Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm herstellen krasjes door detailer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vraag ivm herstellen krasjes door detailer.

    Hallo.

    Ik ben nieuw hier en zit met een nogal onozele vraag die mij bezig houdt.

    Ik heb per ongeluk een redelijk oppervlakkige kras gemaakt op mijn nieuwe auto, heb hem nog maar een week, dus niet zo leuk.

    Ik wou de sneeuw verwijderen van mijn ramen met een kleine aftrekker (waar ge de ruiten mee kuist) en heb per ongeluk mijn deur geraakt met de metalen acterkant van dat ding, gevolg; een nogal lange witte kras, ze is zeer fijn maar als ik er met mijn nagel overga dan voel ik toch een oneffenheid.

    Dus dacht ik om het te laten herstellen omdat ik bang ben dat polieren niet gaat helpen maar ik vraag me af of je dan het verschil niet gaat zien met de onbehandelde delen, ik bedoel, gaat het behandelde deel dan niet meer blinken dan de rest?

    Ps; kan ik de rest eventueel zelf polieren met de hand nadien of is dit ook gevaarlijk ivm nog meer krasjes te maken?

    Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.
    Ben een leek dus neem mij niet kwalijk als mijn vragen nogal simpel overkomen, dat zijn ze waarschijnlijk ook wel een beetje.

  • #2
    kras :

    Heb je ook een foto van de schade ?

    Comment


    • #3
      Heb ik nog niet gemaakt maar ik zal er morgennamiddag 1 maken en uploaden als mijn vrouw er terug thuis mee is want die is er morgen mee weg tot 3u., hopelijk valt het te zien op de foto want het is redelijk fijn, ik zie het enkel als het licht er vanaf een juiste (of foute in dit geval) opzit, maar toch stoort het mij mateloos.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Dazed Bekijk Berichten
        Heb ik nog niet gemaakt maar ik zal er morgennamiddag 1 maken en uploaden als mijn vrouw er terug thuis mee is want die is er morgen mee weg tot 3u., hopelijk valt het te zien op de foto want het is redelijk fijn, ik zie het enkel als het licht er vanaf een juiste (of foute in dit geval) opzit, maar toch stoort het mij mateloos.
        in dat geval heb je heel veel kans dat het er uit gaat
        suc6 ermee
        greetz
        ferre

        Comment


        • #5
          Wij zitten op 10 - 15 min van Gent.

          Spring gerust eens binnen voor advies

          Comment


          • #6
            Ik heb een foto genomen maar vind niet terug hoe ik hem kan uploaden in de FAQ.

            Ik heb ondertussen al heel wat info verwerkt, onder andere een paar superhandige How-To handleidingen die Grandscenicman mij Ge-PMt heeft.

            Ben ondertussen ook eens naar een detailer geweest om Scratch Remover maar hij heeft het mij afgeraden aangezien het toch geen bal uit zal halen, de kras is toch redelijk diep, niet echt diep, maar te diep om het er zo uit te krijgen.

            Hij rade mij het volgende aan;

            Eerst het krasje opvullen met een lakstift die ik bij mijn wagenverdeler kan bestellen als ik de juiste kleur-code opgeef (staat in de deur), best een druppeltje op een vel papier of iets dergelijks doen en met een tandenstoker het krasje bewerken, zeer fijn te werk gaan.

            Als het opgevuld en gedroogd is er met een schuurpapier over gaan, 2000 of hoger 3000 eventueel, tot alles effen is, en daarna alles weer tot hoogglans polieren.

            Nu heb ik geen poliermachine dus zie ik het niet direct zitten om er aan te beginnen als ik niet zeker weet dat ik het terug mooi glanzend kan polieren, en met de hand is het niet te doen, of zo goed als onmogelijk.(denk ik toch)

            Ik heb het meeste, hetgene dat overliep in een dunne kras weggekregen met Mer, gewoon een paar keer plaatselijk goed overgewreven, (heb daarna heel de auto gedaan maar voor swirls is het eigenlijk niet zo effectief precies) er staat op de verpakkking dat het Polish is, maar het is eigenlijk niet echt een poliermiddel en de man waar ik bij geweest ben zegt dat het goed mogelijk is dat ze er na een paar keer wassen terug door gaat komen.


            Sorry voor de lange post, en erg bedankt voor het advies.
            Last edited by ; 06/02/2012, 22:31.

            Comment


            • #7
              Spring gewoon eens binnen bij Wax-it


              En hou dat aftrekkertje zo ver mogenlijk weg van je auto
              2002 MX-5 NB 1.6

              2011 Honda PCX

              Comment


              • #8
                kras opvullen :

                Plak desnoods de kras af onder en boven en doe er dan pas de verf in(niet op )

                Liever in 3 keer dan in 1 keer opvullen.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                  Spring gewoon eens binnen bij Wax-it


                  En hou dat aftrekkertje zo ver mogenlijk weg van je auto
                  ook mijn gedacht
                  grtz
                  ferre

                  Comment


                  • #10


                    Ja dat aftrekkertje raak ik normaal zo al nooit aan, da's van mijn vrouw, bij deze kom ik met geen metaal meer bij mijn auto in de buurt (zover dat mogelijk is) want ik ben van nature nogal onvoorzichtig (lees lomp).




                    Beetje rare foto maar het is de enige waar je het krasje min of meer duidelijk op kan zien.
                    PS: mijn vingers zijn in real life niet echt wit hoor, don't worry.
                    Last edited by ; 07/02/2012, 11:59.

                    Comment


                    • #11
                      krasje :

                      Nu ik de foto zie , kan je idd spreken van een "kras-je"


                      De diepte zie je niet en kan enkel door jou beoordeeld worden :

                      - is het niet diep (wat is niet diep ? ) , dan kan het er gewoon uit door een krasverwijderaar meen ik.

                      - is het toch redelijk diep (als je er blijft achter haken met je nagel is het toch al behoorlijk diep ) , dan zal de kras misschien beter eerst opgevuld worden met dezelfde kleur .

                      Doe dit heel fijn en liever in 2 of 3 keer dan in 1 keer , gebruik in geen geval het borsteltje van de lakstift.(tandenstoker = veel fijner) . In dit geval zal 1 keer al voldoende zijn , want heel groot/diep/breed ziet de kras er niet uit.
                      Om dan niets meer te zien uiteindelijk zal er na dit "bijverven" nog een extra bewerking nodig zijn die je beter niet zelf doet : wetsanden en polijsten tot hoogglans.
                      Dat wetsanden ziet er makkelijk uit , maar vergis je niet : uiterst gevaarlijk en niet aan beginnen voor je bvb een slooppaneel hebt om op te oefenen (en dan nog , iedere lak is anders...)


                      Ik weet bijna 100% dat je dit er met een dap uit krijgt indien niet diep .

                      Probeer eens lang bvb wax-it of andere detailers te gaan , voor je daadwerkelijk zou "bijverven" , misschien is het niet nodig en is enkel polijsten voldoende.

                      Misschien lukt het zelfs hiermee : (manueel en veel geduld en enkel als het niet diep is)

                      bron : carclean

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou zeker niet met een lakstiftje gaan smodderen, je gaat het alleen maar erger maken.

                        Ben er vrij zeker van dat valt op te lossen met polijsten. Je gaat dan dat wit streepje niet meer zien, enkel een krasje in de blanke lak. En dat zie je niet meer als je niet weet dat het er is.
                        2002 MX-5 NB 1.6

                        2011 Honda PCX

                        Comment


                        • #13
                          krasje :

                          Mijn vorige post was ...2 keer verstuurd ...sorry !

                          Dan maar ff dat schuurblokje erbij zetten .
                          Last edited by ; 07/02/2012, 20:33.

                          Comment


                          • #14


                            Ok bedankt alweer!

                            Het ziet er op de foto niet diep uit, ik weet het, maar het is wel diep genoeg om er te blijven achterhaken met de nagel, en als je van dicht kijkt zie je dat het echt wel een kras is.

                            Eers was hij langer maar dat heb ik er uit gekregen met Mer, de uitloper van dit krasje was heel fijn en daar bleef ik niet ahchter haken en daar zie je nu niets meer van.

                            Ik weet nu wat me te doen staat hé!

                            Ik twijfelde eraan om het zelf eens te proberen wetsanden met een 3000, maar ik durf niet (meer).

                            Ik moet zeggen, als ik naar mijn auto kijk vind ik het krasje niet op hat eerste gezicht, pas als ik goed kijk, of als de zon erop zit zie ik het, omdat ik weet dat het er is.

                            Ik ga misschien gewoon afwachten hoeveel het mij stoort in de zomer als de zon veel schijnt, als het dan echt opvalt laat ik het gewoon professioneel weghalen, zelf ga ik het niet doen denk ik.

                            Dank jullie allen voor de hulp, ik weet nu alweer een pak meer, en knowledge is power hé.

                            Grtz. Glenn.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                              Mijn vorige post was ...2 keer verstuurd ...sorry !

                              Dan maar ff dat schuurblokje erbij zetten .
                              met die schuurblokjes moet je enorm oppassen en vooral weten hoe ze je moet gebruiken. Ik prefeer nog altijd een diamantcutter want daar kan je echt laagje voor laagje van de extra gelegde vernis mee wegsnijden. Als je dan voor 99% goed zit, nog eens naschuren met een P2000 nat en dan mooi opblinken.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                kras :

                                Ik heb de TS hiervoor gewaarschuwd : als je dit zelf doet , kan je beter eerst oefenen op een slooppaneel .

                                Voor iemand die niks anders doet zal dit wel een zacht eitje zijn .

                                Deze zomer ga ik zelf toch aan de slag om een "putje" (steenslag) te vullen met kleurlak en ga toch met zo'n schuurblokje dit glad maken.

                                Met de dap900 inizio en een wollen pad zal het toch moeten lukken denk ik , vermits je toch maar 1 plaats moet doen. (ik heb geduld en is het niet in 3 keer , dan maar in zes keer , anders leen ik wel ff een rotary als het echt niet lukt)

                                Afbouwen zal ik dan wel doen op heel het paneel (en met andere pads en polijstmiddel) . Het is nu niet dat heel de wagen gewetsand is .En als je het heeeeeeeeeeeeeel voorzichtig aanpakt kan er in principe weinig misgaan.

                                Ik neem aan dat als je heel fijn schuurt (3000) en genoeg water gebruikt dat je dan echt niet veel blanke lak wegneemt. Beter 5 keer controleren of je diep genoeg bent met dat blokje dan dat je denkt : ik zal maar goed hard wrijven en zien waar ik uitkom na x-aantal keren er over geschuurd te hebben..........

                                Enkel als je schuurt als een gek zal je veel (blanke) lak wegnemen en dan zal moeilijk zijn om alle sporen er nog uit te krijgen... met alle gevolgen van dien.

                                Er zijn mooie links gestuurd naar de TS , ik zal ze straks ff zoeken en hier toevoegen aan het topic

                                Comment


                                • #17
                                  wetsanden :

                                  Voor de geïnteresseerden die dit topic volgen :

                                  bron : youtube
                                  bron : autodetailing.be
                                  Deze man heeft ruim ervaring en geeft zelfs les ivm dit onderwerp.
                                  Ook verscheidene detailingforums vragen ze deze man om how-to's te maken/schrijven ivm autodetailing.
                                  die eerste link : pagina's 13 15 27 32 en 38 goed lezen/bekijken
                                  2e link is een filmpje .

                                  http://autodetailing.be/howto/swakke...akdefecten.pdf

                                  Wetsanden en polijsten van een mishandelde wagen.Voor verdere info volg de linkshttps://www.dropbox.com/s/69zblfkghrvfa0c/Hoe%20polijsten%20met%20Dual%20Act...
                                  Last edited by ; 09/02/2012, 19:11.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Laat zeker dat (nat)schuurpapier en die diamond cutters opzij liggen! De kras is bijlange niet diep genoeg om zo drastisch te werk te gaan. Een correcte machinale aanpak en 't is volledig opgelost.

                                    Hou er enkel rekening mee dat een spotrepair niet aan te raden is want dan krijg je lokaal een strakke glanzende lak terwijl de rest van de wagen ongewijzigd blijft.

                                    Comment


                                    • #19
                                      goed lezen simoni: die cutter is enkel van toepassing als je begint met de kras op te vullen met nieuwe vernis. Zeker niet in dit geval om een kras mee weg te werken. Daarvoor dient die cutter absoluut niet natuurlijk. Het was bedoeld op de reactie van het schuurblokje. Want daar wordt vaak meer slecht dan goed mee gedaan.
                                      En die vernis die ze in pottekes gebruiken is voor mij ook al een no go. Liever een beetje echte 2K vernis klaarmaken en degelijk aanbrengen. Mits juiste voorbereiding en goede nabehandeling ziet ge achteraf niets meer van de beschadiging.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        @simoni :

                                        spotrepair ?

                                        TS schrijft : "Het ziet er op de foto niet diep uit, ik weet het, maar het is wel diep genoeg om er te

                                        blijven achterhaken met de nagel, en als je van dicht kijkt zie je dat het echt wel een kras is."


                                        In mijn ogen is een spotrepair het plaatselijk bijspuiten van je lak en vermits het hier gaat om een kras die je voelt met je nagel , kan je deze misschien beter eerst opvullen ipv er gelijk met een rotary op te vliegen tot je bijna alle lak weggepollijst hebt en er zodoende ook een "plek" ontstaat die veel meer zal blinken dan de rest.

                                        Als er dan toch wordt gepolijst op die plaats en de kras is idd verdwenen , is het toch normaal dat je heel het paneel aanpakt om verder af te bouwen ?

                                        Dat de auto dan vervolgens op dit paneel veel meer blinkt dan de rest , ligt dan aan het onderhoud van de lak . Je kan immers altijd nog heel de auto gaan polijsten, al was het enkel met finale of met een paintcleaner. Er beter uitzien zal ie iig. Ook niet vergeten dat je dan best ook ff een kleisetje aanschaft , een paintcleaner , glaze en ook nog een wax of sealant. Over de juiste doeken zal ik dan nog maar zwijgen want dan kan je ook nog een goede droogdoek kopen , zachte poetsdoeken , velgenborstels,grote transparante emmers,wheelwax,washmitts,goede autoshampoo ,zal ik nog verder gaan ?

                                        Wat veronderstel jij dan onder de "correcte machinale aanpak" ? Leg het ff uit en dan kan de TS eindelijk aan de slag , op deze manier blijf je maar aanmodderen.

                                        Ik neem aan dat niet iedereen voor zo'n krasje gelijk de hoofdprijs wil betalen door "ff" langs wax-it te passeren.

                                        Ik wil hier niets slecht zeggen over wax-it : die zullen het zeker kunnen oplossen maar dat heeft altijd een prijs.

                                        Voor hetzelfde geld laat je heel de wagen polijsten , voeden en waxen en parkeert er de volgende dag iemand niet iets te kort en ben je terug bij af .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X