Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plaatsing nieuwe bumper, verschil in lak tint

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• plaatsing nieuwe bumper, verschil in lak tint

Beste autoforummers,

Recent werd de bumper van mijn 3 jaar oude A4 vervangen door een nieuw exemplaar. Na het afhalen van de wagen vorige week merkte ik dat de kleur van de bumper een iets donkerdere tint (lavagrijs) heeft dan de wagen zelf.
    De garage bestelde voor de vervanging een niet gespoten bumper, en spoot die dan in de kleur van mijn wagen. Wat me verwonderde was dat ze de bumper al zouden spuiten zonder dat mijn wagen in de garage was.
    Ik twijfel nu of ik ga klagen met de melding van de kleurtint en de eis de job opnieuw te doen, of ik vrede neem met het kleine tint verschil.
    Is het aanvaardbaar dat een nieuw gespoten onderdeel een licht kleurverschil toont met de rest van de 3j oude wagen.

Ik verheug me op jullie reacties,
    MVG

neen, niet aanvaardbaar. Zeker niet als ze willen spuiten voor de wagen gezien te hebben...
    www.peugeotforum.be

Comment

Foto mss?

Heb ooit de bumper van mijn vorige A3 moeten laten spuiten en deze zag er na herstelling opvallend veel lichter uit dan de andere bumper. Bij veel auto's hebben de bumpers reeds een licht kleurverschil met de rest van de auto maar ze zijn dan meestal ietsje donkerder. Vermits de herstelde bumper er lichter uitzag dan de andere bumper die donkerder was in vergelijking met de rest van auto, ben ik hiermee destijds bij een andere carrossier ten rade gegaan en deze wist mij, in vakjargon, te vertellen dat men met rood had gemengd ipv groen en daardoor de kleur lichter scheen. Ik ben hiermee dan terug naar de garage gegaan en men heeft, weliswaar dik tegen de goesting, de bumper terug herspoten en toen leek hij weer ietsje donkerder net zoals de andere bumper. Nog steeds met een licht kleurverschil maar zeker minder opvallend dan het kleurverschil voordien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        neen, niet aanvaardbaar. Zeker niet als ze willen spuiten voor de wagen gezien te hebben...
        helemaal mee eens , totaal onaanvaardbaar(als het echt zo is) zelfs in de gamma kan men een kleur exact namaken , waarom zou de garage dat dan niet doen.
        greetz
        ferre

Comment

Een deftige spuiter "meet" toch de kleur van de oude verf om dan de verf voor het te herspuiten deel aan te passen?

Comment

Als ze de kleurcode van de wagen hebben moeten ze de wagen niet zien.
            Lichte kleurverschil heb je altijd als de bumper alleen word gespoten en niet word mee gespoten .

Comment

Ik vraag me af of de kleur anders was geweest als de wagen er wel was geweest ??

Lijkt mij eerder iets van : is een wagen met die kleur, ff bestellen , spuiten , monteren , ok....?

Toen ik afgelopen weekend m'n wagen gewassen had en deze ff bekeek in het zonlicht , zag ik toch ook een (redelijk) verschil in kleur van mijn achterbumper tov de zijflank.
              Heeft meer te maken met de ondergrond en materiaal dan met de verkeerde kleur denk ik .

(waarschijnlijk niet te zien op foto's maar zoals altijd wel irl )

Comment

Je moet maar eens nieuwe auto's gaan bezichtigen. Hebben bijna (afhankelijk van de kleur) allemaal kleurverschil met de bumpers.
                Je kan de kleurcode perfect nazien maar daar heb je vaak 5 à 10 alternatieven in.

Bumpers spuiten in exact dezelfde kleur als de rest is zeer moeilijk. Maar het kan.
                Opel Insignia OPC
                BMW X5 3.0i
                Caterham Super 7

Comment

klopt, ze hebben mij dit ooit eens laten zien. ze kunnen tot 10 tinten lichter en donkerder in dezelfde kleurtint gaan. ( van de fabriek uit )
                  en het word alleen ,aar erger als halverwege de productie de leverancier van de verf wordt verandert.

Comment

Nieuwe auto's hebben inderdaad soms kleurverschillen op de bumpers gaande van donkerder tot lichter tot meer of minder metallic deeltjes in de verf. Er bestaat een toestelletje waar carrossiers gebruik van maken om de kleur van een wagen exact te bepalen. Ze plaatsen het op de carrosserie en met waarschijnlijk een straal of belichting wordt de kleur opgenomen. Hiermee kunnen ze in principe exact dezelfde kleur maken en dan gaan spuiten.

Ik zou een opvallend kleurverschil in geen geval aanvaarden bij een jonge auto. Wanneer je de wagen dan eventueel gaat verkopen dan zullen potentiële kopers dit ook zien en niet zo snel geneigd zijn om hem te kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                      Lichte kleurverschil heb je altijd als de bumper alleen word gespoten en niet word mee gespoten .
                      Nee, want zo een meter "meet" net de veroudering, de afwijking dus, en daarmee kan je de door de invloed van uv enz de kleur aanpassen.

Comment

de kleurcode van een wagen is een indicatie

en dan begint het pas:
                        - bouwjaar, want zoals timmie zegt er kan van leverancier gewisseld geweest zijn. Meestal wordt dit aangeduid met een letter of extra cijfer achter de kleurcode. Waar je de verf gaat halen halen ze dan van dezelfde kleurcode verschillende kleurstalen uit hun boek (gelakte stukjes papier). Zij zeggen normaal gezien ook welke kleur de grondlak moet hebben om tot de juiste kleurschakering te komen zoals die uit de fabriek komt. Er zijn kleuren die enkel mogen gespoten worden op donkere grondlakken.
                        - veroudering van de lak: dit wordt voor een stuk ondervangen door de oude lak welke niet wordt overspoten terug te polieren (doffe matte effect wegkrijgen) en terug te grijpen naar de kleurstalen zoals hierboven beschreven.
                        - kleur van de lak: zilver zal altijd een probleem geven en moet je grotere delen mee terug overspuiten door middel van uitspuittechniek.
                        Maar donkere kleuren moet je echt al een beunhaas voor zijn om hier kleurverschil in te krijgen. Dan heb je echt niet goed opgelet bij het kiezen van de kleurschakkering.
                        Als ze echt zo idioot geweest zijn om zich enkel te baseren op de kleurcode welke op de auto staat, dan zijn ze niet goed bezig. Je moet altijd controleren of die wel juist is. En de ondergrond heeft er weinig mee te maken. Je mag hoogstens enkel een verschil in structuur van de lak zien, maar kleurverschil niet.
                        www.peugeotforum.be

Comment

Concreet: je kan hier niets tegen doen. Ze hebben volgens mij wel degelijk de juiste kleurcode gebruikt van je wagen. Als je echt wil dat er geen enkel tint verschil is dan moet je de rest van de wagen ook laten herspuiten met dezelfde lak.

Misschien wel teruggaan en eventueel korting vragen omwille van het overduidelijke verschil, maar volgens mij zullen ze al gauw zeggen dat zoiets normaal is. Vatbaar voor discussie maar de meesten hebben niet de juiste apparatuur om delen op elkaar af te stemmen, is ook niet evident.

Trouwens normaal gezien kunnen ze de kleurcode opvragen op basis van chassis-nummer. Aangezien dat allemaal automatisch bijgehouden wordt op het moment dat de wagen gemaakt wordt is kans op fout nihil.
                          Last edited by Intred; 14/09/2012, 09:21.

Comment

meestal wasemen ze ook uit als ze een auto spuiten.

Comment

Jammer voorval maar het komt inderdaad vaak voor.
                              Zelfs al hebben ze de perfecte kleur kunnen mengen, dan nog kunnen ze met die verf 5 verschillende tinten spuiten afhankelijk van de techniek. De druk waarmee ze spuiten, afstand, snelheid, ... . Zeker grijstinten zijn er heel gevoelig aan.
                              Dan heb je nog de factor vernis ...
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                Zelfs al hebben ze de perfecte kleur kunnen mengen, dan nog kunnen ze met die verf 5 verschillende tinten spuiten afhankelijk van de techniek. De druk waarmee ze spuiten, afstand, snelheid, ... .
                                MAW : als de kleur "perfect" hetzelfde is , dan moet de spuiter nog wel ff ""zoeken" naar de juiste spuittechniek ?

Lijkt me eerder onmogelijk , vermits je pas de juiste (eind)-kleur ziet als de lak helemaal droog is.....(met vernis en alles......)

Misschien kan je je auto een (lichte) polijstbeurt (laten) geven ?

Misschien dat het dan (veel) minder opvalt ?

Ik weet niet hoe je de auto nu wast : carwash , of manueel ( liefst met genoeg water en 2 emmers , washandschoenen , autoshampoo enz enz )

Comment

ik vraag me af wie er hier al een spuitpistool heeft vastgehad want er wordt veel zever in pakskes verkocht...
                                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                    toch wel. mijn dealer wist me te vertellen dat in mijn kleurcode 3 (!!) verschillende tinten zitten. de ene met wat meer glinster als de andere.
                                    ik heb werkelijk 0,0 kleurverschil, met alle mogelijke lichtinvallen bekeken en is absoluut niet te zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                                      toch wel. mijn dealer wist me te vertellen dat in mijn kleurcode 3 (!!) verschillende tinten zitten. de ene met wat meer glinster als de andere.
                                      ik heb werkelijk 0,0 kleurverschil, met alle mogelijke lichtinvallen bekeken en is absoluut niet te zien

Lees ik nu goed ? , je zegt zelf 3 verschillende tinten te hebben en toch is alles hetzelfde.......

Wie maakt wie nu iets wijs eigenljk ?????????????

In vorige posts lees ik zelfs dat je met dezelfde verf al verschillende tinten kan spuiten : lijkt me bij jou dan ook het geval , niet ?

Veel zal ook afhangen van welke kleur je hebt , ik dacht dat het bij donkerdere kleuren minder opviel dan bij lichtere kleuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                        Lees ik nu goed ? , je zegt zelf 3 verschillende tinten te hebben en toch is alles hetzelfde.......

Wie maakt wie nu iets wijs eigenljk ?????????????

In vorige posts lees ik zelfs dat je met dezelfde verf al verschillende tinten kan spuiten : lijkt me bij jou dan ook het geval , niet ?

Veel zal ook afhangen van welke kleur je hebt , ik dacht dat het bij donkerdere kleuren minder opviel dan bij lichtere kleuren.
                                        tja, hij heeft mij de 3 plaatjes laten zien van fiat zelf...
                                        hoedanook, bij mij is het werkelijk perfect gespoten.

ik heb inderdaad een donkere kleur, heel donker grijs. Ze hebben de auto toen onder een felle lamp gezet en vergeleken met die plaatjes waar ik bijstond. weet niet of het voor de show is/was maar kan echt geen opmerking over geven over het resultaat
                                        Last edited by ; 15/09/2012, 23:14.

Comment

Working...
                                        X