Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wegwerken lichte steenslag/krasjes op motorkap welk product voor een beginner...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wegwerken lichte steenslag/krasjes op motorkap welk product voor een beginner...

    Sinds ik een andere wagen heb die ik de moeite vind om goed te onderhouden heb ik me wat meer verdiept in de 'detailing' world en tijdje geleden via wax-it wat producten aangeschaft. Toen ik de wagen kocht was deze in de wax gezet en had ik minder zichtbare krasjes en de lichte steenslag op de motorkap was ook een stuk minder.
    Door de wagen een 5 tal keer te wassen is deze waxlaag waarschijnlijk afgezwakt en zie ik terug meer krasjes en steenslag...

    Nu wil ik deze uiteraard wegkrijgen maar liefst met één enkel product en geen ingewikkelde methodes zoals kleien, polijsten en dergelijke
    En uiteraard liefst ook geen dure toestanden zoals 100eur voor een potje natuurwax ofzo

    Even een schets van wat ik nu heb van producten:

    - Poorboy's World slick & suds shampoo (alg wassen)
    - Poorboy's World EXP sealant (na het wassen)
    - Auto Finesse Iron Out (velgenreiniger)
    - Velgenreiniger van b-merk (velgenreiniger na iron out)
    - glasreiniger van HG (na wasbeurt binnen en buiten)
    - Auto Finesse Tyre gel (na wasbeurt)
    - Auto Finesse Quick Detailer (onderhoud tussen wasbeurten)
    - Gloss it TRV (voeding externe plastics)
    - 2 emmers
    - Microfibre Wash Mitt
    - Microfibre Waverider wafeldoek (drogen na wassen)
    - Microfibre Pads (om sealant aan te brengen)
    - Microfibre Crazy Pile doek (om sealant/quick detailer te verwerken)
    - Glass Towel (voor glasreiniger)

    Ik was dus de wagen volgens de 2 emmer techniek met genoeg shampoo, daarna drogen en dan zet ik hem in de sealant... Nu heb ik dus begrepen dat die sealant maar enkel dient om de lak te 'verzegelen' wat ik ook wist op voorhand (geeft wel wat glans ook uiteraard). Had deze methode eerst in gedachte omdat wax mij ingewikkelder leek en de lak er redelijk goed uit zag, nu komen de kleine onvolmaaktheden uiteraard naar boven en zou ik hier toch iets aan willen doen...
    De meesten zullen zeggen je moet hem polishen maar dit is me net iets te intensief denk ik?
    Dus ik zoek iets zoals een wax en liefst iets dat niet te moeilijk aan te brengen is en de andere delen zoals zwarte plastics niet gaat aantasten. De EXP sealant die ik gebruik is een voorbeeld hiervan, dit is gemakkelijk in aanbreng en je moet niet teveel opletten met andere delen, maar verwijdert niet echt krasjes...

    Maar vraag ik nu misschien teveel van een waxproduct en is dit enkel te bereiken met polijsten? En dat kleien is dit misschien toch niet slecht en niet zo arbeidsintensief zoals het lijkt, maar wel geschikt voor een beginner? Daarom hoor ik graag jullie deskundig advies hierover en/of ik beter op een andere manier moet werken...

    Grtjs Jason
    BMW E91 318d Touring

    Turbo... The replacement for displacement....

  • #2
    Je kan die krassen enkel verwijderen met polijsten, ja.

    Zoals je zelf aangeeft, een wax dient enkel om de lak te verzegelen.

    Comment


    • #3
      Wil je met weinig werk een beetje deftig resultaat , dan zal je toch moeten kleien , dan SRP erop en aftoppen met een sealant of wax waar GEEN oplosmiddelen in zitten.De SRP zal veel krasjes "verdoezelen" en dan zie je ze idd niet zo erg meer . Polijsten met echte polijstmiddelen verdient de voorkeur en dan kan je net zo goed 2 laagjes van die exp erop knallen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jase Bekijk Berichten
        Maar vraag ik nu misschien teveel van een waxproduct en is dit enkel te bereiken met polijsten? En dat kleien is dit misschien toch niet slecht en niet zo arbeidsintensief zoals het lijkt, maar wel geschikt voor een beginner? Daarom hoor ik graag jullie deskundig advies hierover en/of ik beter op een andere manier moet werken...

        Grtjs Jason
        Antwoord is ja, je vraagt teveel van het goede.
        Je wil met zoweinig producten heel veel bereiken, dat gaat gewoon niet, wil je de krassen verwijderen, dan moet je polijsten en sommige gevallen ook wetsanden.
        Het zou heel makkelijk zijn om met één product alle krassen verwijderen en een mooi resuldaat halen,
        Moest je zo een product vinden, laat het ons weten.
        http://www.quality-shine.be

        Comment


        • #5
          je verwacht inderdaad veel te veel van je wax/sealant.

          Steenslag en diepere krassen krijg je er niet mee weg. Als je je even inleest op diverse detail-fora ga je merken dat je in veel gevallen aan de slag moet met een lakstift, wetsanden, polijsten,...
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • #6
            Even een vraagje gerelateerd aan polieren/waxen in combinatie met steenslag:
            na het polieren heb ik vaak dat het polijstmiddel opdroogt en wit wordt, waardoor de steenslag op een zwarte wagen extra opvalt. Idem met resten wax/sealant.

            Iemand een idee hoe ik dit kan vermijden? Bv. Menzerna top inspection gebruiken na polieren?
            Hoe kan je makkelijk oudere (2-4 weken) resten van polijstmiddel/wax verwijderen?

            Comment


            • #7
              Was je wagen met extra veel shampoo..........je waxlaag zal zeker weg zijn . Indien je geen controlespray hebt ( 3M , eraser , andere , of zelf aangemaakte met IPA/demi-water ) kan je desnoods nog gewone ruitenreiniger mét alcohol gebruiken......

              Comment


              • #8
                Heb er me een beetje in verdiept en ik ga me een busje Autoglym SRP aanschaffen denk ik, lijkt mij wel een goed product.

                Ik ga het dan zo doen voorlopig:

                - wassen met shampoo
                - laagje SRP
                - laagje EXP sealant
                - afwerken met auto finesse Finale quick detailer

                Na verloop van tijd ga ik wss ook een potje wax halen en deze nog na de EXP erop zetten, ik dacht aan poorboys natty blue wax ofzo...

                Bedankt voor de info!
                grtjs Jase
                BMW E91 318d Touring

                Turbo... The replacement for displacement....

                Comment


                • #9
                  Nattys is een echte prijsknaller kwestie waxen die het eigenlijk best goed doet,zeker voor zijn geld.

                  En die heerlijke kauwgomballen geur !

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jase Bekijk Berichten
                    Heb er me een beetje in verdiept en ik ga me een busje Autoglym SRP aanschaffen denk ik, lijkt mij wel een goed product.
                    - wassen met shampoo
                    - laagje SRP
                    - laagje EXP sealant
                    - afwerken met auto finesse Finale quick detailer

                    Na verloop van tijd ga ik wss ook een potje wax halen en deze nog na de EXP erop zetten, ik dacht aan poorboys natty blue wax ofzo...
                    Dat "afwerken" is nodig als je de auto een volgende keer gewassen hebt ...eens je die exp opgepoetst hebt is de auto klaar .

                    Ik zie dat je niet gaat kleien.........jammer eigenlijk want in de plaats van die extra wax natty's zou ik eerder voor een kleiset gaan , die exp zal meer dan genoeg zijn op de auto .

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                      Nattys is een echte prijsknaller kwestie waxen die het eigenlijk best goed doet,zeker voor zijn geld.

                      En die heerlijke kauwgomballen geur !
                      +1

                      ik gebruik uitsluitend Natty's wax (koetswerk + velgen) en dat is kwaliteit hoor, ook al denken sommige van niet vanwege zijn goedkope prijs...

                      Nog een tip aan de TS; als je voor 't eerst gaat kleien kies dan voor een milde klei.

                      Comment


                      • #12
                        Ik ben ook fan ImageUploadedByTapatalk1370674640.364820.jpg
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #13
                          Ziet er goed uit Bij mijn volgende aankoop zal die er zeker bij zitten, en mss ook een stukje klei
                          BMW E91 318d Touring

                          Turbo... The replacement for displacement....

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb mijn natty paste blue eens weggeven aan een vriend die geen wax had. achteraf al spijt van gehad...
                            2013- Volvo V60 D3 R-Design
                            2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                            Comment


                            • #15
                              Voor nog geen 20 € kun je niet gekl°°t zijn


                              Sent from my iPad using Tapatalk
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                              Comment


                              • #16
                                Cleaning is een dure hobby. De producten op zich gaan wel lang mee maar als je vanalles aankoopt kom je met een paar honderd euro niet toe.

                                Comment


                                • #17
                                  Met een paar duizend ook niet

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als je alles in gezinsverpakking koopt...
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wou net zeggen,paar 100 euro

                                      Comment

                                      Working...
                                      X