Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Raad voor detailing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Raad voor detailing?

    Hallo,

    Ik ben via via terecht gekomen in de wereld van het detailen. Sinds mijn eerste levensjaren was ik al geboeid door auto's en van thuis uit heb ik het altijd mee gekregen om de auto's goed te onderhouden. Tot nu toe hielt dat in dat hij elke week (of minstens elke 2 weken) gewassen werd en dan af en toe eens simoniseren.
    Maar nu heb ik dus gemerkt dat het nog veel beter kan dan dat... (en heb ik dus gemerkt dat ouders ook niet altijd gelijk hebben )

    Maar voordat ik begin met producten te kopen enzo, wou ik toch hier nog even info vragen. Ik heb gezien dat er hier wel wat volk zit dat er veel van kent.

    In de eerste plaats hoor ik hier nergens spreken van simoniseren, dus vroeg ik me af waar dit ergens thuis hoort. Ik vermoed dat het een soort van polishen is?

    Mijn andere vragen hebben betrekking op welke producten ik best zou aanschaffen.
    De plaatselijke detailer heeft me een boekje meegegeven van Meguiar's. Maar er zullen nog wel andere goede merken zijn zeker?
    De auto's zijn een witte BMW 3-serie van feb '10 en een blauwgrijze Peugeot 206cc van '03.
    Beide wagens worden begin volgende maand gesimoniseerd door een bedrijf (heb er een bon voor gehad, dus dan doen we dat maar hé?)
    Maar ik denk dat ik ze op voorhand best kan kleien (toch zeker de Peugeot)?
    En ik vermoed dat het best is om erna een sealant/wax erop te zetten?
    Ik ben niet op zoek naar het product dat het hardst blinkt, ik zoek voornamelijk dat het de lak beschermt (maar glans mag altijd). Beide auto's rijden dagelijks, de 206cc minstens 50km en de BMW zeker 200km elke dag (veel snelweg).

    En hoeveel beter zijn de shampoos die "detailmerken" aanbieden t.o.v. die "uit de supermarkt"? Ik heb er eentje van €5 voor 2l, is ook pH-neutraal volgens het etiket. Maar met alle informatie die ik vind op internet zou de "supermarktautoshampoo" niet goed zijn...



    Dus even herhalen:
    - Waar past somoniseren in het rijtje van wassen - kleien - polischen - waxen?
    - Welke producten kan ik best aanschaffen (klei en sealant vermoed ik)?
    - Is mijn autoshampoo slecht voor mijn lak (en welke kan ik dan best wel gebruiken)?



    Een hele boterham, maar daar zit ik dus allemaal mee
    Alvast bedankt voor de reacties.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Snipa Bekijk Berichten
    Hallo,

    Ik ben via via terecht gekomen in de wereld van het detailen. Sinds mijn eerste levensjaren was ik al geboeid door auto's en van thuis uit heb ik het altijd mee gekregen om de auto's goed te onderhouden. Tot nu toe hielt dat in dat hij elke week (of minstens elke 2 weken) gewassen werd en dan af en toe eens simoniseren.
    Maar nu heb ik dus gemerkt dat het nog veel beter kan dan dat... (en heb ik dus gemerkt dat ouders ook niet altijd gelijk hebben )

    Maar voordat ik begin met producten te kopen enzo, wou ik toch hier nog even info vragen. Ik heb gezien dat er hier wel wat volk zit dat er veel van kent.

    In de eerste plaats hoor ik hier nergens spreken van simoniseren, dus vroeg ik me af waar dit ergens thuis hoort. Ik vermoed dat het een soort van polishen is?

    Mijn andere vragen hebben betrekking op welke producten ik best zou aanschaffen.
    De plaatselijke detailer heeft me een boekje meegegeven van Meguiar's. Maar er zullen nog wel andere goede merken zijn zeker?
    De auto's zijn een witte BMW 3-serie van feb '10 en een blauwgrijze Peugeot 206cc van '03.
    Beide wagens worden begin volgende maand gesimoniseerd door een bedrijf (heb er een bon voor gehad, dus dan doen we dat maar hé?)
    Maar ik denk dat ik ze op voorhand best kan kleien (toch zeker de Peugeot)?
    En ik vermoed dat het best is om erna een sealant/wax erop te zetten?
    Ik ben niet op zoek naar het product dat het hardst blinkt, ik zoek voornamelijk dat het de lak beschermt (maar glans mag altijd). Beide auto's rijden dagelijks, de 206cc minstens 50km en de BMW zeker 200km elke dag (veel snelweg).

    En hoeveel beter zijn de shampoos die "detailmerken" aanbieden t.o.v. die "uit de supermarkt"? Ik heb er eentje van €5 voor 2l, is ook pH-neutraal volgens het etiket. Maar met alle informatie die ik vind op internet zou de "supermarktautoshampoo" niet goed zijn...



    Dus even herhalen:
    - Waar past somoniseren in het rijtje van wassen - kleien - polischen - waxen?
    - Welke producten kan ik best aanschaffen (klei en sealant vermoed ik)?
    - Is mijn autoshampoo slecht voor mijn lak (en welke kan ik dan best wel gebruiken)?



    Een hele boterham, maar daar zit ik dus allemaal mee
    Alvast bedankt voor de reacties.
    Simoniseren is het vroegere woord voor polishen of polieren. Het rijtje waarin je polishen plaatst is ok.
    Als je wagens volgende maand door een bedrijf gepolijst wordt, vraag ik mij af of zij dan zelf niet eerst je wagens gaan voorbereiden ttz eerst kleien ?
    Indien dit niet zo is zou ik dit niet zo erg betrouwen, aangezien geen enkel deftig auto detailbedrijf zou gaan polieren vooraleer eerst te kleien.
    Misschien ook nog eerst één en ander gaan lezen op het net. Dit vind ik persoonlijk een goeie : http://www.polishedbliss.co.uk/acata...re-advice.html
    Hier zal je veel te weten komen ivm met sealants en natuurlijke waxes.
    En wat de shampoo's betreft, het geldt ook hier dat je altijd koeken krijgt naar geld. Er zijn ook een aantal soorten alnaargelang je de wagen een grondige beurt wil geven.bvb., vooraleer te gaan clayen kan je een shampoo nemen die zoveel mogelijk alle wax of sealants verwijdert. Daartegenover zijn er shampoo's die de waxlaag(en) wat meer respecteren en goed zijn voor bvb. wekelijks gebruik.
    Je kan ook op de websites van enkele webshops al veel opsteken. Succes!!
    BMW M2 Coupé
    Audi S5
    Nobody is Perfect!

    Comment


    • #3
      En indien het klopt met je 'Locatie' heb je CCC : http://www.customcarcleaning.nl/webshop/vmchk.html in de buurt.
      Doe misschien eens een maitje naar de zaakvoerder. Hij zal je de nodige info verschaffen en de meest geschikte producten aanraden voor jouw specifiek geval.
      Last edited by febrero; 08/10/2012, 22:52.
      BMW M2 Coupé
      Audi S5
      Nobody is Perfect!

      Comment


      • #4
        "Simoniseren" is een woord dat ontstaan is in de volksmond . Het geeft aan dat je iets meer doet dan enkel je auto "wassen" .

        "Simoniz " is een merk van polish dat al lang bestaat (en dan nog niet zo goed naar het schijnt ) en er zijn ondertussen al veel merken bijgekomen die veel beter zijn .
        Van dit merk komt de algemene naam "simoniseren" (zoals "pampers" een merk is en iedere luier heet nu "pamper" )

        Dat boekje is zeker niet slecht , wat er wel slecht is : de prijs van al die producten : overpriced !

        Bon : als je kan gaan kijken naar een andere auto dan die van jou , zou ik dit zeker doen . Als je overtuigd bent van de "kwalitatieve detailing" die er dan gebeurd is , moet je zeker je eigen wagens laten doen..........anders geef je de bon best weg aan iemand die het niet zo nauw neemt met z'n auto .

        Alles hangt af van wie het doet en wat er gedaan wordt :

        een beetje deftige behandeling duurt al snel meerdere uren , als je de wagen bvb 3 uur later al terug kan komen halen is er waarschijnlijk niet echt veel "verbetering" aangebracht . Dan is er meestal een product gebruikt dat erg veel siliconen bevat waardoor je allerle lakdefecten kan (tijdelijk) verbergen . Na enkele wasbeurten zie je pas echt wat er gedaan was : zo goed als niks.....

        Als je dus de bonnen wil gebruiken : doe eerst de Peugeot en wacht ff af voor je de andere zou laten doen.

        Stel dat ze enkel het lakwerk doen en geen velgen dan moet je rekenen dat ze de auto moeten wassen , kleien , polijsten en waxen ....dit alleen al kan onmogelijk op een paar uur goed gedaan zijn .

        Je shampoo zal niet slecht zijn voor je lak , maar er zullen zeker betere zijn die wel iets duurder zijn . Je kan dit enkel ondervinden door te ...testen met andere shampoo .
        Belangrijker dan die shampoo is het wassen volgens de 2EM en het gebruiken van goede washandschoenen : liefst 1 voor de propere delen en een andere voor de vuilere stukken (en niet wisselen)
        Ook nooit iets gebruiken op je lakwerk dat je voor de velgen gebruikt (maar dat wist je al zeker )
        Kijk eens in enkele show-offs (op andere forums mag ook hoor ) en kijk wat zij gebruiken en waarom .

        Comment


        • #5
          Klopt een beetje degelijk je auto wassen ben je toch al rap 2 tal uurtjes kwijt,als het al niet meer is (verschiet soms zelf hoe lang ik met simpele dingen kan bezig zijn)

          Ivm merken,huismerk shampoo (supermarkten) zijn vaak aggresieve shampoos,die je evt beschermlaag in no time verwijderen,waar je dus niet veel mee kan.
          Verder heb je van die huismerken vaak veel meer nodig,dan een degelijke shampoo van een *detail* merk
          Ook binnen detail merk shampoos heb je varianten die goedkoop,duur en Prijs/qualiteit zijn,dus duur hoeven ze per defintie niet te zijn.
          Polijsten is de evt defecten in een lak als krassen,swirls,oid te verwijderen,terwijl polish voor sommige merken (oa megs) een andere functie hebben,
          namelijk een soort voeding in de lak brengen na het polijsten,mooie glans terug brengen en ook mede dienen als *onderlaag* van je volgende wax/sealant.
          Andere merken gebruiken term polish als een schurende werking (polijst middel) terwijl zij dan weer *glaze* gebruiken ,
          voor de functie boven omschreven.

          Comment


          • #6
            Ok, alvast hartelijk dank!
            Ik ben alweer een pak wijzer geworden

            Wat die bon betreft: ze zouden de auto eerst reinigen met stoom, waardoor er volgens hun ook alle vuil verwijderd wordt. Daarna gaan ze polishen/simoniseren.
            In feite heb ik vroeger ook altijd geleerd om gewoon na het wassen (grondig wassen uiteraard) te polishen, daar heb ik eigenlijk altijd "goede" resultaten mee gehad (is nu natuurlijk alleen maar de vraag hoeveel beter het zal zijn na eerst te kleien )

            Kan er misschien iemand vertellen welke merken nog kwalitatieve producten aanbieden tegen een goede prijs?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Snipa Bekijk Berichten
              Ik ben alweer een pak wijzer geworden
              .......... eerst reinigen met stoom, waardoor er volgens hun ook alle vuil verwijderd wordt. Daarna gaan ze polishen/simoniseren.
              ........... (is nu natuurlijk alleen maar de vraag hoeveel beter het zal zijn na eerst te kleien )
              Kan er misschien iemand vertellen welke merken nog kwalitatieve producten aanbieden tegen een goede prijs?
              @stoom : je brengt best je wagen NIET binnen bij dat bedrijf . No way dat die stoom ALLE vuil van je lak wegkrijgt . Klei wel en daarna pas polijsten.
              @daarna gaan ze simoniseren : het kan goed zijn dat ze heel je lakwerk aanpakken met bvb SRP (= Super Resin Polish van Autoglym ) en dat je na 1 maand dezelfde wagen hebt die je daarvoor ook had.

              Polijsten wil zeggen dat ze effectief een heeeeeeeeeeeeeel dun laagje van je blanke laklaag "slijpen" (98% van de auto's is gespoten met als eindlaag blanke lak ) en daarna moet dit beschermd worden door bvb een wax of sealant (sealant = synthetische wax met meestal langere standtijd )

              De SRP is een AIO-produkt (= All In One , alles in 1 ) en doet niets anders dan fijne (was)krasjes verdoezelen en een bescherming achterlaten die maximum 2 maand stand houd .
              Dit wil zeker niet zeggen dt SRP slecht is , het is wel 1 van de beste produkten om iets te "maskeren" en om gelijk een (redelijke) bescherming te bieden.

              Echte polijstmiddelen verbergen dus niks , ze bestaan in verschillende soorten groftes (van fijn tot grof) . Polijstmiddelen bezitten wel oliën om voor een goed smerende werking te zorgen tijdens het polijsten en daarom heb je een controlespray nodig NA het polijsten om de aanwezige oliën weg te krijgen om de lak te kunnen inspecteren.
              (IPA is een voorbeeld , maar er zijn er meerdere verkrijgbaar zoals eraser , spruzzo enz..)
              Als je zonder inspectiespray werkt , kan je ook een glazenreiniger gebruiken die alcohol bevat.

              De beste inspectiespray zou deze van 3M zijn .

              @hoeveel beter na kleien : VEEEEEEEEEEEEEL beter .

              @kwalitatief : menzerna , 3M , Meguiars , Poorboy's World , kijk ff in show-offs en dan zie je het resultaat meteen en de reden waarom ze met merk x of y werken.

              In sommige gevallen moet je zelfs 3 keer polijsten over elk stuk : eerst de grofste polish , dan de middelste en als laatste de fijnste polish . En dan nog telkens met een eerst grovere pad tot een zeer zachte als laatste .

              Menzerna heeft zo 3 soorten polishes . ( de "kloon" van dit merk heet monello en daar noemt men de groffe : inizio , de middenste : mezzo en de fijnste heet : finale )

              Zolang je niet polijst met je fijnste polish werkt ( je zou ook met "mezzo" kunnen eindigen ) , hoef je geen dure (en zachte ) doekjes te gebruiken om af te nemen , de beste doekjes hou je voor de laatste polijststap , zo heb je geen micro-krasjes van te harde (en goedkopere) doekjes .

              Comment


              • #8
                Danny eeft al een hele mooie uitleg gedaan,met wat je allemaal moet doen.

                Merken heeft ie ook al gezegd zoals monello,3m,meguiars,poorboys maar ook chemical guys heeft ook leuk spul.
                Maar ook smartwaxx heeft een simpele maar enorm goede lijn (wel vaak iets duurder dan bv poorboys,chemical guys oid) maar simpel en efficient.
                Gebruik zelf nu producten van smartwaxx en zeer tevreden gebruiker,smart is bekend voor zijn eenvoud (dus niet zoveel verschillende producten voor het zelfde doel)

                Comment


                • #9
                  Ok, alvast bedankt. Ga nog eens even informeren welke producten ze gaan gebruiken enzo en dan kijken of ik het ga doen of niet

                  Comment


                  • #10
                    Nu Blackfire hier niet meer te verkrijgen behoort Smart sedert een paar jaar tot mijn basisgamma. Maar af en toe probeer ik eens iets anders zoals bvb. nu de Gloss-it Gloss Finish en de Concorso Gloss. Ben benieuwd wat dat gaat geven. Ook zinnens dit eens uit te proberen met de Dual Action 900W V2.
                    Last edited by febrero; 11/10/2012, 23:47.
                    BMW M2 Coupé
                    Audi S5
                    Nobody is Perfect!

                    Comment


                    • #11
                      Manier van aanbrengen is heel belangrijk. De meest gemaakte 'fout' is het gebruik van te veel product. Het is noodzakelijk om de pad eerst te primen met 2à3 druppels en die manueel te verspreiden over de pad.

                      Werk dan op een vrij groot oppervlak, zoals een half dak / halve motorkap.
                      Verwerk het product onmiddellijk op stand 2/2.5 waarbij je éénmaal in elke richting over het oppervlak gaat, logischerwijs met overlappende stroken (50% overlapping).
                      Voeg nu telkens 1 druppeltje nieuw product toe voor een even groot oppervlak.
                      Laat elke laag 30minuten staan.
                      Wil je gaan layeren, werk je gewoon over de bestaande laag, zowel met Gloss Finish als Concorso Gloss.

                      Afnemen doe je eerst eenmaal snel-snel en daarna nauwkeurig met de Gloss Enhancer. Duurzaamheid maximaliseer je door gebruik van die Gloss Enhancer.

                      Comment


                      • #12
                        Vandaag mij iets laten aansmeren , heb van bij de wax it de 3 compounds van menerza om je wagen te polieren van grof naar fijn + de pads.
                        Maar omdat ik iets wou om erna de lak te voeden en ik niet direct in oudernaarde geraak hier in een winkeltje iets gekocht van meguiars , namelijk Cleaner Wax Paste
                        Mijn vraag is dit iets nuttig of niet om je wagen mee in te wrijven na een polier beurt.
                        Last edited by ; 12/02/2013, 18:13.

                        Comment


                        • #13
                          producten die tegelijk reinigen en voeden (twee tegenstrijdigheden) neem ik altijd met een dikke korrel zout. Elk product zijn werking en verwerkingsmanier.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door enwezijnhierterug Bekijk Berichten
                            Vandaag mij iets laten aansmeren , heb van bij de wax it de 3 compounds van menerza om je wagen te polieren van grof naar fijn + de pads.............. Cleaner Wax Paste
                            Mijn vraag is dit iets nuttig of niet om je wagen mee in te wrijven na een polier beurt.
                            Natuurlijk is dit oké om aan te brengen na een polijstbeurt , anders heb je enkel gepolijst en verder niks......die paste wax zal iig al een bescherming bieden , al is het maar voor bvb 1 maand (of langer) .
                            Kon je dan bij wax-it geen produkt kiezen om je lak mee te behandelen na de polijstbeurt ????

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                              Natuurlijk is dit oké om aan te brengen na een polijstbeurt , anders heb je enkel gepolijst en verder niks......die paste wax zal iig al een bescherming bieden , al is het maar voor bvb 1 maand (of langer) .
                              Kon je dan bij wax-it geen produkt kiezen om je lak mee te behandelen na de polijstbeurt ????
                              Wel zal u zeggen ben dat daar rats vergeten te vragen en eigenlijk heeft de bert er ook niks overgezegt , ik moest zoveel hebben , dap 900,vodden,pads,wassmit,zeep en wat nog allemaal , en had niks opgeschreven,
                              Toch bedankt voor je antwoord , maar wat raad jij me aan wel niet iets dat 24 moet uitharden en zo liefst aan brengen en direct of na een kwartier of zo verwijderen en wat een goed resultaat geeft.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door enwezijnhierterug Bekijk Berichten
                                Wel zal u zeggen ben dat daar rats vergeten te vragen en eigenlijk heeft de bert er ook niks overgezegt , ik moest zoveel hebben , dap 900,vodden,pads,wassmit,zeep en wat nog allemaal , en had niks opgeschreven,
                                Toch bedankt voor je antwoord , maar wat raad jij me aan wel niet iets dat 24 moet uitharden en zo liefst aan brengen en direct of na een kwartier of zo verwijderen en wat een goed resultaat geeft.
                                We verzenden ook hé (gratis vanaf €50) , dus dat was ook een optie.

                                Het lijkt me vreemd dat we u niet zouden gevraagd hebben naar de bescherming van uw wagen, want dat is het eerste wat we vragen omwille van de keuze van de shampoo.

                                Ivm keuze van bescherming moet je vooral kijken naar welke duurzaamheid je wenst te behalen.
                                - Elke 3, 6 of 12 maand opnieuw aanbrengen ?
                                - Hoeveel km's doet de wagen op jaarbasis en slaapt hij binnen of buiten ?

                                Comment


                                • #17
                                  We verzenden ook hé (gratis vanaf €50) , dus dat was ook een optie. .
                                  Ook naar roemenie??
                                  Ik wist dat wel maar omdat ik nu hier zit is dat wel een bekke gek he omdat zo ver op te sturen .
                                  Trouwens was geen verwijt hoor gewoon vergeten wat kan gebeuren .
                                  mvg

                                  Comment

                                  Working...
                                  X