Mededeling

Collapse
No announcement yet.

strooizout vs. velgen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • strooizout vs. velgen

    eerst en vooral heb ik lang gezocht of er hieromtrent al een topic was.. vergeef me moest dit wel zo zijn, maar ik heb er geen gevonden momenteel heb ik (sinds een week of 2) nieuwe velgen op de MINI liggen, namelijk: lichtmetalen wiel crown spoke R104 zwart. ik heb nooit winterbanden.. vorig jaar heb ik er ook geen gehad en ik heb daar ook nooit problemen van ondervonden.. naar mijn mening bolt de MINI perfect op de sneeuw
    nu heb ik wel schrik met het strooizout.. de velgen zijn splinternieuw en ik zou het zeeeeer jammer vinden moesten ze aangetast worden door het strooizout! ik weet dat er bepaalde velgen beter tegen het zout kunnen dan anderen..

    kunnen deze velgen goed tegen het zout? ik spoel ze dagelijks af (wanneer ik gereden heb) met een emmer koud water. ik giet gewoon 1 emmer per velg erover, om ze toch ietwat te beschermen.. ook bij wax-it heb ik producten gekocht om een beschermlaag toe te dienen, maar daar moet ik nog op wachten, en ook het weer moet meezitten om de auto te kunnen wassen, en het product toe te passen!

    heeft iemand van jullie nog tips, ervaringen, etc met deze velgen en strooizout?

    alvast bedankt!

  • #2
    even wachten tot je die produkten hebt...waarschijnlijk een goede wheelsealant...en op je gewassen velgen aanbrengen. Je kan tot dan inderdaad je velgen afspoelen en eventueel inspuiten met wat WD40 of insmeren met wat gewone autowax tot het zover is.
    Als je velgen gespoten zijn met lak of vernis kunnen ze er wel even tegen....verdichte onbehandelde velgen daarentegen zijn erg zoutgevoelig.

    Comment


    • #3
      Zolang er geen lakbeschadigingen zijn aan je velgen, kan dat strooizout geen kwaad. Ik rij al 20 jaar met alu velgen de winter door. Nooit heeft het strooizout m'n velgen aangetast. Ik moet wel zeggen dat ik m'n auto in de winter elke week (als het niet keihard vriest) was.

      Comment


      • #4
        onderhoud :

        Fijn dat je de velgen netjes gaat onderhouden

        Wil je ze echt goed beschermen : dan zal je 1 voor 1 de velgen er af moeten halen en kan je ze 2 lagen geven met je "beschermingsmiddel" aan alle kanten . (ook de binnenzijde )

        Aanbrengen : met een zachte pad of mf-doek of met een zachte kwast (doe ikzelf) .

        Doe dit best vlak voor de winter en nogmaals na de winterperiode(bvb eind oktober en +- mei )

        Dit zou ik er nog bij doen(je bent dan toch bezig ) :

        Als je de wielen er toch zou afnemen kan je gelijk de banden aan de achterzijde voorzien van een rubbervoedend middel , zo kan het zout of pekel minder in je rubber dringen en drogen ze ook veel minder uit.(best ook 2 lagen , het dringt er toch mooi in )
        Als de wielen er terug opstaan kan je ook de voorzijde mooi zwart maken met dat rubbervoedend middel.(maakt heel je wiel af en de velg komt veel mooier uit)

        Indien je de wielen er afneemt , niet vergeten om ze terug correct vast te zetten en nogmaals de bouten te controleren na bvb 10 km rijden.

        Tip : in plaats van die emmer water , neem je best een gieter (met sproeikop omgedraaid zodat je meer naar boven kan gieten) , dan kan je langer spoelen en kom je overal.

        Heb je al een velgenborstel ? De ez-detailbrushes zijn ideaal voor meerdere velgen .(2 versies : mini en gewoon )

        Voorbeeldje van de velgenborstels :

        +
        Deze heb ik om de velgen te beschermen :
        +

        +
        Om de voorzijde te poetsen heb ik dit model : (70 x 25 mm + afgetaped rond het metaal)
        +

        (excuses voor de slechte kwaliteit van de afbeeldingen)

        Om de velgen te poetsen neem je best een neutrale velgenreiniger of gewoon autoshampoo (zeker niets uit het huishouden )

        Succes !

        Comment


        • #5
          allemaal bedankt voor de fijne reacties!
          het probleem is dat ik niet de mogelijkheid heb om de velgen eraf te nemen..
          en aangezien de bestelling van wax-it nog onderweg is, heb ik ook nog niet de mogelijkheid om de producten te kunnen gebruiken en toe te passen dus de enige oplossing is om de producten zo goed mogelijk te gebruiken aan de 'buitenzijde' van de velg, neem ik aan..
          ik heb zowel de beide borstels (voor velgen en band) en de wheelwax gekocht! een pad voor het aanbrengen en een vezeldoek zitten ook bij de bestelling!

          we zullen maar roeien met de riemen die we hebben, en hopen dat MINI zijn velgen degelijk genoeg zijn om het zout te kunnen trotseren..

          nogmaals bedankt!

          Comment


          • #6
            Betaalbevestiging is vandaag ontvangen dus morgen heb je je productjes

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
              Betaalbevestiging is vandaag ontvangen dus morgen heb je je productjes
              PERFECT!:d nu nog wachten op goed weer om hem eens grondig onder handen te kunnen nemen!

              Comment


              • #8
                afhalen wielen :

                Wat bedoel je met : "afhalen gaat niet " ?

                Als je lekke band hebt moet je deze toch ook vervangen , of is touring wegenhulp dan je vriend ?

                In deze koude is het natuurlijk niet te doen buiten zou ik zeggen .

                Als het weer het toelaat en er is tijd :

                Ik doe het zo : krik eronder tot de band bijna los is van de grond(maar nog vast genoeg om de bouten los te kunnen draaien) , dan draai je de bouten 1 slag los.

                vervolgens omhoog krikken tot je +- 1 cm van de grond staat met dat wiel en de bouten volledig losdraaien.

                Ofwel steek je nu een blok onder een steunpunt of je laat de krik staan (als de krik het houd en je bent zeker van je krik is die blok niet nodig)

                Wiel afnemen ;

                Je reinigt je velg volledig en beschermt deze met de wheelwax (liefst 2 lagen en de voorzijde kan je makkelijk achteraf nog doen als de wielen terug op de wagen staan )
                Zo is de binnenkant netjes en beschermd (daar komt het meeste remstof)

                Doe dit voor de 4 wielen , of doe elke keer als je de auto poetst bvb 1 wiel en begin met de voorwielen , deze worden het meest vuil. Je zal merken dat de velgen die reeds beschermt zijn (binnenin) makkelijker proper te maken zijn .

                Krikkie : (deze heb ik en laat ik gewoon staan tijdens het poetsen of indien ik de wielen wissel (zomer naar winterbanden) (kost nu nog minder dacht ik in auto5)


                Zelf heb ik nu winterbanden gestoken op stalen velgen en dan kan je alle voorbereiding doen als het goed weer is of binnen (wheelwax + rubbervoeding)
                Het omwisselen van de 4 wielen heeft bij mij +- 40 minuten geduurd .

                Deze staan te wachten op warmer weer : reeds voorzien van 2 lagen wheelwax en ook het rubber is voorzien van de nodige bescherming
                Als ze er terug op gaan ga ik er nogmaals een laagje wheelax opzetten (binnenzijde)

                Comment


                • #9
                  je wielen er af halen is echt wel nodig wil je die grondig onderhouden
                  ik denk dat je de wheel wax met deze temperaturen ook beter aanbrengt naast de verwarming , want zal anders moeilijk drogen denk ik
                  deze heb ik ervoor gekocht
                  is slecht 8cm. hoog en kan overal onder

                  greetz
                  ferre
                  Last edited by ; 07/02/2012, 19:18.

                  Comment


                  • #10
                    merci voor de reacties!
                    toch eens kijken of het mij lukt dan:d!
                    maar het is wachten wachten wachten voorlopig laat dat stom ellendig ROTWEER niet toe de auto te wassen

                    Comment


                    • #11
                      niet kunnen wassen :

                      Ik ben gisteren mijn auto gaan wassen in een (overdekte) wasbox .

                      Dat van die wielen afhalen zou daar eventueel ook mogen , zolang je maar geld stopt in de muur om je wagen te wassen....en als het niet druk is .

                      Niet slecht bedoeld maar : (misschien weet je dit al )

                      Let wel goed op als je zo'n krik gebruikt : zorg dat het rondje van die krik mooi "grijpt" in het krik/steunpunt van je wagen. Daarom zijn die inkepingen gemaakt in dat rondje : daar ligt als het ware een rib in die dan niet kan verschuiven tijdens het krikken.

                      Het is zo dat de krik dan netjes onder je wagen schuift tijdens het opkrikken en niet dat je de krik zou zien verschuiven (met alle gevolgen van dien)

                      Om zeker te zijn van het gebruik kan je het navragen aan een ervaren iemand .

                      Comment


                      • #12
                        die krik moet verschuiven tijdens het opkrikken, daarom net dat er wieltjes onder zitten. Bij het naar boven krikken rolt die onder de wagen. Daarom dat je het moet doen op een vlakke ondergrond.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door MINIkili Bekijk Berichten
                          merci voor de reacties!
                          toch eens kijken of het mij lukt dan:d!
                          maar het is wachten wachten wachten voorlopig laat dat stom ellendig ROTWEER niet toe de auto te wassen
                          Ik heb daarstraks m'n auto gewassen. Mooi in 't zonnetje gezet deze middag, was even niet meer aan het vriezen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            die krik moet verschuiven tijdens het opkrikken, daarom net dat er wieltjes onder zitten. Bij het naar boven krikken rolt die onder de wagen. Daarom dat je het moet doen op een vlakke ondergrond.
                            Zeker weten!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Ik heb daarstraks m'n auto gewassen. Mooi in 't zonnetje gezet deze middag, was even niet meer aan het vriezen.
                              ja, pff, ik zou het ook ZO ZO graag willen doen! het is echt schandalig en ook gewoon omdat ik het ZO graag doe:d! ik was vanmiddag aan het rijden en de auto gaf -1°C aan.. ik dacht nog.. zou ik het wagen om hem te wassen als ik thuis ben? maar heb het dan maar niet gedaan elke keer als ik de velgen afspoel wanneer ik thuiskom is de oprit na 1 minuut al bevroren.. ik HAAT dit weer!

                              Comment


                              • #16
                                wasbox :

                                Dan is een wasbox toch de moeite ?

                                Daar vriest het niet en je wagen is in no-time proper !

                                Comment


                                • #17
                                  Let wel goed op als je zo'n krik gebruikt : zorg dat het rondje van die krik mooi "grijpt" in het krik/steunpunt van je wagen. Daarom zijn die inkepingen gemaakt in dat rondje : daar ligt als het ware een rib in die dan niet kan verschuiven tijdens het krikken.
                                  bij normale auto's is dat zo maar bij de TT heb je een speciale krik nodig aleen voor dat type wagen. ik plaats mijn krik onder het chassis of onder de schelpen waar de veren aan zitten tip gekregen bij de bandencentrale.
                                  greetz
                                  ferre

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ferre10 Bekijk Berichten
                                    bij normale auto's is dat zo maar bij de TT heb je een speciale krik nodig aleen voor dat type wagen. ik plaats mijn krik onder het chassis of onder de schelpen waar de veren aan zitten tip gekregen bij de bandencentrale.
                                    greetz
                                    ferre
                                    Bij BMW ook. Bij de E9x is dat een uitsparing van 30 op 50mm, als ik me nog kan herinneren. Ik heb gewoon een houten blokje in die afmetingen gemaakt, steek dat in de uitsparing en daar de krik onder. Da's eigenlijk een soort adapter dus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      VASELINE SPRAY; zou dit ook gebruikt kunnen worden als bescherming, het makkelijker onderhouden, ... van de velgen?
                                      Iemand ervaring mee?

                                      http://www.griffon.be/nl-be/producten/927-smeermiddelen-spraysvloeibaar/product/928-vaseline-spray/

                                      Comment


                                      • #20
                                        vaseline :

                                        Voor gesprongen lippen misschien wel te doen , voor velgen

                                        Dan kan je beter een gewone wax/sealant op de velgen smeren , dan krijg je ze ook makkelijker proper achteraf.

                                        Ik gebruik wheelwax , maar bvb jetseal109 is ook best goed en als je ze elke week proper houd dan moet die wax/sealant ook wel volstaan denk ik

                                        Comment

                                        Working...
                                        X