Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetenschappelijk onderzoek naar zin en onzin van car waxing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wetenschappelijk onderzoek naar zin en onzin van car waxing?

    Ik ga eens een stok in het hoenderhok gooien. Heeft het regelmatig waxen van een auto wel zin als bescherming op lange termijn?

    Wie kan mij deze vraag beantwoorden en wetenschappelijk staven met bronvermelding?

    Eigen ervaring (ook al heb je 1000 auto's gewaxt) telt uiteraard niet als wetenschappelijk argument.
    Ik heb het ook enkel over de bescherming van een autolak, niet over de glans die een wax toevoegt of het parelende effect van water op een pas gewaxte auto.

    Tot nu toe vind ik enkel dit:


    Niet meteen hoopgevend voor wie van car detailing zijn hobby gemaakt heeft...

  • #2
    Ik ben eens benieuwd of hier onderbouwde antwoorden op zullen komen. Het blijft toch een beetje een overtuiging van persoon tot persoon.

    Comment


    • #3
      Wat begrijp jij onder bescherming van de lak?

      Minder snelle hechting van het vuil, geen verkleuring van bv. een rode kleur op lange termijn,....?

      Tegenwoordig kan je stellen dat de lakken véél beter zijn dan vroeger, en dus ook beter bestand zijn tegen vele zaken.


      Toch, als liefhebber van de lak van de wagen kan je niet onderuit dat het een toegevoegde waarde is naar bescherming in eerste instantie.

      Vele mensen wassen hun wagen regelmatig met enkel een detergent en zijn perfect tevreden met het resultaat, wat ook perfect kan natuurlijk.

      Zoals hier gezegd is het maar wat je zelf wenst of er wil aan doen.

      Ik ben er alvast liefhebber van en zou het zeker niet kunnen missen. Wat betreft het onderhoud is dat een droom!

      Comment


      • #4
        Met deze uitspraken zul je inderdaad niet veel vrienden maken hier.

        Wetenschappelijk is inderdaad niets te letterlijk te bewijzen waarschijnlijk maar het zal alleszins geen kwaad doen hé J
        De waxen en middelen die verkocht worden in professionele detailzaken vinden we (weliswaar ander merk, samenstelling)
        terug bij het advies onder de grote automerken…Swissvax wordt bijvoorbeeld ontwikkeld samen met de Duitse merken, dusja…

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Kjeff Deblauwe RS4 Bekijk Berichten
          Met deze uitspraken zul je inderdaad niet veel vrienden maken hier.

          Wetenschappelijk is inderdaad niets te letterlijk te bewijzen waarschijnlijk maar het zal alleszins geen kwaad doen hé J
          De waxen en middelen die verkocht worden in professionele detailzaken vinden we (weliswaar ander merk, samenstelling)
          terug bij het advies onder de grote automerken…Swissvax wordt bijvoorbeeld ontwikkeld samen met de Duitse merken, dusja…
          Wel, het is niet mijn bedoeling om vijanden te maken of mensen voor de borst te stoten. Integendeel, het is juist de bedoeling om wetenschappelijk aan te tonen dat waxen wel degelijk zinvol is.

          Ik zou niet weten waarom zulks niet wetenschappelijk aan te tonen is. Men zou toch een aantal stalen (verschillende types autolakken) kunnen behandelen met diverse producten en al deze combinaties blootstellen aan verschillende vormen van externe invloeden (zure regen, uv radiatie, pek, teer, vogelstront,...) en nadien zien welke de onderlinge verschillen zijn en het verschil met niet-behandelde stalen.

          Het feit dat die producten worden ontwikkeld in samenwerking met... is voor mij onvoldoende overtuigend. Want waar er geld geroken wordt....

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
            Wat begrijp jij onder bescherming van de lak?

            Minder snelle hechting van het vuil, geen verkleuring van bv. een rode kleur op lange termijn,....?
            Onder bewscherming versta ik: minder verkleuring (of verlies van kleur), minder verlies van glans, minder "inbranden" van vervuiling zoals vogelkak, teer, pek,...

            Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
            Ik ben er alvast liefhebber van en zou het zeker niet kunnen missen. Wat betreft het onderhoud is dat een droom!
            voor alle duidelijkheid: Ik wil u zeker niet van uw hobby afhelpen. Ik ben gewoon op zoek naar wetenschappelijk onderbouwd materiaal.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
              Ik ben eens benieuwd of hier onderbouwde antwoorden op zullen komen. Het blijft toch een beetje een overtuiging van persoon tot persoon.
              Da's nu net het probleem.

              Comment


              • #8
                Hierin volg u ik u wel, het zou niet slecht zijn als de fabrikanten met wetenschappelijk
                bewezen materiaal op de proppen komen. Dat zou de business ook een enorme
                boost geven denk ik Mensen moeten overtuigd worden over het nut van detailen,
                want niet veel mensen staan en denken: laat ik eens m'n auto polieren of detailen

                Comment


                • #9
                  Kunnen we de onderzoeken van de afslank- of anti-rimpelcrèmes niet gebruiken ?
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                  Comment


                  • #10
                    Maakt dat eigenlijk uit?!

                    Wax zal inderdaad niet beschermen tegen zure regen.
                    Logisch, als je een te sterk detergent gebruikt om hem te wassen, haal je ook de waslaag eraf. Dito als je een gewaxte wagen door de carwash jaagt.

                    De laag wax is microscopisch dun. Logisch eigenlijk dat het geen verweer is tegen zuur, stof of andere "penetrerende" zaken. (steenslag etc)

                    WEL kan een wax bijdragen aan o.a. UV bescherming. Tenminste als de wax UV-reflecterende bestanddelen bevat. Het is dan ook eerder een zaak van bijdragen aan de bescherming die ook al in de toplaag kan zitten, dan een pure bescherming vormen: nogmaals, een laagje van microns dik hé. Verwachjt niet TE veel.

                    Waarom dan wel?

                    Ik persoonlijk gebruik wax omdat de waxlaag voorkomt dat vuil zich hecht aan de laklaag. Schoonmaken is hierdoor een stuk eenvoudiger, waardoor ik minder detergenten moet gebruiken, en minder moet schrobben. Dus in dat opzicht draagt het wel bij aan een langere "levensduur" omdat ik minder waskringen en mogelijke degradatie door detergenten zal krijgen.

                    Ik ga niet met formules toveren etc. Maar het lijkt me logisch dat een glad opp. minder wrijving en druk nodig heeft om schoon te maken
                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                    www.meevliegen.be

                    Comment


                    • #11
                      waxen ja of nee

                      misschien eens lezen in onderstaand forum??

                      is vooral een gevalletje van wie rijd er graag rond in een gore vieze auto en wie heeft er wat voor over om zijn ride netjes te houden en dus regelmatig een waxlaagje zet.

                      je moet nu eenmaal keuzes maken en voor de 1 is de auto een middel om van a naar b te rijden

                      voor de ander mag dat ook in een propere wagen en dat is het hem juist (volgens mij )

                      en dan bedoel ik zeker niet de "carwash" , want dat is zoals bij vrouwen: schoon van ver en ver van schoon(is niet persoonlijk hoor , is maar een voorbeeld)



                      Danny

                      Comment


                      • #12
                        Een extra laagje lijkt me logischerwijs ook beter te beschermen dan geen laagje. De graad van bescherming zal ook sterk afhankelijk zijn van het type wax.

                        Het zit niet meer zo vers in het geheugen, maar bij Fifth Gear hebben ze ooit verschillende waxsoorten getest op bescherming tegen extreme omstandigheden. Ik weet al niet meer wat er allemaal bij te pas kwam, vlammenwerper, stenen... toegegeven, de test zag er ludiek uit. Maar toch hebben ze namen genoemd en een winnaar aangeduid. De duurste (ik noem dat extreem duur) was ook de beste, maar er was ook een goedkopere ("goedkoop") wax die bijna gelijkaardig presteerde. De rest, van goedkoop tot middelmaat, presteerde eigenlijk allemaal gelijk.

                        Het feit dat er überhaupt verschillen waarneembaar zijn tussen de verschillende merken/type beschermingslagen is op zich nog geen bewijs, maar zoiets verkoopt men in andere sectoren ook wel eens onder de noemer van Nano technologie, en dat is niet eens gelogen volgens mij.... het is een Nano bescherming.

                        Dus ook de argumenten voor wat betreft het reinigen van de auto, lijken me allemaal correct, want het verschil merk je heel fel. Toch maar beter één, dan géén waxlaag.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Kunnen we de onderzoeken van de afslank- of anti-rimpelcrèmes niet gebruiken ?
                          Die wijzen juist uit dat ze niet werken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                            Maakt dat eigenlijk uit?!

                            Wax zal inderdaad niet beschermen tegen zure regen.
                            Logisch, als je een te sterk detergent gebruikt om hem te wassen, haal je ook de waslaag eraf. Dito als je een gewaxte wagen door de carwash jaagt.
                            (...)
                            Het maakt zeer veel uit. Het door mij aangehaald onderzoek wijst juist uit dat er in de meeste gevallen juist een negatief effect is op de berscherming van de lak. Ik zou zeer graag wetenschappelijk onderzoek zien dat dit tegenspreekt. Het feit dat die blijkbaar niet bestaan zegt misschien veel.

                            Ik wil juist de beste bescherming voor mijn wagen. Ik wil gewoon objectief en wetenschappelijk weten wat dat precies inhoudt. Als dat inhoudt dat je beter niet met een wax werkt, dan doe ik dat liever niet.

                            Comment


                            • #15
                              Heb je het gehele document beschikbaar?

                              Op de inleiding staat inderdaad dat het de werking van zuren kan versterken.
                              Maar ik zie tot nu toe geen argumenten of formule's die dat staven.
                              Mogelijk kunnen bepaalde zuren een chemische verbinding aangaan met bestanddelen in de was of de lak zodat er andere bestanddelen gevormd worden etc.

                              Maar voorlopig is dat giswerk.

                              Buiten dit artikel heb ik ook nog geen andere "bewijzen" gezien die staven dat wax neits uithaalt of de boel erger maakt...

                              Wel neem ik aan dat veel afhangt van de laklaag; hardheid, samenstelling (oplosmiddel/waterbasis) etc. Het is zelfs bij amateurdetailers geen geheim dat je op de meeste franse/italiaanse wagens lak hebt die extreem zacht is, waar je zonder grove samensetllingen alles netjes oppoliert. Dan zijn er de grotere duitse merken die een laklaag heeft die extreem hard is, en waar je haast een slijpschijf nodig hebt om tot correctie te komen

                              Het zal al allemaal beginnen met die laklaag volgens mij!

                              Oudere laklagen met solventen zijn volgens mij ook beter bestand tegen zuren dan "moderne" lak op waterbasis.
                              Al is dit enkel perceptie.


                              Ik ben wel eens benieuwd naar reacties van de pro-detailers hier. Deze zien dagelijks de werking van producten en de verschillende laklagen...
                              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                              www.meevliegen.be

                              Comment


                              • #16
                                Je hebt me net op een schitterend idee gebracht voor iemands eindwerk !

                                Ik ga het voorstel doorspelen aan de universiteiten en hoge scholen. Ik denk dat er iemand wel interesse zou in kunnen hebben, zeker als het een autoliefhebber is.

                                Dus misschien tegen juli heb je het wetenschappelijk bewijs

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                  Je hebt me net op een schitterend idee gebracht voor iemands eindwerk !

                                  Ik ga het voorstel doorspelen aan de universiteiten en hoge scholen. Ik denk dat er iemand wel interesse zou in kunnen hebben, zeker als het een autoliefhebber is.

                                  Dus misschien tegen juli heb je het wetenschappelijk bewijs
                                  stuurt dat eens door naar denayer hogeschool->richting autotechnologie. Ik zoek nog een eindwerk
                                  2015 BMW S1000R
                                  2010 Renault Clio RS Cup
                                  1987 Volkswagen Golf GTI

                                  Comment


                                  • #18
                                    @ Logic: die nanocoatings komen ook als maar meer op in het detailing milieu. Vooral de extreme duurzaamheid spreekt velen aan.


                                    Er is iemand op detailingworld bezig met het testen van één specifieke nanocoating, namelijk C-Quartz.

                                    De volledige thread kan je hier doornemen: http://www.detailingworld.co.uk/foru...d.php?t=200935

                                    Enkele bevindingen:

                                    My sample with Cquartz after cross-cut test :



                                    Measurement made a special tip. Distance blades 1mm. Special blade for thin layers.
                                    According to ISO - 0 . Very good result!

                                    For comparison, a sample without coating, made a thin blade (in this case should be done with a standart blade):

                                    Comment


                                    • #19
                                      Flame test:

                                      zonder coating






                                      mét coating

                                      Comment


                                      • #20
                                        Na blootstelling aan zout:

                                        Links met / rechts zonder behandeling.

                                        5% NaCl , vapor. This conditions could be compare in real life on snowy days with salt on road , something like this.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X