijk genoeg?????????????????????????????

Danny
                        Maar ik denk eerder dat het pantser een bescherming biedt in de vorm van : je zet je auto daar 's morgens. er kakt een vogel op. het is warm, pas na je werk zie je de vogelstront liggen. (kak ligt er dus een uurke of 7 op bijvoorbeeld)

Je haalt hem eraf, maar er is nog geen schade aan je lak (enkel aan het pantser). Die kak er een jaar laten opliggen lijkt mij nogal vuil

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                          Maar ik denk eerder dat het pantser een bescherming biedt in de vorm van : je zet je auto daar 's morgens. er kakt een vogel op. het is warm, pas na je werk zie je de vogelstront liggen. (kak ligt er dus een uurke of 7 op bijvoorbeeld)

Je haalt hem eraf, maar er is nog geen schade aan je lak (enkel aan het pantser). Die kak er een jaar laten opliggen lijkt mij nogal vuil
                          Een goeie wax of sealant heeft hetzelfde resultaat. Van de zomer had ik ook 's morgens gemerkt dat er weer een vogel op mijn motorkap gescheten had, heb dat pas 2dagen later eraf kunnen halen (heeft 2dagen in de volle zon gestaan) gewoon met de tuinslang erop en het was er al af. (Ik heb op mijn Polo zoals in die filmpjes van carclean de ex p sealant van poorboy's).
                          2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Als bescherming heb ik tot nu toe na een detailbeurt enkel de PB's Natty's wax of Meguiars Mirror Glaze 16 gebruikt.
                            Gisteren heb ik voor het eerst de PB's EX-P Sealant gebruikt om daarna met PB's Natty's af te werken.

Comment

wat aanschaffen, toch ff goed lezen aub

Hallo,

Bij wie en waar je het koopt heeft gen belang hoor, ik kan enkel spreken over de produkten van carclean......omdat die het grootste assortissement hebben

ik heb overwogen om ook via wax-it te bestellen en kwam uiteindelijk niet goedkoper uit dan bij mijn huidige leverancier..

aan jou de keuze dus , er zal idd wel voor elk spul dat ik noem een alternatief bij wax-it zijn

ik zou zeker gaan voor de volgende dingen :

2 grote emmers van 19 liter

2 washandschoenen voor je lak en ramen,waarvan 1 heel goede en 1 goedkopere(onderzijde wagen,bumpers)

nog een washandschoen voor je velgen(enkel voor je velgen!!)

shampoo voor je auto (bvb : s&s van poorboys)

een wax voor je lak (bvb : top coat mothers)of een sealant is ook goed(bvb : exp-poorboys)

ook al is de auto nieuw: kleien kan niet ontbreken vind ik(1 keer / jaar )

een droogdoek (bvb delirium 60 x 90 cm = zeer goede doek)+- 16 euro ,net in de aanbieding geweest voor 9.90 euro!!

enkele poetsdoekjes (bvb megatowel poorboys 39x39 cm) 5.99 euro per stuk of
                              een 3-pack van dodo(30x30 cm 11.98euro/set)

een velgenborstel(bvb ez-mini-brush , ook een erg goede borstel +- 15.50 euro )

een gewone verfborstel +- 3 cm die je goed intaped om de voorzijde(zichtkant) van de velgen te poetsen en de moeilijk te bereiken stukken

je kan indien gewenst ook een wheelwax nemen voor de velgen,zo zijn ze makkelijker proper te maken(je hebt immers niet veel tijd ), gewone wax kan ook natuurlijk

spray & wipe zou ik je zeker kunnen aanraden ,want dit is echt een superspul: ramen,interieur,lakwerk,.....bvb:

ik neem geen dure glascleaners meer , maar gewoon iets uit het huishouden om ramen te poetsen en daarna doe ik op een mf-padje een beetje spray&wipe(s&w) ,vervolgens kuis je nogmaals met dat padje en blink op met een oppoetsdoek

voor de lak is dit ook een echt supermiddel : je droogt de wagen af(en je zal merken dat er natuurlijk nog resten waterdruppels/streepjes op blijven , die moeilijk weggaan.)

neem terug de s&w en een oppoetsdoek en spray een beetje op die doek,ga vervolgens nog eens over alle lakwerk(behalve de dorpels en dicht bij de grond) en je zal merken dat alle druppels/strepen/opgedroogd water van het spoelen zal verdwijnen en je auto netjes blinkt!!

lijkt allemaal veel werk , maar als ik bvb eerst de velgen was met aparte emmer,vervolgens heel de auto was en afdroog , dan de ramen proper maak , en vervolgens alle ramen stuk voor stuk met s&w behandel én opwrijf en daarna ook nog eens alle lakwerk(uitgez.de dorpels) met s&w naloop ben ik op 1 uur en een kwartier helemaal rond(sneller kan als je auto...kleiner is)

minder dan een uur voor je auto uittrekken kan niet volgens mij , dan is het resultaat er ook naar...(strepen,iets vergeten..)

veel succes met je aankopen en laat iig het resultaat ook eens zien!!

ps : welke regio woon je(provincie/stad/gemeente/dorp/gehucht/andere? )

indien in mijn buurt ,wil ik je wel één en ander voordoen/tonen hoor

de eerste keer dat je de wagen echt "klaarmaakt" zal toch minstens 4 tot 6 uur in beslag kunnen nemen(als je alleen werkt), vermits je dan alle lakwerk nog moet gaan "behandelen" om er daarna pas van te kunnen profiteren voor een bvb wekelijkse wasbeurt!

tips : goedkope washandschoen + 2 mf-doekjes(voor velgen bvb) 2 euro in carrefour

glasreiniger van "den aldi" 80 cent voor 1 liter

nooit iets waar je velgen mee poetst , voor de lak gebruiken!!(zie je in de selfcarwashes : eerst iemand die lekker de velgen heeft gedaan om vervolgens ff de lak lekker te gaan bekrassen met diezelfde borstel!!) NOOIT gebruiken dus , die borstel ,tenzij voor je wintervelgen

mf-doeken en andere mf-spullen nooit met wasverzachter wassen (enkel vloeibaar wasmiddel)

je kan bvb ook eens in de week enkel de velgen "wassen" , een vuile auto met propere wielen oogt al direct een heel stuk properder zo

werk altijd van boven naar beneden(dak,ramen,zijkant auto , motorkap,koffer,deuren en laatst de onderste delen dus(bumpers,dorpels)

altijd met de 2-emmermethode wassen en je washandschoen elke keer opnieuw spoelen (en best je handschoen uitwringen naast de spoelemmer,dan komt er veel minder vuil in deze emmer en ook in je handschoen)

als je dit goed doet ,zal de spoelemmer wel wat "leger" zijn dan bij aanvang van de wasbeurt

nooit met de handschoen die in een wielkast is geweest(de wielkastranden dan toch), terug gebruiken op je lakwerk,zo krijg je prachtige krassen namelijk door het zand dat er nu in de handschoen zit

Succes Danny

Comment

Working...
                              X