Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hologrammen op vers gespoten lak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hologrammen op vers gespoten lak

    Hoi,

    deze middag kreeg ik een mini cooper over de vloer die een beschermlaagje wou nadat deze vers herspoten van de carrossier kwam.

    Dus begon ik met een snowfoam in te spuiten op de mini (had maar 4km van de carrosier moeten afleggen) en even te laten inwerken. Daarna heb ik deze met de tuinslang afgespoeld. Drogen gebeurde met een microvezeldoek. Daarna werd de mini binnengereden waar ik van plan was om vlug met Autoglym SRP op te poetsen en daarna de sealant Extra Gloss Protection van Autoglym aan te brengen.

    Dus zoals gezegd begon ik de mini met SRP op te poetsen (met van die speciale spons van AG) wanneer ik de volledige wagen heb gedaan begon ik de SRP eraf te nemen met een microvezel doek en daar zag ik dan dat op bepaalde plaatsen hologrammen zaten. vooral aan de zijkant.

    Zou dit komen van enkel het contact met de microvezeldoeken?

  • #2
    Nee zeker niet hoor.

    Het moet zijn dat er gepolierd geweest is bij de carrossier.

    Comment


    • #3
      ik was al bang dat mijn microvezeldoeken vervallen waren,
      ik zou al bang zijn om mijn eigen auto nog aan te raken met die doekjes.

      Is het misschien ook verstandiger om QD op de microvezeldoekjes te spuiten als ik polish/wax/sealant afneem om
      minder wrijving te hebben?

      Comment


      • #4
        nadat een auto gespoten is moet je 3 maand wachten om eender welke wax aan te brengen, dat is omdat de verf volledig moet uitharden en opdrogen. het is goed mogelijk dat de spuiter gaan polieren is om fouten te corrigeren. veel professionals kunnen niet echt omgaan hiermee, dus zie je veel zo'n dingen.
        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

        Comment


        • #5
          Het kan verstandig zijn, maar met een goede microvezel zal je geen krassen gaan maken hoor (zorg ook dat ze proper zijn bij ieder gebruik).

          Slechte microvezels (te harde bvb) kunnen wel lichte krasjes teweegbrengen. Maar hologrammen zijn een volledig ander type 'schade' in de lak hé, hologrammen tonen in feite de banen waar er werd gepolijst...

          Comment


          • #6
            een week of 3 is lang genoeg hoor en dan is het vooral te doen om moddervlekken welke nog kunnen intrekken in de lak. Al de rest is met mate, dus ook wassen.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              ok, bedankt voor de info!

              misschien is het een combinatie van de onverharde lak (duurt dus wel echt lang tegen dat die hard worden , ik zou er niet mee durven buitenkomen)
              en mijn versgewassen microvezeldoek die toch al niet meer zou zacht is als vroeger (hoe houd je deze zacht?)

              Comment


              • #8
                aja nog iets vergeten,

                dus is het best dat ik er nu 3 weken van blijf, want was dus van plan om die hologrammen weg te polieren met die laatste stap met de 3M pad en bijhorende finishing polish

                Comment


                • #9
                  Als de wagen (of delen ervan ) idd net gespoten is , kan je best ff wachten om deze met een wax of andere bescherming "dicht" te zetten.(zo kan de lak uitdampen)

                  In afwachting kan je de wagen wel gewoon wassen en bij het afdrogen genoeg detailerspray gebruiken om zelfs bij het drogen geen krasjes in de verse lak te trekken. (je weet maar nooit)

                  Wat volgens mij geen kwaad kan is de auto eens goed bekijken in dag + zonlicht , zo kan je goed zien waar de carrosier gepolijst heeft .

                  In de meeste gevallen valt het zelfs niet op in gewoon daglicht dus ENKEL als je de wagen in DIRECT zonlicht zet.

                  Polijsten kan volgens mij ook geen kwaad , mits je enkel een zeer fijne polijstpasta neemt en een zeer zachte pad . Zo krijg je iig de hologrammen al weg en zou ik er verder niks aan doen de eerste 2 weken .

                  Als je trouwens enkel polijst en voor de rest niks , dan heeft je lak ook wel een soort van beschermend laagje hoor : de oliën van de polish zorgen voor een mooie "beading" ...tot ze ook verdampt zijn natuurlijk .

                  Maar als je dit hebt gedaan weet je al of de lak goed of minder goed gespoten is en zie je meteen alle tekortkomingen .

                  Heb je geen foto's ?

                  @vraagje hierboven : ik vraag het ff na en laat asap iets weten...

                  Comment


                  • #10
                    @ grand scenic man: idd ik was de SRP aan het afhalen en er viel op een stuk van de wagen wat zonlicht en het viel dan op dat er hologrammen in waren, dan eens buiten gezet nadat alles afgewreven was en zag ik idd dat het enkel op de zijkanten aanwezig was.

                    damn had eigenlijk bij mijn eerste gedacht moeten blijven, hem gewoon wassen en terwijl het drogen met microvezeldoek moeten bespuiten met Autoglym Aquawax. of zou dit ook al teveel bescherming zijn om de lak te dichten?

                    ik zal morgen eens kijken om foto's te nemen ervan en om dan eens uit te polijsten met de fijnste pasta en zachtste pad.

                    Comment


                    • #11
                      SRP zit bomvol siliconen en is nu niet het meest voor de hand liggende produkt om een net gespoten auto mee te behandelen volgens mij .

                      Hoe minder op je lak nu , hoe beter ....

                      Comment


                      • #12
                        nadat de carrossier de auto in de lakcabine heeft gebakken is de buitenkant toch al hard. Het is vooral de onderlaag welke nog verder moet doorharden. Polieren mag, maar je moet zeer goed oppassen met warmteontwikkeling. Maar als je met een DAP of dergelijke werkt, geen kans op problemen want weinig warmteontwikkeling.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Heb reeds een antwoord
                          :

                          polijsten op verse lak mag , wat niet mag is wax , sealant of ander lakverzegelingen aanbrengen.
                          Dit zou de poriën sluiten en het uitdampen beletten.
                          Dus Ultra Fina SE van 3 M kan gerust , maar ook Megs , Menzerna en anderen.

                          Wat ook kan en mag is glaze , maar dat is niet voldoende om hologrammen mee weg te halen , hoogstens maskeren.
                          Dus glaze en detailspray kan gerust


                          Last edited by ; 08/10/2012, 22:39.

                          Comment


                          • #14
                            Toen ik me vectra liet herpuiten (4 weken voor hij verkocht ging worden nvdr ) hebben ze me idd ook gezegd een week of 2-3 te wachten met,
                            dingen als waxes en sealants.
                            Wassen oid kon uiteraard wel prima .
                            Dit idd voor uitdampen,evt nog wat uitharden

                            Comment


                            • #15
                              bedankt voor alle info!
                              zal nog even wachten met de auto verder te behandelen
                              en binnen twee weken eens verder zien!

                              Comment


                              • #16
                                zeg tegen de eigenaar dat die op zonnige dagen de auto goed buiten zet. Donkere lak absorbeert veel hitte van de zon en daardoor versnel je het droogproces.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  eigenaar had de auto al komen halen voor ik thuis was van mijn werk.
                                  dus geen foto's meer kunnen nemen. hij moest al zoeken om de kleine hologrammen te vinden zei hij,
                                  wat ook wel waar was. Hij maakte er geen probleem van wist hij me te vertellen; tevens vind hij het niet nodig dat ze verwijderd worden.

                                  Nog een vraagje, wat gebruiken jullie als lichtbron om jullie lak te beoordelen op krasjes, hologrammen,... en ook om het interieur goed te kunnen beoordelen. Want soms als je binnen je auto stofzuigt en dan buiten plaatst zie je nog plaatsen die je vergeet omdat binnen te weinig licht is. Erg frustrerend!
                                  Last edited by ; 26/09/2012, 22:32.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Brinkmann......+- 35€



                                    Sun-gun van 3M (niet te betalen....vanaf + 300€ dacht ik )

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hier vind je alle benodigheden om je wagen te detailen - Retourneren Zonder Vragen - Snelle levering en uitstekende service - Carproducts.be


                                      deze dan bedoel je, is idd om de swirls,... te controleren zoek ik ook,

                                      maar ik bedoel gebruiken jullie van die bouwvakkerslampen? in de garage om jullie auto te verlichten?
                                      zie je daarmee ook de swirls beter? en kan dit goed gebruikt worden om het interieur overal op te lichten zodanig dat je alles kan zien?

                                      Comment


                                      • #20
                                        swirls zijn het best zichtbaar vanuit een bepaalde hoek dat je er naar kijkt. Je mag dan niet een lichtbron gebruiken die het licht gaat verspreiden maar eerder gaat richten. Dan kan je makkelijk de hoek opzoeken om de swirls op te merken. Avondzon is bijvoorbeeld de max om swirls op te merken.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment

                                        Working...
                                        X