Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stront en zo... Hoe volledig verwijderen (en toekomstige frustratie voorkomen)?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Stront en zo... Hoe volledig verwijderen (en toekomstige frustratie voorkomen)?

Deze voormiddag eens naar Gent geweest, auto geparkeerd onder brug, om dan dit te zien als ik terug kwam (schokkende beelden - niet voor gevoelige lezers):

Ik kon dus niet anders dan hem te wassen, maar tussen 'de misdaad' van die gortige vliegende ratten en de wasbeurt, zaten wel enkele uren...

Hij is van ver wel proper...

E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

... maar als je dichter kijkt...
    (nu wel niet zo'n duidelijke foto, maar normaal moet die reflectie mooi doorlopend zijn, als je dichter kijkt zie je de sporen van die vogelstront nog, en erop 'schrobben' helpt niet veel )

Dan deel 2:

Deze krengen zaten werkelijk overal op mijn auto (en die van m'n ouders, en op het terras en vensterbanken etc.) Heb geen idee welk insect/beest hiervoor verantwoordelijk is, maar het is verdomd irritant!

Die dingen zijn namelijk erg moeilijk te verwijderen eens opgedroogd, waardoor je serieus mag zitten frotten erop met alle gevolgen vandien (krasjes in de lak).

De achterkant en een stuk van de zijkant van m'n auto zijn recent herspoten, en op de plekken waar zo'n gele dingen zaten, is nu de lak/vernis precies mat, alsof het er ook ingetrokken is.

Ik hoop dat het nog te verwijderen is. Zal wellicht polieren worden?

En tips om deze krengen makkelijker te verwijderen (en lakschade voorkomen) zijn ook altijd welkom!

E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.

Comment

Een beschermlaag (wax) voorkomt idd verdere sporen in de lak, maar als het niet lang op de lak heeft gezeten mogen de gevolgen in principe niet heel erg zijn...

Comment

Die vogelstronten zullen eruit gepolierd moeten worden, eventueel zelfs gewetsand als ze zo niet weggaan. Een goeie waxlaag zou betere bescherming bieden tegen die vliegende ratten.

Die gele plekken zien eruit als boomsap?

Vnv was er ergens op het nieuws dat je donkere wagens en rode wagens op dit moment beter niet wast. Want nu zouden eendagsvliegen dit aanzien als een blinkend wateroppervlak en er hun eitjes op leggen. Nu of dat dit is die nu op je wagen ligt weet ik ook niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
          Dan deel 2:

Deze krengen zaten werkelijk overal op mijn auto (en die van m'n ouders, en op het terras en vensterbanken etc.) Heb geen idee welk insect/beest hiervoor verantwoordelijk is, maar het is verdomd irritant!

Die dingen zijn namelijk erg moeilijk te verwijderen eens opgedroogd, waardoor je serieus mag zitten frotten erop met alle gevolgen vandien (krasjes in de lak).

Dit heb ik ook op de mijne, echt al met tientallen producten opgezeten en niks dat helpt

Geen idee echter wat het is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wout_RS Bekijk Berichten
            Die vogelstronten zullen eruit gepolierd moeten worden, eventueel zelfs gewetsand als ze zo niet weggaan. Een goeie waxlaag zou betere bescherming bieden tegen die vliegende ratten.

Die gele plekken zien eruit als boomsap?

Vnv was er ergens op het nieuws dat je donkere wagens en rode wagens op dit moment beter niet wast. Want nu zouden eendagsvliegen dit aanzien als een blinkend wateroppervlak en er hun eitjes op leggen. Nu of dat dit is die nu op je wagen ligt weet ik ook niet?
            Het is geen boomsap, want er staan geen bomen in de buurt van de auto's, en het ligt ook op de vensterbanken en terras en zo.

Natuurlijk heb ik weer een rode en zwarte auto. Maar met dat bombardement op m'n E30 wou ik hem z.s.m. wassen om geen permanente schade te hebben, tevergeefs.

E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.

Comment

zitten er zwaluwen of mussen in je buurt...die laatste "dingen" lijken daarop.

Voor de uitwerpselen van de vliegende ratten; als ze ingebrand zijn (kijk met een loupe naar de matte plekken)...dan zie je schilferingen in de lak...dan is het inderdaad wetsanden en polieren.
              Zekere daarna een goed waxlaag leggen als bescherming...dan heb je kans (als dit nog eens gebeurt) dat ze inbranden in je wax ipv. je lak.

succes.

Comment

Dag Ian,

wat de vogelstronten betreft: deze kunnen zich gemakkelijk binnen de 24u (of zelfs 12u) in de lak vreten. Zelfs met wax/sealant aanwezig treuzel je best niet teveel. Het direct wassen was dan ook de juiste keuze (hopelijk niet met spons en dreft ). Wat het 'frotten' of 'wrijven' betreft, dat zou ik je radicaal afraden. Zo heb je het risico dat je alsnog extra krasjes gaat bijmaken. Als je producten het niet doen dan wil het zeggen dat er chemisch gezien geen 'sleutel-slot' principe is, de vraag blijft natuurlijk wat het precies is...

Wat het verwijderen betreft: neem alvast een flinke fles quick detailer (desnoods water als je geen quick detailer voor handen hebt, een Spray & Wipe van Poorboys is hiervoor heel goed geschikt)erbij en spuit (met een vernevelkop) de vogelpoep echt overvloedig in. Totdat je merkt dat dit verzadigd wordt en het uiteen begint te 'breken', dit is een signaal dat de stront aan het loskomen is (al zal je dit nooit voor 100% kunnen bereiken, is gewoon erg straf spul die vogelscheten).

Je gaat dan met een wafeldoek of een microvezel de vogelpoep verwijderen. Dit door middel van volgende techniek: na het verzadigen ga je zowel een horizontale beweging maken (net alsof je je lak zou afdrogen) als een 'rollende' beweging. Dit in de richting zodat de vogelstront OMHOOG getild wordt tijdens je wrijfbeweging. Zo voorkom je dat je die viezigheid (met zaadjes en weetikveel wat nog allemaal in) in je lak gaat schuren. Je gaat als het ware de vogelstront omhoog schieten... Dit is puur om krasjes bij het verwijderen te vermijden. Die doffe vlekken die je ziet is lakbeschadiging en is zoals een reliëf in je clearcoat, zeg maar een brandmerk. Dat wordt polieren (of een glaze gebruiken maar dat is zoals je vast wel weet geen blijvend effect), maar als je er echt snel bij bent geweest dan zal dit nog meevallen (of het zou moeten zijn dat ie een hele dag in de zon heeft gestaan aangezien warmte dit proces versnelt).

Voor degene die denken dat door het waxen je wagen voor een lange tijd beschermt is tegen dergelijke zaken: je koopt hooguit een dag wat tijd betreft tegen het inbranden van vogelpoep (afhankelijk van een wax of sealent net wat meer maar ga geen weken bescherming inbeelden als er stront op je lak ligt).

In een overdekte (en gesloten) garage: nooit stront aan de knikker (of op de lak liever ).

Mvg,

Jonathan

Comment

Ik zie ook dat je spoiler achteraan wel wat dressing kan gebruiken, biedt wederom extra bescherming tegen dergelijke situaties

Comment

Heb die gele plekken ook op mijne auto, zou t niet van bijen kunnen zijn?
                    Stuifmeel die van hun afvalt, zwaluwen zitten hier ook, maar uitwerpselen zijn t toch niet.
                    Bij mij komt t er wel goed af, misschien door de wax
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

akkoord met Akinoodle...ik heb dan ook altijd een klein sprayertje met Spray and wipe in m'n auto liggen met een microvezeldoekje...voor als de "nood" nabij is :-)
                      Probeer steeds bij warm weer een schaduwplaatsje te zoeken...liefst geen boom of brug ;-)

Comment

Ow ja, de bruine vlekjes... Probeer eens Bug and Tar remover, daar zal je wel mee opschieten vermoed ik . Mag ik je ook aanraden om gewoon eens proberen te clayen hierna? Polieren is het laatste wat ik zou doen want heel je wagen zit onder die bruine vlekken... Tenzij dat je toch al een polierbeurt gepland had

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk Berichten
                          akkoord met Akinoodle...ik heb dan ook altijd een klein sprayertje met Spray and wipe in m'n auto liggen met een microvezeldoekje...voor als de "nood" nabij is :-)
                          Probeer steeds bij warm weer een schaduwplaatsje te zoeken...liefst geen boom of brug ;-)
                          ²²²²²

Comment

Kleine gele 'puntjes' zijn inderdaad van bijen afkomstig. Hier in de buurt woont een imker en laat je je wagen met mooi weer naast de carport staan: Volledig geel gestippeld op een voormiddag tijd...
                            Tuinmeubels zien er na een dag ook lief uit
                            Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
                            Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
                            Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
                            Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

Comment

no bees, no flowers, no food...
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                no bees, no flowers, no food...
                                Klopt! Ik ga ieder jaar met plezier om mijn potjes honing bij de buurman lekker vers....
                                Moesten die kleine beestjes nu eens wat minder sch**ten
                                Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
                                Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
                                Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
                                Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

Comment

Heb zelf ooit dergelijke ingevreten vogelresten uit het kofferdeksel van een A5 gekregen met..metal polish.. zachtjes behandelen, lichte druk, maar de doffe plekken waren wel weg. Nadien met pre-wax van Autofinesse en wax er over. Klaar.

Comment

Had vandaag ook vogelstront op m'n wagen gezien toen ik aankwam op het werk, als ik vanavond thuis kom er direct af kuisen. Ik zou iets krijgen moest mijn wagen er zo voorkomen als die van jou
                                    Ondertussen al wat weg gekregen?

Comment

Ian, je moet daar helemaal niet op zitten wrijven, dat is het enige dat uiteindelijk schade aan de lak berokkent.

Het is zoals met dode insecten. Tijdens de zomermaanden zijn ze van geen kanten van de auto te krijgen (en na één rit zitten ze er weer op) maar als je pakweg in november naar je auto kijkt als hij al veel nat is geworden dan zijn die hardnekkig plakkende insecten niet meer te bespeuren.

Zo'n stront gewoon helemaal wegspuiten met de hogedrukreiniger voor het wassen en vervolgens afwachten, de regen doet zijn werk.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Een goede lakverzegeling(coating) zou ook een oplossing bieden, gaat ook veel langer mee dan wax. Heb eens op tv gezien dat de vliegtuigen in grote hoogte hun wc leegmaken, wordt wel eerst goed gemalen, en resultaat waren ook van die kleine gele puntjes op de lak, meubels, enz.
                                        http://www.quality-shine.be

Comment

Working...
                                        X