Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nanotechnologie uit de doeken gedaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nanotechnologie uit de doeken gedaan

    Zoals beloofd hebben we de tijd genomen om even wat meer uitleg te geven over nanotechnologie en hoe het nu net werkt.


    Mochten er nog vragen zijn aarzel niet ze hier in dit topic te stellen !


    Enjoy.


    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by ; 23/01/2013, 19:10.

  • #2
    Zeer goed geschreven! alles is klaar en duidelijk gebracht!

    Comment


    • #3
      toch een vraag: ik zit met schade en de auto of een deel moet herspoten worden. Bestaat er een product dat de coatings verwijdert?
      Ontvetten van de lak is namelijk zeer belangrijk alvorens je nog maar begint met een herstelling. Je mag dus NIET schuren alvorens alle lagen die zich op de lak bevinden verwijderd zijn. Dit omdat je de vettigheid in de lak schuurt met vaak niet zo leuke resultaten achteraf.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Super degreaser (van Meguiars) is een heel sterke ontvetter, daarmee kan je waxen en aanverwanten strippen. Of het de nano-coating stript kan ik niet met zekerheid zeggen maar er zal wel een oplosmiddel bestaan. Ook IPA wordt gebruikt om je lak kaal te zetten, zij dit eerder na het polieren om de olien van het polijstmiddel op te lossen en te verwijderen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          toch een vraag: ik zit met schade en de auto of een deel moet herspoten worden. Bestaat er een product dat de coatings verwijdert?
          Ontvetten van de lak is namelijk zeer belangrijk alvorens je nog maar begint met een herstelling. Je mag dus NIET schuren alvorens alle lagen die zich op de lak bevinden verwijderd zijn. Dit omdat je de vettigheid in de lak schuurt met vaak niet zo leuke resultaten achteraf.
          Goeie vraag.

          De enige mogelijkheid om dit type coatings te verwijderen is door mechanische wrijving (dus polieren of schuren).

          Aangezien het in het geval van de "echte" nanocoatings niet gaat om een laag, maar over een product dat zich op nano (moleculair) niveau met de lak verbonden heeft zal je dit gerust kunnen schuren.
          Het 22ple geval is anders, daar zit je effectief met een meetbare laag OP de lak. Maar ook deze ga je niet met chemicaliën kunnen verwijderen. Het zal dan een kwestie zijn toch te polieren of te schuren om dit te verwijderen.

          Ik ga het iig eens navragen bij 22PLE wat hun advies is hieromtrend. Ik kom er dus op terug !
          Last edited by ; 24/01/2013, 10:18.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Aikinoodle007 Bekijk Berichten
            Super degreaser (van Meguiars) is een heel sterke ontvetter, daarmee kan je waxen en aanverwanten strippen. Of het de nano-coating stript kan ik niet met zekerheid zeggen maar er zal wel een oplosmiddel bestaan. Ook IPA wordt gebruikt om je lak kaal te zetten, zij dit eerder na het polieren om de olien van het polijstmiddel op te lossen en te verwijderen.
            In het geval van nanocoatings ga je deze niet kunnen verwijderen met chemicaliën. We hebben er zelf al een agressieve velgenreiniger op gezet en niets verwijdert de coatings.
            In het geval van nanolex is de coating gewoon 1 geheel gaan vormen met de lak. Er ligt gewoon niets OP de lak ...

            22PLE ligt wel op de lak, maar is volledig gekristaliseerd tot glas. En dus is er niet meteen een mogelijkheid om deze nog "op te lossen", of die verbinding te gaan breken.


            Bovenstaande is dus het grote verschil met waxen en sealants waar dat wel mogelijk is.
            Last edited by ; 24/01/2013, 10:19.

            Comment


            • #7
              Ik heb 5 maand geden mijn nieuwe wagen direct gesealed met nanolex. Schitterend product dat doet wat het belooft. Zeker in deze zoute tijden.
              De bescherming lijkt mij ook nog niets verminderd. Toch een vraag: na hoeveel maand zou ik het product opnieuw moeten aanbrengen?

              Comment


              • #8
                Is het noodzakelijk te "kleien" voor je Nanolex aanbrengt? Of werkt dit ook goed op een grondig gereinigde 'shampoo) en gedroogde wagen?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                  Ik heb 5 maand geden mijn nieuwe wagen direct gesealed met nanolex. Schitterend product dat doet wat het belooft. Zeker in deze zoute tijden.
                  De bescherming lijkt mij ook nog niets verminderd. Toch een vraag: na hoeveel maand zou ik het product opnieuw moeten aanbrengen?
                  Alles hangt dus af van het gebruik van de wagen. Is het een weekend wagen die 5k per jaar rijdt, of is het een wagen die 60k per jaar door weer en wind rijdt.
                  In principe spreken ze van een duurzaamheid tot 24 maanden.
                  Wij gaan uit van minimum 12 maanden op een dagelijks gebruikte wagen.

                  Comment


                  • #10
                    @ ivob2: Ik heb de lak eerst ontvet met nanolex lakreiniger. Werkte perfect, was zoals vermeld wel een nieuwe wagen.

                    Nog lange tijd bescherming dus

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                      Is het noodzakelijk te "kleien" voor je Nanolex aanbrengt? Of werkt dit ook goed op een grondig gereinigde 'shampoo) en gedroogde wagen?
                      Ivob2, voor nanolex aan te brengen is het ERG belangrijk van een perfect zuiver oppervlak te hebben.

                      Gaat het om een splinternieuwe wagen, dan kan je gewoon reinigen met de nanolex paintcleaner gevolgd door de coating.
                      Op een niet-nieuwe wagen zou ik sowiezo aanraden van licht te polijsten om de "verweerde" toplaag van de lak te verwijderen alvorens opnieuw te gaan paint cleanen en coaten.

                      Het komt er dus op neer dat je een zo zuiver mogelijk oppervlak dient te creëren omdat het daarop is dat de nanolex partikels gaan binden.

                      Comment


                      • #12
                        Ha ok, niks voor mij dan. Want aan dat gedoe met klei en polijsten heb ik een grondige hekel

                        Comment


                        • #13
                          In principe reageert dus niets met die nanocoating? Vind ik wel een heel straffe stelling. Kan zijn dat we de middelen niet kennen om ze weg te nemen natuurlijk, net omdat het zo nieuw is. Maar dat het met niets zou reageren geloof ik niet, anders zou het proces van die gel die verdampt + de coating die hem op de lak hecht ook heel lang duren. Een chemische reactie gaat immers ook in de tegengestelde richting mits toevoeging van bepaalde factoren (zo hebben we het toch geleerd vroeger).

                          Het lijkt me wel dat deze vooral bedoeld is om nieuwe lakken te beschermen of toch vers gepolijste lakken, zoals je aangeeft. Eenmaal je met een glaze werkt is dan ook een van die hoofdvoorwaarden (een zo kaal mogelijke lak) niet meer voldaan. Hoe kan je deze alsnog layeren? Deze komt bovenop een wax of komt deze nog voor een sealant? Of ertussen? Dat was me niet helemaal duidelijk, als het al mogelijk is.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Aikinoodle007 Bekijk Berichten
                            In principe reageert dus niets met die nanocoating? Vind ik wel een heel straffe stelling. Kan zijn dat we de middelen niet kennen om ze weg te nemen natuurlijk, net omdat het zo nieuw is. Maar dat het met niets zou reageren geloof ik niet, anders zou het proces van die gel die verdampt + de coating die hem op de lak hecht ook heel lang duren. Een chemische reactie gaat immers ook in de tegengestelde richting mits toevoeging van bepaalde factoren (zo hebben we het toch geleerd vroeger).

                            Het lijkt me wel dat deze vooral bedoeld is om nieuwe lakken te beschermen of toch vers gepolijste lakken, zoals je aangeeft. Eenmaal je met een glaze werkt is dan ook een van die hoofdvoorwaarden (een zo kaal mogelijke lak) niet meer voldaan. Hoe kan je deze alsnog layeren? Deze komt bovenop een wax of komt deze nog voor een sealant? Of ertussen? Dat was me niet helemaal duidelijk, als het al mogelijk is.
                            Dit product gaat een covalente binding aan met het onderliggende oppervlak. Dit wil zeggen dat er een permanente verbinding gemaakt wordt tussen de nano partikels en bvb de vernislaag. Deze verbinding is zo sterk dat ze als permanent mag beschouwd worden. De nanopartikels zijn dus 1 geheel geworden met de lak en dus niet meer te verwijderen zonder dat de deeltjes vernis waarmee ze verbonden zijn verwijderd worden.

                            Wax, sealant en glaze mag je bij dit type bescherming gaan vergeten. Deze zijn niet meer van toepassing eens je de beslissing neemt om met een nanocoating te gaan werken.

                            Het heeft ook geen zin om te gaan layeren met een nanocoating. Het brengt namelijk geen laag aan zoals klassieke waxen en sealants dat doen, dat is nu net het punt van deze nanocoatings. Layeren kan gewoon niet omdat er maar een maximaal aantal partikels is die zich aan het oppervlak kunnen hechten. Als je het gaat proberen layeren gaat het product zichzelf afstoten bij de 2de laag.


                            Je moet dus echt afstappen van het idee dat er een "laag" op de lak gelegd wordt. Dan worden al je vragen automatisch beantwoord

                            Comment


                            • #15
                              Waarom gebruiken de constructeurs dit middel dan niet zelf voor hun auto's de fabriek/showroom verlaten? De kleine meerkost tov het (beloofde) resultaat zullen de zaak dan ook niet meer maken.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                Dit product gaat een covalente binding aan met het onderliggende oppervlak. Dit wil zeggen dat er een permanente verbinding gemaakt wordt tussen de nano partikels en bvb de vernislaag. Deze verbinding is zo sterk dat ze als permanent mag beschouwd worden. De nanopartikels zijn dus 1 geheel geworden met de lak en dus niet meer te verwijderen zonder dat de deeltjes vernis waarmee ze verbonden zijn verwijderd worden.

                                Wax, sealant en glaze mag je bij dit type bescherming gaan vergeten. Deze zijn niet meer van toepassing eens je de beslissing neemt om met een nanocoating te gaan werken.

                                Het heeft ook geen zin om te gaan layeren met een nanocoating. Het brengt namelijk geen laag aan zoals klassieke waxen en sealants dat doen, dat is nu net het punt van deze nanocoatings. Layeren kan gewoon niet omdat er maar een maximaal aantal partikels is die zich aan het oppervlak kunnen hechten. Als je het gaat proberen layeren gaat het product zichzelf afstoten bij de 2de laag.


                                Je moet dus echt afstappen van het idee dat er een "laag" op de lak gelegd wordt. Dan worden al je vragen automatisch beantwoord
                                Oké, is al wat duidelijker. Het zou detailen dan wel weer overbodig maken (buiten het polijsten dan) . Een wax EROP leggen zou dan ook geen nut hebben omdat het geen 'grip' meer heeft op de lak/nanocoating? Klopt mijn redenering?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                  Waarom gebruiken de constructeurs dit middel dan niet zelf voor hun auto's de fabriek/showroom verlaten? De kleine meerkost tov het (beloofde) resultaat zullen de zaak dan ook niet meer maken.
                                  goeie vraag, en deze is ook gesteld geweest tijdens onze demodag

                                  Het probleem met constructeurs is het volgende:
                                  Zij geven aan u een spec sheet op van hoe het product moet aangebracht worden en hoeveel het mag kosten.
                                  Dan krijgen we bvb het volgende.
                                  - Product moet verwerkbaar zijn aan 20°
                                  - Product moet aangebracht worden met automatisch spuitsysteem x
                                  - Product moet binnen de 7 seconden aanbrengbaar zijn op een oppervlak van x m2
                                  - Product moet uitgehard zijn binnen de 30 seconden
                                  - Er mag geen manuele arbeid aan te pas komen, alles moet vol-automatisch verlopen
                                  - Product mag max x euro / liter kosten
                                  - ...

                                  Je krijgt dan een heleboel voorwaarden waaraan je moet voldoen. In dit geval zitten er voor de nanolex procedure een aantal onmogelijke eisen tussen. Maar dat maakt voor hen niet uit, jij moet je product maar aanpassen, of het nu technisch mogelijk is of niet !


                                  Ik zit volgende maand bvb samen met nanolex bij een van de grote duitse merken om dit allemaal mogelijk te proberen maken. We hebben nu voor hen een alternatief uitgewerkt dat héél snel en vlot te verwerken valt. Maar dat moet dus compleet op hun maat uitgevoerd worden. Dus aan te brengen binnen de X seconden, foolproof proces enzovoort.
                                  Het resultaat is dat je met een minder dan 100% efficient product komt te zitten, maar het voldoet wel aan hun eisen ... :s
                                  Last edited by ; 24/01/2013, 15:43.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Aikinoodle007 Bekijk Berichten
                                    Oké, is al wat duidelijker. Het zou detailen dan wel weer overbodig maken (buiten het polijsten dan) . Een wax EROP leggen zou dan ook geen nut hebben omdat het geen 'grip' meer heeft op de lak/nanocoating? Klopt mijn redenering?
                                    Helemaal juist !

                                    Comment


                                    • #19
                                      Weinig zin om te detailen en toch bescherming hebben, daarvoor heb ik het idd gedaan. En het werkt

                                      Comment


                                      • #20
                                        hier nog een vraagje over: op je velgen zou dit dus de ultieme bescherming moeten geven. Vuil kan zich niet meer hechten en volstaat bij wijze van spreken enkel nog wat afvegen met een spons en water?
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment

                                        Working...
                                        X