Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dap900V2 of Flex : ervaringen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dap900V2 of Flex : ervaringen

Zijn er detailers die ervaring hebben met deze Flex (3401) , ben aan het twijfelen om deze te kopen omdat deze meer "power" heeft dan een dap.

[IMG]http://www.ts24.nl/images/product_im...es/11190_0.jpg[/IMG]

Mijn huidige dap900 werkt wel goed , maar door het vele polijsten is er redelijk snel "speling" op het rollementje en daarom mijn voorkeur voor de flex.
    Ben niet van plan om elke maand een nieuw rollementje te steken namelijk .
    Een rotary ben ik persoonlijk (nog) niet voor .
    Graag jullie ervaringen/advies .
    Dank bij voorbaat .

Als je meer wilt dan een DAP en je bent bereid meer te betalen, dan zou ik een toestel kiezen die ook een geforceerd roterende stand heeft zoals de Festool Rotex RO125.

Festool Roterende excentrische schuurmachine RO 125 FEQ-Plus ROTEX ➜ Economisch 3-in-1-principe ✔ Grof schuren ✔ Fijnschuren ✔ ➜ Bestel online, rechtstreeks bij de fabrikant ➨ www.festool.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
      Als je meer wilt dan een DAP en je bent bereid meer te betalen, dan zou ik een toestel kiezen die ook een geforceerd roterende stand heeft zoals de Festool Rotex RO125.

http://www.festool.be/nl/products/pa...o-125-feq-plus
      Euh.....dat heeft die flex toch ook , dat "gedwongen roteren" ??

De prijs van die festool is ook niet min....

De flex kost 350 € , is al meer dan voldoende vind ik .

Comment

Vandaar de "zoals". DAP is een heel goed toestel voor thuisgebruikers en met de V2 wordt die nog net iets beter, krachtiger wordt ie niet dus wanneer je dat doet zoekt zou ik een rotary of een geforceerd roterende D/A aanraden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
          Vandaar de "zoals". DAP is een heel goed toestel voor thuisgebruikers en met de V2 wordt die nog net iets beter, krachtiger wordt ie niet dus wanneer je dat doet zoekt zou ik een rotary of een geforceerd roterende D/A aanraden.
          Ik ben vandaag gaan "testen" met die flex 3401 en ook met een flex rotary...

De keuze zal niet makkelijk zijn , maar hoewel de "3401" wat zwaarder is van gewicht , kan je er best mee werken.

Met de rotary heb je altijd meer kans om door de lak te gaan , en als er dan toch een serieuze correctie nodig is , zie ik het nut niet in om met een rotary tot op het bot te gaan om daarna nog eens te eindigen met de excenter...

Voorlopig hou ik het op de flex 3401 excenter dus. Een nachtje erover slapen zal misschen wat twijfel wegnemen

Comment

Heb de knoop doorgehakt : de da-flex is besteld ! (3401 vrg)

Volgend weekend eens deftig uitproberen .....

Comment

Flex 3401 VRG

Nog niet kunnen testen , maar alvast de steunplaat op maat gemaakt voor mijn pads :

Pad : 140 mm

Originele steunplaat : 140 mm , nu 130 mm :

originele steunplaat (zie de schuine rand ) :

Comment

Zijn daar geen kleinere steunplaten voor te vinden?
                ziet er erg gevaarlijk uit zo.
                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                  Zijn daar geen kleinere steunplaten voor te vinden?
                  ziet er erg gevaarlijk uit zo.
                  Natuurlijk zijn daar kleinere steunplaten voor te vinden : 115 mm oa en ook zelfs 1tje voor 4" pads .

Gaat er bij mij om dat ik nu geen 20 nieuwe pads moet kopen omdat de originele plaat net 5.5" is (was ) en mijn pads....ook .
                  Voor ik de machine kocht , heb ik de originele steunplaat gemeten , mocht het niet voldoende zijn die 130 mm , dan pas ik dit later nogmaals aan .

De 115 mm-plaat vind ik persoonlijk te klein voor pads van 140 mm en de 130 mm die ik nu heb , leunt meer aan bij de 125 mm van de plaat van mijn DAP900. Die 2.5 mm minder oversteek tov de DAP900 is volgens mij dus te verwaarlozen .

@Gevaarlijk : zolang je weet wat je doet en het niet gaat "zoeken" , is er volgens mij niks gevaarlijk aan .

Niet iedereen werkt trouwens graag met pads die groter zijn dan 5.5" (ik oa ) en de praktijk zal uitmaken of ik er goed aan gedaan heb om of de steunplaat te verkleinen of om andere pads aan te schaffen .

Comment

Backing plates zijn standaard 125mm en ik denk dat daar een reden goede voor is. Hoe voorzichtig je ook bent, een fractie van een seconde de lak raken ermee en je hebt prijs. Bij een DA zoals deze zal het mss nog wel meevallen maar met een rotary... Just say'n, ik vind het een onnodig risico
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

ik vind het een onnodig risico
                      't is toch mijn wagen ?

Een collega van mij zegt : "het leven is aan de durvers"

Comment

Backing plates zijn standaard 125mm en ik denk dat daar een reden goede voor is. Hoe voorzichtig je ook bent, een fractie van een seconde de lak raken ermee en je hebt prijs. Bij een DA zoals deze zal het mss nog wel meevallen maar met een rotary... Just say'n, ik vind het een onnodig risico
                        Wat die maat van 125 mm betreft : dat is standaard bij verschillende Dap's en klonen ervan .

De steunplaat die op de flex zit (zat , want ik heb er 130 mm van gemaakt ) is in dit geval 140 mm en net even groot als mijn pads (5.5 " = 140 mm)

Al een paar keer gepolijst op m'n eigen auto en moet toegeven dat het wel ff wennen is om met die flex te werken . Voor de meeste vlakkere delen is er geen probleem om nu mijn pads van 5.5" te gebruiken , het is wel zo dat wanneer je meer rondingen tegenkomt (vooral holle stukken ) dat het idd wat "trikkie" is . (maar het ging wel )
                        Heb alvast enkele pads besteld van 6" die dit probleem oplossen en ga ook nog een andere steunplaat bestellen van 115 mm.

Ik ga toch wel de 5.5" - pads het meest blijven gebruiken , de 6" zullen gebruikt worden voor grote vlakke stukken.

Nu ben ik al eens gaan informeren bij Autovak in Kontich en daar wisten ze me te vertellen dat er ............geen plaat te verkrijgen was van 115 mm voor die flex (terwijl ze wel Flex verkopen.....)

Begrijpe wie kan : op de officiële site van ..Flex vind ik er echter wel 1 ! :
                        Speciale schokdempende velcro-steunschijf om te polijsten met kleine sponzen, vb. PS-W 140 mm. Deze sponsgrootte is ideaal om zowel te gebruiken bij spot-repair als bij smalle oppervlakken, vb. C-stijlen. Door de speciale houders is deze schijf exclusief ontworpen voor de XC 3401 VRG.
                        Afmeting in mm VE Bestelnr.
                        115 Ø 1 386.715
                        Heb me dan maar tot de verantwoordelijke van de buitendienst voor België gewend en wacht nu af wat ze gaan antwoorden.

Lijkt me toch niet normaal dat je op de site het artikelnummer kan vinden en dit artikel dan niet kan bestellen..........

Comment

Ik gebruik 5.75" pads (150mm) blijkbaar en heb een 3M 125mm backing plate. Ideaal vind ik (rotary).

Kan je op ebay niets vinden?
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Idd !! Ik heb echter geen ervaring met e-bay-toestanden......

Volgens mijn opzoekingen kost zo'n schijf +- 40 euro , al ben ik al prijzen tegengekomen van 33 euro....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                              Idd !! Ik heb echter geen ervaring met e-bay-toestanden......

Volgens mijn opzoekingen kost zo'n schijf +- 40 euro , al ben ik al prijzen tegengekomen van 33 euro....
                              Die ebay toestanden vallen goed mee. Betalen via paypal en 3-4 dagen laten ligt het bij je thuis. Jammer dat de verzendingskosten zo hoog zijn.
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik wacht ff de reactie af van Flex , heb daar een mailtje naar gestuurd met de vermelding van die 33 euro , wie weet kan ik die schijf dan komen afhalen in een winkel/verdeler nabij .

Comment

Vandaag een echte "test" gedaan met de verkleinde steunplaat van de Flex :

Heb eerst wat gewerkt met compressorpads van 6" , maar wilde toch m'n pads van 5.5" gebruiken en heb dan maar m'n stoute schoenen aangetrokken :

Zoals je kan zien op de foto is er geen probleem om met deze 5.5" - pads te werken aan randjes . Natuurlijk moet je niet gaan doorduwen aan de randen .
                                  De kleinere steunplaat is inmiddels ook besteld en zal voor nog meer werkplezier/veiligheid zorgen.
                                  De machine werkt zeer goed en is makkelijk op toeren te brengen door de schakelaar vlakbij je hand. Mits een beetje handigheid , kan je de machine gebruiken zoals met een gewone DAP-machine. Het grote voordeel is toch wel dat er snellere correctie is te behalen .
                                  Als de kids willen meehelpen kan je zelfs dit doen : (of is dit kinderarbeid ? )

Zo is het polijsten sneller klaar ...

Comment

De steunplaat bij Flex zelf kunnen bestellen dan?
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

De steunplaat bij Flex zelf kunnen bestellen dan?
                                      Had een mailtje gestuurd én naar autovak én naar Flex belgium en kreeg binnen de korste keren een mail van .........autovak dat de plaat toch te bestellen was

Was wel wat aan de dure kant (zeker rond de 40 euro dacht ik) , maar moest er nog zijn om wat andere spulletjes te kopen en zal dit dan samen doen .

Vandaag trouwens met een "killer" - rotary en wollen pad gewerkt : niet letten op de spetters , ik moest nog leren om het polijstmiddel goed te verdelen op de pad

Eerst met een grotere pad dan die op de foto , maar dat was nog niet goed te controleren , het was immers de eerste keer dat ik echt ging werken met wol...en daarom de kleinere gebruikt

Comment

Working...
                                      X