Mededeling

Collapse
No announcement yet.

strooizout vs. velgen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
    Voor gesprongen lippen misschien wel te doen , voor velgen
    Hmm, is wél totaal iets anders hé...
    'k Heb het over VASELINE SPRAY, een zuurvrij onderhouds- en beschermingsvet.

    Comment


    • #22
      Zuurvrij onderhoud- en beschermingsvet.

      Toepassingsgebied Voor onderhoud en bescherming van metalen, zoals (tuin)gereedschappen, bouten en moeren, scharnieren en accuklemmen, tegen roest en corrosie.
      Ja, lijkt me perfect voor velgen

      Vergeet het vooral niet op uw remschijf te spuiten tegen het roesten!
      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • #23
        Nochtans, toch op een aantal sites tegengekomen...

        http://www.tuning-gids.nl/velgenreinigers_verwijderen_remslijpsel.htm
        http://www.velgenshop.nl/encyclopedie/velg/velgen-in-de-winter/

        Maar 't lijkt me inderdaad dan toch wél beter/veiliger/... een wheel sealant té gebruiken.

        Comment


        • #24
          motards gebruik(t)en dat om op de velgen te doen
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #25
            Als je op regelmatige basis je velgen kuist heb je die 'specialekes' allemaal voor niks nodig. Ik was al 20 jaar m'n alu velgen met regenwater met een scheutje afwasmiddel erin, winter en zomer. Blijven er als nieuw uitzien.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Als je op regelmatige basis je velgen kuist heb je die 'specialekes' allemaal voor niks nodig. Ik was al 20 jaar m'n alu velgen met regenwater met een scheutje afwasmiddel erin, winter en zomer. Blijven er als nieuw uitzien.
              hier ben ik het helemaal mee eens
              ik was de auto min. 1 keer per week , dus ook de velgen.
              om de 4 à 6 weken gaan de velgen er af om is grondig te poetsen waarbij ik soms velgenreiniger gebruik. ik kom dus met 1 bus een gans jaar toe
              velgenwax gebruik ik wel op regelmatige basis.
              greetz
              ferre

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door ferre10 Bekijk Berichten
                hier ben ik het helemaal mee eens
                ik was de auto min. 1 keer per week , dus ook de velgen.
                om de 4 à 6 weken gaan de velgen er af om is grondig te poetsen waarbij ik soms velgenreiniger gebruik. ik kom dus met 1 bus een gans jaar toe
                velgenwax gebruik ik wel op regelmatige basis.
                greetz
                ferre
                Wielen gaan er alleen af als de banden versleten zijn of om de winterset te (de)monteren. Velgenwax, -reiniger,... die dingen gebruik ik nooit. Als je wekelijks je auto kuist heb je dat allemaal niet nodig om na jaren rijden toch nog mooie onbeschadigde velgen te hebben. Ik spreek uit eigen ervaring.

                Comment


                • #28
                  Als het buiten vriest zoals afgelopen weken zie ik me toch niet iedere week mijn velgen gaan kuisen hoor!
                  Dat zout kan trouwens geen kwaad, het is pas als de velgen beschadigd zijn dat het zout de corrosie in de hand gaat werken...
                  Anders waren mijn deuren er ondertussen al afgeroest denk ik
                  2002 MX-5 NB 1.6

                  2011 Honda PCX

                  Comment


                  • #29
                    Citaat:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                    Als je op regelmatige basis je velgen kuist heb je die 'specialekes' allemaal voor niks nodig. Ik was al 20 jaar m'n alu velgen met regenwater met een scheutje afwasmiddel erin, winter en zomer. Blijven er als nieuw uitzien.

                    @Jakkel : heb je ook foto's van je velgen (binnen en buitenzijde )

                    Een velgenreiniger is immers niet noodzakelijk , maar deze is wel speciaal bedoelt om remstof te verwijderen , dreft gebruik ik ook .........voor de afwas .

                    Zolang het geen zuurhoudende produkten zijn kan het allemaal geen kwaad , daarom neem ik voor alle zekerheid een neutrale velgenreiniger. De meeste velgen reinigers die je kan kopen in zogenaamde "autospeciaalzaken zijn veel te aggressief !

                    Je velgen kunnen er dan wel proper uitzien : zodra deze gepoetst zijn en je sprayt er iron-x op , zal je ze mooi zien verkleuren naar rood/paars : alle achtergebleven remstof wordt dan immers opgelost door dit produkt en dan pas kan je zeggen dat ze proper zijn

                    Sommige mensen vinden ook dat hun auto mooi gepoetst is als ie door een was/krasstraat is gereden .

                    Voorbeeld van een neutrale velgenreiniger : bilberry wheel cleaner.

                    Om NA het poetsen echt alle remstof weg te krijgen : iron-x

                    Na het poetsen : beschermen met bvb een wheelwax of sealant , zo zijn je velgen én beschermd én sneller proper de volgende keer .



                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                    Als je op regelmatige basis je velgen kuist heb je die 'specialekes' allemaal voor niks nodig. Ik was al 20 jaar m'n alu velgen met regenwater met een scheutje afwasmiddel erin, winter en zomer. Blijven er als nieuw uitzien.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                      Als het buiten vriest zoals afgelopen weken zie ik me toch niet iedere week mijn velgen gaan kuisen hoor!
                      Ik ook niet hoor. Maar da's in België heel uitzonderlijk eens langer dan een week of twee, drie hé.


                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                      Dat zout kan trouwens geen kwaad, het is pas als de velgen beschadigd zijn dat het zout de corrosie in de hand gaat werken...
                      Inderdaad!

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten

                        @Jakkel : heb je ook foto's van je velgen (binnen en buitenzijde )

                        Een velgenreiniger is immers niet noodzakelijk , maar deze is wel speciaal bedoelt om remstof te verwijderen , dreft gebruik ik ook .........voor de afwas .

                        Zolang het geen zuurhoudende produkten zijn kan het allemaal geen kwaad , daarom neem ik voor alle zekerheid een neutrale velgenreiniger. De meeste velgen reinigers die je kan kopen in zogenaamde "autospeciaalzaken zijn veel te aggressief !

                        Je velgen kunnen er dan wel proper uitzien : zodra deze gepoetst zijn en je sprayt er iron-x op , zal je ze mooi zien verkleuren naar rood/paars : alle achtergebleven remstof wordt dan immers opgelost door dit produkt en dan pas kan je zeggen dat ze proper zijn

                        Sommige mensen vinden ook dat hun auto mooi gepoetst is als ie door een was/krasstraat is gereden .

                        Voorbeeld van een neutrale velgenreiniger : bilberry wheel cleaner.

                        Om NA het poetsen echt alle remstof weg te krijgen : iron-x

                        Na het poetsen : beschermen met bvb een wheelwax of sealant , zo zijn je velgen én beschermd én sneller proper de volgende keer .


                        Mijn auto's gaan nooit door de wasstraat. Het is niet omdat ik m'n kar kuis met regenwater en dreft dat 'ie er niet goed kan uitzien. Dat jij graag al die kostelijke wax-sealant-bilberry-iron-x-powerclean... whatever dingen gebruikt, dat moet jij weten. Ik zeg dat je ook een heel propere wagen op een eenvoudige manier kunt hebben. Nog eens, je kar elke week kuisen op de juiste manier (veel water, veel spoelen,..), zonder die flashy buskes allemaal is voldoende om jaren met een nette kar rond te bollen.
                        En mijn velgen zien er altijd perfect proper uit van buiten. De binnenkant wordt alleen gereinigd, zoals ik reeds gezegd had, bij een banden- of winterwissel. Die binnenkant durft dan wel eens zwarte hardnekkige teervlekjes te vertonen, interesseert me geen bal. Het zal de levensduur van de velg niet nadelig beïnvloeden en de binnenkant van de velg zie je niet als die op de auto ligt. Ik zie dus geen enkele reden om die binnenkant op frequente basis (grondig) te reinigen.

                        En omdat je graag foto's hebt.

                        Hier de (verkoops)foto's van m'n E46. Op de foto's is de auto 8 jaar oud met 120.000 km op de teller. Velgen zijn BMW 17" namaak style 119 exemplaren. Hebben er vier jaar opgelegen, inclusief 4 winters. Zowel auto als velgen altijd gewassen met regenwater en dreft van den Aldi (...of de Lidl). Geen buske aan te pas gekomen. Oordeel zelf.... .












                        En een HR foto van een velg...

                        Comment


                        • #32
                          En de huidige E91... . na 1,5 jaar met 'zure regen en afwassop'...









                          Genoeg 'fotokes'??
                          Last edited by Jakkel; 13/02/2012, 20:16.

                          Comment


                          • #33
                            Dubbelpost...

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Mijn auto's gaan nooit door de wasstraat. Het is niet omdat ik m'n kar kuis met regenwater en dreft dat 'ie er niet goed kan uitzien. Dat jij graag al die kostelijke wax-sealant-bilberry-iron-x-powerclean... whatever dingen gebruikt, dat moet jij weten. Ik zeg dat je ook een heel propere wagen op een eenvoudige manier kunt hebben. Nog eens, je kar elke week kuisen op de juiste manier (veel water, veel spoelen,..), zonder die flashy buskes allemaal is voldoende om jaren met een nette kar rond te bollen.
                              En mijn velgen zien er altijd perfect proper uit van buiten. De binnenkant wordt alleen gereinigd, zoals ik reeds gezegd had, bij een banden- of winterwissel. Die binnenkant durft dan wel eens zwarte hardnekkige teervlekjes te vertonen, interesseert me geen bal. Het zal de levensduur van de velg niet nadelig beïnvloeden en de binnenkant van de velg zie je niet als die op de auto ligt. Ik zie dus geen enkele reden om die binnenkant op frequente basis (grondig) te reinigen.

                              En omdat je graag foto's hebt.

                              Hier de (verkoops)foto's van m'n E46. Op de foto's is de auto 8 jaar oud met 120.000 km op de teller. Velgen zijn BMW 17" namaak style 119 exemplaren. Hebben er vier jaar opgelegen, inclusief 4 winters. Zowel auto als velgen altijd gewassen met regenwater en dreft van den Aldi (...of de Lidl). Geen buske aan te pas gekomen. Oordeel zelf.... .












                              En een HR foto van een velg...

                              Ieder zijn ding natuurlijk. Op deze foto's is hij zuiver, maar mijn detailers oog ziet een lak die er wat flets en dof uitziet
                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                Ieder zijn ding natuurlijk. Op deze foto's is hij zuiver, maar mijn detailers oog ziet een lak die er wat flets en dof uitziet
                                Foto's zijn genomen met een goedkope pocket camera, met een slechte belichting op een vrij donkere winterdag.
                                Had je 'm in 't echt gezien zou zelfs uw 'detailers oog' er niet teveel mis aan zien hoor.
                                Het ging hier trouwens over propere velgen.

                                Comment


                                • #36


                                  I know, maar je moet die detailersspullen niet onderschatten

                                  Dit bekom je niet door je auto iedere week met dreft te wassen:


                                  + YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.






                                  Persoonlijk houd ik mijn velgen proper met een zeer milde velgenreiniger (Bilberry 1:10). Is ervoor gemaakt en werkt gewoon 10x beter dan shampoo. In de winter heb ik wieldeksels en kan het me niet schelen hoe die eruit zien. Moest ik in de winter velgen hebben zou ik die ook wel regelmatig wassen. Inspuiten met velgenreiniger en afspuiten met HDR en ze zijn al voor 90% proper . Maar als het vriest blijf ik toch weg met water aan mijn auto, dan is hij maar vuil!
                                  Maar blijf alstublieft weg met siliconen en vaseline op uw velgen.
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten


                                    I know, maar je moet die detailersspullen niet onderschatten

                                    Dit bekom je niet door je auto iedere week met dreft te wassen:


                                    + YouTube Video
                                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                                    En hoelang blijft dat zo blinkend?

                                    Comment


                                    • #38
                                      ook ff zwaar off-topic : excuseer me

                                      @Jakkel :

                                      Nu we toch met wat foto's werken :

                                      Op deze foto ziet de auto er net zo "mooi" uit als die bmw die met dreft gewassen wordt.
                                      Een foto zegt enkel hoe iets eruit ziet , niet in welke staat het zich bevind :

                                      +
                                      Als we wat dichter gaan kijken , zien we echter dat de auto(lak) er eigenlijk NIET zo goed uitziet :

                                      Onderstaande foto ziet er ongeveer hetzelfde uit als de 1e foto :

                                      Als we deze keer wat dichterbij gaan kijken zien we echter een verschil :

                                      Conclusie : was lekker verder met dreft of ander afwasmiddel en kom je auto eens naast mijn wagen zetten , dan zullen we nog eens spreken welke auto proper is en in welke staat de lak is .

                                      Heb je al eens aan je lak gevoeld ? : ik durf wedden dat als je in de bouwmarkt een velletje schuurpapier P 3000 gaat voelen , dat dit zachter zal zijn dan jouw lak .

                                      Ik kan je ook echte foto's tonen (deze zijn "geleend") van auto's die er nog 10 keer meer blinkend uitkomen dan die blauwe BMW en waar je net zoveel of zelfs meer krassen in de lak aantreft.

                                      Uiteraard komen die krassen niet door dat "afwasmiddel" maar ik raad je aan om toch eens wat opzoekingen te doen ivm autolak en afwasmiddel .(google is je vriend)

                                      Ik wil jouw werk niet afbreken , maar weet dan dat regenwater zelfs het beste is voor je auto (als het proper is natuurlijk) en dat ik dit niet ter beschikking heb in grote hoeveelheden (jij wel blijkbaar) . Alleen zou ik je aanraden om eens een deftige autoshampoo te kopen.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                        @Jakkel :

                                        Nu we toch met wat foto's werken :

                                        Op deze foto ziet de auto er net zo "mooi" uit als die bmw die met dreft gewassen wordt.
                                        Een foto zegt enkel hoe iets eruit ziet , niet in welke staat het zich bevind :

                                        +
                                        Als we wat dichter gaan kijken , zien we echter dat de auto(lak) er eigenlijk NIET zo goed uitziet :

                                        Onderstaande foto ziet er ongeveer hetzelfde uit als de 1e foto :

                                        Als we deze keer wat dichterbij gaan kijken zien we echter een verschil :

                                        Conclusie : was lekker verder met dreft of ander afwasmiddel en kom je auto eens naast mijn wagen zetten , dan zullen we nog eens spreken welke auto proper is en in welke staat de lak is .

                                        Heb je al eens aan je lak gevoeld ? : ik durf wedden dat als je in de bouwmarkt een velletje schuurpapier P 3000 gaat voelen , dat dit zachter zal zijn dan jouw lak .

                                        Ik kan je ook echte foto's tonen (deze zijn "geleend") van auto's die er nog 10 keer meer blinkend uitkomen dan die blauwe BMW en waar je net zoveel of zelfs meer krassen in de lak aantreft.

                                        Uiteraard komen die krassen niet door dat "afwasmiddel" maar ik raad je aan om toch eens wat opzoekingen te doen ivm autolak en afwasmiddel .(google is je vriend)

                                        Ik wil jouw werk niet afbreken , maar weet dan dat regenwater zelfs het beste is voor je auto (als het proper is natuurlijk) en dat ik dit niet ter beschikking heb in grote hoeveelheden (jij wel blijkbaar) . Alleen zou ik je aanraden om eens een deftige autoshampoo te kopen.
                                        Iedereen zo zijn ding grandscenicman. Ik vind die cosmetica productjes voor een auto goed als je een afgeragd exemplaar wil oplappen. Even iets opsmeren en wat wrijven en 't blinkt, mooi om te verkopen of te showen. Voor hoelang het erop blijft, da's altijd wel de vraag. Ik vind het overbodige dingen als je je wagen op tijd en vooral grondig een wasbeurt geeft. Mijn auto mag da wel ultrakleine krasjes vertonen, je ziet er niks van als je 'r naar kijkt. En mijn lak is geen P3000 schuurpapier. Dat schuurpapier is namelijk mat, mijn lak blinkt nog steeds.

                                        Het ging hier trouwens over velgen te beschermen tegen strooizout. Jij komt af met een ganse encyclopedie van allerlei, vooral kostelijke al dan niet werkende wonderproductjes. Ik zeg dat je op een eenvoudige goedkope manier je velgen ook efficiënt kan beschermen tegen dat zout. Bewijs ==> zie foto's.
                                        En ik blijf mijn auto met dreft wassen. Waarom? Omdat het werkt, goed werkt. Bewijs ==> zie foto's.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door MINIkili Bekijk Berichten
                                          eerst en vooral heb ik lang gezocht of er hieromtrent al een topic was.. vergeef me moest dit wel zo zijn, maar ik heb er geen gevonden momenteel heb ik (sinds een week of 2) nieuwe velgen op de MINI liggen, namelijk: lichtmetalen wiel crown spoke R104 zwart. ik heb nooit winterbanden.. vorig jaar heb ik er ook geen gehad en ik heb daar ook nooit problemen van ondervonden.. naar mijn mening bolt de MINI perfect op de sneeuw
                                          nu heb ik wel schrik met het strooizout.. de velgen zijn splinternieuw en ik zou het zeeeeer jammer vinden moesten ze aangetast worden door het strooizout! ik weet dat er bepaalde velgen beter tegen het zout kunnen dan anderen..

                                          kunnen deze velgen goed tegen het zout? ik spoel ze dagelijks af (wanneer ik gereden heb) met een emmer koud water. ik giet gewoon 1 emmer per velg erover, om ze toch ietwat te beschermen.. ook bij wax-it heb ik producten gekocht om een beschermlaag toe te dienen, maar daar moet ik nog op wachten, en ook het weer moet meezitten om de auto te kunnen wassen, en het product toe te passen!

                                          heeft iemand van jullie nog tips, ervaringen, etc met deze velgen en strooizout?

                                          alvast bedankt!
                                          Even terug oprakelen hier. Vandaag immers m'n zomerbanden terug gemonteerd. Zout heeft geen nadelige invloed op je wielen zolang die niet beschadigd zijn.



                                          Binnenkant winterwielen. Binnenkant wordt alleen gereinigd (met regenwater en dreft) bij het wisselen. Geen kostelijke flashy tuning buskes ofzo aan te pas gekomen.




                                          Binnenkant zomerwielen. Worden ook maar één keer per jaar langs de binnenkant gekuist. Ook met regenwater en dreft.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X