Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beginnersvragen

    Een dezer bestel ik me een DAP-machine en wil ik m'n eigen auto's een goede beurt geven. Ik ken echt niets van detailing en heb daarom nog wat vraagjes...

    Ik begin uiteraard met de auto zeer grondig te wassen. Ik gebruik hiervoor geen speciale producten, gewoon reguliere autoshampoo, een tuinslang en een washandschoen.

    Daarna clayen. Ik denk dat dit bij mijn lakken (3 van de auto's zijn minstens 20 jaar oud) absoluut geen kwaad kan. De lak is op veel plaatsen enorm ruw, er zijn vlekken op en er is redelijk wat vliegroest. Welke klei gebruik ik het best als beginner? Hoe lang doe je met een kleiblokje? (te stellen dat ik eentje van 200gr aanschaf)

    Dan begint, als ik me niet vergis, het machinale werk. Biedt een DAP900 een grote meerwaarde tegenover de DAP500? Hoe worden de pads op de machine vastgemaakt? Is dit met velcro?

    Daarna polishen. Welke pads gebruik ik hiervoor?
    Ik heb ook een glaze liggen. Als ik me niet vergis is dit ongeveer hetzelfde als een polish? Wordt het resultaat beter als ik eerst een polish gebruik en daarna een glaze? (Poorboys White Diamond in dit geval)

    Wanneer je je polish hebt aangebracht en er weer over gaat, dient dit machinaal of met de hand te gebeuren?

    Dan, ten slotte, het waxen. Ik heb harde carnaubawax staan... Valt dit ook machinaal te doen of moet dit per se met de hand? Indien machinaal: alweer, welke pads?

    M'n wagen moet geen spiegel zijn maar moet gewoon mooi blinken. Ik wil dat de mensen nog meer zeggen: "Hey, die staat nog erg mooi voor z'n leeftijd!'

    Dank!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten
    Ik begin uiteraard met de auto zeer grondig te wassen. Ik gebruik hiervoor geen speciale producten, gewoon reguliere autoshampoo, een tuinslang en een washandschoen.

    Daarna clayen. Ik denk dat dit bij mijn lakken (3 van de auto's zijn minstens 20 jaar oud) absoluut geen kwaad kan. De lak is op veel plaatsen enorm ruw, er zijn vlekken op en er is redelijk wat vliegroest. Welke klei gebruik ik het best als beginner? Hoe lang doe je met een kleiblokje? (te stellen dat ik eentje van 200gr aanschaf)

    Dan begint, als ik me niet vergis, het machinale werk. Biedt een DAP900 een grote meerwaarde tegenover de DAP500? Hoe worden de pads op de machine vastgemaakt? Is dit met velcro?

    Daarna polishen. Welke pads gebruik ik hiervoor?
    Ik heb ook een glaze liggen. Als ik me niet vergis is dit ongeveer hetzelfde als een polish? Wordt het resultaat beter als ik eerst een polish gebruik en daarna een glaze? (Poorboys White Diamond in dit geval)

    Wanneer je je polish hebt aangebracht en er weer over gaat, dient dit machinaal of met de hand te gebeuren?

    Dan, ten slotte, het waxen. Ik heb harde carnaubawax staan... Valt dit ook machinaal te doen of moet dit per se met de hand? Indien machinaal: alweer, welke pads?

    M'n wagen moet geen spiegel zijn maar moet gewoon mooi blinken. Ik wil dat de mensen nog meer zeggen: "Hey, die staat nog erg mooi voor z'n leeftijd!'

    Dank!
    Hallo ,

    Ik zal proberen om een zo goed mogelijk antwoord te geven op jouw vragen :

    dap500 of dap900 : ga gewoon voor de 900 ivm ietsje meer "power" en de prijs is maar een fractie meer . Pads kleven automatisch met hun velcro aan de "steunplaat" . Neem best geen te grote pads en bijhorende steunplaat. Ik vind een steunplaat van 125 mm goed en daar passen pads op van 5.5" en ook grotere (ik heb 5.5" pads = 145 mm) . Voor kleinere delen kan je een andere steunplaat kopen en bijhorende pads van bvb 4" (= 10 cm)

    volgorde : wassen , kleien , afspoelen , drogen , afplakken van de plastic delen , polijsten (eerst testen of je er komt met fijn polijstmiddel , indien niet moet je eerst heel de auto polijsten met een "groffer" polijstmiddel en daarna nog eens met de fijnere combinatie ) , dan pas glaze en dan pas een wax.

    glaze en wax kan met de machine , maar meestal doe je dit met een handpad omdat je dan geen plekjes vergeet , oppoetsen van het fijnste polijstmiddel moet met een zeer zachte doek(en) omdat je anders terug krasjes maakt. Voor glaze en wax is dit ook zo. Als je eerst een groffere combinatie doet met het polijsten : poets dit op met goedkope mf-doekjes omdat je er daarna toch nog eens over moet met de "fijnere" .
    polish aanbrengen : standje 2 of 3 en netjes verdelen op een stuk van maximum 50 x 50 cm , als het netjes verdeelt is : standje 5 - 6 en een dambordje maken (zoek ff op google dap900 how to )

    kleien : indien je toch gaat polijsten , maakt het niet zo veel uit of je nu fijne of groffere klei neemt. Je krijgt van alle klei "marring" (= zeer fijne krasjes ) 200gram : verdeel deze in 4 of 5 stukken , als er 1 stuk valt : = vuilbak!!

    glaze : is een "voeding" voor de lak , zeker op oudere lakken aangewezen .

    wax : altijd een pad gebruiken zonder "cuttingfactor" , als je pad in de pot past , kan het machinaal maar beter is met de hand .

    gebruik voor elk produkt aparte doeken : polijsten gedaan : doekjes weg en andere nemen !!

    Na het polijsten raad ik je aan om de auto opnieuw te wassen (met een lamswollen handschoen)

    Raak de plastic delen niet met het polijstmiddel , de glaze en de wax (= plekken die er niet makkelijk uitgaan , daarom afplakken)

    Er zullen zeker nog dingen beantwoord moeten worden : spring eens binnen bij wax-it , daar zal je ALLE uitleg krijgen

    Of stuur me een pm en ik antwoord asap .

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
      Hallo ,

      Ik zal proberen om een zo goed mogelijk antwoord te geven op jouw vragen :

      dap500 of dap900 : ga gewoon voor de 900 ivm ietsje meer "power" en de prijs is maar een fractie meer . Pads kleven automatisch met hun velcro aan de "steunplaat" . Neem best geen te grote pads en bijhorende steunplaat. Ik vind een steunplaat van 125 mm goed en daar passen pads op van 5.5" en ook grotere (ik heb 5.5" pads = 145 mm) . Voor kleinere delen kan je een andere steunplaat kopen en bijhorende pads van bvb 4" (= 10 cm)

      volgorde : wassen , kleien , afspoelen , drogen , afplakken van de plastic delen , polijsten (eerst testen of je er komt met fijn polijstmiddel , indien niet moet je eerst heel de auto polijsten met een "groffer" polijstmiddel en daarna nog eens met de fijnere combinatie ) , dan pas glaze en dan pas een wax.

      glaze en wax kan met de machine , maar meestal doe je dit met een handpad omdat je dan geen plekjes vergeet , oppoetsen van het fijnste polijstmiddel moet met een zeer zachte doek(en) omdat je anders terug krasjes maakt. Voor glaze en wax is dit ook zo. Als je eerst een groffere combinatie doet met het polijsten : poets dit op met goedkope mf-doekjes omdat je er daarna toch nog eens over moet met de "fijnere" .
      polish aanbrengen : standje 2 of 3 en netjes verdelen op een stuk van maximum 50 x 50 cm , als het netjes verdeelt is : standje 5 - 6 en een dambordje maken (zoek ff op google dap900 how to )

      kleien : indien je toch gaat polijsten , maakt het niet zo veel uit of je nu fijne of groffere klei neemt. Je krijgt van alle klei "marring" (= zeer fijne krasjes ) 200gram : verdeel deze in 4 of 5 stukken , als er 1 stuk valt : = vuilbak!!

      glaze : is een "voeding" voor de lak , zeker op oudere lakken aangewezen .

      wax : altijd een pad gebruiken zonder "cuttingfactor" , als je pad in de pot past , kan het machinaal maar beter is met de hand .

      gebruik voor elk produkt aparte doeken : polijsten gedaan : doekjes weg en andere nemen !!

      Na het polijsten raad ik je aan om de auto opnieuw te wassen (met een lamswollen handschoen)

      Raak de plastic delen niet met het polijstmiddel , de glaze en de wax (= plekken die er niet makkelijk uitgaan , daarom afplakken)

      Er zullen zeker nog dingen beantwoord moeten worden : spring eens binnen bij wax-it , daar zal je ALLE uitleg krijgen

      Of stuur me een pm en ik antwoord asap .
      ik kan me daar volledig bij aansluiten! er zijn trouwens ook verschillende fora waar al die stappen perfect uitgelegd worden ...even googelen en je hebt ze!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk Berichten
        ik kan me daar volledig bij aansluiten! er zijn trouwens ook verschillende fora waar al die stappen perfect uitgelegd worden ...even googelen en je hebt ze!
        Die heb ik in pm doorgestuurd Wim !

        Comment


        • #5
          Dank!

          Comment

          Working...
          X