Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips gezocht voor krasverwijdering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tips gezocht voor krasverwijdering

    Beste forumbezoekers.

    Totaal nieuw in het gebruik van producten en cleaning middelen heb ik mij maar aangemeld op dit forum voor hulp.

    Ik heb een Zwarte Opel Zafira 2007 gekocht met wat krasjes. Sommige zijn oppervlakkig sommige iets dieper.

    Heb nog geen foto's maar die komen wel.


    Ik had graag tips en how-to's van mensen die nogal ervaring hebben met deze omstandigheden en welke producten ze gebruikten om hun auto weer te laten blinken ( machinaal of handmatig)


    groetjes


    Kimoy

  • #2
    Krasjes zoals onderstaande kan je redelijk veilig verwijderen door te polijsten of door eerst te "sanden" en dan te polijsten . (komt erop neer dat je het grootste deel al wegschuurd ipv alles te polijsten omdat de lak dan te warm kan worden met alle gevolgen...)
    voor sanden :

    na sanden , je ziet het krasje nog maar veel minder diep dan voorheen :

    gepolijst :

    Probeer af te spreken in jouw buurt met iemand die al wat ervaring heeft met zulke krasjes .
    Diepe krassen gaan er niet uit , je kan ze wel flink minder doen opvallen door ook hier een deel te "sanden" en te polijsten.
    Begin hier zeker niet aan zonder een beetje kennis van zaken , voor je het weet zit je door de lak !! (ik heb je gewaarschuwd )


    Benodigdeden : overdosis shampoo om je auto te wassen , kleiset , schuurblokje van bvb 3 M , wetsandpapier gritt (korrel) 2500 , polijstpasta (liefst medium en fijne ) polijstmachine + pads .
    Na polijsten even afnemen met bvb glassex (= met alcool in en ontvet dus , geloof me nu maar)

    Succes !

    Comment


    • #3
      Sorry maar dat is toch het compleet verkeerde advies voor wie zijn eerste stappen wil zetten in het "opblinken" van zijn wagen of het polieren van krassen?
      Wetsanden is iets wat je beter niet doen zonder de nodige ervaring of het correcte materiaal. Maak gebruik van een lakdiktemeter, bouw ervaring op met de rotary,... Dat is een overdaad aan info voor een beginner.
      Bovendien is de kras die je daar ziet even goed te verwijderen per rotary (op basis van de foto) en zal een wollen pad de warmteontwikkeling ook voldoende beperken.




      Om u verder op weg te zetten... Je maakt best in eerste instantie uit wat je wil gaan doen, machinaal of manueel werk want er is een opvallend verschil naar zowel prijs als resultaat toe.
      Voor manueel werk kan je tussen 75 tot 150euro al een uitgebreide collectie aanleggen. Voor machinaal werk zal je het budget snel tot 200-300 euro moeten optrekken.

      Informeer over de vele verschillende stappen die kunnen gemaakt worden om je auto opnieuw of nog meer te laten schitteren. Voorzie in eerste instantie het correcte wasmateriaal, daarover kan je al veel vinden in onze handleiding op de website of hier op het forum.

      Daarna kan je verder uitbreiden en is de eerstvolgende stap het kleien. Dit verwijdert vuil die aan de lak vasthecht zoals teer, hars en andere zaken die niet verwijderd worden tijdens het klassieke wassen. Meer informatie vind je op onze website in deze handleiding.

      Daarna maak je de keuze om manueel te polieren met een (chemische) cleaner, die al dan niet een lichte korrel bevat. Hier vind je een overzicht: Chemische Lak Cleaners & Glazes

      Of kies je natuurlijk voor het machinale werk: Poliertoestellen & Accessoires.

      Afwerken doe je met een natuurlijke of synthetische bescherming.

      Als je nog meer vragen hebt kan je altijd terecht in onze winkel, via e-mail of hier in dit topic natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Oei , ik denk dat men hierboven een nieuwe klant ziet voor de welbekende shop die weeral mooi wordt naar voren gebracht ..............

        De vraag die TS stelt is wel degelijk : "TIPS GEZOCHT VOOR KRASVERWIJDERING"

        TS vraagt raad en ik geef die , niets verkeerd aan volgens mij, er staat ook DUIDELIJK bij dat ie er niet zomaar aan mag beginnen .

        1 goeie raad : krassen krijg je handmatig NIET weggepolijst ( behalve op youtube , daar wel )

        Een rotary is zeker een no-go voor een beginnende detailer , kijk liever uit naar een dap en je krijgt alle krassen weg de NIET door je blanke eindlaag zitten .

        Kijk ook ff in een ander topic waar je kan zien waar anderen hun produkten bestellen .............en waarom

        Soms is het beter om niet heel de kras weg te polijsten , het volstaat soms al dat de kras mee "gepolijst" is en dan moet je al echt goed kijken waar ze zat ....zonder dat je echt veel blanke lak kwijt bent op die plaats .

        Comment


        • #5
          met een dap krijg je niet alle krassen weg...
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
            Oei , ik denk dat men hierboven een nieuwe klant ziet voor de welbekende shop die weeral mooi wordt naar voren gebracht ..............

            De vraag die TS stelt is wel degelijk : "TIPS GEZOCHT VOOR KRASVERWIJDERING"

            TS vraagt raad en ik geef die , niets verkeerd aan volgens mij, er staat ook DUIDELIJK bij dat ie er niet zomaar aan mag beginnen .

            1 goeie raad : krassen krijg je handmatig NIET weggepolijst ( behalve op youtube , daar wel )

            Een rotary is zeker een no-go voor een beginnende detailer , kijk liever uit naar een dap en je krijgt alle krassen weg de NIET door je blanke eindlaag zitten .

            Kijk ook ff in een ander topic waar je kan zien waar anderen hun produkten bestellen .............en waarom

            Soms is het beter om niet heel de kras weg te polijsten , het volstaat soms al dat de kras mee "gepolijst" is en dan moet je al echt goed kijken waar ze zat ....zonder dat je echt veel blanke lak kwijt bent op die plaats .
            Maar schuurpapier wel natuurlijk
            2002 MX-5 NB 1.6

            2011 Honda PCX

            Comment


            • #7
              Ik ben ook met een rotary begonnen vele jaren geleden,nog nooit door de lak gegaan,gewoon er op letten dat de lak niet te heet word en op hoeken en kantjes een beetje oppassen,heb ooit eens een dap geprobeerd in de begin periode dat deze op de markt waren,naar mijn mening speelgoed enkel goed om een beetje wax aan te brengen.....

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                ..........,heb ooit eens een dap geprobeerd .....,naar mijn mening speelgoed enkel goed om een beetje wax aan te brengen.....
                Oei !!

                Misschien hebben jullie dan nog niet goed gekeken naar de show-offs van Dj-Oli (hier op het forum) , die heeft al meerdere auto's gedaan en dat telkens met enkel een............dap

                Toch proficiat voor diegenen die enkel met een rotary werken hoor , ik denk dat je dan tot de allerbesten behoort op detailgebied . Afwerken met een rotary geeft namelijk makkelijk de gekende "hologrammen" .
                voorbeeldje waarbij enkel met een rotary is afgewerkt en waar deze hologrammen mooi afsteken :
                (door een proffessionele carrossier aangebracht )
                De hologrammen waren trouwens enkel te zien in direkt zonlicht.......zoals altijd , anders zie je ze amper of niet .
                Na bewerking met een dap :


                Dj Oli :


                Comment


                • #9
                  carrossier <> detailer

                  en nogmaals met een dap krijg je verre van alles weg
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Als je weet hoe met een rotary te werken heb je ook geen hologrammen,ik heb er nooit last van maar er kruipt natuurlijk wa tijd in,ik polier ongeveer tussen de 12 en 14 uur aan een wagen....



                    Comment


                    • #11
                      Ik ben heel erg tevreden van mijn Dap ja, in 99% van de gevallen kom ik tot een perfecte correctie.

                      Wel moet je er wellicht heel wat meer tijd in steken in vergelijking met een roterende poliermachine (misschien wel 2x zoveel). Dit is dan ook de enige reden (tijdswinst) waarom ik een roterende machine al heb overwogen. De twijfel blijft er echter nog omdat ik zoals ik zei telkens tot de resultaten kom die ik wens.

                      Ik probeer binnenkort nog eens een verslag te plaatsen van een Porsche 993 die ik laatst gedaan heb. Was een totaal verweerde lak en enorm bekrast (met ook heel wat diepe krassen). Deze is perfect geworden!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten

                        Ik probeer binnenkort nog eens een verslag te plaatsen van een Porsche 993 die ik laatst gedaan heb. Was een totaal verweerde lak en enorm bekrast (met ook heel wat diepe krassen). Deze is perfect geworden!
                        Ik ben zeer benieuwd
                        All hail the Ovlov

                        Comment


                        • #13
                          Heb vandaag een paar plekjes weggewerkt door eerst m'n blokje van 3M te gebruiken (steenslag opgevuld met lakstiftje...) en daarna met de dap netjes weggepolijst....
                          1 stipje zie je in de wolk ( linksbovenaan +- ) en 1tje zit vlak voor m'n vinger (tussen m'n vinger en dat andere stipje in de wolk )

                          ........gelukkig maakte de gritt 2500 geen krassen en zijn ze mooi verdwenen

                          Heb nog een tip : ( filmpje )



                          @TS : heb je ondertussen al wat info die voor jou "doenbaar" is , dat hadden we natuurlijk hier ook graag geweten..........

                          Heb je al wat foto's van je krassen ?

                          Comment


                          • #14
                            Misschien zijn de nieuwe dap machines al wat beter maar ik ken geen enkele detailer die met een dap werkt,allemaal met een rotary,ik denk dat ik de eerste was in Belgie die een dap had om te proberen ( laten afkomen van de USA) ,heb die toen eens uitgeleend aan de detailer van Meguiars (Sven dacht ik) en die vond het ook maar niks...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                              Misschien zijn de nieuwe dap machines al wat beter maar ik ken geen enkele detailer die met een dap werkt,allemaal met een rotary,ik denk dat ik de eerste was in Belgie die een dap had om te proberen ( laten afkomen van de USA) ,heb die toen eens uitgeleend aan de detailer van Meguiars (Sven dacht ik) en die vond het ook maar niks...

                              Het kan niet anders dat die toestellen tegenwoordig beter zijn dan, ook bestaat er vandaag een DAP900 (meer kracht).

                              Mijn DAP in combinatie met de goede polishes doet perfect z'n werk (cfr. de reportages hier op het forum)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                                Het kan niet anders dat die toestellen tegenwoordig beter zijn dan, ook bestaat er vandaag een DAP900 (meer kracht).

                                Mijn DAP in combinatie met de goede polishes doet perfect z'n werk (cfr. de reportages hier op het forum)
                                Waarschijnlijk zullen ze een pak sterker zijn dan de eerste modellen dan , kon met mijn dap geen diepere krassen verwijderen. Zal dan toch eens zo'n nieuwe Flex moeten proberen. ( werk nu ook met Flex rotary)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                                  Misschien zijn de nieuwe dap machines al wat beter maar ik ken geen enkele detailer die met een dap werkt,allemaal met een rotary,ik denk dat ik de eerste was in Belgie die een dap had om te proberen ( laten afkomen van de USA) ,heb die toen eens uitgeleend aan de detailer van Meguiars (Sven dacht ik) en die vond het ook maar niks...
                                  @dixie : Ik wil met mijn reacties vooral geen discussies aangaan betreffende het al dan niet correct gebruiken van of een dap of een rotary , maar ik vind het wel op z'n minst "raar" dat jij enkel detailers kent met een rotary.
                                  De meeste detailers hebben volgens mij wel degelijk een dap (of kloon ervan) en stappen na verloop van tijd over op een...rotary , dat wel .

                                  Wat hun niet belet om toch te eindigen met de ....dap , omdat de kans dan zo goed als nihil is dat je de welbekende "hologrammen" krijgt .

                                  Flex heeft géén echte DA (dual action) in z'n gamma , dat is meer een combinatie van de 2 : gedwongen rotatie .
                                  Maw : bij een gewone dap valt de rotatie deels of geheel weg bij druk , bij de flex blijft het toerental constant én heb je daardoor een snellere correctie .
                                  Nog niet zo snel als met een rotary , maar wel met het voordeel dat je weer hologramvrij kan eindigen.
                                  Dit is de Flex met gedwongen rotatie (vrg3401) :


                                  Door het gebruik van aangepaste mf-pads en kwalitatieve polijstmiddelen is er tegenwoordig met een dap al een correctie te behalen die de rotary's al langer aankonden.
                                  Al zal een rotary altijd nog sneller correctie behalen door het hogere toerental. Zaak is vooral om niet te veel toeren te maken en niet als een gek over de lak te vliegen .

                                  Een dap heeft een groot voordeel :


                                  .........je kan deze aan de kids geven als ze willen meehelpen

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja als je op mijn dap een beetje drukt roteerd'em praktisch niet meer maar ik moet me blijkbaar ook toch eens een Flex vrg3401 aanschaffen,ben ook zeer tevreden van mijn Flex daarom blijf ik graag bij dit merk.
                                    Jij hebt blijkbaar nog brave kids want de meeste krijg je tegenwoordig ni meer aan't werk hoor

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                                      Jij hebt blijkbaar nog brave kids want de meeste krijg je tegenwoordig ni meer aan't werk hoor
                                      Dat was net de reden waarom onze plaatselijke bakker mijn hulp had ingeroepen : zijn kinderen zaten heel de dag voor tv en mochten van papaatje de auto eens lekker onder handen nemen..........met als gevolg : krassen !

                                      Gelukkig wat hulp gekregen van een oude bekende :

                                      Maar dat was enkel om het te tonen , het echte werk moest ik zelf doen hoor .



                                      FF niet letten op alle spetters van de polish , ik moest het op zijn manier doen en dan mocht ik de polish NIET aanbrengen op de pad....en na een paar keer lukte het wel hoor .

                                      Dit alles onder toezicht van een waakzaam oog én een lakdikte meter natuurlijk .

                                      Mijn dochter is nu reeds gebeten door het detailvirus , 13 jaar en ze droomt al van een eigen auto (Mini) .

                                      Spijtig is wel dat ze dan net op haar 18e stoppen met het maken ervan (meen ik gelezen te hebben )

                                      Oh ja , er was ook nog een beloning aan verbonden voor de kids :

                                      Comment

                                      Working...
                                      X