Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Clayen, waxen etc... Tips voor de beginner?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Clayen, waxen etc... Tips voor de beginner?

Ben sinds kort in het bezit van een 'nieuwe' auto, een rode, maar hij is wat roze aan het worden.

De lak is wat dof geworden en zou deze graag eens aanpakken en terug opfrissen. Dit laten doen kost echter snel een paar 100 euro dus dan doe ik het zelf liever (lijkt me ook leuker als je het verschil dan ziet tijdens/achteraf). En het kan nog van pas komen voor m'n E30 ook dan. Echter heb ik totaal geen ervaring hiermee dus vroeg ik me af of de betere detailers me wat goede raad kunnen meegeven..

Zoals;

Wat heb ik nodig qua materiaal? Welke producten? Waar kan ik dit voordelig kopen? etc.

Auto is ook een buitenslaper dus weet niet of er ook goeie producten bestaan om hem beter te beschermen tegen de elementen?

E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Beginnen met een goede wasbeurt,

daarna decontamineren:
    - ijzerdeeltjes met Iron-X, AF Iron-out,...
    - Teerplekjes met Tar-X, AF oblitarate,...
    - Kleien

hierna is de lak klaar voor het polijsten:
    met de hand is AF Tripple zalig om mee te werken ofwel als je een machine hebt dan zijn er nog vele polijstmiddelen voorhanden.

Daarna in de wax zetten, voor een buitenslaper zou ik een goeie wax nemen met langere standtijd of een sealant.

Goeie webshop zijn wax-it, carclean, waxworld, lupus autopfledge,...

Hier vindt je de verschillende stappen wat meer uitgebreidt

Comment

Laat je adviseren door een professional zoals wax-IT. Stel vooraf een budget voorop, en deel hen dat ook mee.
      Zoek eens naar een stappenplan op het net.
      Voorzie ook genoeg tijd.

Een goede wax voor een buitenslaper is de de Collinite 845. Heel goede standtijd, enkele maanden, glans is ok
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ga dit even volgen want zit in zelfde situatie... Ben van plan eens bij wax-it te passeren (staat al veeltelang op mijn todo eigenlijk), maar hoe stel je daar een budget voor op als je nog niks hebt en niks weet van richtprijzen? Groot verschil tussen 100& 200 euro, om maar iets te zeggen...

Comment

hangt er echt vanaf hoever je er wilt in gaan, ik ben destijds beginnen zoeken achter een betere shampoo en betere wijze om de auto te kuisen. dus in eerste instantie betere shampoo en washandschoen en microvezeldoek en emmer met grid gekocht. achteraf begint het dan te kriebelen en haal je dan wax en clay en nodige accesoires dat nu mijn poliermachine in bestelling staat, dus ik heb dit in stukken gedaan om niet alles in één keer te moeten doen en om te zien of ik effectief die moeite er wel wou insteken om zoveel tijd en moeite in het reinigen van mijn auto te steken. Met 100 euro ga je in ieder geval nog niet te veel thuis staan hebben, maar je kan meestal al enigszins een budget opstellen door een selectie te maken op een website.
          1988 renault super 5 baccara (weekend oldie)
          1987 volvo 340 GL (daily oldie)
          2006 seat altea (daily)

Comment

20 euro per product is een nette raming als je in het tussengamma gaat shoppen: shampoo, velgenreiniger en wax. Alles zit zo rond die prijs.
            Een droogdoek ook. Detailspray: 15 euro.
            Met 100 EUR heb je een startpakket met kwalitatieve, basisproducten (poorboys bv.)

Als je een machine wil mag je vlug naar 300 a 400 euro en plus gaan tellen (pad's, producten,...)

Maar zoals anderen al vertelden: er zijn waxen van meer dan 1000 euro voor een pot.
            Gelukkig zijn er rijke gekken op deze wereld
            Last edited by A160; 13/06/2013, 17:50.

Comment

Interessant topic.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Merci voor de reacties. Voorlopig zou ik met de hand polieren, beetje schrik dat ik door de lak zou zitten met zo'n machine (of dat ik die verkeerd zou gebruiken met overal swirls als gevolg).

Om een idee te geven van de staat van de lak:

Motorkap:

Dak:

E30SHOP.be
                - Alles voor uw BMW E30.

Comment

(ja, dat achterste zijpaneel is herspoten geweest, evenals het linker spatbord vooraan)

E30SHOP.be
                  - Alles voor uw BMW E30.

Comment

Ik zou in dit geval ff google inschakelen en zoeken naar enkele show-offs van rode auto's....met het handje zal wel gaan maar dan heb je geen armen meer als je klaar bent.
                    Tenzij je elke wasbeurt een ander deel doet zal dit overigens meevallen .

Kijk in je buurt eens rond naar andere "gekken" die detailen leuk vinden en mogeljk kan je een DAP-machine lenen .

Wil je blijvend resultaat , dan zal je echt met een machine aan de slag moeten gaan tenzij je genoegen neemt met om de zoveel tijd opnieuw met het handje te werken.

Succes ! ( en foto's posten van het resultaat ! )

vb :
                    Hier is ie dan eindelijk de show off van de Charade.. Project pagina : https://forum.Carclean.com/cc_postst14790_Charade-metamorfose--Bijna-klaar.aspx Het arme ding, altijd buiten gestaan. Wel goed onderhouden op technisch gebied maar cosmetisch moest er een hoop aan gebeuren ! Wat heb ik...

+
                    Gisteren de auto van mijn schoonzusje een full detail gegeven, Om 10.00 was begonnen en om 16.00 was ik klaar :) - Afgespoeld - Foamen, eerst keer met gloria fm10, moet het nog wel even onder de knie krijgen want een echte mooie straal komt er nog niet uit. - Wassen met 2 emmers, en onbekende...

Comment

Ik denk toch dat je met een machine in dit geval beter gaat af zijn (sneller gewenst resultaat)
                      En als je een exenter machine (dap 500-900,kraus,meguiars,das,flex exenter) neemt zal je al vies moeten doen om door de lak heen te gaan.
                      Met een roterende kan dit wel makkelijker (lees : Rotary) maar zoiets is absoluut niet aan te bevelen als beginnende detailer.

Een machine is een investering,maar kan je lang van genieten moet je maar denken .

Comment

Miljaar, die Charade

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                          Ik zou in dit geval ff google inschakelen en zoeken naar enkele show-offs van rode auto's....met het handje zal wel gaan maar dan heb je geen armen meer als je klaar bent.
                          Tenzij je elke wasbeurt een ander deel doet zal dit overigens meevallen .

Kijk in je buurt eens rond naar andere "gekken" die detailen leuk vinden en mogeljk kan je een DAP-machine lenen .

Wil je blijvend resultaat , dan zal je echt met een machine aan de slag moeten gaan tenzij je genoegen neemt met om de zoveel tijd opnieuw met het handje te werken.

Succes ! ( en foto's posten van het resultaat ! )

vb :
                          Hier is ie dan eindelijk de show off van de Charade.. Project pagina : https://forum.Carclean.com/cc_postst14790_Charade-metamorfose--Bijna-klaar.aspx Het arme ding, altijd buiten gestaan. Wel goed onderhouden op technisch gebied maar cosmetisch moest er een hoop aan gebeuren ! Wat heb ik...

+
                          http://forum.carclean.nl/cc_postst15...ll-detail.aspx
                          Hier ook eentje: http://www.autoblink.be/Projecten/Ol...edes_230SL.php
                          Zal hem nog een dezer op het forum plaatsen

Comment

Welke poliermachine zouden jullie me dan aanraden?

Heb ook gelezen in die topics dat je best ook een UV-sealant gebruikt?

Oorspronkelijk geplaatst door djenne00 Bekijk Berichten
                            Miljaar, die Charade
                            Idd zot Gelukkig is het bij mij niet zo erg.

E30SHOP.be
                            - Alles voor uw BMW E30.

Comment

DAP900
                              Power genoeg, valt mee in prijs, en weinig of geen risico op kapitale fouten.

Laat je goed adviseren naar pad's en polijstmiddel

Comment

Om goed te zijn zou ik eigenlijk ook nog een hogedrukreiniger moeten hebben (om te kunnen foamen enzo), maar kost ook niet niets natuurlijk.

Ik heb dus nodig:

- DAP900
                                - 2 emmers van 15L (ipv 10L die ik nu gebruik) + nog een emmer voor de velgen (eentje van 10L zal volstaan zeker?)
                                - 2 washandschoenen (1 'rasta' en 1 'schaap' (of 2 rasta's, wat is best?))
                                - Deftige shampoo
                                - Kleiset
                                - Velgborstel (hoewel ik nu stalen velgen met doppen heb, maar de E39 van m'n ouders heeft alu's, en die zou ik eigenlijk ook eens willen aanpakken)
                                - Bandenzwart
                                - Synthetische wax
                                - Detailerspray
                                - 2 droogdoeken
                                - Deftige ppoetsdoeken
                                - Iron X
                                - ...?

Best even sturen naar carclean

E30SHOP.be
                                - Alles voor uw BMW E30.

Comment

Of naar ons

Comment

Hogedrukreiniger moet niet persé , maar is altijd nog beter dan enkel afspoelen met de tuinslang...

Mocht je het zien zitten om om de zoveel tijd die auto's echt goed te poetsen dan raad ik je aan om door te sparen voor een iets duurdere hogedrukreiniger met langere darm (en verstevigd) en oprolhaspel . Foamen kan je dan later met een heavy-duty foamgun .
                                    ( en voor die foamgun kan je de auto's gewoon goed afspuiten en kan je bvb een shampoo-mengeling met water op de auto vernevelen alvorens af te spuiten.. )

Af en toe een auto poetsen van je buur/vriend/collega aan democratische prijzen helpt je elke keer wat verder met het aanschaffen van de gewenste produkten....en is volledig legaal .

Onlangs nog iets van gezien op tv bij "voor hetzelfde geld"

Machine : DAP900 is zeker oké , een Rotary zou ik in jouw plaats lekker links laten liggen ( ik heb er zelf net 1 gekocht na een DAP900 en een Flex VRG 3401 )

Hogedrukreiniger : zelf ben ik voorstander van Nilfisk , Kärcher zegt me niet veel maar dat is persoonlijk.

Wil je wat uitsparen op aankoop : VVS intypen op Google (Nederlandse site) en vergelijk deze prijzen met die van België....de mijne komt van daar

Comment

Foamen kan je ook met een Gloria FM10,

is een drukpomp die foam spuit en hoef je dan geen extra foam apparaat voor je hogedruk aan te schaffen.

Comment

Is een DAP 500 ook niet goed genoeg als beginneling?

Comment

Working...
                                        X