Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een bescheiden detail

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • een bescheiden detail

    Ik heb gisteren de hele namiddag en avond zitten werken aan de Mercedes. Even mijn ervaring posten, maar in het Voor & Na forum durf ik mijn kop niet tonen.

    Van kleien heb ik al veel gehoord en nu is het mijn beurt om het eens te gebruiken. Ik begon met het zuiveren van de motorkap en merkte onmiddellijk hoe alle onzichtbare onzuiverheden verdwijnen en hoe de kap veel gladder wordt. De deuren waren eenvoudig te kleien, het dak ging vlot maar leverde veel bruine smurrie op. De zijschorten, bumper en lip waren lastig om te kuisen maar je zag wel hoe alle oranje en zwarte stipjes en strepen verdwijnen. Steenslag wordt mooi vlakgewreven maar blijft zichtbaar. Hierna werd de auto nog eens gewassen, het viel op dat het water anders aan de auto plakte.

    In de winkel drong ik zelf aan om Poorboy's SSR1 te kopen, maar dit product haalde in mijn ogen weinig uit. Het enige dat echt een verschil maakt waren de krassen onder de deurklinken, die vielen volledig en makkelijk weg te polieren.

    Hierna werd er Poorboy white diamond glaze en EX-P sealant gebruikt. Die deden het werk goed, maar het verwijderen van de wax is een echte kwelling. Die kruipt overal tussen, tast het zwart plastiek aan,... Momenteel is mijn geduld op en doet mijn arm teveel pijn van het wrijven om verder te doen en fotos te posten.

    Ik heb een kleine 2u zitten kleien, 1u15 polieren, 1u filler te gebruiken, 30 min wax aan te brengen en 1u wax zitten opruimen. Da's goed voor een keer, en de eerste keer is het meest werk, maar ik zie het niet zitten om direct van meet af aan te herbeginnen en 4 uur te zitten wrijven

    De auto staat altijd buiten... hoe vaak moeten welke producten opnieuw worden gebruikt?
    Bespaar je veel tijd en moeite met een poliermachine?
    Last edited by Teus; 16/08/2011, 15:02.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

  • #2
    voor en na
    wieldoppen zijn vuil want die vervang ik toch




    interieur ben ik vroeger al mee bezig geweest met Blackfire cleaner en beschermer


    Last edited by Teus; 16/08/2011, 15:00.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      klinken: voor en na SSR1



      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #4
        De lichte krassen zijn zo goed als verwijderd. Als je goed kijkt onder de juiste hoek zie je ze nog een beetje.




        Fotos van de motorkap die klaar is:


        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

        Comment


        • #5
          Na het clayen indien er krasjes zijn polieren, en na het polieren een waxlaag leggen, dit heb je tot hiertoe goed gedaan. Let ZEKER op met de wax, deze mag niet op zwarte plastiek oppervlakken, want dit geeft een witte schijn, het enige wat je nog kan doen om de witte schijn weg te krijgen is de deurklinken voeden met een pasta waarmee je de banden doet blinken, vb autoglym bumper care. En ja, een poliermachine is wel super, gaat veel sneller en je hebt een beter resultaat omdat je duizenden omwentelingen / min maakt, probeer dit maar eens met de hand :p Natuurlijk is het onmogelijk om een duur toestel aan te schaffen om 2x per jaar je eigen wagen te polieren. Probeer gerust eens met die bumper care, of een ander gelijknamig product, je zal zien dat het werkt!
          Nog een tip bij het clayen, terwijl je daarmee bezig bent zorg je best dat je voldoende water hebt op het te behandelen oppervlak, je zal zien dat de klei dan niet aan de lak gaat vastkleven.

          Mvg Jonathan

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Car Cleaning Service Bekijk Berichten
            Na het clayen indien er krasjes zijn polieren, en na het polieren een waxlaag leggen, dit heb je tot hiertoe goed gedaan. Let ZEKER op met de wax, deze mag niet op zwarte plastiek oppervlakken, want dit geeft een witte schijn, het enige wat je nog kan doen om de witte schijn weg te krijgen is de deurklinken voeden met een pasta waarmee je de banden doet blinken, vb autoglym bumper care. En ja, een poliermachine is wel super, gaat veel sneller en je hebt een beter resultaat omdat je duizenden omwentelingen / min maakt, probeer dit maar eens met de hand :p Natuurlijk is het onmogelijk om een duur toestel aan te schaffen om 2x per jaar je eigen wagen te polieren. Probeer gerust eens met die bumper care, of een ander gelijknamig product, je zal zien dat het werkt!
            Nog een tip bij het clayen, terwijl je daarmee bezig bent zorg je best dat je voldoende water hebt op het te behandelen oppervlak, je zal zien dat de klei dan niet aan de lak gaat vastkleven.

            Mvg Jonathan
            Hoeft toch niet duur te zijn? Een Dap 500 of iets in die trend kost een 120€. Zelfs al gebruik je die enkele keren per jaar, is dat nog zen geld waard vind ik

            Comment


            • #7
              Knap werk Teus,

              dit is dan ook nog eens één van de moeilijkste kleuren om te detailen (om resultaat te behalen bedoel ik dan). Maar langs de andere kant ook weer een zeer vergevensgezinde kleur.
              Die SRR1 is idd een beetje verloren moeite vrees ik om dat met de hand te verwerken. dan kan je beter je tijd en energie in de White Diamond steken.
              Het feit dat de sealant moeilijk te verwijderen was ligt volgens mij volledig aan jou . Kan het zijn dat je wat teveel hebt gebruikt? Je moet echt weinig gebruiken, als je denkt dat je weinig gebruikt dat moet je daar nog eens de helft van nemen bij wijze van spreken. Less is more (hoe cliché ook). Dat is dan meteen ook één van de moeilijkheden van een zilvergrijze wagen. Je ziet bijna niet hoeveel product je gebruikt en waar je het aanbrengt.
              Het witte residu is een kwestie van oefening en uitkijken. Als het toch gebeurt -> meteen afvegen met wat quick detailer ofzo, als het al droog is kan je proberen met APC maar vaak zijn die vlekken erg hardnekkig...
              Hoeveel keer moet je de behandeling herhalen? Zolang jij tevreden ben met de looks en bescherming niet hè . Beslis je het toch te doen dan moet je eerst eens kijken/voelen of de auto nood heeft aan een kleibeurt (meestal loont het al na een paar maanden om op zijn minst de horizontale oppervlakken bij een auto die buiten staat). Dan opnieuw de glaze en sealant aanbrengen. Zou niet zolang mogen duren. De tweede keer sowieso gaat altijd beter hè
              Je hebt alleszins de juiste producten, dus wat oefenen en het komt zeker goed!
              2002 MX-5 NB 1.6

              2011 Honda PCX

              Comment


              • #8
                ssr1 is heel mild voor diper/groter krassen ken je gerust naar een 2 tot 3 gaan..
                een tip ivm wax (plak plastic delen even af met speciale tape)
                ->



                3m hoeft goede tape en is niet duur,en bespaard veel centen,had het vroeger ook met mijn vorige wagen toen ik nog een noob was.

                maar je heb zeker een mooie detail gedaan,iedereen moet leren
                en leren doe je door te doen !

                oja,een ¨*poliermachine* kan idd wel wat tijd wegnemen,maar sommige delen moet gewoon handmatig (waar het machine niet bij raak)
                een dap 500-900,das2 zijn goede machines die niet erg duur zijn
                ikzelf doe nu nog alles handmatig en met de cit heb ik voor een volledig plan (niet alle krassen aagepakt) was ik 2 dagen fulltime bezig geweest zo'n 18 uur.
                en ik zoek ook een machine aan te kopen dat zal de das2 of dap 900 worden,om later nog een rotary bij te nemen
                Last edited by ; 16/08/2011, 21:12.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Car Cleaning Service Bekijk Berichten
                  Na het clayen indien er krasjes zijn polieren, en na het polieren een waxlaag leggen, dit heb je tot hiertoe goed gedaan. Let ZEKER op met de wax, deze mag niet op zwarte plastiek oppervlakken, want dit geeft een witte schijn, het enige wat je nog kan doen om de witte schijn weg te krijgen is de deurklinken voeden met een pasta waarmee je de banden doet blinken, vb autoglym bumper care. En ja, een poliermachine is wel super, gaat veel sneller en je hebt een beter resultaat omdat je duizenden omwentelingen / min maakt, probeer dit maar eens met de hand :p Natuurlijk is het onmogelijk om een duur toestel aan te schaffen om 2x per jaar je eigen wagen te polieren. Probeer gerust eens met die bumper care, of een ander gelijknamig product, je zal zien dat het werkt!
                  Nog een tip bij het clayen, terwijl je daarmee bezig bent zorg je best dat je voldoende water hebt op het te behandelen oppervlak, je zal zien dat de klei dan niet aan de lak gaat vastkleven.

                  Mvg Jonathan
                  OK, bedankt

                  Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                  Hoeft toch niet duur te zijn? Een Dap 500 of iets in die trend kost een 120€. Zelfs al gebruik je die enkele keren per jaar, is dat nog zen geld waard vind ik
                  inderdaad. als je alles bij elkaar telt kosten onderhoudsproducten ook al wat geld, en die dien je regelmatig te vervangen. en ik koop liever een apparaat dan dat ik regelmatig mijn armen 4 uur lang lam wrijf
                  nuja, ik zal eens voorstellen aan mijn familieleden of ik hun auto kan onderhouden. zo kan ik misschien de kosten zelfs recupereren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                  Het feit dat de sealant moeilijk te verwijderen was ligt volgens mij volledig aan jou . Kan het zijn dat je wat teveel hebt gebruikt? Je moet echt weinig gebruiken, als je denkt dat je weinig gebruikt dat moet je daar nog eens de helft van nemen bij wijze van spreken. Less is more (hoe cliché ook).!
                  hmm, je hebt gelijk. goed om te weten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                  Knap werk Teus,
                  Je hebt alleszins de juiste producten, dus wat oefenen en het komt zeker goed!
                  merci
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                  Comment


                  • #10
                    Hey Teus,

                    Super resultaat op die overzichtsfoto!
                    Welke poliermachine heb je gebruikt?

                    Mocht je eventueel nog wat andere producten willen proberen. Ik heb hier ook nog vanalles van gloss-it liggen. Misschien geeft dit nog de extra's die je graag had gewild.

                    en hopelijk zie ik je kar eens blinken hier in de regio é
                    2009 BMW E91 320d
                    2002 BMW E46 M3
                    2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                    2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
                      Hey Teus,

                      Super resultaat op die overzichtsfoto!
                      Welke poliermachine heb je gebruikt?

                      Mocht je eventueel nog wat andere producten willen proberen. Ik heb hier ook nog vanalles van gloss-it liggen. Misschien geeft dit nog de extra's die je graag had gewild.

                      en hopelijk zie ik je kar eens blinken hier in de regio é
                      hey! lang geleden dat ik je GTI nog zag.
                      ik heb geen poliermachine gebruikt, 't was met veelvuldig wrijven te doen. welke producten van gloss-it zou je aanraden?
                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                        hey! lang geleden dat ik je GTI nog zag.
                        ik heb geen poliermachine gebruikt, 't was met veelvuldig wrijven te doen. welke producten van gloss-it zou je aanraden?
                        'k ben gisteren je huis nog gepasseerd met de fiets maar helaas stond de jag buiten en kon ik je resultaat dus niet bewonderen irl

                        Wel, mocht je ze eens willen uittesten met een dap900 moet je het me maar eens laten weten, dan spreken we eens af om het uit te testen wat beste is
                        2009 BMW E91 320d
                        2002 BMW E46 M3
                        2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                        2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                        Comment


                        • #13
                          mini-show-off

                          Hallo,

                          Fijn om te lezen dat er dus meer mensen zijn die inzien dat een auto meer nodig heeft dan enkel een krasstraat.... oeps... wasstraat

                          Allereerst: een prima resultaat hoor,grijs is ook een makkelijke kleur want je ziet er niet al te veel op(alleen in de volle zon zie je alles )

                          Volgens mij heb je ook veeeeeeeeeel te veel wax of sealant aangebracht op je lak.

                          Ik neem bvb voor een hele motorkap de hoeveelheid van een 2-eurostuk(zeker niet meer!!)

                          Of als ik een vaste wax neem dan gaat dit zelfs in 1 keer zonder bij te tanken in de pot.
                          (padje op de wax leggen , draaien , beginnen in cirkelvormige bewegingen.

                          Ik denk ook gelezen te hebben dat je de exp nà de white diamond gedaan hebt,volgens mij is het net andersom.

                          De swirls die je in de lak hebt zijn er volgens mij ook niet helemaal uit(= logisch , want met het handje zou je enkele uren per paneel moeten wrijven om echt resultaat te hebben)

                          FF dat aanbod aannemen om langs dat ander forumlid te gaan en eens te kijken wat die machine echt doet.

                          Ik heb zelf een dap900 en de spullen van monello,deze zijn ok voor alle lakken.(forza,mezzo en finale)

                          Voor lichte swirls is prof. polish van poorboys misschien ook al genoeg, dit is een chemische polish en voor heel veel geschikt!(ramen,croom,ff opzoeken zou ik zeggen)

                          Mijn spulletjes komen van Nederland : www.carclean.nl een superwebshop en een dito forum erbij , echt een aanrader!

                          Bij elke bestelling zit er gegarandeert een leuke verrassing bij.
                          Vandaag betaalt en het bewijs bij de mail = morgen thuis aan je deur!

                          Ook enkele pics van mijn verzameling kuis/poetsprodukten :

                          +

                          +

                          +
                          Heb je al een velgenborstel? die bovenop dat potje wheelwax komt overal hoor(ez-mini)

                          Weet dat ik zo'n 6 maanden geleden zelf nog niets had , buiten 2 mf-doekjes en een borstel van gardena(met water via de tuinslang) die steevast elke week van de wieldoppen tot op het dak terechtkwam,shampoo gebruikte ik al helemaal niet en 2 keer per jaar ging er een produkt op in de aard van : opsmeren met een doekje(prop) en uitwrijven met een mf-doek(soort 2-in-1-produkt) de auto voelde ook glad aan hoor , ik wist gewoon niet beter

                          Nu als ik een gemiddelde auto doe , ben ik klaar in +- 4 uur : wassen,kleien,waxen,ramen binnen en buitenkant,velgen buiten en binnenkant

                          Groeten Danny

                          Hieronder nog een foto van een auto die in de wax gezet wordt en waar 1 kant al opgepoetst is:
                          Ik kan je wel een tip geven : als je enkel wax zou gebruiken en geen glaze kan je de fx synwax van Mothers Wax nemen , deze wax kan je smeren en direct afnemen of lang laten zitten , deze wax smeert altijd zeer makkelijk uit!! bij deze auto zie je de wax goed zitten , maar in het echt zag je het nauwelijks(komt door de zon) dunner is beter is zuiniger is sneller opgepoetst!!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                            Allereerst: een prima resultaat hoor,grijs is ook een makkelijke kleur want je ziet er niet al te veel op(alleen in de volle zon zie je alles )
                            Volgens mij heb je ook veeeeeeeeeel te veel wax of sealant aangebracht op je lak.
                            Ik neem bvb voor een hele motorkap de hoeveelheid van een 2-eurostuk(zeker niet meer!!)
                            okay, merci!

                            Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
                            'k ben gisteren je huis nog gepasseerd met de fiets maar helaas stond de jag buiten en kon ik je resultaat dus niet bewonderen irl

                            Wel, mocht je ze eens willen uittesten met een dap900 moet je het me maar eens laten weten, dan spreken we eens af om het uit te testen wat beste is
                            hmm, de Mercedes staat altijd buiten, tijdens de week ben ik nooit in Ieper. ik moet dringend eens wassen om alle restjes wax er van te krijgen
                            de keuze van merk zal er in deze prijscategorie niet zo heel veel toe doen. het is gewoon het juiste product dat je moet kiezen, samen met het correct gebruik van een poliermachine
                            begrijp ik dat verkeerd of heb jij een DAP900 gekocht?
                            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten

                              Hieronder nog een foto van een auto die in de wax gezet wordt en waar 1 kant al opgepoetst is:
                              Ik kan je wel een tip geven : als je enkel wax zou gebruiken en geen glaze kan je de fx synwax van Mothers Wax nemen , deze wax kan je smeren en direct afnemen of lang laten zitten , deze wax smeert altijd zeer makkelijk uit!! bij deze auto zie je de wax goed zitten , maar in het echt zag je het nauwelijks(komt door de zon) dunner is beter is zuiniger is sneller opgepoetst!!

                              Werd deze auto, alvorens wax aan te brengen, gepolierd? De opgepoetste kant lijkt toch nog swirls te vertonen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                hmm, de Mercedes staat altijd buiten, tijdens de week ben ik nooit in Ieper. ik moet dringend eens wassen om alle restjes wax er van te krijgen
                                de keuze van merk zal er in deze prijscategorie niet zo heel veel toe doen. het is gewoon het juiste product dat je moet kiezen, samen met het correct gebruik van een poliermachine
                                begrijp ik dat verkeerd of heb jij een DAP900 gekocht?
                                Klopt! Sedert de laatste wax-it demo dag was m'n vader overtuigd en is hij in de kosten gevlogen Aangezien ikzelf z'n wagen ook wat help onderhouden is het voor beiden een win-win situatie
                                2009 BMW E91 320d
                                2002 BMW E46 M3
                                2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                                2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                                Comment


                                • #17
                                  gepolijst??

                                  FF reageren op de post ivm : "is deze wagen gepolijst?"

                                  Neen ,deze wagen is niet gepolijst,in die zin dat er wel 1 keer over geweest is met mezzo en de witte pad,dit enkel om de motorkap(en het dak) wat beter te laten blinken,je wil niet weten hoe het er uitzag zonder deze ene "hit"

                                  ik had dit ook gezien hoor ,maar ik kan me niet veroorloven om elke auto "efkes" nog te polijsten na het kleien omdat dit niet in het totaalpakket zat,je snapt me wel )

                                  Danny

                                  een fotoke van de wagen in het "totaalplaatje" :

                                  Comment


                                  • #18
                                    EXP moet wel degelijk na de Glaze! Het is nutteloos om je wagen te beschermen met een sealant om daarbovenop een glaze te plaatsen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      glaze

                                      Hallo nog eens,

                                      Is idd juist hier hoor ,die glaze is eerst ,maar ik was in de veronderstelling dat die white diamond een "wax" was(heb een testpotje thuis hier en dacht dat dit een wax was maar heb dit nog niet gebruikt, ik ga wel eens kijken of dit nu een wax is of niet(dat testpotje )

                                      je was dus wel degelijk goed bezig hoor!!

                                      alleen.... zou ik over de exp nog een (carnauba)-wax zetten,moet niet hoor,is enkel nog meer werk

                                      Danny

                                      Comment


                                      • #20
                                        op advies van wax-it met blackfire interior cleaner de zwarte stukken gereinigd, daarna de auto eens gewassen. daarnet nog eens de laatste restjes wax er van gehaald en het zwarte plastiek/metaal gevoed.
                                        nu even wachten tot alles droog is, maar het lijkt weer toonbaar. tussen heel fijne spleetjes en kiertjes zit er nog wat.

                                        lessen geleerd:
                                        - minder wax gebruiken
                                        - alles afplakken
                                        - tandenborstel voorzien
                                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X