Ik heb de afgelopen 20 jaar enkele oldtimers gerestaureerd en zelf gespoten. Het is een stuk moeilijker dan je denkt. Daarbij komt nog dat zwart helemeel niet zo makkelijk is als je denkt.
Je moet inderdaad een degelijk spuitpistool kopen (minstens € 250,-) en een compressor hebben die krachtig genoeg is en een drukvat heeft dat groot genoeg is om te kunnen volgen. Anders ga je steeds moeten wachten dat je compressor terug voldoende druk heeft en dat veknoeit sowieso je spuitwerk.
De voorbereiding is 90% van het succes van je werk. Schuren, plamuren, schuren, grondlaag, schuren, gidslaag spuiten, schuren, .... Wees bereid daar heel wat uren in te steken
Ook het afregelen van je spuitpistool, de stand ervan en de beweging die je maakt zijn belangrijk.
Maar je grootste vijand is stof. Zelf heb ik een heel eenvoudige demonteerbare spuitcabine gemaakt die in mijn garage past : een structuur van houten balken overtrokken met doorschijnend plastic. Je gaat ook afzuiging nodig hebben omdat anders de verfwolk op je auto gaat vallen waardoor de lak korrelig en dof aanvoelt.
Ondanks al deze voorzorgen zal je toch heel wat stof in je lak hebben, waardoor je de wagen zal moeten wetsanden en polieren, wat ook weer een kunst op zich is.
Let op met 2-componenten verf : deze is uitermate giftig ! Als je in een spuitcabine moet je absoluut met een masker met externe lucttoevoer werken.
Als doe het zelver is het veiliger cellulose of synthetische lak spuiten. Nadeel is wel dat die laatste traag droogt.
En zelfs wanneer je al deze raad opvolgt, zal het resultaat de eerste keer waarschijnlijk tegenvallen (been there, done that ). Zoals voor zoveel dingen, moet je hier echt wel lang en veel op oefenen vooraleer je dit onder de knie hebt.
Moest je er toch mee doorgaan, veel succes !
Je moet inderdaad een degelijk spuitpistool kopen (minstens € 250,-) en een compressor hebben die krachtig genoeg is en een drukvat heeft dat groot genoeg is om te kunnen volgen. Anders ga je steeds moeten wachten dat je compressor terug voldoende druk heeft en dat veknoeit sowieso je spuitwerk.
De voorbereiding is 90% van het succes van je werk. Schuren, plamuren, schuren, grondlaag, schuren, gidslaag spuiten, schuren, .... Wees bereid daar heel wat uren in te steken
Ook het afregelen van je spuitpistool, de stand ervan en de beweging die je maakt zijn belangrijk.
Maar je grootste vijand is stof. Zelf heb ik een heel eenvoudige demonteerbare spuitcabine gemaakt die in mijn garage past : een structuur van houten balken overtrokken met doorschijnend plastic. Je gaat ook afzuiging nodig hebben omdat anders de verfwolk op je auto gaat vallen waardoor de lak korrelig en dof aanvoelt.
Ondanks al deze voorzorgen zal je toch heel wat stof in je lak hebben, waardoor je de wagen zal moeten wetsanden en polieren, wat ook weer een kunst op zich is.
Let op met 2-componenten verf : deze is uitermate giftig ! Als je in een spuitcabine moet je absoluut met een masker met externe lucttoevoer werken.
Als doe het zelver is het veiliger cellulose of synthetische lak spuiten. Nadeel is wel dat die laatste traag droogt.
En zelfs wanneer je al deze raad opvolgt, zal het resultaat de eerste keer waarschijnlijk tegenvallen (been there, done that ). Zoals voor zoveel dingen, moet je hier echt wel lang en veel op oefenen vooraleer je dit onder de knie hebt.
Moest je er toch mee doorgaan, veel succes !
Comment