Mededeling

Collapse
No announcement yet.

het lakstiftje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • het lakstiftje

    Stel dat je geen kosten wilt doen aan een auto (firmawagen, te oud, te weinig waard,...) en er is schade die door alle verf heen zit. Hoeveel kun je dan bereiken met een lakstiftje en wat tijd en geduld?

    Steenslag is ook zoiets, je kunt moeilijk zoveel verschillende spot repairs doen en herspuiten gaat al zeker veel geld kosten.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

  • #2
    De enige optie is dan inderdaad het lakstiftje. Let wel dat je zeker het juiste kleur vast hebt, het kleurnummer van de wagen staat op het identificatieplaatje ergens onder de motorkap. Haal er dus eentje bij je garagehouder. Maak de ondergrond schoon, verdoezel de schade met het lakstiftje, laten drogen en nadien het 2e stiftje met vernis erop zetten (is doorzichtig).
    Als het goed gedaan is zul je van veraf niets merken, maar van dichtbij zie je de schade uiteraard nog steeds een beetje, maar het zal in elk geval een veel beter zicht zijn dan vb de zwarte plastieklaag van de bumper die je vooraf zag.

    Indien je nog vragen hebt stel ze gerust!

    Comment


    • #3
      ah. ik weet van het lakstiftje maar heb nog nooit gehoord van vernis, hoewel vernis evident is.
      ik dacht dat je veel dunne lagen moest leggen omdat je makkelijk teveel verf hebt. zijn er truken om de verf mooi vlak te maken, zodat je niet teveel hebt?

      ik heb nog geen poliermachine, maar wel een dremel (moest dat helpen)
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #4
        lakstiftje

        Hallo,

        beter 3 dunne dan 1 dikke laag!!

        neem desnoods een tandenstoker om mee te "verven"

        en plak te randen boven en onder of rond de beschadiging af , zo heb je daar al niks zitten van de lakstift

        die vernis zou ik niet doen,geeft geen "meerwaarde" aan het gebrek

        indien netjes geschilderd en je kan erna iemand laten polijsten heb je kans dat er nog minder te zien is van de "fout"

        (ik zou zelfs durven zeggen: lakstiftje tot je +- de lakdikte bereikt hebt(egaal dus),wetsanden,polijsten,klaar ! en dan zie je er volgens mij maar maximum 50 % meer van)

        wetsanden kan je best ff rondvragen,is zeker niet voor beginners(ken er ook nog de ballen van! )

        Danny

        Comment


        • #5
          Men pa heeft ook net een lakstiftje gaan halen voor zijn wagen (zit een krasje op de bumper op een nogal ongelukkige plaats. Als je er met de hand over gaat dan is het net of op het einde van de kras wat verf opgehoopt zit. Niet veel maar wel voelbaar.

          Als ik het goed begrijp is gewoon een kwestie van zuinig omgaan met de verf?

          *schoonmaken
          *drogen + ontvetten
          *eventueel het gebied rond de kras afplakken
          *wat verf nemen op zo'n ultra fijn penseel of tandenstoker
          *dun aanbrengen + laten drogen (dit herhalen)
          *... simoniseren?

          Klopt dit een beetje?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Torqeunstein Bekijk Berichten
            Men pa heeft ook net een lakstiftje gaan halen voor zijn wagen (zit een krasje op de bumper op een nogal ongelukkige plaats. Als je er met de hand over gaat dan is het net of op het einde van de kras wat verf opgehoopt zit. Niet veel maar wel voelbaar.

            Als ik het goed begrijp is gewoon een kwestie van zuinig omgaan met de verf?

            *schoonmaken
            *drogen + ontvetten
            *eventueel het gebied rond de kras afplakken
            *wat verf nemen op zo'n ultra fijn penseel of tandenstoker
            *dun aanbrengen + laten drogen (dit herhalen)
            *... simoniseren?

            Klopt dit een beetje?
            dit klopt; enkel de laatste stap; daarmee zal je waarschijnlijk waxen bedoelen
            Doe dit waxen wel pas na een weekje, zodat de lak goed uitgehard is.

            Comment


            • #7
              simoniseren

              FF ONDERSTAANDE CITATEN LEZEN, DEZE KOMEN VAN GOOGLE: "SIMONISEREN"

              Simoniseren: hoe graag ik de term ook hoor (hence the name), is een volledige foute aanduiding.
              Simonis is één van de slechtste merken die ik ken. Zeker naar lak product toe.
              Noem het gewoon polieren, of waxen, of opblinken, maar alstublieft niet simoniseren
              Wat doet simonis dan precies?
              Simoniz is, of was?, een specifiek merk voor het polieren van auto's. In de volksmond is dan het
              werkwoord 'simoniseren' ontstaan.
              Ja das waar simonis was een merk en dat is daar dan door de jaren heen simoniseren genoemd.
              Zelfs als je je wagen op de beste manier wast krijg je op den duur nog lichte swirls, dit is
              niet te vermijden.
              Tevens is simonis een merk, simoniseren is niks. Of je polijst de wagen,
              of je waxt hem.
              Simoniseren is een werkwoord geworden om aan te geven dat je wat meer doet dan wassen van je auto. Vooral wat oudere mensen gebruikt dit 'werkwoord'.
              Dat is helemaal fout natuurlijk, maar men weet niet beter.


              Danny

              Comment


              • #8
                Polijsten is iets heel anders dan waxen

                Comment


                • #9
                  Ahn ok polieren, dit doe ik alty met de hand bij gebrek aan materiaal. Ben enkel bang dat ik de lak te dik zal leggen. Indien dit zo zou zijn kan ik dan met schuurpapier en water het overtollige verwijderen?

                  Comment


                  • #10
                    ik zou wel eens willen weten of dat kan. zit hier niemand die iets weet van carrosserie?
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                    Comment


                    • #11
                      Lakstiftje

                      Kijk eens naar dit filmpje ;-)

                      Het kan maar liefst met een geoefende hand

                      Geen zin in doe-het-zelf? Stuur me PM

                      greetz


                      if you have any questions or queries, please contact Shawn George at www.georgesmobiledetail.com Shawn is Martin's trained and recommended detailer. Shawn al...
                      Last edited by ; 25/09/2011, 13:35.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Torqeunstein Bekijk Berichten
                        Ahn ok polieren, dit doe ik alty met de hand bij gebrek aan materiaal. Ben enkel bang dat ik de lak te dik zal leggen. Indien dit zo zou zijn kan ik dan met schuurpapier en water het overtollige verwijderen?
                        Normaal gezien wel maar weet dat dit een secuur werkje is dat je zomaar niet met eender welk schuurpapier doet.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kjeff Deblauwe RS4 Bekijk Berichten
                          Kijk eens naar dit filmpje ;-)
                          Het kan maar liefst met een geoefende hand
                          http://www.youtube.com/watch?v=09nq3...eature=related
                          da's met korrel 2000 schuurpapier een lichte kras wegschuren en dan de clearcoat weer polieren.
                          deze topic zou moeten gaan over steenslag en andere diepe krassen doorheen de vernis en lak
                          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                          Comment


                          • #14
                            Dus wetsanden met 2000 dan afkuisen en ontvetten, lak erop en drogen. Dan eens uitgehard wetsanden met 2500 schoonmaken en polieren?

                            Comment


                            • #15
                              zot, nee. afkuisen/ontvetten, dan een deel van de vernis wegschuren en dan machinaal polieren. ik denk dat het uren werk is om zoiets met de hand te polieren.
                              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                              Comment


                              • #16
                                Ok dan, hopelijk verkloot ik het niet helemaal maar tzal altijd wel op iets trekken zeker.

                                Comment


                                • #17
                                  polijsten, waxen

                                  Hallo ,

                                  ff ernstig :

                                  polijsten : het wegnemen van een deel van je (blanke meestal) laklaag, bvb om krassen of swirls te doen verdwijnen of sterk te verminderen dmv een polijstpad en polijstmiddel.

                                  waxen : je lak een beschermlaag geven tegen weersinvloeden , hierin is de keuze oneindig.

                                  mijn polijstprodukten zijn deze van monello-menzerna (merk)

                                  mijn favoriete wax is 1tje van Mothers wax.(merk)

                                  natuurlijk wist IK het verschil , maar in mijn vorige reactie staat enkel : KOMT VAN GOOGLE !!

                                  Danny

                                  ps: heb je al vooruitgang geboekt??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja verf zit er op. Nu wacht ik even tot dezd is uitgehard. Schade is al minder zichtbaar enkel als je vanop een metertje kijkt zie je het nog.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X