Sinds ik een andere wagen heb die ik de moeite vind om goed te onderhouden heb ik me wat meer verdiept in de 'detailing' world en tijdje geleden via wax-it wat producten aangeschaft. Toen ik de wagen kocht was deze in de wax gezet en had ik minder zichtbare krasjes en de lichte steenslag op de motorkap was ook een stuk minder.
Door de wagen een 5 tal keer te wassen is deze waxlaag waarschijnlijk afgezwakt en zie ik terug meer krasjes en steenslag...
Nu wil ik deze uiteraard wegkrijgen maar liefst met één enkel product en geen ingewikkelde methodes zoals kleien, polijsten en dergelijke
En uiteraard liefst ook geen dure toestanden zoals 100eur voor een potje natuurwax ofzo
Even een schets van wat ik nu heb van producten:
- Poorboy's World slick & suds shampoo (alg wassen)
- Poorboy's World EXP sealant (na het wassen)
- Auto Finesse Iron Out (velgenreiniger)
- Velgenreiniger van b-merk (velgenreiniger na iron out)
- glasreiniger van HG (na wasbeurt binnen en buiten)
- Auto Finesse Tyre gel (na wasbeurt)
- Auto Finesse Quick Detailer (onderhoud tussen wasbeurten)
- Gloss it TRV (voeding externe plastics)
- 2 emmers
- Microfibre Wash Mitt
- Microfibre Waverider wafeldoek (drogen na wassen)
- Microfibre Pads (om sealant aan te brengen)
- Microfibre Crazy Pile doek (om sealant/quick detailer te verwerken)
- Glass Towel (voor glasreiniger)
Ik was dus de wagen volgens de 2 emmer techniek met genoeg shampoo, daarna drogen en dan zet ik hem in de sealant... Nu heb ik dus begrepen dat die sealant maar enkel dient om de lak te 'verzegelen' wat ik ook wist op voorhand (geeft wel wat glans ook uiteraard). Had deze methode eerst in gedachte omdat wax mij ingewikkelder leek en de lak er redelijk goed uit zag, nu komen de kleine onvolmaaktheden uiteraard naar boven en zou ik hier toch iets aan willen doen...
De meesten zullen zeggen je moet hem polishen maar dit is me net iets te intensief denk ik?
Dus ik zoek iets zoals een wax en liefst iets dat niet te moeilijk aan te brengen is en de andere delen zoals zwarte plastics niet gaat aantasten. De EXP sealant die ik gebruik is een voorbeeld hiervan, dit is gemakkelijk in aanbreng en je moet niet teveel opletten met andere delen, maar verwijdert niet echt krasjes...
Maar vraag ik nu misschien teveel van een waxproduct en is dit enkel te bereiken met polijsten? En dat kleien is dit misschien toch niet slecht en niet zo arbeidsintensief zoals het lijkt, maar wel geschikt voor een beginner? Daarom hoor ik graag jullie deskundig advies hierover en/of ik beter op een andere manier moet werken...
Grtjs Jason
Door de wagen een 5 tal keer te wassen is deze waxlaag waarschijnlijk afgezwakt en zie ik terug meer krasjes en steenslag...
Nu wil ik deze uiteraard wegkrijgen maar liefst met één enkel product en geen ingewikkelde methodes zoals kleien, polijsten en dergelijke
En uiteraard liefst ook geen dure toestanden zoals 100eur voor een potje natuurwax ofzo
Even een schets van wat ik nu heb van producten:
- Poorboy's World slick & suds shampoo (alg wassen)
- Poorboy's World EXP sealant (na het wassen)
- Auto Finesse Iron Out (velgenreiniger)
- Velgenreiniger van b-merk (velgenreiniger na iron out)
- glasreiniger van HG (na wasbeurt binnen en buiten)
- Auto Finesse Tyre gel (na wasbeurt)
- Auto Finesse Quick Detailer (onderhoud tussen wasbeurten)
- Gloss it TRV (voeding externe plastics)
- 2 emmers
- Microfibre Wash Mitt
- Microfibre Waverider wafeldoek (drogen na wassen)
- Microfibre Pads (om sealant aan te brengen)
- Microfibre Crazy Pile doek (om sealant/quick detailer te verwerken)
- Glass Towel (voor glasreiniger)
Ik was dus de wagen volgens de 2 emmer techniek met genoeg shampoo, daarna drogen en dan zet ik hem in de sealant... Nu heb ik dus begrepen dat die sealant maar enkel dient om de lak te 'verzegelen' wat ik ook wist op voorhand (geeft wel wat glans ook uiteraard). Had deze methode eerst in gedachte omdat wax mij ingewikkelder leek en de lak er redelijk goed uit zag, nu komen de kleine onvolmaaktheden uiteraard naar boven en zou ik hier toch iets aan willen doen...
De meesten zullen zeggen je moet hem polishen maar dit is me net iets te intensief denk ik?
Dus ik zoek iets zoals een wax en liefst iets dat niet te moeilijk aan te brengen is en de andere delen zoals zwarte plastics niet gaat aantasten. De EXP sealant die ik gebruik is een voorbeeld hiervan, dit is gemakkelijk in aanbreng en je moet niet teveel opletten met andere delen, maar verwijdert niet echt krasjes...
Maar vraag ik nu misschien teveel van een waxproduct en is dit enkel te bereiken met polijsten? En dat kleien is dit misschien toch niet slecht en niet zo arbeidsintensief zoals het lijkt, maar wel geschikt voor een beginner? Daarom hoor ik graag jullie deskundig advies hierover en/of ik beter op een andere manier moet werken...
Grtjs Jason
Comment