Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Polishing tips

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Polishing tips

Zoals bij velen blijkt het detailing-fenomeen een behoorlijk verslavend iets te zijn. Waar ik een enkele jaren geleden de auto een paar keer per jaar nog 'waste' met spons en zeemvel ga ik ondertussen iets professioneler te werk

Alleszins, tijd om nog een stapje verder te gaan op mijn Peugeot 406

Hoewel na 16 jaar nog in behoorlijk goede staat begint de lak hier en daar wat beschadigingen te vertonen (deur tegen deur, de reguliere swirls, krassen op kofferdeksel door onverlaten die deze gebruikt hebben als schap voor hun winkelgerei ed). Dit wil ik nu eens zo goed als mogelijk gaan oplossen.

Wat betreft de machine; hier geraak ik mogelijks wel aan 'te leen'
    Weet nog niet wat voor iets dit is, maar zal wel DAPx00 zijn.

Om toch eventueel over te gaan tot aankoop van zo'n eigen toestel.
    Heeft zo'n toestel nog gebruikstoepassingen buiten het polieren?
    Zijn er ervaringen met goedkopere 'Chinese' modellen (als deze?)

Next, de pads.
    Ik zie hier een aantal verschillende merken passeren (Festool, Menzerna, GlossIt). Elk met hun eigen variatie aan types van zware cutting tot fijne afwerking. Dit telkens met hun eigen prijs. Wat zijn hier de exacte verschillen? Zijn de duurdere beter dan de goedkopere en waarin zijn deze dan beter?

De producten?
    Dit lijstje is nog langer. Gezien de beschadigingen en het type lak (zie inleidende tekst boven). Wat zijn hier goede opties?

Het voorafgaande kleien; is dit een noodzakelijk iets of kan deze stap schaamteloos overgeslagen worden?

Het toestel die je daar weergeeft is in principe gelijk aan de allereerste DAP. Dus met 500watt en de oudere internals. De nieuwe 900.V2 heeft logischer wijs 900watt, die cruise control en het verstevigde binnenwerk.
    Vooral het verschil tussen 500 en 900 watt merk je zeker bij de zwaardere correctie, zoals die bij u nodig is.

Pads zit het verschil in de afwerking en de kwaliteit.
    De goedkopere Menzerna pads hebben geen nabewerking gekregen waardoor de foam op zich minder luchtig is. Dit heeft als gevolg dat ze rapper verzadigd zijn door de polish (en dus hun eigen cutting capaciteit verliezen), dit zorgt ook voor een lager koelend effect door de minder open structuur. Bovendien zijn ze ook gevoeliger aan breken omdat ze minder "zacht" zijn, ze absorberen wat minder.

De Festool en Gloss-it pads hebben die nabewerking wel gekregen. Festool hanteert een duidelijk 3 (+wol) stappen plan, terwijl Gloss-it opteert om ook de pad een grotere rol te laten spelen bij het selecteren van een bepaalde correctie / cutting factor.

De producten an sich is vrij persoonlijk. Ik zou in uw geval Menzerna of Festool aanraden. Festool werkt iets makkelijker maar moet je onmiddellijk de 500ml kopen en de iets duurdere pads. Menzerna heb je meer keuze op vlak van polishes en kan je al sneller wat meer verschillende pads / polishes aanschaffen.

Hopelijk helpt dit je al wat verder...

Comment

Working...
    X