Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hologrammen / Micromarring... ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hologrammen / Micromarring... ?

    De voorbije dagen bezig geweest met het detailen van mijn wagen. Alles is gedaan met de dap 500 en de poorboys ssr reeks.

    Als eerste de wagen gewassen en gekleid.

    Aangezien er her en der diepere krassen aanwezig waren heb ik gekozen om te beginnen met de oranje lc pad en ssr 2.5

    De volgende stap met de witte lc pad icm ssr2

    Om te eindigen met zwarte/groene pad en ssr1


    Wagen afgespoeld met water en opgedroogd. Heel de wagen staat vol zoals onderstaande foto. Ik heb dit vroeger ook al is voorgehad met de wagen van mijn vriendin. Bert van wax it vertelde me toen dat dit waarschijnlijk te wijten was aan het te veel product gebruiken en niet lang genoeg te polijsten waardoor de korrel niet helemaal afbreekt.

    Deze regel heb ik nu uiteindelijk toegepast maar het helpt niet... Mijn pad is na iedere pass quasi droog dus ik neem aan dat alle product afgebroken is.

    Is er iemand met ervaring uit de buurt Lier/Herentals die me eventueel ff op weg kan zetten want blijkbaar maak ik toch ergens een fundamentele fout.
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Als je er met een mf-doek over wrijft, verplaatsten de hologrammen zicht dan?

    In dat geval zijn het de oliën van de polish die je ziet. De wagen nagaan met IPA of wassen met shampoo kan dan helpen. De SSR reeks is vrij olieachtig imo.

    In het andere geval scheelt er idd iets aan je techniek. Dan breek je de polishes niet genoeg af en ga je te snel van SSR 2.5 > 2 > 1
    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

    Comment


    • #3
      Volgens mij druk je veel te hard op de pads .

      Ik polijst met Monello/Menzerna en heb nog nooit last gehad van eender wat neveneffect .

      Heb je het polijstmiddel ook goed afgenomen en nageveegd met bvb IPA ?

      Droog : dan ga je te lang door , eerder stoppen zou ik zeggen . Dat het niet volledig is afgebroken wil niet zeggen dat het niet werkt .

      Heb je ook foto's van je pads ?

      Ik kan je misschien wel helpen , maar heb deze week zeer weinig tijd en het weekend zit al vol..

      Of je moest wachten tot volgende week.

      Dit lijkt niet op hologrammen , eerder op banen die je volgt met je machine. Je eindigt toch met een pad nr 0 ? (= zonder cuttingfactor )

      Misschien kan "corsawim" je wel helpen , die woont in Boechout en heeft veel (meer) ervaring met polijsten.

      Stuur hem anders ff een pm

      Comment


      • #4
        @Jochen

        Verplaatsen niet.. Denk ik. De Krasjes, of wat het ook mag zijn, zijn wel enkel zichtbaar in de zon en vanuit een bepaalde hoek. Als je de hoek verandert kun je de krasjes volgen over heel de wagen.

        @grandscenic man

        Ik zet wat druk maar ook niet om te zeggen dat ik de pad volledig plat duw.


        Hetgeen ik niet heb gedaan is het gebruik van ipa. Is dit absoluut nodig, en waar kan je dit kopen. Alvast bedankt voor de info en ik zal corsawim contacteren

        Comment


        • #5
          Heb de foto's eens wat beter bekeken , misschien toch wel (kleinere) hologrammen.

          Ik snap niet hoe je dat voor mekaar krijgt met een excenter ??

          IPA : is niet persé nodig hoor , is om een betere hechting te krijgen .

          Ik kan je eraan helpen : aanlengen 1/2 is aan te raden : niet veel van nodig en altijd op een doek sprayen en dan pas afnemen.

          Ik kan je een bus bezorgen van 1 liter : 1/2 : 3 euro en ze is van jou

          Comment


          • #6
            IPA zal hier geen oplossing bieden.

            Welke pads zijn het precies die je gebruikt? 't kan ook de combinatie van een te lichte polish met een te ruwe pad zijn.

            Comment


            • #7
              Mij lijkt het misschien ook om vuile of te ruwe doekjes te kunnen gaan die marring achterlaten.

              Kan je eens zeggen welke doekjes je gebruikt en hoeveel ?

              Comment


              • #8
                Simoni

                Combinatie staat in de eerste post, ik gebruik zo goed als altijd de kleine pads

                - oranje lc pad met ssr 2.5
                - wit met ss r2
                - groen met ssr 1


                Wax it

                Ik ben vroeger (dan spreek ik van zeker 2j geleden toen je nog in je vorige werkplaats zat) is langsgeweest. ( zwarte polo). Je vertelde me toen dat ik waarschijnlijk teveel product gebruikte en dit was ook effectief zo. Ik gebruik nu minder product en polijst ietsje langer zo dat de korrel zeker afgebroken zou zijn maar zit dus nog steeds met hetzelfde probleem.

                Ik gebruik de doeken van poorboys, deze waren allemaal gewassen, net als de pads.
                Ik gebruik 1 doek per stap. Met 1 stap bedoel ik bv oranje met ssr2.5, nieuwe doek voor wit met ssr2 enz..

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                  Heb de foto's eens wat beter bekeken , misschien toch wel (kleinere) hologrammen.

                  Ik snap niet hoe je dat voor mekaar krijgt met een excenter ??

                  IPA : is niet persé nodig hoor , is om een betere hechting te krijgen .

                  Ik kan je eraan helpen : aanlengen 1/2 is aan te raden : niet veel van nodig en altijd op een doek sprayen en dan pas afnemen.

                  Ik kan je een bus bezorgen van 1 liter : 1/2 : 3 euro en ze is van jou

                  Ik heb corsawim is gecontacteerd. Hopelijk komen we eruit

                  Comment


                  • #10
                    Daarnet nog is een test gedaan

                    ssr1 icm met de witte lc pad, niet het gewenste resultaat

                    ssr2 icm met witte lc pad, na 2x waren alle krasjes weg.

                    Nu als ik het product zachtjes afneem is alles ok, als ik meer druk oefen op de mf doek maak is terug krassen. Dezelfde als op de foto.

                    Terug met ssr2 en witte pad erover. Alles zachtjes afgenomen.
                    Met de washmit en wat water al het stof weggeveegd. Met de droogdoek het water opgenomen en er komen net dezelfde krassen terug.

                    Ik veronderstel dat het probleem bij de doeken en droogdoek ligt. Misschien verkeerd gewassen.
                    Dus voor het reinigen van pads/mf doeken/droogdoek/washmit
                    Alles op 40 graden wassen? Mag alles bij elkaar de wasmachine in? En best zo laten drogen ipv droogkast?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bramm Bekijk Berichten
                      Alles op 40 graden wassen? Mag alles bij elkaar de wasmachine in? En best zo laten drogen ipv droogkast?
                      Op sommige van mijn spullen staat 30°C. Ik was alles op 30°C wolprogramma en laat het dan zo drogen (evt op de verwarming, maar zeker niet in de droogkast). Niet vergeten om de wasverzachter achterwege te laten.

                      Moest er iemand anders een betere manier hebben dan hoor ik het wel.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                        Op sommige van mijn spullen staat 30°C. Ik was alles op 30°C wolprogramma en laat het dan zo drogen (evt op de verwarming, maar zeker niet in de droogkast). Niet vergeten om de wasverzachter achterwege te laten.

                        Moest er iemand anders een betere manier hebben dan hoor ik het wel.

                        neen, wat je zegt is juist 40° is ook nog ok.
                        @Bramm : ik wil je doeken wel eens zien...er ziiten toevallig toch geen harde deeltjes in...dan maak je zowiezo krassen.
                        Het opwrijven moet je ook voorzichtig doen met niet teveel druk.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bramm Bekijk Berichten
                          Daarnet nog is een test gedaan

                          ssr1 icm met de witte lc pad, niet het gewenste resultaat

                          ssr2 icm met witte lc pad, na 2x waren alle krasjes weg.

                          Nu als ik het product zachtjes afneem is alles ok, als ik meer druk oefen op de mf doek maak is terug krassen. Dezelfde als op de foto.

                          Terug met ssr2 en witte pad erover. Alles zachtjes afgenomen.
                          Met de washmit en wat water al het stof weggeveegd. Met de droogdoek het water opgenomen en er komen net dezelfde krassen terug.

                          Ik veronderstel dat het probleem bij de doeken en droogdoek ligt. Misschien verkeerd gewassen.
                          Dus voor het reinigen van pads/mf doeken/droogdoek/washmit
                          Alles op 40 graden wassen? Mag alles bij elkaar de wasmachine in? En best zo laten drogen ipv droogkast?
                          Ik durf die zelfs op 60° wassen. Half vloeibaar wasmiddel en half soda kristallen. Nadoen gewoon in de droogkast (niet te warm!)

                          Mijn raad als het nog niet lukt: koop andere doeken en gebruik die ENKEL voor de lak. Die andere kan je nog voor 1001 dingen gebruiken ...

                          Ik gebruik deze voor de lak: http://www.i4detailing.co.uk/acatalo..._12Pack_1.html
                          Kosten niet veel en doen hun werk net zo goed als het gaat om polish, wax, glaze, cleaner, ... af te nemen. Voldoen ze niet meer -> smijt ze weg en koop nieuwe . Die fancy mega plush towels zijn mooi maar vooral duur vind ik. En na verloop van tijd zijn ze ook niet meer zo 'plush' imho. Maar aan 5€/doek gooi je ze niet zo makkelijk weg

                          Enkel voor een quick detailer te gebruiken zou ik opteren voor een dikkere pluizige doek.
                          2002 MX-5 NB 1.6

                          2011 Honda PCX

                          Comment


                          • #14
                            kom gasten, me niet wijsmaken dat die marring er komt door enkel maar met doeken na te poetsen
                            al gebruikt ge een oud t-shirt, dan nog krijgt ge zo'n schade niet
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              kom gasten, me niet wijsmaken dat die marring er komt door enkel maar met doeken na te poetsen
                              al gebruikt ge een oud t-shirt, dan nog krijgt ge zo'n schade niet
                              Hologrammen krijg je niet van slechte doeken , eerder van verkeerd polijsten omdat je dan de "banen" ziet . Wel is het zo dat je de vegen van een slechte doek ziet als je bvb je grofste polijstmiddel afneemt , maar deze verdwijnen altijd als je nabewerkt met je fijnere polijstmiddel . Voor het fijnere werk MOET je enkel zeer zachte doeken gebruiken !Idem voor je glaze en wax omdat het polijsten reeds gedaan is en je anders opnieuw kan beginnen...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                Hologrammen krijg je niet van slechte doeken , eerder van verkeerd polijsten omdat je dan de "banen" ziet . Wel is het zo dat je de vegen van een slechte doek ziet als je bvb je grofste polijstmiddel afneemt , maar deze verdwijnen altijd als je nabewerkt met je fijnere polijstmiddel . Voor het fijnere werk MOET je enkel zeer zachte doeken gebruiken !Idem voor je glaze en wax omdat het polijsten reeds gedaan is en je anders opnieuw kan beginnen...
                                hologrammen =/= buffertrails
                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                  hologrammen =/= buffertrails
                                  Als ik auto = wagen schrijf , draag ik niet veel bij om tot een oplossing te komen ...

                                  google :

                                  Polijsten met de No Swirls HP! Dual Action polijstmachine is veilig. In tegenstelling tot deroterende polijstmachine bestaat er met deze Dual Action polijstmachine geen risico dat delak verbrand of er dat hologrammen en buffertrails ontstaan. De No Swirls HP! Dual Action
                                  polijstmachine noemen we daarom 'foolproof'.

                                  Lijkt dus eerder een probleem te zijn dat niet ligt bij de pads en polijstmiddel , maar dat je idd eens bij de doekjes moet zoeken .
                                  Als je echt goede doeken wil , betaal je ervoor : 1 euro/doekje is voor de stappen voor de "finale" , duurdere doeken heb je nodig voor alle stappen die je doet na het polijsten met je fijnste combinatie . 1 (zeer) zachte doek kost al minstens 5 euro /stuk .

                                  Comment


                                  • #18
                                    dan nog krijgt ge niet deze schade met een poetsdoek. Na de dap hebt ge altijd residuresten van het product die achterblijven. Dus logisch dat ge dan de schade niet ziet. Eens ge die waas verwijderd hebt dan gaat ge terug de 'blote' lak zien. Hier is het precies of er zit nog vuil op de lak dat mee wordt rondgeschuurd of dat de pads vuil zien, of toch gewoon fout gebruik van de dap.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #19
                                      De doeken zijn van poorboys dus aan de kwaliteit ligt het niet denk.

                                      flappy : Als ik het product afneem en de waas dus weg is zie je geen krassen meer. Als ik meer druk oefen op de doek komen er geleidelijk terug krassen. Klinkt onlogisch eigenlijk want het zijn propere doeken en ze zijn superzacht

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik denk dat als je de polijstresten wegveegt , en alles is weg , je moet stoppen met wrijven , misschien is je doek wel verzadigd ? Voor een kleine auto heb je al snel minstens 2 doeken nodig per stap . Heb je de wagen echt goed gekleid voor je begon met polijsten , anders ga je idd een slechter resultaat halen als voor het polijsten.....
                                        Test het even uit anders of je doeken echt zacht zijn : polijst een stuk en neem af , zie je echt geen vegen/strepen van het afkuisen dan heb je goede doeken . Ik heb zelf enkele doekjes waarvan ik dacht dat ze superzacht waren , maar na meerdere keren wassen blijken deze niet beter te werken , eerder slechter. Welke droogdoek gebruik je , er zijn droogdoeken die echt niet voldoen en na polijsten droog je best af door de doek niet te wrijven maar enkel door te "deppen" .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X